Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyiset kesätyöntekijänuoret luovuttavat kesken kesän - miten ihmeessä pärjäävät tulevaisuuden työelämässä?

Vierailija
17.07.2025 |

Heti alkuun: muistan itsekin, että meidän alalla kesätyöt eivät aina olleet helppoja. Oli hankalia ihmisiä, kuormittavia tilanteita ja monet asiat olivat nuorelle työntekijälle uusia. Kesätöihin tullessamme takana oli yleensä 1-4 vuotta yliopisto-opintoja tältä alalta. Kesätyöntekijöiden on tarkoitus tuurata lomalla olevia sekä olla vakituisten työntekijöiden apuna niissä tehtävissä, joissa voi olla. Jos kesätöissä oli minun opiskeluvuosinani rankkaa, niin asiasta avauduttiin läheisille, itkettiin kavereiden kanssa ja tarvittaessa oltiin hammasta purren loppukesä töissä, mutta sinniteltiin. Sitten seuraavana kesänä mentiin johonkin toiseen alan paikkaan, jossa oli mukavampi olla. Valmistumisen jälkeen suunnattiin näihin alan työpaikkoihin. Ekat vuodet oli rankkoja, mutta siinä ajassa oppi nopeasti parhaat työtavat ja työ keveni.

Millaista samalla alalla on nyt 15 vuotta myöhemmin? Ne nykyiset parikymppiset opiskelijat eivät kestä koko kesää töissä. Jäävät kesken kesän sairauslomalle, kun eivät selviä perustyötehtävässä, joka on heille henkisesti liian kuormittava. Tänä vuonna eräs kesätyöntekijä teki ennätyksen jäämällä sairauslomalle yhden ainoan työpäivän jälkeen, kun niin kovasti uuvutti. Jätti toiset työntekijät pulaan ja hoitamaan hänen työnsä. Vetosi siihen, kun on ollut niin rankkaa opinnoissa ja osa-aikatöissä kevään aikana. Jaksoi kuitenkin matkustella sairauslomansa aikana. Toinen taas ihmetteli, miksi häntä ei palkattu meille uudestaan, kun oli edellisenä kesänä ollut kuukauden sairauslomalla mt-syiden vuoksi. Kolmas oli toista viikkoa pois pelistä, kun romahti henkisesti sairaan kissansa lopettamisen jälkeen. Ja kun joku kommentoi, niin näitä tapauksia on ollut sukupuolesta riippumatta. Nämä nykyopiskelijat ajattelevat 100 % sitä, miltä itsestä tuntuu ja jos ei tunnu hyvältä/helpolta, niin jätetään homma kesken. Toki omaa fiilistä pitää jonkin verran kuunnella, mutta aikuisuus nyt vaan on sitä, että välillä on turhauttavia/ikäviä/epämukavia velvollisuuksia töissä (tai kotiarjessa).

Joku tulee tänne ihmettelemään, mistä tiedän näistä diagnooseista. Aika moni näistä nuorista työntekijöistä kertoo ihan avoimesti sairauslomansa syyn. Kauhulla odotan, kun tämä sukupolvi tulee työelämään opiskelujen jälkeen. Saadaan sitten me 35 v-65 v työntekijät hoitaa työt, jotka jäävät näillä tapauksilla hoitamatta. Todella on yritetty olla tukena, neuvoa ja opastaa heitä - ei siis ole jätetty yksin tai ilman perehdytystä.

Ja kun joku valittaa, että odotetaan opiskelijoilta täydellisyyttä. Ei odoteta, vaan sitä, että hoitavat työnsä, joihin heidät on palkattu.

Kommentit (242)

Vierailija
221/242 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se on miten ap sanoo. Tähän ehkä lisäisin vielä, että nuoret saattaa alkaa kyseenalaistamaan esimiestään esim korottamalla ääntä tai vastaan väittämällä. Lisäksi normaalit käytöstavat ja muiden kunnioitus puuttuu täysin. Itse en palkkaa nuoria ollenkaan juuri kerrotuista syistä. Mikäli ei löydy vanhempia henkilöitä töihin niin sitten en palkkaa ollenkaan. 

Vierailija
222/242 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla tekisi mieli itkeä, kun töihin ei enää tule ahkeria tyyppejä aiempien tilalle. Se tarkoittaa sitä, että yhä enemmän kasautuu töitä meille, jotka sitä työtä jo valmiiksi teemme.

Ja kun joku sanoo, että ei ole pakko olla töissä. Minun arvomaailmani on sellainen, että kunnon ihminen elättää itsensä työnteolla eikä hengailemalla tukien varassa vain siksi, että laiskottelu houkuttaa enemmän. Tämä maailma ei sillä pyöri, että jokainen olisi vain tekemättä mitään.

Olen samaa mieltä. Tänä vuonna meillä tosin kävi satumainen onni ja kesätyöntekijät ovat oikein mukavia ja reippaita nuoria. Yksi päivä oli aika liikuttavaa kun yhden tytön puhelin soi ja hän jämerästi vastasi ettei ehdi nyt puhua hän on töissä. On selvästi ylpeä että on päässyt töihin ja se on hyvä! Kaikki halukkaat eivät pääse. Aikaisempina vuosina on ollut jos jonkinlaista saikuttajaa ja jos töihin on vaivauduttu niin työpäivä menee puhelinta räpläten. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/242 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työelämä on murroksessa. Zetat eivät enää suostu siihen, mihin millenniallit. Enää ei ole ok, että työllä vedetään itsensä piippuun, joustetaan loputtomasti oman vapaa-ajan/henkisen jaksamisen kustannuksella. Hyvä muutos. Se on toki toinen juttu, mitä se tarkoittaa muiden työntekijöiden ja työelämän kannalta.

Nämä zetat tulevat töihin kahvittelemaan ja tekemään vain kivoja juttuja palkan juostessa? 

Bisnes muuttuu kovemaksi koko ajan ... oven takana on tulijoita

Vierailija
224/242 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma nuoreni on tullut laitoshuoltajan kesätöistä itkienkin kotiin, ei toki lopettanut työtä, mutta pohdin... mikä siinä on niin vaikeaa kohdella nuoria ja kokemattomia edes asiallisesti? Kritiikki ja ohjeet ok, mutta kuulemma tiuskitaan ja huudetaan tiettyjen hoitajien toimesta? Jos varmistaa jotain, tietyt tiuskii ja moittii, jos ei niin sama juttu. 

Ei palaa kuulemma ensi kesänä, vaikka nyt on oppinut jotenkin varpailleen joidenkin ollessa vuorossa. Itse töissäni opastan aina, että kysy jos et ole varma,se on turvallisinta.

Vierailija
225/242 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kasarin kesätyöt oli leppoisa sen jälkeen kun toinistohommiin pääsi. Myös perehdytys kyllä tehtiin kunnolla. Se oli vakkareille itsestään selvää että sijainen opetettiin hoitamaan homma. Muistan kyllä että yksi tantta kiusasi nättiä työkaveria. Sai huomautuksen. N61

Vierailija
226/242 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kullannee muistoja. Muistan kyllä laiskoja ja saamattomia monenikäisiä tyyppejä vuosien varrelta. N61

Vierailija
227/242 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorissa näkyy yleisesti se, että kaikki vähänkin epämukava on vaikeaa ja jätetään helposti kesken. Sama näkyy koulussa, josta nuoret ovat paljon poissa. Mielestäni siinä on ero milleniaaleihin. Omassa ikäluokassani koulusta ei helposti jääty pois ja kesätöissä käytiin vaikka väkisin.

Yhdessä työpaikassa olen kyllä itsekin jättänyt hommat kesken koeajalla. Paikka oli kamala, oli työpaikkakiusaamista ja liian iso vastuu nuorella vastavalmistuneella työntekijällä. Minut esimerkiksi jätettiin usein yksin ryhmään, jossa olisi pitänyt koko ajan olla vähintään kaksi aikuista. Yhtenä aamuna vain ilmoitin, etten tule enää. Tiedän että jätin työntekijät pulaan mutta siinä vaiheessa priorisoin oman hyvinvoinnin. Joten itsekin olen ollut joskus tuo työntekijä, joka jätti hommat kesken, vaikka kyseessä ei ollutkaan kesätyö. 

Vierailija
228/242 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän firmaan palkataan pääasiallisesti työntekijöiden lapsia tai heidän muita sukulaislapsiaan. Vaikka osa noista on erittäin laiskoja ja saamattomia, niin samat naamat kävelevät sisään seuraavanakin kesänä. Niin raivostuttavaa. Asiasta on luonnollisesti annettu palautetta, mutta meitä ei kuunnella. Tänä kesänä jouduin opastamaan työhön erästä nuorta. Hänen työnteostaan ei tullut yhtään mitään. Jouduin pari kertaa käydä sanomassa, että teepä töitäsi. Vastaukseksi sain naureskelua. Rasittavaa, kun on omat työt tehtävänä ja sitten pitää vielä leikkiä äitiä jollekin sällille. 

Vierailija
229/242 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehtii niitä töitä myöhemminkin tekemään. Ketä kiinnostaa kesätyöt, kesällä otetaan rennosti ja pidetään hauskaa. 

Olin nuorena monissa erilaisissa kesäduuneissa. Missään opiskelupaikan tai diunipaikan haussa niistä ei ole kysytty mitään.

Mitä hyötyä niistä minulle rahan lisäksi oli?

Opin, että monet vakkarit on ilkeitä toisilleen. Että kiusaaminen on sääntö. Että kesätyöläistä syytetään muitten virheistä.  Että oikeudenmukaisuus ei töissä päde. Että kiltteys on tyhmyyttä. Että matalasti koulutetut on ilkeimpiä ja usein alkkiksia. Että firmojen juhlapuheisiin ei kannata luottaa. 

Valmistumisen jälkeen on ollut onneksi paljon parempia työpaikkoja. Kesäduunit oli järkkyjä.

Vierailija
230/242 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin töissä hesessä noin 15 vuotta sitten ja kyllä siihen aikaan jo nuoret saikutti jatkuvasti. Kauheat asiakasruuhkat, vihaiset ja nälkäiset ihmiset, aina liian vähän porukkaa töissä, kesällä hiki juoksi kun ilmastointia ei ollut ja palkka oli 8e tunti. Sunnuntaina sai tupla palkan niin silloin kaikki oli töissä, mutta pe-la salkkuja oli todella paljon.

Sama. En ollut Hesessä vaan toisessa hampurilaispaikassa. Kylläpä sai tehdä extravuoroja 20 vuotta sitten kun tuli helteet ja festarit ja uintikelit. Ihan urakalla saikuttivat eräät.

Eikä ne työolot tosiaan kummoiset olleet. Liian kuuma, ei ilmastointia keittiön puolella eikä myyntitiskillä. Jonot oli lähes koko kesän tapissaan. Joka vuorossa oli ns. pikkupomo, joka määräili. Ai että suututti, jos sattui yksi nuorehko mies, joka luuli olevansa armeijassa käskyttämässä. Ja ne tauot täytyi pitää pienessä kopissa. Siihen aikaan sai hampurilaisen ja ranskikset -50%, jos söi työvuorossa. Jostain syystä tämä eräs pikkupomo kielsi, että limua ei saa juoda, vain vettä.Se vesi oli siis ilmaista. Minussa oli sen verran kapinahenkeä, että ostin ihan täydellä hinnalla cocista ja join siinä sen nenän edessä. Siitä jouduin silmätikuksi. Se huomautteli sen jälkeen ihan kaikesta, haki virheitä.

Toinen vuorovastaava eli pikkupomo oli keski-ikäinen nainen, joka sanoi, että limun saa ottaa siihen samaan hintaan, eli -50%, jos haluaa. Hänen mielestään ylin johto ei ollut mitenkään määritellyt, mitkä tuotteet on työntekijöille -50% ja mitkä ei ole. Ihan vaikka kahvin olisi ottanut, sen olisi saanut tämän toisen pomon vuorolla puoleen hintaan, mutta sen nillittäjän vuorolla ei. Tietysti sitä itse on miettinyt jälkikäteen, että saattoihan se tiukka pomo olla oikeassa, jos sille oli kerrottu eri säännöt. Kaikki tuollaiset pikkujutut vaikuttaa kuitenkin työntekijöiden viihtyvyyteen. Kovasti olen katsonut mainoksia, joissa ne tyypit koheltaa hamppariravintolassa ja nauraa päälle, että hupsista. Ei silloin 20 vuotta sitten naureskeltu. Oli liian kiire.

Vierailija
231/242 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos kesätöissä oli minun opiskeluvuosinani rankkaa, tarvittaessa oltiin hammasta purren loppukesä töissä, mutta sinniteltiin"

Taitaa aloittajan harmitus johtua myös siitä, ettei itse elänyt sellaista aikaa, jossa omaa olotilaa vastoin ei ole pakko väkisin tehdä

Vierailija
232/242 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös jossain ollut myös hiljattain, että on jouduttu opettamaan työhöntuloaikoja. Klo 9 tarkoittaa, että silloin ollaan töissä jne.

Vierailija
233/242 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan nuoriso me ollaan tulevaisuus!

Vierailija
234/242 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ollut opiskeluaikanani varmaan kertaakaan koko kesää töissä. Pitää sitä saada vähän lomaillakin. 

Vierailija
235/242 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti nykyajan nuoriso ahdistuu kaikesta mikä ei ole kivaa. Hyvä mulle, monesti olen päässyt lääkärille etuajassa kun joku nuori on jättänyt tulematta. Kyselin lääkäriltä niin kertoi että ei huvittanut/jaksanut tulla tai oli parempaa tekemistä.

Vierailija
236/242 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelta ongelmalta välttyy, kun ei palkkaa lihavia naisia. Tämä on huomattu ihan itse käytännössä.

Vierailija
237/242 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan nuoriso me ollaan tulevaisuus!

Kyllä nuoret itsensä pitää hengissä.

Vierailija
238/242 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan työpaikan johtamispuolella ongelmia. Tai muuta ilmapiiri ongelmaa.

Inhottavaa, että tässä ketjussa jotkut puhuu todella alentavasti alle 40-vuotiaista työntekijöistä ja toisten ongelmista. 

Ihan samalla lailla jotkut 40+ vuotiaat osaa olla sairauslomalla, tehdä työaikana muuta ja osaamattomuuttakin osalta löytyy esim. digitaidoissa.  Tällaisista työntekijöistä kuulee aika paljon juttuja. Yksikin vanhempi työntekijä sanoi, ettei suostu opettelemaan töissä uutta kun ei kiinnosta. Toinen sälyttää omat työnsä muille joilla on jo tarpeeksi työtehtäviä. Kursseilla kysytään yksinkertaisia asioita esim. Miten Word tiedosto kopioidaan. 

Ja ilman työkokemusta oleva työnhakija olipa nuori tai vanha voi olla paljon parempi työntekijä kuin se jolla on työkokemusta paljon. 

Vierailija
239/242 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti nykyajan nuoriso ahdistuu kaikesta mikä ei ole kivaa. Hyvä mulle, monesti olen päässyt lääkärille etuajassa kun joku nuori on jättänyt tulematta. Kyselin lääkäriltä niin kertoi että ei huvittanut/jaksanut tulla tai oli parempaa tekemistä.

No sä käytkin tuhlaamassa lääkärin aikaa jokaisen pikkunirhaman takia mt-potilas🤣🤣

Vierailija
240/242 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevaisuudessa pieni osa nuorista tekee työt tekoälyavusteisesti. Suuri osa leppoistelee, kokee maailman tuskaa, kieltäytyy ideoligisesti tai ei vaan jaksa muiden tarjoamilla verorahoilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi