Menin deittisovellukseen ensimmäistä kertaa alle viikko sitten ja olen jo lopen kyllästynyt tällaisiin kysymyksiin:
Mitä suunnitelmia sulla on tulevaisuudelle?
Sit kun vastaan, että eka nyt tutkinto loppuun ja sitten katsotaan mihin sen jälkeen, niin aletaan tenttaamaan, että ei kun mitä isossa kuvassa sun suunnitelmat ovat. En tiedä. Ehkä haluavat tietää haluanko naimisiin tai lapsia, en osaa sanoa tässä vaiheessa, mutta ahdistava ensimmäinen kysymys.
Mitä musiikkia kuuntelet?
Öö, mitä merkitystä tällä on. Kuuntelen milloin mitäkin. Miksi kaikki kysyvät tätä?
Millaisia leffoja katsot?
Huoh, onko tällä merkitystä. En juurikaan katso leffoja.
En tiedä, mutta nuo kysymykset aiheuttavat sen, että en jaksa kauaakaan jutella. Ovat niin tylsiä ja puisevia, että en jaksa. Miksi kuitenkin melkein jokainen mies näitä kysyy?
Kommentit (274)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos matchejä on paljon, niin ei ihan jokaisen "millaisesta musiikista tykkäät" -kysymykseen jaksa vastata.
Ei huolta. Miehistä valtaosa ei kysy lempimusiikkia, vaan valtaosan keskustelunavaus on "moi", "mitä kuuluu" tai "kaunis oot".
Kyllä ne kysyy jos keskustelu jatkuu edes muutaman viestin noista.
Ei jatku. Nuo ovat sellaisia turvalauseita miehelle, joka ei edes halua seuraa. Voi sitten jälkeenpäin kuitenkin uskotella itselleen, että on yrittänyt ja syytellä naisia siitä, että naiset eivät innostuneet. Jos mies haluaisi oikeasti, että keskustelu jatkuu, hän ei ikinä aloittaisi noilla viesteillä.
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, tuli vielä mieleen ne kysymykset, mitä halusin esittää miehelle kasvotusten. Ne oli: miten vietät viikonloppuja/joulua/lomia. Oli tärkeää tietää ettei toinen ole viikonloppuisin aina baarissa. Joulun suhteen olen sellainen, että se on minulle tärkeä, mutta en vietä sitä sukuloimalla vaan oman kodin rauhassa. Lomalla haluan matkustaa tai retkeillä, en ole mökki-ihmisiä. Näistä ollaan samaa mieltä ja se on kyllä iso asia.
-kommentoija 194
En vastaa tuntemattomien uteluihin miten vietän viikonloppuja tai juhlapyhiä. Mitä ne kenellekään kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka sanotte, että musiikkimaku kertoo paljon ihmisestä, niin mitä se teidän mielestänne sitten kertoo? Voistteko antaa ihan konkreettisia esimerkkejä. Millaisia persoonallisuuden piirteitä tai muita attribuutteja te liitätte ihmisiin heidän musiikkimakunsa perusteella?
Entä jos ihminen kuuntelee todella monipuolisesti eri genrejä, mitä johtopäätöksiä te siitä vedätte?
Musiikkimaku voi kertoa ihmisestä paljon mutta samalla se on monitulkintainen ja riippuu paljon kontekstista. Tässä alla konkreettisia esimerkkejä siitä, mitä musiikkimaku voi viestiä persoonallisuudesta tai muista ominaisuuksista psykologian ja kulttuuristen havaintojen valossa:
🎸 Eri genrejen perusteella liitettyjä persoonallisuuspiirteitä
1. Klassinen musiikki
Attribuutit: Älykäs, luova, introvertti, syvällinen
Tutkimuksissa liitetty korkeaan avoimuuteen uusille kokemuksille ja taipumukseen pohdiskeluun
2. Rock / Heavy Metal
Attribuutit: Uskollinen, tunteellinen, joskus ujo, kapinallinen
Usein ulospäin kovia, mutta sisäisesti herkkiä; nauttivat voimakkaista tunteista ja intensiivisyydestä
3. Pop
Attribuutit: Sosiaalinen, energinen, tavanomainen, ystävällinen
Matalampi avoimuus uusille kokemuksille, mutta usein korkea ekstraversio ja mukautuvuus
4. Elektroninen musiikki (esim. techno, house, trance)
Attribuutit: Energinen, kokeilunhaluinen, urbaani, spontaani
Saattaa viestiä mieltymyksestä fyysiseen kokemukseen ja vahvoihin rytmeihin
5. Jazz / blues / soul
Attribuutit: Luova, älykäs, avoin uusille kokemuksille, emotionaalinen
Yhdistetään usein syvälliseen tunteellisuuteen ja hienostuneisuuteen
6. Rap / hip hop
Attribuutit: Itsevarma, ulospäinsuuntautunut, joskus aggressiivinen tai kilpailuhenkinen
Voidaan liittää myös haluun ilmaista omaa identiteettiä tai kertoa tarinoita vaikeista oloista
7. Country
Attribuutit: Perinteinen, lämmin, sosiaalisesti konservatiivinen
Arvostaa tarinankerrontaa, yhteisöä ja tunnepitoisia kappaleita
🤹 Entä jos kuuntelee todella monipuolisesti eri genrejä?
Jos joku kuuntelee hyvin monipuolisesti eri genrejä, siitä voidaan päätellä joitain seuraavia asioita (ei tietenkään aina, mutta tilastollisesti):
Avoimuus uusille kokemuksille: Tämä on ehkä selvin korrelaatio monigenremaku liittyy usein persoonallisuuden "openness to experience" -piirteeseen.
Kulttuurinen uteliaisuus: Monipuolinen kuuntelija saattaa olla kiinnostunut eri kulttuureista, ilmaisumuodoista ja taustoista.
Sopeutumiskyky: Tällaiset ihmiset voivat helposti mukautua eri tilanteisiin, tunnetiloihin tai sosiaalisiin ympäristöihin.
Empaattisuus: Joissakin tutkimuksissa on havaittu, että empaattiset ihmiset kuuntelevat laajasti erilaista musiikkia he ikään kuin kokevat muiden tunteita musiikin kautta.
🧠 Pieni varoitus
On hyvä muistaa, että nämä ovat yleisiä trendejä, eivät ehdottomia totuuksia. Esimerkiksi joku voi rakastaa death metalia, mutta olla rauhallinen ja introvertti humanisti. Tai pop-musiikkia kuunteleva henkilö voi olla erittäin syvällinen ja luova.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi kysyi moikan jälkeen: "mikä on sulle tärkeintä elämässä". En vastannut, ei tuntemattomalle tee mieli vastata tuollaiseen kysymykseen.
Tuohan on ihan äärettömän hyvä kysymys ja kertoo paljon ihmisen arvomaailmasta. Eli miksi et voi vastata, että perhe, rakkaus tai mikä nyt onkaan on se tärkein?
Liian syvällinen kysymys alkuun. Alkuun pitää olla vähän kepeämpää keskustelua.
Riippuu ihmisestä. Itseäni rasittaisi ihminen, joka ei uskaltaisi moiseen vastata. Ei ole niin vakavaa Ei se tarkoita mitään itsensä totaalista paljastamista, mutta kertoo kyllä hyvästä itsetunnosta ja terveistä rajoista, on vähän sellainen oman jutun omistajuutta.
Miksi noita tekoälyn tuottamia kommentteja on pakko tunkea joka väliin? Onko oma ajattelu yliarvostettua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi kysyi moikan jälkeen: "mikä on sulle tärkeintä elämässä". En vastannut, ei tuntemattomalle tee mieli vastata tuollaiseen kysymykseen.
Tuohan on ihan äärettömän hyvä kysymys ja kertoo paljon ihmisen arvomaailmasta. Eli miksi et voi vastata, että perhe, rakkaus tai mikä nyt onkaan on se tärkein?
Koska tuntemattomalle ei vielä tuossa vaiheessa avata kovin henkilökohtaisia asioita, tulee tällaisiin todella geneerisiä vastauksia, kuten juuri "läheiset ihmiset". Sehän on sinänsä totta varmasti jokaisen kohdalla, mutta jos olisi kyse tutummasta ihmisestä, tuohon saisi yksilöllisemmän ja pitemmän vastauksen. Että sillä lailla yhtä turha kysymys kuin jos kysyisi, että "syötkä mieluummin hyvää vai pahaa ruokaa".
Kirjoitin tämän juuri toisene ketjuun:
Kun aloittelin deittailua, yksi kiinnostavan oloinen mies aloitti keskustelun ulkonäkökehulla. Olin vähän pettynyt, kun häneltä tullut viesti oli pelkkä ulkonäkökommentti, mutta annoin silti mahdollisuuden. Yritin itse kääntää keskustelun kiinnostavampaan suuntaan ja ajattelin että ehkä se tästä. Mies pyysi treffeille ja vastasin "kyllä". Treffit sovittiin n. viikon päähän. Tämän viikon aikana yhden kerran saatiin jotain ajatustenvaihtoa kun itse esitin jonkin kysymyksen miehen profiilissa olevaan asiaan liittyen. Miehen oma-aloitteisesti laittama viesti/keskustelunavaus oli joku "hyvää yötä kaunottarelle" joskus illalla. Koska keskustelu ei lähtenyt käyntiin, peruin treffit pari päivää ennen sovittuja treffejä. Olisi siinä ollut viikko aikaa viestitellä jotain - miehen oma-aloitteinen viestittely koski kaikki minun ulkonäköäni, ja minun yrittämät keskustelunavaukset eivät kovin pitkää jutustelua saaneet aikaiseksi.
Mitä opin? Älä ikinä anna mahdollisuutta miehelle, joka aloittaa ulkonäkökehulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, tuli vielä mieleen ne kysymykset, mitä halusin esittää miehelle kasvotusten. Ne oli: miten vietät viikonloppuja/joulua/lomia. Oli tärkeää tietää ettei toinen ole viikonloppuisin aina baarissa. Joulun suhteen olen sellainen, että se on minulle tärkeä, mutta en vietä sitä sukuloimalla vaan oman kodin rauhassa. Lomalla haluan matkustaa tai retkeillä, en ole mökki-ihmisiä. Näistä ollaan samaa mieltä ja se on kyllä iso asia.
-kommentoija 194
En vastaa tuntemattomien uteluihin miten vietän viikonloppuja tai juhlapyhiä. Mitä ne kenellekään kuuluu.
Ok, sinä et olisi ollut minulle sopiva tyyppi. Minulla ei olisi riittänyt mielenkiinto "ottaa selvää".
Mun mielestä ihan hyviä kysymyksiä. Jostain se juttu on aloitettava, että pääsee alkuun tutustumisessa.
On se kiva, että musiikki ja elokuvamaku jotenkin kohtaa ja ne tulevaisuuden haaveet ainakin. Jos toinen haluaa vaikka asua ulkomailla talvet ja toinen ei tykkää reissusta ollenkaan niin paha siitä lähteä rakentamaan.
Ennemmin kyllästyttää ne joiden kysymykset liittyvät vaan seksiin vaikka seksi minulle onkin tärkeää.
Se on nähtävästi ihan sama vaikka alkais ehdotteleen seksiä heti tuolla.
Kun aivan tavallisesta käyttäytymisestäkin loukkaannutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska tuntemattomalle ei vielä tuossa vaiheessa avata kovin henkilökohtaisia asioita, tulee tällaisiin todella geneerisiä vastauksia, kuten juuri "läheiset ihmiset". Sehän on sinänsä totta varmasti jokaisen kohdalla, mutta jos olisi kyse tutummasta ihmisestä, tuohon saisi yksilöllisemmän ja pitemmän vastauksen. Että sillä lailla yhtä turha kysymys kuin jos kysyisi, että "syötkä mieluummin hyvää vai pahaa ruokaa".
Itse vastaisin tuohon esim, että mulle tärkeintä on elää omannäköistä elämää omien arvojen mukaan. Viisas keskustelukumppani osaisi tuosta lähteä kysymään tarkemmin, että minkänäköistä se elämä sitten on mulla ja keskustelu soljuisi siitä eteenpäin. Siinä saa käsitystä toisen maailmankuvasta ja tärkeistä jutuista, mutta ei tarvitse mitään intiimiä paljastaa.
Mutta tämä toimii siis samantyyppisten ihmisten kesken, jotka ns samalla raidalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-kommentoija 194
No jos on tarkoitus tutustua niin kyllä ne tavallaan kuuluu. Ei nyt tarkkoja koordinaatteja tarvitse antaa mihin on viikonloppuna menossa, mutta miksi et voi sanoa, että tapaat viikonloppuna vaikkapa ystäviä.
Mitä jos ehdottaisi vain treffejä eikä jäisi kysymys-limboon? Mahtava tapa.
Lisäksi voi itse keksiä kivempiä puheenaiheita. Kyllä ne miehet on tosi kiitollisia siitä, jos nainen päättää, mistä haluaa puhua. Suurin osa naisita on ilmapäitä, joilla ei liiku mitään päässä niin niille on pakko esittää noita kysymyksiä.
Qivan turha sovellus, saanut vain 6 tykkäystä viikon aikana.
M33
Vierailija kirjoitti:
M33
Itsellä tulee aina 50-500 tykkäystä, kun poistun kotipaikkakunnalla. Ottaessani maksullisen version ensimmäisen kerran käyttöön oli valmiina siellä reilu 5000 tykkäystä.
N40
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisia kysymyksiä sinä puolestasi kysyt siltä keskustelukumppanilta?
Riippuu siitä profiilista. Esim. jos jossakin kuvassa on hieno/mielenkiintoinen tausta niin kysyn missä otettu. Sitten toinen vastaa, että Berliinissä. Vastaan siihen, että olen itsekin käynyt Berliinissä, mutta en silti tunnistanut. Siitä sitten avautuu luonnollisesti keskustelu siihen tykkääkö toinen matkustaa paljon, millainen matkustaja on (käykö museoissa, shoppaileeko vai mitä, yöpyykö hotelleissa vai hostelleissa), mitä kieliä puhuu, haluaisiko asua ulkomailla, onko kenties asunut ulkomailla.
En käy samaa keskustelua jokaisen kanssa. Nyt tuntuu, että kaikkien keskustelun avanneiden miesten kanssa on sama keskustelu.
Miten matkustelusta keskusteleminen on jotenkin parempaa kuin musiikista keskusteleminen?
Tai voinhan mä jo itsekin vastata tähän: Koska ap pitää matkustelusta, mutta ei pidä musiikin kuuntelusta. Eli keskusteluaiheet pitää pysyä siinä, mistä itse tykkää. Eihän sillä ole merkitystä, että mistä se toinen tykkää vai mitä ap?🙄
Ei tässä tainnut ihan tuosta olla kyse. Mulle itselleni kysymys "mitä musiikkia kuuntelet" on kiusallinen, koska en juurikaan kuuntele musiikkia. On mulla kuitenkin musiikkimaku, mutten osaa välttämättä nimetä genrejä. Eli mulla menee sormi suuhun, kun joku kysyy sellaista, mihin en osaa vastata. Ja sitten kaikki kysyvät sitä samaa aina vaan! (Enkä edelleenkään ole oppinut mitään genrejen nimiä tai rajoja, vaikka olen harjoitellut vastaamista tuohon kysymykseen.)
Kokonaan toinen puoli on sitten se, että musiikkimaku on tosi intiimi asia. Mieti, miltä on tuntunut, kun olet silmät loistaen kertonut kaverille lempibändistäsi ja kaveri on todennut inhoten, että hyi, mitä roskaa säkin kuuntelet. Mun ei tee mieli kertoa, mistä musiikista pidän, koska se on niin henkilökohtaista. Vähän kuin kysyisi "mikä on sun lempiseksiasento".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja aloittaja puolestaan triggeröity puolestaan niistä kevyistä kysymyksistä musiikista ja leffoista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M33
Itsellä tulee aina 50-500 tykkäystä, kun poistun kotipaikkakunnalla. Ottaessani maksullisen version ensimmäisen kerran käyttöön oli valmiina siellä reilu 5000 tykkäystä.
N40
Turha siitä maksaa oli, 99 tykkäystä nopeasti täynnä.
M38
Noiden kysymysten avulla saa hyvin selville sen, että ap ei ole hyvähermoinen.