Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En uskalla päästää taaperoa mökille isovanhempien kanssa

Vierailija
16.07.2025 |

Miehen sukulaiset pitävät minua hysteerisenä kun en suostu päästämään alle 3 v tytärtäni mökille heidän kanssaan. Ehdottivat että ottaisivat sinne hoitoon yön yli. Lapsi on vilkas ja uhmaikäinen enkä vain pysty luottamaan että vahtivat niin tarkkaan kuin olisi tarve tuollaisessa paikassa. Mökillä on jyrkkiä kallioita ja syvä ranta. Tästä on nyt kehittymässä riitaa meidän välille. Ylireagoinko?

Kommentit (123)

Vierailija
41/123 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yhtään tuntuu, että et uskalla päästää, niin sitten et päästä lasta mökille. Voit sanoa, että on niin vilkas lapsi, ettet halua kenellekään muulle vastuuta hänen perässä juoksemisestaan.

Vierailija
42/123 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmat voivat olla jo hidasliikkeisiä, pikkulapset vikkeliä. Muistan tapauksen kun isä oli mökillä lapsen kanssa, vei terassilta ruuan jälkeen astiat sisälle, ja sillä aikaa lapsi oli mennyt rantaan ja hukkunut.   

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/123 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään nimessä. Itse olisit huolesta sekaisin lapsen ollessa isovanhemmilla.

Mikä ihmeen hinku on saada lapsi yökylään?

itse olen isovanhempi, enkä uskaltaisi ottaa vastuulleni noin pientä tuollaiseen paikkaan.

Vierailija
44/123 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän niillä isovanhemmilla ole kasvatus kokemusta enempi kuin sinulla, ole huoleti.

Tunti sitten näin kuinka jonkun isovanhempi peruutti suoraan toisen autoa päin. Menin auttamaan ja tuli kyllä selväksi että tällä mummolla oli enemmän ajokokemusta kuin minulla mutta ajotaidot oli jo tosi huonot verrattuna siihen kun oli nuorempi. Eli ei se että on joskus ennen hoitanut lapsia tarkoita että osaisi tehdä sitä nyt.

En päästäisi apn antamilla tiedoilla lasta yksin tuonne mökille. Kylässä voisin käydä ja ehkä käydä miehen kanssa tunnin pari poissa niin että lapsi isovanhempien huomassa jos jättäisin lapsen pelastusliivit päällä vanhempien valvontaan rantaan tai vaihtoehtoisesti lupaisivat pysyä esim sisällä koko ajan. Mutta tämäkin vain jos isovanhemmat tosi luotettavia.

Mitä ajo taitoon tulee moneltakin pitäisi ajokortti ottaa heti pois, koskee myös nuorempaa väkeä.

Vierailija
45/123 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoh hoijaa

Vierailija
46/123 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päästäisi taaperoa tonne. Jos kehkeytyy "riita" siitä, että olet normaali äiti - niin sitten kehkeytyy. Eipä tule lapsi sitten isompanakaan käymään, kun tarpeeksi riitelevät. Heidän häviö.

Vierailija
47/123 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan vaatisi ihan riitaan asti jonkun toisen lasta mökille mukaansa? Kannattaa pitää mielessä että suurin osa lasten hyväksikäytöstä tapahtuu lähipiiriläisen toimesta. Ja tällaiset tapaukset tulevat sitten aina yllätyksenä. 

Vierailija
48/123 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ehdottaa tuollaista ja kannattaa kieltäytyä. Sitten voidaankin 10 vuoden kuluttua keskustella siitä, miten lapsenlapsi ei ole läheinen, kun ei vanhemmat koskaan päästäneet edes mökille isovanhempien kanssa.

Vierailija
49/123 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän. Minä en halunnut antaa edes yöksi isovanhempien luokse, koska ovat huithapeleita esim paloturvallisuuden suhteen. 

Vierailija
50/123 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisiä appivanhempasi ovat?

Jos ovat työikäisiä, reippaita, hyväkuntoisia ja hyvällä maalaisjärjellä varustettuja, en näkisi ongelmaa. Meillä kaikki 5 olleet isovanhempien hoivissa mökillä järven rannalla ja hyvin on aina mennyt.

Vierailija
51/123 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vaTaava riita. Anopin tontti järven rannalla ja sinne piti saada lapsi väkisin. Olen nähnyt hänellä lapsia hoidossa, mummo makaa sohavlla ja lapset keskenään ties missä. Hän ylpeilee sillä, miten itsenäisiä omat lapsensa olivat, keskenään kävivät jo 4 v asti uimassa.

Meillä tästä tuli ero ja nyt lapset isäviikkoina yksin mummolassa. Tähän asti vain yksi irronnut etuhammas ja murtunut käsi, mutta pelottaa joka viikko kun ovat siellä. En tiedä tietenkään milloin ovat, koska en saa isältä tietoa viikoistaan. Lapset kertoo sitten jälkikäteen.

Vierailija
52/123 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ehdottaa tuollaista ja kannattaa kieltäytyä. Sitten voidaankin 10 vuoden kuluttua keskustella siitä, miten lapsenlapsi ei ole läheinen, kun ei vanhemmat koskaan päästäneet edes mökille isovanhempien kanssa.

No jos se tuosta jää kiinni, niin sitten asia vain on niin, että ei olla läheisiä.

Normaali terve isovanhempi sen sijaan ei ala riidellä toisen lapsestya, vaan kunnioittaa vanhempaa, jolloin se läheisyys syntyy hyvässä ilmapiirissä.

Vierailija
53/123 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päästätkö lastasi heille kotiin yökylään? Usein olen huomannut, että äiti antaa lastaan kyllä hoitoon usein omille vanhemmilleen ja sisaruksilleen, sen sijaan isän vanhemmille ei koskaan.

Tämä harmittaa ja siitä kokee eriarvoisuutta moni isovanhempi joka haluaisi viettää aikaa lapsenlapsen kanssa. 

Mainittakoon vielä, että nämä isovanhemmat jotka eivät saa koskaan lapsenlasta hoitoon ovat kunnollista eivätkä esim. käytä alkoholia tms.

Vierailija
54/123 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päästätkö lastasi heille kotiin yökylään? Usein olen huomannut, että äiti antaa lastaan kyllä hoitoon usein omille vanhemmilleen ja sisaruksilleen, sen sijaan isän vanhemmille ei koskaan.

Tämä harmittaa ja siitä kokee eriarvoisuutta moni isovanhempi joka haluaisi viettää aikaa lapsenlapsen kanssa. 

Mainittakoon vielä, että nämä isovanhemmat jotka eivät saa koskaan lapsenlasta hoitoon ovat kunnollista eivätkä esim. käytä alkoholia tms.

Ihan varmin tapa tuhota ne välit on alkaa riidellä lapsen vanhemman kanssa, kuten tässäkin tehdään.

Vierailija
55/123 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et. Isovanhempien kanssa sattuu enemmän kuolemaan johtavia tapaturmia kuin vanhempien kanssa. Kun ei ymmärretä kuinka tiivistä sen vahtimisen pitää olla. Ja kuvitellaan että riittää kun sanoo: älä mene rantaan tms. 

Onko sulla jotain virallista tilastotietoa tästä?

Vierailija
56/123 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiat, joita ihmiset eivät käsitä vilkkaista taaperoista (tai aika on kullannut muistot omien lasten pikkulapsiajoista):

-Se uhmaikäinen/vilkas lapsi saattaa näennäisesti totella ensin ohjetta (älä mene rantaan/koske saunan kiuasta/laita kättä muurahaispesään), mutta 2 sekuntia myöhemmin lapsi toimiikin toisin. Tällaiseen tottumaton aikuinen luottaa siihen, että lapsi pitää lupaamastaan kiinni.

-Lapsi on liikkeissään nopea. Aikuisella kestää aikansa vääntäytyä ylös puutarhatuolista ja juosta perään, kun lapsi on kirmannut edeltä. Eikä tarvitse edes olla mikään kallioinen paikka tai ranta, lapsi saattaa juosta nopeasti autotielle tms. 

Oma kokemus on, että monet isovanhemmat eivät vahdi riittävän tarkasti, koska:

A) Ei käsitetä, että enää ei riitä se vanhemmuus, mitä oli 80- ja 90-luvulla. Enää ei ole ok, että pienen lapsen päästää yksin pihalle tai katselee kauempaa/ikkunasta miten menee. Tuolloin lasten annettiin olla paljon vapaammin, enää ei ja hyvä niin.

B) Ei käsitetä, että se pieni lapsi tarvitsee koko ajan valvontaa. Ei voi vain itse lähteä vessaan/hämmentämään liedellä olevaa ruokaa tai laittamaan ikkunaa kiinni. Siinä ajassa se lapsi ehtii tekemään luvattomia tai satuttamaan itsensä. Monet eivät tajua, että se pieni lapsi todella sitoo koko ajan. Ei voi poistua edes hetkeksi.

C) Jos paikalla on muitakin kuin isovanhempi A, oletetaan muiden katsovan välillä lapsen perään. Herkästi käy niin, että A poistuu sinne vessaan/laittamaan ruokaa tms ja muut eivät tajua katsoa lapsen perään tai ajattelevat, että kyllä joku toinen katsoo, vaikka olisi sanottu "katso nyt Milo-Olivian perään, kun minä käyn vessassa".

Vierailija
57/123 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et. Isovanhempien kanssa sattuu enemmän kuolemaan johtavia tapaturmia kuin vanhempien kanssa. Kun ei ymmärretä kuinka tiivistä sen vahtimisen pitää olla. Ja kuvitellaan että riittää kun sanoo: älä mene rantaan tms. 

Onko sulla jotain virallista tilastotietoa tästä?

On ihan tutkimuksia siitä että lapset lihoo isovanhemmilla ja että tapaturmia sattuu eniten isovanhempien kanssa.

Kirkankin isoveli hukkui parivuotiaana pihalla matalaan saaviin, kun oli isoäidin hoteissa.

Itse en kummankaan vanhemmille lapsiani pieninä päästänyt, koska he eivät vahdi. He jauhaa sitä että lasten pitää sopetuau heihin eikä päinvastoin - mikä ennen oli juuirkin se kasvatusmentaliteetti.

Oma lapseton isosiskoni lähti myös mm lapEni kanssa luvatta kaupungille, vaikka lapsella oli tarkka lääkitys, jota ei tietenkään sitten ollut mukana.

t tiukkapipo nipottaja

Vierailija
58/123 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä juoksin kolmevuotiaana järveen ja olin hukkua, kun olin isovanhempien mökillä.

Ja he siis oli ihan siinä rannalla istuskelemassa kanssani, mutta olen aina ollut vikkelä.

Isoisä sitten oli hiuksista saanut kiskottua minut äkkisyvästä ylös.

Vierailija
59/123 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä totta, että isovanhempien ollessa vanhempia lapsia hoidettiin hieman erilaisten standardien mukaan. Turvallisuuden kanssa ei hössötetty niin paljon useimmissa perheissä. Mutta myös lapsia kuoli.

No kyllä niitä kuolee nykyäänkin ja ihan siksikin omat vanhemmat eivät ymmärrä vahtia omia lapsiaan. En ala linkkaamaan nyt ikäviä uutisia tähän mutta joka vuosi nousee otsikoihin ko. uutisia.

Vierailija
60/123 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirvitti jo aikoinaan sukulaisten rantamökeillä lastemme ollessa pieniä. Hetkeksikään ei saanut herpaantua tarkkailemasta ja reagoimasta. Ja olin silloin nuori ja nopea ja tunsin omat lapseni ja aavistin heidän metkunsa usein jo etukäteen.

En todellakaan antaisi tuollaiseen paikkaan kenenkään muun hoitoon. Ei edes lasten isän, jolla oli taipumuksena muutenkin unohtaa lasten olemassaolo tämän tästä.

Huolehdin että lapsistamme tuli todella hyviä uimareita. Sitten saivat mennä ja olla mielin määrin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän