Mies maksaa sukumökoistä osuutensa ilman käyttöoikeutta
Ihan aluksi: en viihdy itse tuolla kuivan maan mökillä, jossa on ulkohuussi ja paarmoja, mutta mies kävisi siellä yksin tai lasten kanssa mahdollisuuksien mukaan.
Kyseessä on miehen edesmenneen isän lapsuudenkoti, joten paikalla on tunnearvoa.
Miehen täti lapsineen on kuitenkin tottunut parin vuosikymmenen ajan hallinnoimaan mökkiä ja sinne on rakennettu lisärakennuksia kysymättä lupaa mieheltä, joka on siis perukirjan mukaan täysivaltainen osakas tuossa kiinteistössä.
Vasta nyt kun meille syntyi lapsi on miestä alkanut kiinnostaa vierailla mökillä pidempiä ajanjaksoja.
Käytännössä mökki on varattu koko kesän tädille perheineen sekä tämän lapsille koirineen.
Sinne on rakennettu oma aitaus koirillekin, mutta vuosikausiin ei mies ole mökille päässyt koska täti tuntuu päättävän keitä siellä on.
Olen ehdottanut miehelle että hommaisi tiluksille oman aitan tms. mutta mies ei kehtaa kysyä tädiltään lupaa. Lopputuloksena hän maksaa kiinteistöveroa ja tätinsä lähettämiä laskuja mukisematta, koska on kyllä laillisesti niihin velvoitettu. Käyttöoikeus tuntuisi kuitenkin menevän tädin mielen mukaisesti.
Tädillä on olemassa toinen mökki miehensä puolelta järvimaisemassa, ja myös hänen lapsillaan sellainen on.
Silti tuonne kuivalle mökille ei oikein ikinä loma-aikaan mahdu.
Milloin siellä on miehen serkku kavereineen/ lapsineen ja lasten kavereineen/ koirineen. Kerran mies sopi serkkunsa (tädin pojan) kanssa että menee mökille yhtä aikaa niiden kanssa.
Kuultuaan tästä soitti perään että älkää nyt menkö häiritsemään pojan perheen lomaa ettei sinne saa nyt mennä.
Yhden kerran mies on mökille päässyt tässä viiden vuoden aikana. Itse kävin siellä useita vuosia sitten enkä voi sanoa viihtyneeni. Koska siellä on vain tädin hallinnoima päämökki, heidän lastensa lisämökki ja pieni saunatupa, siellä ei ole omaa paikkaa ja tilaa missä olla. Senkään takia en siellä viihdy.
Rahallista arvoa tiluksilla ei juurikaan ole, vain tunnearvoa.
Minun mielestä miehen pitäisi nostaa kissa pöydälle ja sopia kesäaikaan selkeät viikot kun mökillä saa olla, muussa tapauksessa maksamisessakaan ei ole järkeä. Fakta on, että mökki on useita viikkoja kesästä tyhjillään, mutta miehelle ei ikinä ilmoiteta koska näin on.
Mies ei uskalla uhmata tätiään eikä saa näemmä aikaan mitään.
Neuvoin että luopuu sitten koko osuudestaan ja kysyy tädiltä haluavatko he lunastaa miehen osuuden, mutta kun sekään ei tunnu kiinnostavan.
Minä en sukumökkeihin sekaantuisi kirveelläkään enkä sellaisesta osuutta haluaisi, vaatisin kyllä käyttöoikeutta tai osuuteni lunastamista.
Miten muut tekisitte?
Kommentit (106)
taas joku selvittämätön pesä missä omistussuhteet on mitä on. Siitä vaan pyytää pesänselvitystä.
Jos he ovat laillisesti tasavertaisia omistajia, niin luu kurkkuun vaan - miehellesi käyttöoikeus omistuksensa suhteessa ja muut pysyvät silloin poissa käytti miehesi osuusajallaan mökkiä tai ei. Toiselle esim. tammi-kesäkuu ja toiselle heinä-joulukuu. Tai vaikka vuorovuodet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellistä , että kaikkea joutavaa sitä pitää täällä kysyä! Kyllä tuohon nyt jokainen itse tietää ratkaisun... jo, kertokaa ostanko tänään suklaa vaiko vanilja jäätelöä, entä kahvia vaikobteetä?... voi pyhä yksinkertaisuus!
Se ei ole niin helppoa elävien ihmisen kanssa kuin tässä kirjoitetussa.
Valta-aselakiin tuossa jo on.
Täti ja lapsi.
Siis valta-asema piti kirjoittaa.
Se täti tuossa käyttää sitä omaa valta-asemaansa, eikä sisaruksen lapsi osaa ottaa asiaa esiin. Tuo on vaikea. Se ihan oikeasti on hankala kokonaisuus.
Tuntuu tosiaan aapeen mies nyt hyväksikäytetyltä, koska tuo tilanne vasn jatkuu. Tosi ikävää se, että täti oli vielä perään soittanut sillon, kun aapeen piti mennä yhdessä serkun kanssa mökille.
Minua olisi kyllä vihastuttanut moinen tädin käytös.
Oman puolison puolesta olisin pahastunut.
Ehkä aapeen ukko on lauhkeampi ja tuossa on tuo suku, mikä sekoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Serkkutyttö yod näk ottaa mieheltäsi suihin ja nielee. Siksi miehesi maksaa.
Olet kyllä sairas mileltäsi.
Ja jos miehesi olisi kiinnostunut lunastamaan koko paikan itselleen, suosittelen seuraavaa: kysyy ensin tädiltä, mitä hän pitäisi sopivana summana koko mökin lunastukseen. Sitten kun tämä arvattavasti sanoisi jonkun minimaalisen summan, niin siihen miehsi sitten 'hyvä, tuo sopii minulle, tehdään vaan kaupat, siirrän rahat ensi viikolla sinulle'.
Kannattaa oikeasti selvittää tuo asia. Se on rasite.
Noi on tosi vaikeita.
Tuo täti kyllä myöntyy, kun tajuaa, että yksi vaihtoehto on, että miehesi vaatii sen paikan myyntiä, koska täti käyttää törkeästi hyväkseen tilannetta.
Kannattaa miettiä ne vaihtoehdot kunnolla ennakkoon.
Onko miehesi valmis luopumaan vai haluaako pitää?
Myydä tädille/tädin lapsille tai ulkopuoliselle.
Tai
sitten pitää saada selkeät vuorot.
Täti ohittaa teidän jutt juuri niin kauan kuin te annatte hänen sen tehdä.
Tunne pitäisi laittaa jääkaappiin nyt.
Kirjatkaa asiat paperille. Jutelkaa keskenänne ja sitten esitätte ne tädille.
Älkää vähätelkö vaan olkaa ihan oikeasti tosissanne tuon asian kanssa.
Se on ihan ymmärrettävää, että teininä ei mökillä käydä.
Nyt on nyt.
Jos kesämökki on jakamattomassa kuolinpesässä, voi "kiristää" vaatimalla pesänjakoa ja taistella koko mökistä sitä kautta. Jos mökki on määräosaisessa yhteisomistuksessa, voi uhkailla yhteisomistuksen purkamisella. Lisäksi jos mökille on rakennettu uusia rakennuksia ilman kaikkien omistajien suostumuksia, voinee haastaa oikeuteen ja vaatia oikeudenmukaisen oikeustilan palautusta (rakennusten purkua). Näitä keinoja voi käyttää neuvotteluaseena kun pakotetaan omistajat laatimaan sopimus mökin käytöstä.
Suku on pahin... Minä olen sivusta seurannut sitä, kun ylikiltti isäni on mukisematta antanut siskonsa päsmäröidä ja justiinoida suvun perintöhuvilaa. Kelpaa kyllä, että isä käy tekemässä klapit ja muut haastavammat työt mitä siellä nyt luonnollisesti on vuosien saatossa ollut. Hänen lapsensa elävät siellä myös omistajan elkein ja minun ja veljeni on jotenkin vaikea siellä olla. Milloin on serkkujen kaveribileitä tädin luvalla, milloin siellä on vietetty kaikenlaista kesäjuhlaa ja venetsialaista... Isäni toki antaa meidän luvan olla siellä, mutta itse ei siellä viihdy ja tätini siellä miltei asuu kesät. Minäkin osaan olla veemäinen, mutta eipä minulla ole oikein päätäntävaltaa isäni ja tätini yli.
Sinulla on todellisuudessa vain yksi ongelma ja se on miehesi. Miehesi on toivoton vässykkä joka ei osaa hoitaa asioita ja pitää puoliaan. Mökkiin liittyvät ongelmat eivät ratkea ikinä jos miehesi ei ryhdistäydy ja ala pitämään omia puoliaan. Koska miehesi ei ole ryhdistäytymässä niin sinuna unohtaisin koko asian ja antaisin sen mennä kuten tähänkin asti. Miehesi tulee maksamaan noita mökin kuluja lopun elämäänsä ilman mitään vastinetta koska tädin osuus aikoinaan menee hänen lapsilleen ja sama meno jatkuu aivan varmasti. Ikävä tilanne teidän lasten kannalta jotka joutuvat myös sitten joskus tuohon soppaan mukaan.
Pidä huoli vaan omista asioistasi!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on hänenkin asiansa, jos perheen rahaa valuu mökkiin, jossa ei saa käydä. Plus ettei tilanne tee heidän mielenrauhalleen hyvää. Se on tärkeä asia säilyttää.
Vierailija kirjoitti:
Suku on pahin... Minä olen sivusta seurannut sitä, kun ylikiltti isäni on mukisematta antanut siskonsa päsmäröidä ja justiinoida suvun perintöhuvilaa. Kelpaa kyllä, että isä käy tekemässä klapit ja muut haastavammat työt mitä siellä nyt luonnollisesti on vuosien saatossa ollut. Hänen lapsensa elävät siellä myös omistajan elkein ja minun ja veljeni on jotenkin vaikea siellä olla. Milloin on serkkujen kaveribileitä tädin luvalla, milloin siellä on vietetty kaikenlaista kesäjuhlaa ja venetsialaista... Isäni toki antaa meidän luvan olla siellä, mutta itse ei siellä viihdy ja tätini siellä miltei asuu kesät. Minäkin osaan olla veemäinen, mutta eipä minulla ole oikein päätäntävaltaa isäni ja tätini yli.
Jos sinusta olisi laittamaan hanttiin, niin keskustele veljesi ja isäsi kanssa, jos sen isäsi osuuden voisi hoitaa teille ennakkoperintonä. Parempi aloittaa taistelu ajoissa.
Tietääkö ap nyt oikeasti kaiken mökin omistuksista ja hallintaoikeudesta? Voihan olla, että isän vielä eläessä hallintaoikeus on ollut tädillä. Ehkä isä sopinut näin. Tilanne ei muutu itsestään, vaikka omistus on siirtynyt edesmenneen pojalle. Tai onko mökistä isovanhemmat tehneet aikoinaan testamentin?
Onko mökki oikeasti 50:50 ap:n miehen ja tämän tädin eikä muita?
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö ap nyt oikeasti kaiken mökin omistuksista ja hallintaoikeudesta? Voihan olla, että isän vielä eläessä hallintaoikeus on ollut tädillä. Ehkä isä sopinut näin. Tilanne ei muutu itsestään, vaikka omistus on siirtynyt edesmenneen pojalle. Tai onko mökistä isovanhemmat tehneet aikoinaan testamentin?
Onko mökki oikeasti 50:50 ap:n miehen ja tämän tädin eikä muita?
Tiedän kun ne kiinteistöpaperit on meillä kotona. Ei ole testamentteja eikä muita. Eikä muita perillisiä kuin täti ja mies. Tädillä sitten ne lapsensa jotka perivät äitinsä. Ja meillä tietysti oma lapsi joka perii isänsä.
Vierailija kirjoitti:
Jos kesämökki on jakamattomassa kuolinpesässä, voi "kiristää" vaatimalla pesänjakoa ja taistella koko mökistä sitä kautta. Jos mökki on määräosaisessa yhteisomistuksessa, voi uhkailla yhteisomistuksen purkamisella. Lisäksi jos mökille on rakennettu uusia rakennuksia ilman kaikkien omistajien suostumuksia, voinee haastaa oikeuteen ja vaatia oikeudenmukaisen oikeustilan palautusta (rakennusten purkua). Näitä keinoja voi käyttää neuvotteluaseena kun pakotetaan omistajat laatimaan sopimus mökin käytöstä.
Kuolinpesän jaon yhteydessä omistajuudet nimenomaan määriteltiin. Eli se on ihan virallisesti nyt jaettu niin että mies omistaa siitä puolet.
Tädin aikuiset lapset eli miehen serkut eivät omista mökistä yhtään, mutta käyttävät sitä tätinsä mandaatilla täysin omanaan. Ja täti tosiaan soittelee perään jos sinne yrittää mennä samaan aikaan kun heidän lapsensa.
Ovat siis juuri ne keiden takia sinne ei ikinä pääse. Lapsia on neljä ja kaikilla omia lapsia ja perhe.
Kun sellainen 15 - 20 ihmistä ja neljä koiraa päsmäröi siellä mökillä ja jaottelee vuoroviikkoja, ei siellä ole enää yhdelle kuolleen enon orpopojalle tilaa. Vaikka tämä serkku maksaa heidän mökkeilynsä.
Mies on serkuksista ainoa kenellä on pitkä historia mökillä, sillä kaikilla muilla on myös toinen mökki järvimaisemassa isänsä ( eli tädin miehen) kautta.
Siellä he ovat kuulemma lapsuuden kesänsä viettäneet. Miehen perheessä on aina ollut vain tuo yksi isän lapsuudenkoti mökkinä.
Ottaa päähän miehen puolesta se täti ja jos minä sanoisin ääneen mitä tädistä ajattelen, tulisi varmaan riita.
Ärsyttää vaan kun miehen maksamat mökkimaksut estävät oman kesäpaikan hankkimisen.
Vierailija kirjoitti:
Aika todella paljon on myös minun asiani, kun meidän lapsi kasvaa ja isänsä haluaisi mennä sinne ainoaan paikkaan, jossa on kytköksiä hänen isäänsä? Ja ne on meidän perheen yhteiset rahat mitkä täti lapsineen porsastelee siellä?
Nämä kun eivät ole vain miehen asioita enää. Ja ihan oikeassa olette, lapanenhan mies tämän suhteen on! Mutta kuten joku kirjoitti, täti käyttää valta-asemaansa väärin. Mies on vanhempia ihmisiä kunnioittava tyyppi eikä mikään öykkäri, ja tilanne on hänelle hankala.
Jos välit menee tätiin niin silloin ei varsinkaan pääse mihinkään sopuun mökin käytön suhteen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika todella paljon on myös minun asiani, kun meidän lapsi kasvaa ja isänsä haluaisi mennä sinne ainoaan paikkaan, jossa on kytköksiä hänen isäänsä? Ja ne on meidän perheen yhteiset rahat mitkä täti lapsineen porsastelee siellä?
Nämä kun eivät ole vain miehen asioita enää. Ja ihan oikeassa olette, lapanenhan mies tämän suhteen on! Mutta kuten joku kirjoitti, täti käyttää valta-asemaansa väärin. Mies on vanhempia ihmisiä kunnioittava tyyppi eikä mikään öykkäri, ja tilanne on hänelle hankala.
Jos välit menee tätiin niin silloin ei varsinkaan pääse mihinkään sopuun mökin käytön suhteen.ap
Ei niistä väleistä sen tädin kanssa kannata välittää. Jos ne sitä tätiä kinnostaisi, niin hän käyttäytyisi silloin toisella tavalla. Pidätte vaan puolenne ja tuet miestäsi. Voit ottaa myös sen 'ilkeän akan' roolin jos niin sovitte miehesi kanssa. Aikaa ei kannata hukata, kohta lapsenne on jo teini jota ei mökki kiinnosta.
Tämä on tuttu tilanne todella monella "sukumökillä". Kuolinpesää ei jaeta ja vainajan maalla sijaitseva talo jätetään "koko suvun yhteiseksi kesäpaikaksi".
Käytännössä käy kuitenkin lähes poikkeuksetta niin, että joku kuolinpesän jakajista viihtyy siellä paremmin ja enemmän kuin joku toinen. Ja vähitellen vuosien myötä siitä tulee hänen mökkinsä, jonne muut eivät olekaan enää noin vain tervetulleita.
Omassa lähipiirissäkin kävi juuri näin, että neljästä sisaruksesta yksi ikään kuin omi talon käyttöön itselleen ja lapsilleen. Laskuja ja kaikenlaisia korjaustöitä joutuivat kuitenkin muutkin hoitamaan. Lopulta tämän omijan tytär muutti taloon vakituisesti asumaan ja asui siellä ilmaiseksi vuosia!
Ihmettelin kyllä todella muiden kuolinpesän osakkaiden munattomuutta tilanteessa, mutta en puuttunut, kun asia ei mulle kuulunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos välit menee tätiin niin silloin ei varsinkaan pääse mihinkään sopuun mökin käytön suhteen.ap
Sanohan miehellesi ettei ketään kunnioiteta sen vuoksi, että on ikää, vaan hänen tekojensa vuoksi. Missä on kunnioitus sinua kohtaa, kun mies työntää rahat toisen mökkiin.
Nyt vaatimaan oma osuus mökistä. Ilmoitatte, että jos ei onnistu niin oikeuden kautta ja siitä tulee laskua. Jotenkin järkyttävää, että tuollaisia lapasia on, jotka suojelee jotain tätiä, joka taas ei arvosta muita ollenkaan.
Ei ole öykkäröintia vaatia omaansa. Eihän teillä nytkään ole välejä tädin kanssa eikä sopua ole.
Mitä siellä kuivanmaanmökillä edes kesällä voisi tehdä? Käykööt talvella.