löysä, löysempi, löysin (runko emmaljunga -01)
Ostin käytetyt emmaljungan rattaat. Niissä on sellainen jousituksen säätö -mahdollisuus. (punainen liikkuva nappula, jota siirretään sivuun ja sitten käännetään mustaa nuppia)
Nyt en kuitenkaan koe niitä kovinkaan jämäköiksi vaan ennemminkin jouset ovat löysät. Meillä entuudestaan olleet vanhemman malliset vaunut/yhdistelmät ovat tosi jämäkät eikä nitku ja notku joka pukkauksesta. Niissä ei kyllä ole mitään säätöjäkään.
Voikohan tuota jousitusta säätää jostain ruuvista kireämmäksi. Ohjekirjaa rattaille minulla ei ole. Mitä hyötyä tuosta rungon säädöstä on kun se menee vaan löperömmäski, jos käännän keskivälille tai ihan viimeiselle vaihtoehdolle. Olisi kiva jos se tiukin olisi tiukka :-)
Varmaan selllainen henkilö ymmärtää, mitä tarkoitan, jos omistaa kyseistä mallia olevat rattaat. Käyn kysymästä liikkeestä, mutta ajattelin jos täältä vaikka löytyis vastaus pikaisemmin.
Kommentit (4)
Siis minne vien rattaat? Lastentarvikeliikkeeseen, joka myy noita vai jonnekin huoltoon. Missä huoltoja tehdään? Kuullostais sopivan halvalta ratkaisulta.
Paitsi jos joku tietää mistä ne huollossa kiristävät niin vois itekkin yrittää kiristää :-)
Eli joka renkaan kohdalla on siinä rungossa sellainen lyhyt muovipätkä (n. 7-8cm), josta runko joustaa. Vanhemmissa malleissa ne voi olla kiinnitetty niiteillä, jolloin se kiristäminen itse ei onnistu.
Meillä on hieman uudemmat Emmaljungat nyt käytössä, ja nuo samaiset pätkät ovat ihan normaalilla ristipääruuvilla kiinni rungossa. Eli niitä pystyy itse kiristämään.
Ihannetila näille jousille on, että ne on vaakatasossa, mutta iäkkäämmissä ne voivat olla väsyneet ja sillai vinossa.
Toivottavasti ymmärsit mistä kohdasta on kyse.
Jos et siis itse uskalla/saa löysyyttä korjattua, vie ne lähimpään Lastentarvikkeeseen. Jos olet pääkaupunkiseudulta, vie ne suoraan Varistoon, sinne ainakin paikallisista liikkeistä lähetetään rattaat korjattaviksi (en tiedä tuleeko sinne koko Suomen Emmaljungat?). Saat rattaat nopeammin takaisin kun viet ne suoraan sinne.
Lastenrattaita korjataan joidenkin muidenkin lastentarvikeliikkeiden yhteydessä, mutta en tiedä miten hyvin osaavat juuri Emmaljungan löysyyttä korjata, jos ei kuulu heidän myymiinsä rattaisiin.
vaan siitä kuvailemastasi säätönappulasta.