En uskalla päästää taaperoa mökille isovanhempien kanssa
Miehen sukulaiset pitävät minua hysteerisenä kun en suostu päästämään alle 3 v tytärtäni mökille heidän kanssaan. Ehdottivat että ottaisivat sinne hoitoon yön yli. Lapsi on vilkas ja uhmaikäinen enkä vain pysty luottamaan että vahtivat niin tarkkaan kuin olisi tarve tuollaisessa paikassa. Mökillä on jyrkkiä kallioita ja syvä ranta. Tästä on nyt kehittymässä riitaa meidän välille. Ylireagoinko?
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Appivanhempasi ovat kuitenkin saaneet miehesi pidettyä elossa ja ehjänä, myös hänen uhmaikävaiheen aikana. Miten ne lastenhoitotaidot olisivat noin pahasti taantuneet?
Ehkäpä appivanhemmat ovat vanhentuneet niistä ajoista. Tuntevat oman lapsensa paremmin kuin vähän vieraamman. Lapset ovat eri luonteisia.
Me olemme ottaneet 3 ja 5 lapsenlapset mökille, ikää meillä vähän päälle 50 v niin on aistit vielä jäljellä. Nuorin oma lapsi on 12 v.
Pkle voi sen sisällälekin lukita.
Ehdottomasti ei. Jos aihe aikaansaa riitaa niillä olosuhteilla ei oikeastaan ole edes merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
huoh... nykyajan vanhemmat. Siis ihan oikeasti! Miksi et päästäisi? En ymmärrä tätä sairasta ennakkoluuloa ja ylivarovaisuutta. Keskustelet vain kunnolla heidän kaa.
Ajattele että jos sinun vanhempasi olisivat päästäneet sinut, niin sinua ei ehkä nyt olisi.
Vierailija kirjoitti:
En ottaisi kolmevuotiasta yökylään meille mökille ilman että mukana on hänen äitinsä vahtimassa lastaan. Vahtiminen on kokoaikahommaa, meillä on jyrkkiä kallioita, syviä rantoja, portaita, juurakkoisia polkuja, muurahaisia, paarmoja ja muita öttiäisiä ja käärmekin voi olla.
Ihan uteliaisuudesta, pidätkö äitiä parempana vahtimaan lasta? Yleensä täällä huudetaan, että isä on ihan yhtä hyvä, niin siksi pisti silmään.
En päästäisi, elleivät isovanhemmat ole esimerkiksi ammattikasvattajia, eräoppaita tai muilla tavoin riskienhallinnan ja/tai pienten lasten parissa töissä. Muussa tapauksessa turhan huoleton asenne tulee ilmi myös siinä, että äidin mielipidettä ei kuunnella, vaan vielä väitetään vastaan.
Omassa tapauksessa appivanhempien mökki oli myös vaarallista roinaa täynnä, eivätkä itse enää edes näe paloöljyjä, vanhoja akkuja, lasinsiruja tai laudoista törröttäviä nauloja koska ovat niin turtuneet maisemaan joka ollut vuosikymmenet sotkuinen. Aikuinenhan ei tuollaisia menekään räpläämään tai maistelemaan, mutta taapero on eri juttu.
Olin viime syksynä mieheni kanssa yhden illan hänen veljenpoikiaan hoitamassa, kun vanhemmat olivat ystäväpariskunnan lapsettomissa häissä ja isovanhemmat, jotka yleensä poikia näissä tilanteissa hoitavat, olivat lomamatkalla muualla. Pojat olivat tuolloin 4 ja 1,5-vuotiaita.
Olen yhdeltä koulutukseltani varhaiskasvatuksen opettaja, ja olen tehnyt niitä töitä aikoinaan noin viisi vuotta, mutta en enää muutamaan vuoteen. Väitän, että lapsettomana pariskuntana se oli tuona yhtenä iltana meidän pelastus. Osasin laskea kellosta, että vanhemmat ovat poissa noin klo 14-00. Siihen mahtuu välipala, iltaruoka, iltapala, ulkoilua, leikkiä, iltatoimet ja nukkumaan meno.
Mieheni oli illan aikana moneen kertaan vähän lepsu ja hukassa. Pidin itse aika tiukat rajat, että nyt istutaan tässä ruokapöydässä välipalalla. Ette pojat lähde, kun meillä on vielä ruoka kesken. Välipalan jälkeen sai vähän aikaa leikkiä minun osoittamassani paikassa sillä aikaa, kun valmistauduin itse uloslähtöön. Kun me aikuiset olimme vuorotellen käyneet vessassa ja laittaneet ulkovaatteet, veimme lapset vessaan ja sitten puimme ulkohousut jalkaan. Vietimme ulkona 2,5 tuntia. Ajattelin, että se tekee illasta rauhallisemman, kun purkavat energiansa leikkipuistossa. Siellä oli myös kavereita. Leikkipuiston jälkeen teimme vielä kävelylenkin. Nuorempaa työnnettiin rattaissa, isompi käveli. Nuorempi otti siinä lyhyet päikkärit. Ulkoilun jälkeen annoin lapsille heidän lemppariautonsa, joilla leikkivät osoittamassani huoneessa sillä aikaa, kun teimme iltaruokaa. Kävimme välillä katsomassa, miten lapsilla menee, ja kun kuulimme, että isoveli oli tarttumassa kiellettyyn laitteeseen, olin kahdessa sekunnissa kieltämässä ja estämässä.
Ilta meni lopulta tosi helposti. Ulkoilu teki tehtävänsä. Iltatoimien jälkeen molemmat olivat sängyssä klo 20 ja unessa 20.30 mennessä. Sitten vain istuimme sohvalla katsomassa telkkaria hiljaisella volyymilla ja odottamassa vanhempia kotiin. Olen silti aivan varma, että minäkin olisin ollut lapsettomana ihmisenä pulassa, jos minulla ei olisi koulutuksen ja työn tuomaa kokemusta pikkulapsista ja niitä ryhmänhallintataitoja, joita varhaiskasvatuksen opettajilla on. Ja olen huomannut, että esim. oma äitini on kyllä ikäännyttyään muuttunut vieraiden lasten kanssa tosi lepsuksi. Varjele, minkälainen kuri meillä oli kotona, kun minä olin lapsi, mutta siitä ei ole enää tietoakaan, että eläkeikäinen äitini enää niin toimisi.
Oikein hyvä, että ette anna lasta isovanhemmille. Minä en enää ottaisikaan, niin paljon olen saanut niitä hoitaakin. Kyllä tämä jo minulta riittää.
Mökkiä minulla ei olekaan, mutta jos olisi jossain järven rannassa, niin olisin ihan hysteerinen kun pelkäisin koko ajan että jotain pahaa tapahtuisi. Minä haluaisin jo lökötellä mökillä ihan rauhassa, ilman vastuita lapsista. Onneksi lapsenlapset tuli silloin, kun olin vielä nuori. Nyt saan viettää eläkevuoteni ilman lastenhoitamisia.
Vierailija kirjoitti:
huoh... nykyajan vanhemmat. Siis ihan oikeasti! Miksi et päästäisi? En ymmärrä tätä sairasta ennakkoluuloa ja ylivarovaisuutta. Keskustelet vain kunnolla heidän kaa.
Kyllä, ja rauhassa keskustelemalla löydetään kyllä hyvät ratkaisut. Kannattaa kyllä tukea lapsen suhdetta isovanhempiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, ja rauhassa keskustelemalla löydetään kyllä hyvät ratkaisut. Kannattaa kyllä tukea lapsen suhdetta isovanhempiinsa.
Ei ole mitään syytä tuollaisesta keskustella yhtään. Vanhempi päättää. Siinä se.
Vierailija kirjoitti:
Et. Isovanhempien kanssa sattuu enemmän kuolemaan johtavia tapaturmia kuin vanhempien kanssa. Kun ei ymmärretä kuinka tiivistä sen vahtimisen pitää olla. Ja kuvitellaan että riittää kun sanoo: älä mene rantaan tms.
Miten niin? Ei kaikki isovanhemmat ole vanhoja, meilläkin olivat 45v kun lapsi oli 3v.
Älä päästä. Sanot minun lapsi, minä hoidan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään syytä tuollaisesta keskustella yhtään. Vanhempi päättää. Siinä se.
Keskustelemalla voidaan löytää hyviä ratkaisuja, ei ole vain joko tai. Voi olla jokin kolmas hyvä vaihtoehto, ei pelkästään kyllä tai ei. Tietenkin vanhemmat päättävät, kuten isovanhemmat päättävät eräistä muista asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustelemalla voidaan löytää hyviä ratkaisuja, ei ole vain joko tai. Voi olla jokin kolmas hyvä vaihtoehto, ei pelkästään kyllä tai ei. Tietenkin vanhemmat päättävät, kuten isovanhemmat päättävät eräistä muista asioista.
Ei. Vanhempi päättää aina. Se on eka asia, joka isovanhempien pitää ymmärtää.
Kun se ymmärretään, ei synny ap:n kuvaamaa tilannetta, eikä riitaa.
Vierailija kirjoitti:
Appivanhempasi ovat kuitenkin saaneet miehesi pidettyä elossa ja ehjänä, myös hänen uhmaikävaiheen aikana. Miten ne lastenhoitotaidot olisivat noin pahasti taantuneet?
Meillä poika ja miniä luottavat meihin (isovanhempiin) enemmin kuin itseensä. Heidän vintiöt ovat olleet meillä 3 v lähtien ja monia viikkoja, kun oliva 3, 4 ja 5 v.
Meillä jyrkkä kalliotontti, mutta löytyy myös matala hiekkaranta lapsille. Oppivat jo mökillä käydessään liivien käytön n 1, 5 v, eivätkä lähteneet rannan suuntaan ilman liivejä. Jos aikuinen unohti lapsi osoitteli liivejä terassinkaiteelta ja sanoi ää, ää, ää, jos eivät muuta osanneet.
Nyt ovat jo esiteinejä ja rakastavat mökkeilyä ja olemme heidät opettaneet uimaan.
T. Mummi , kohta 80 v
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ehdottaa tuollaista ja kannattaa kieltäytyä. Sitten voidaankin 10 vuoden kuluttua keskustella siitä, miten lapsenlapsi ei ole läheinen, kun ei vanhemmat koskaan päästäneet edes mökille isovanhempien kanssa.
Edes mökille?
Kannattaa ehdottaa tuollaista ja kannattaa kieltäytyä. Sitten voidaankin 10 vuoden kuluttua keskustella siitä, miten lapsenlapsi ei ole läheinen, kun ei vanhemmat koskaan päästäneet edes mökille isovanhempien kanssa.
Jos se isovanhempien läheisyys on siitä kiinni, että he riitelemällä ja uhkailemalla saavat tahtonsa läpi niin ei siinä ole mitään vaalittavaa.
Vanhempi päättää lapsensa asioista. Jos tämä ei käy, niin sitten joutaakin jäädä etäiseksi.
En antaisi kenellekään 3-vuotiastani hoitoon jonnekin järven rantaan.
Mieluummin riita kuin kuollut lapsi. En päästäisi. Muutenkin outo vaatimus.
Minkä ikäisenä voisi mennä ilman isää?