En uskalla päästää taaperoa mökille isovanhempien kanssa
Miehen sukulaiset pitävät minua hysteerisenä kun en suostu päästämään alle 3 v tytärtäni mökille heidän kanssaan. Ehdottivat että ottaisivat sinne hoitoon yön yli. Lapsi on vilkas ja uhmaikäinen enkä vain pysty luottamaan että vahtivat niin tarkkaan kuin olisi tarve tuollaisessa paikassa. Mökillä on jyrkkiä kallioita ja syvä ranta. Tästä on nyt kehittymässä riitaa meidän välille. Ylireagoinko?
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et. Isovanhempien kanssa sattuu enemmän kuolemaan johtavia tapaturmia kuin vanhempien kanssa. Kun ei ymmärretä kuinka tiivistä sen vahtimisen pitää olla. Ja kuvitellaan että riittää kun sanoo: älä mene rantaan tms.
Onko sulla jotain virallista tilastotietoa tästä?
On ihan tutkimuksia siitä että lapset lihoo isovanhemmilla ja että tapaturmia sattuu eniten isovanhempien kanssa.
Kirkankin isoveli hukkui parivuotiaana pihalla matalaan saaviin, kun oli isoäidin hoteissa.
Itse en kummankaan vanhemmille lapsiani pieninä päästänyt, koska he eivät vahdi. He jauhaa sitä että lasten pitää sopetuau heihin eikä päinvastoin - mikä ennen oli juuirkin se kasvatusmentaliteetti.
Oma lapseton isosiskoni lähti myös mm lapEni kanssa luvatta kaupungille, vaikka lapsella oli tarkka lääk
Ei pidä paikkaansa. Laita linkki siihen viralliseen tilastoon tai tutkimukseen, kiitos. Uutislinkkejä en kaipaa, vaan virallista, tutkittua tietoa siitä, että lapsi pääsee isovanhempien hoidossa useammin hengestään kuin omien vanhempien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et. Isovanhempien kanssa sattuu enemmän kuolemaan johtavia tapaturmia kuin vanhempien kanssa. Kun ei ymmärretä kuinka tiivistä sen vahtimisen pitää olla. Ja kuvitellaan että riittää kun sanoo: älä mene rantaan tms.
Onko sulla jotain virallista tilastotietoa tästä?
On ihan tutkimuksia siitä että lapset lihoo isovanhemmilla ja että tapaturmia sattuu eniten isovanhempien kanssa.
Kirkankin isoveli hukkui parivuotiaana pihalla matalaan saaviin, kun oli isoäidin hoteissa.
Itse en kummankaan vanhemmille lapsiani pieninä päästänyt, koska he eivät vahdi. He jauhaa sitä että lasten pitää sopetuau heihin eikä päinvastoin - mikä ennen oli juuirkin se kasvatusmentaliteetti.
Oma lapseton isosiskoni lähti myös mm lapEni kanssa lu
Laitapa sinä linkki oman väitteesi tueksi😂 nyt vaan räyhäät.
Vierailija kirjoitti:
Appivanhempasi ovat kuitenkin saaneet miehesi pidettyä elossa ja ehjänä, myös hänen uhmaikävaiheen aikana. Miten ne lastenhoitotaidot olisivat noin pahasti taantuneet?
Jospa heillä ei vielä silloin ollut tuota mökkiä?
Olen mummo. Vielä,ymmärtämätöntä , vilkasta lasta en ottaisi noihin olosuhteisiin. Ellei ovet saisi todella kiinni, ettei taapero pääse ulos ja oltaisiin sisätiloissa. Pelottaisi lapsen puolesta liikaa. Muuten otan mielelläni yökylään, viikonloppunakin tulee yksi pieni, mutta olosuhteet ovat stressittömät.
Vierailija kirjoitti:
Olen mummo. Vielä,ymmärtämätöntä , vilkasta lasta en ottaisi noihin olosuhteisiin. Ellei ovet saisi todella kiinni, ettei taapero pääse ulos ja oltaisiin sisätiloissa. Pelottaisi lapsen puolesta liikaa. Muuten otan mielelläni yökylään, viikonloppunakin tulee yksi pieni, mutta olosuhteet ovat stressittömät.
Ihmetyttää oikeasti jos isovanhempi haluaa jonnekin kallion jyrkänteellä syvän virran liepeillä olevaan mökkinsä ylivilkkaan lapsenlapsen ilman vanhempiaan. Epäilen vahvasti että AP käyttää värikynää selostuksessan eikä vaan halua että miehen isovanhemmat ovat missään tekemisissä lapsenlapsensa kanssa.
Kiitos vastanneille. En päästä lasta yksin sinne. Olen mielummin sitten vaikka hysteerinen ja ylitarkka kuin riskeeraan tuollaisessa asiassa. Lapsi vaatii ihan jatkuvaa vahtimista joten tottumattomalle voi käydä helposti vahinko.
Ap
Meillä oli sama tilanne. En halunnut 2v yöhoitoon mökille saareen. Mulla oli asiasta selittämätön ahdistus ja onneksi kuuntelin sisintäni. Isovanhemmat ymmärsivät ja lähdettiin porukalla kylpylään jo kaikki päivää ennen kuin piti. Kaikki saivat vuorotellen omaa aikaa ja rentoutua.
Lapsissa ja myös isovanhemmissa on eroa. Oma lapseni pienenä ehti katoamaan kirjaimellisesti siinä ajassa kun käänsi päänsä.
Oma isäni taas on hieman hidasliikkeisempi ja eksyy ajatuksiinsa. Saattoi jäädä ulkona katsomaan jotain kukkaa tai miettimään, että pitäisi pensas leikata. Siinä ajassa meidän lapsi olisi ehtinyt jo ties minne. Pahimmillaan isälle tuli mieleen, että haenpa haravan tms. Ei puhe auttanut, koska ikänsä isä on ollut hieman hajamielinen professori, ei hän pysty siitä muuttumaan. Äitini taas pysyi nopeatempperamenttisena samanlaisen lapsenlapsensa perässä.
Kaverinikin, saman ikäisen äiti, kerran hukkasi minun lapseni, kun ei tajunnut kuinka nopealiikkeinen meidän lapsi onkaan omaansa verrattuna. Eli ei ole pelkästään iästä kiinni.
Eli en todellakaan antaisi lasta isovanhemmille tai kenellekään veden äärelle, jos ei ole sellainen olo, että varmasti pysyvät lapsen perässä. Varsinkaan ajatuksiltaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli sama tilanne. En halunnut 2v yöhoitoon mökille saareen. Mulla oli asiasta selittämätön ahdistus ja onneksi kuuntelin sisintäni. Isovanhemmat ymmärsivät ja lähdettiin porukalla kylpylään jo kaikki päivää ennen kuin piti. Kaikki saivat vuorotellen omaa aikaa ja rentoutua.
ehdota AP tälläistä niin kenellekään ei tule paha mieli. Itse jos joudun kieltäytymään kutsusta jostain syystä ehdotan uutta tapaamista joka sopii omaan aikatauliini. Ainoastaan jos kutsuja on mielestäni täysi mulkero, sanon ettei sovi ja thats it.
Vierailija kirjoitti:
Appivanhempasi ovat kuitenkin saaneet miehesi pidettyä elossa ja ehjänä, myös hänen uhmaikävaiheen aikana. Miten ne lastenhoitotaidot olisivat noin pahasti taantuneet?
Appivanhemmat on nyt 40 vuotta vanhempia, liikkuvat huomattavasti hitaammin. Jos lapsi juoksee mökin kuistilta laiturille ja tippuu järveen, kestää mummilta ja papalta pitkä tovi könytä polkua pitkin perässä ja onkia lapsi kuiville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää oikeasti jos isovanhempi haluaa jonnekin kallion jyrkänteellä syvän virran liepeillä olevaan mökkinsä ylivilkkaan lapsenlapsen ilman vanhempiaan. Epäilen vahvasti että AP käyttää värikynää selostuksessan eikä vaan halua että miehen isovanhemmat ovat missään tekemisissä lapsenlapsensa kanssa.
Tästä ei ole kyse. Ovat kyllä nähneet lastamme useasti ja on ollut yökyläilyjäkin. Taaperossa on vaan kovasti vahtimista ihan kotioloissakin, saatika mökillä jossa enemmän vaaran paikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Isovanhemmat voivat olla jo hidasliikkeisiä, pikkulapset vikkeliä. Muistan tapauksen kun isä oli mökillä lapsen kanssa, vei terassilta ruuan jälkeen astiat sisälle, ja sillä aikaa lapsi oli mennyt rantaan ja hukkunut.
Toinen kun isoisä meni lämmittämään saunaa ja käski pikkulapsen odottaa ulkona. Lapsi hukkui jokeen.
Vierailija kirjoitti:
Päästätkö lastasi heille kotiin yökylään? Usein olen huomannut, että äiti antaa lastaan kyllä hoitoon usein omille vanhemmilleen ja sisaruksilleen, sen sijaan isän vanhemmille ei koskaan.
Usein isän vanhemmat on iäkkäämpiä. Meilläkin 10 v eroa. Sillä voi olla aika paljon ero jaksamisessa onko mummo 65 v vai 75 v. Toinen juttu tietenkin se että äiti tuntee omat vanhempansa paremmin ja uskaltaa myös sanoa asioista heille eri tavalla.
Musta olennainen kysymys: mitä se taapero saisi siitä mökkireissusta?
Enemmän tuo haisee siltä, että isovanhemmat haluavat lapsenlapsen itsensä takia yökylään, lapsesta viis. Ei se taapero saa mitään pysyvää irti tuosta reissusta. Isompi riemu taaperolle tulee luultavasti mummolan lähileikkipuistosta, pihakukkien kastelusta ja kaupan valmispullasta.
Itsekään en päästäisi taaperoa tuollaiselle reissulle ilman vanhempaa/vanhempia. Isovanhemmat eivät myöskään todennäköisesti ymmärrä, miten vaativaa taaperon hoitaminen ja tekemisen keksiminen on tuollaisissa olosuhteissa. Harva taapero kiltisti napottaa istumassa mökin lattialla, jos iskee esim. sadepäivä tai aikuisten pitäisi välillä keskittyä ruoanlaittoon, saunanlämmitykseen yms.
Itse en päästäisi. Oma lapsi on jo 4 v, mutta en silti päästäisi tuollaiselle reissulle. Lapsi on vilkas ja nopea jaloistaan.
Isovanhemmilla on usein paremmat käsitykset vanhemmuustaidoistaan kuin heillä todellisuudessa on. Eivät käsitä, että se 60-70 v ei ole jaloistaan ja päästään yhtä vikkelä kuin 20-40 vuotta sitten olivat.
Pienen lapsen kanssa on turha lähteä kovin vaarallisiin paikkoihin liikkumaan, herkästi sattuu haavereita. Eikä sieltä mökiltä niin vain pääse äkkiä lääkäriin, jos jotain sattuu.
Mun isä oli paljon varovampi kuin minä itse. Eli tietysti on aivan perhekohtaista tämä ja kukaan teitä tuntematta ei voi sanoa asiaa.
Hengissä nyt kaikki ollaan. Minä ja lapseni rennommalla tyylillä. Hän omalla tavallaan.
Olen 60+ mummo, enkä todellakaan menisi pienen lapsen kanssa mökille, jossa vielä kaikenlisäksi on syvä ranta. Olen itse kasvattanut neljä lasta, mutta siitä on vuosikymmeniä aikaa, silloin olin notkea ja nopea, nyt hidas ja kankea. Siinä ajassa, kun minä vielä kömmin lattialta leikkimästä, ketterä pikkulapsi on jo ties missä. Olen vielä muutama vuosi sitten hoitanut yhtä lapsenlasta paljonkin, mutta sen jälkeen on tullut kaikenlaista sairautta ja hidastetta, enkä koe olevani se turvallisin hoitaja vilkkaalle pikkulapselle.
Mun miehen pikkusisko putosi lapsena päälleen navetan ylisiltä, kun vanhemmat eivät vahtineet.
Jäi elinikäinen vamma.
Että omia lapsiani en ole heille uskonut todellakaan. Vain kyläilty koko perheellä lyhyesti ja itse valvottu lapsemme.
En ikinä pyytäisi pikkuista lasta ilman vanhempiaan mökille, etenkään rantamökille.
Aiva liian raskas VASTUU!!