Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

toivovatko duunarivanhemmat, että heidän lapsistaan tulee duunareita?

Vierailija
17.07.2025 |

Otsikossa kysymys

Kommentit (139)

Vierailija
101/139 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti, kuka haluaisi lapsestaan lahtaria?

Vierailija
102/139 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos noudattaa Akateemisuus tarkoittaa ainoastaan kykyä lukea asiat, painaa ne mieleen ja saada jossain riittävässä muodossa paperille .

Tärkeä akateeminen taito on kyky kriittisesti tuottaa ja analysoida tietoa, mutta tärkein akateeminen taito on kyky ajatella ja perustella ajatuksensa (sitaatti Leena Peltosen väitöskirjasta vuodelta 2007).

ihmettelen tarvetta haukkua tai lytätä akateemisuutta ja akateemisia taitoja. Ne ovat taitoja ja suuntauksia siinä missä muutkin. 

Tuo voi olla ihanne, mutta käytännössä pääset akateemiseksi, jos luet kirjat, painat ne mieleen ja saat vaaditussa muodossa paperille.

Vaaditun muodon saa selville lukemalla ja painamalla mieleen. Seuraavaksi tehdäänkin jo tohtorinväitöskirja. Senkin pystyy tekemään, jos noudattaa lukettuja muotoseikkoja. Mitään tämän ihmeempää asiassa ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/139 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun mielestäsi siis jollain alalla työskentely on aina vaan oma valinta, ammatinvalinta, ellei elä Pohjois-Koreassa? Ok. Itse en ole samaa mieltä. Aika moni työskentelee jollain alalla ihan vaan pakosta koska ei ole muutakaan, moni toki väliaikaisesti tai kunnes löytää jotain parempaa.

Suomessa ei taida kauheasti olla tilanteita, joissa ainoastaan yksi työ on vaihtoehto. Erikoista että väität, ettei työ tosiaan kerro mitään tekijästään tai hänen arvoistaan. 

Olen työskennellyt mm. päiväkodeissa ja terveydenhuollossa. En kyllä ihan suoraan keksi mitään tuo kertoisi arvoistani. Pakko oli olla töissä että sai palkkaa. Ja sattui olemaan alalle soveltuvaa koulutusta.

Sattumalta oli alalle sopivaa koulutusta

Oikeastaan joo, oma alani oli aika toisenlainen, mutta soveltui noihin. Työelämään taitaa lähes kaikki ihmiset pakottaa tarve elantoon. En sitten tiedä, kuinka moni voi valikoida että suostuu tekemään vain täsmälleen omien arvojensa mukaista työtä. Ehkä joku?

Vierailija
104/139 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun mielestäsi siis jollain alalla työskentely on aina vaan oma valinta, ammatinvalinta, ellei elä Pohjois-Koreassa? Ok. Itse en ole samaa mieltä. Aika moni työskentelee jollain alalla ihan vaan pakosta koska ei ole muutakaan, moni toki väliaikaisesti tai kunnes löytää jotain parempaa.

Suomessa ei taida kauheasti olla tilanteita, joissa ainoastaan yksi työ on vaihtoehto. Erikoista että väität, ettei työ tosiaan kerro mitään tekijästään tai hänen arvoistaan. 

Olen työskennellyt mm. päiväkodeissa ja terveydenhuollossa. En kyllä ihan suoraan keksi mitään tuo kertoisi arvoistani. Pakko oli olla töissä että sai palkkaa. Ja sattui olemaan alalle soveltuvaa koulutusta.

En saa kiinni ajatuksenjuoksustasi. Suostuit työhön koska halusit palkkaa, tästä ilmeisesti ollaan samaa mieltä? 

Vierailija
105/139 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni akateemisessa koulutuksessa ei ole mitään sen ihmeellisempi kuin koulutuksissa yleensäkään. Lähinnä ihmettelen ihmisiä, jotka yrittävät painostaa lapsiaan johonkin tiettyyn koulutukseen, mielestäni sellainen on hyvin typerää.

Vierailija
106/139 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni akateemisessa koulutuksessa ei ole mitään sen ihmeellisempi kuin koulutuksissa yleensäkään. Lähinnä ihmettelen ihmisiä, jotka yrittävät painostaa lapsiaan johonkin tiettyyn koulutukseen, mielestäni sellainen on hyvin typerää.

Onko toivominen painostamista? Mun vanhemmat on duunareita, isä osan aikaa yrittäjä. Kyllä he olivat kumpikin tyytyväisiä siihen, että kiinnostuin alasta joka maksaa hyvin, ei vaadi ruumiillista panostusta, eikä vuorotöitä. 

Vierailija
107/139 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työskennellyt mm. päiväkodeissa ja terveydenhuollossa. En kyllä ihan suoraan keksi mitään tuo kertoisi arvoistani. Pakko oli olla töissä että sai palkkaa. Ja sattui

En saa kiinni ajatuksenjuoksustasi. Suostuit työhön koska halusit palkkaa, tästä ilmeisesti ollaan samaa mieltä?

Veikkaisin, että useimmilla ihmisillä on jonkinlainen pakko suostua jonkinlaiseen työhön minkä saaminen sattuu olemaan mahdollista elättääkseen itsensä.

Vierailija
108/139 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani. Olen vaan niin turhautunut tajuttuani, kuinka kevyesti saat minkä tahansa koulutuksen.

Ei ole olemassa mitään suurta akateemista osaamista. Ne opinnäytetyöt on tehty oikeaan muotoon lainaten kirjoista asioita siten, että yksikään lause ei ole alkuperäisessä muodossaan. Tätä on akateemisuus.

Vierailija
109/139 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työskennellyt mm. päiväkodeissa ja terveydenhuollossa. En kyllä ihan suoraan keksi mitään tuo kertoisi arvoistani.

Näin ennen. Nykyisin toisin.

Vierailija
110/139 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työskennellyt mm. päiväkodeissa ja terveydenhuollossa. En kyllä ihan suoraan keksi mitään tuo kertoisi arvoistani.

Kyllä, jos haluaa elättää itsensä on hyvä olla palkkatöissä. Toki silloinkin voidaan keskustella, elättääkö julkisen alan työntekijä itsensä. Mutta pakko ei ole. 

Vierailija
111/139 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko toivominen painostamista? Mun vanhemmat on duunareita, isä osan aikaa yrittäjä. Kyllä he olivat kumpikin tyytyväisiä siihen, että kiinnostuin alasta joka maksaa hyvin, ei vaadi ruumiillista panostusta, eikä vuorotöitä. 

Enhän minä mitään toivomisesta kirjoittanut vaan painostuksesta. Sellainen voi olla esimerkiksi tilanne missä vanhemmat yrittävät painostaa lapsiaan käymään just sen lukion tai hakemaan yliopistoon.

Vierailija
112/139 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pahoillani. Olen vaan niin turhautunut tajuttuani, kuinka kevyesti saat minkä tahansa koulutuksen.

Ei ole olemassa mitään suurta akateemista osaamista. Ne opinnäytetyöt on tehty oikeaan muotoon lainaten kirjoista asioita siten, että yksikään lause ei ole alkuperäisessä muodossaan. Tätä on akateemisuus.

Sitten pitää saada lähdeviitteet oikeaan muotoiluun, niin susta tulee aito akateeminen. 

Ei kerrota kenellekään, että lähdeviitteiden käyttäminen on helpompaa kuin Minecraftin pelaaminen.

Vierailija
113/139 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enhän minä mitään toivomisesta kirjoittanut vaan painostuksesta. Sellainen voi olla esimerkiksi tilanne missä vanhemmat yrittävät painostaa lapsiaan käymään just sen lukion tai hakemaan yliopistoon.

Lukioon voi painostaa, yliopistoon ei. 

Vierailija
114/139 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jotkut ihmiset tekee niin suuren numeron siitä minkälainen koulutus on?

Vierailija
115/139 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukioon voi painostaa, yliopistoon ei. 

Kyllä niitäkin vanhempia valitettavasti on jotka yrittävät painostaa lapsiaan yliopistoon.

Vierailija
116/139 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut lainattua. Toki voi yrittää painostaa, mutta 18 vuotta täyttänyt päättää. Vaikkakin olisi mitkä edellytykset, voi hakeutua amikseen, koska ei kiinnosta akateemisuus. Pääse vuoden vähemmällä amiksessa, kiitos lukion. 

Vierailija
117/139 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateemisuus ei ole mitään niin ihmeellistä mitä jotkut ilmeisesti kuvittelee sen olevan.

Vierailija
118/139 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten pitää saada lähdeviitteet oikeaan muotoiluun, niin susta tulee aito akateeminen. 

Ei kerrota kenellekään, että lähdeviitteiden käyttäminen on helpompaa kuin Minecraftin pelaaminen.

Kerron loputkin akateemisten valheet, jos tämä meininki ei lopu.

Vierailija
119/139 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukioon voi pa

Et voi painostaa edes lukioon, jos yläkoulun keskiarvo on alle 7,5. Silloin lukioraja ei ylity ja opettajat ovat tehneet puolestasi valinnan, että lapsesi menee ammattikouluun. Näin toimii asiat nykyisin.

Vierailija
120/139 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moneen lukioon pääsee myös alle 7,5 keskiarvolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän