En uskalla päästää taaperoa mökille isovanhempien kanssa
Miehen sukulaiset pitävät minua hysteerisenä kun en suostu päästämään alle 3 v tytärtäni mökille heidän kanssaan. Ehdottivat että ottaisivat sinne hoitoon yön yli. Lapsi on vilkas ja uhmaikäinen enkä vain pysty luottamaan että vahtivat niin tarkkaan kuin olisi tarve tuollaisessa paikassa. Mökillä on jyrkkiä kallioita ja syvä ranta. Tästä on nyt kehittymässä riitaa meidän välille. Ylireagoinko?
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
En antaisi kenellekään 3-vuotiastani hoitoon jonnekin järven rantaan.
En minäkään.
En päästäisi. Oma lapseni oli ensimmäisen kerran yhden yön isovanhempiensa kotona (jossa ei rantaa, kallioita tms.) ilman vanhempaa 6-vuotiaana.
Ei meillä kolmevuotiaana kukaan ollut isovanhemmilla yökylässä. Eikö se normaali kyläily käy?
Mumma👵 ja Puppa👴 hoitaa lasta 👍🏻
Vierailija kirjoitti:
Et ylireagoi. Turvallisuus ennen kaikkea. Mutta voit hoitaa asian vähällä metelillä, sanot vain että myöhemmin ja sillä siisti, niin ettei asiasta kasva mammutti ja hirmuriita.
Voit hoitaa?
Se on ihan sama miten ihmisille asiansa esittää, jotkut silti järjestävät hirmuriidan. Vaikka olisit itse aivan asiallisesti kieltäytynyt, jotkut eivät hyväksy sanaa Ei.
Toki on järkevän ihmisen toimintaa tehdä se asiallisesti, mutta jos vastapuoli ei ole järkevä ja suuttuu, se ei ole mitenkään kieltäytyjän vastuulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ylireagoi. Turvallisuus ennen kaikkea. Mutta voit hoitaa asian vähällä metelillä, sanot vain että myöhemmin ja sillä siisti, niin ettei asiasta kasva mammutti ja hirmuriita.
Voit hoitaa?
Se on ihan sama miten ihmisille asiansa esittää, jotkut silti järjestävät hirmuriidan. Vaikka olisit itse aivan asiallisesti kieltäytynyt, jotkut eivät hyväksy sanaa Ei.
Toki on järkevän ihmisen toimintaa tehdä se asiallisesti, mutta jos vastapuoli ei ole järkevä ja suuttuu, se ei ole mitenkään kieltäytyjän vastuulla.
Jaahas, jos isovanhemmat eivät halua ottaa lasta mökille niin syyllistetään että ovat itsekkäitä paskiaisia. Jos haluavat ottaa niin syytetään vastuuttomiksi paskiaisiksi. Teet niin tai näin olet aina väärässä, järjetön ja itsekäs huoh..
Mitä täällä selitetään siitä, kuinka nykyisovanhemmat antoivat omien lastensa tehdä mitä sattuu ilman valvontaa.
Nykyiset isovanhemmat ovat viisikymppisiä ja he ovat niitä, jotka lapsena saivat mennä järvelle veneilemään ilman pelastusliivejä ja uimataidottomina.
Olen itse nyt 3 vuotiaan viisikymppinen isovanhempi ja aikoinaan pidin tarkkaa huolta omista lapsistani, samoin nyt lapsenlapsesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit hoitaa?
Toki on järkevän ihmisen toimintaa tehdä se asiallisesti, mutta jos vastapuoli ei ole järkevä ja suuttuu, se ei ole mitenkään kieltäytyjän vastuulla.Jaahas, jos isovanhemmat eivät halua ottaa lasta mökille niin syyllistetään että ovat itsekkäitä paskiaisia. Jos haluavat ottaa niin syytetään vastuuttomiksi paskiaisiksi. Teet niin tai näin olet aina väärässä, järjetön ja itsekäs huoh..
Kun ei ole kyse siitä mitä he haluavat. Vaan lapsesta ja lapsen parhaasta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä täällä selitetään siitä, kuinka nykyisovanhemmat antoivat omien lastensa tehdä mitä sattuu ilman valvontaa.
Nykyiset isovanhemmat ovat viisikymppisiä ja he ovat niitä, jotka lapsena saivat mennä järvelle veneilemään ilman pelastusliivejä ja uimataidottomina.
Olen itse nyt 3 vuotiaan viisikymppinen isovanhempi ja aikoinaan pidin tarkkaa huolta omista lapsistani, samoin nyt lapsenlapsesta.
Olen jo paljon yli 60-v ja lapsenlapsi vasta vauva. Aika tavallista nykyisin, kun lapset saadaan yli 30-vuotiaina. Olen hyväkuntoinen ja varmasti hoidan lapsenlasta, kun hän vähän kasvaa. Mutta silloin keskityn vain lapseen enkä touhua mitään muuta.
En minäkään päästäisi enkä jättäisi taaperoani mökille vanhojen kanssa.
Vastuu on yötä päivää sinulla parikymmentä vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa jotenkin shadyltä. Minkä hiton takia joku alkais riitelemään siitä että äiti ei anna lasta yökylään. Tuossa tilanteessa, jos siitä aletaan ihan suuttumaan/riitelemään, niin en todellakaan antaisi lasta mukaan.
Mikä hitto on "shadylta"?
Meillä nimenomaan lapsi ja lapsen vanhemmat haluavat että otamme lapsen mökille. Mökki on kuitenkin niin paljon lähempänä meidän kummankin kotia että matkanteossa menee 45 minuuttia. Näin ollen voimme käydä siellä myös päiväseltään. Yökylässä olemme jos sää on edelleen hyvä ja lapsi niin haluaa ja myös vanhemmille sopii. En ottaisi lasta mökille jos välimatka olisi pitempi. Lapsi kyllästyy helposti tekemisen puutteessa ja hyvä onnellinen ja antoisa mökkireissu muuttuu kaikkien painajaiseksi. Meillä asia on niin päin että lapsen vanhemmat eivät aina ymmärrä mökin haasteellisia olosuhteita. Tomerasti olen sanonut että huonolla säällä en ota lasta mökille ja mökille mennään ja ollaan lapsen ehdoilla. Yhteisymmärrys on kylää säilynyt. Hyvä niin.
Et ylireagoi. 3-vuotias on siinä iässä, että tekee mitä päähän pälkähtää.
Tuo kuvaus mökkipaikasta ja rannasta vahvistaa sen, että kyseessä on paikka, jossa pitää olla hyvin varovainen ja silmät selässä.
60 luvulla vielä kun kielsi lasta menemästä rantaan tai muuten saa selkäsaunan, homma toimi ja lapset totteli. Asuimme nimittäin järven rannalla. Nykyään lapset ei välttämättä usko kieltoja.
Vierailija kirjoitti:
Appivanhempasi ovat kuitenkin saaneet miehesi pidettyä elossa ja ehjänä, myös hänen uhmaikävaiheen aikana. Miten ne lastenhoitotaidot olisivat noin pahasti taantuneet?
Iän myötä tietysti. Ja aika kultaa muistot, ei enää muisteta yhtään, miten tarkkaan pitää pieniä vahtia.
ja voihan se mies olla hengissä hyvän tuurin tai oman edesmenneen mummonsa ansiosta.
Mummona en edes ottaisi tuo ikäistä mökille, ellei toinen vanhempi olisi mukana.
Ja et ylireagoi, sillä lääketiett. fakta, ikääntyneiden reagointikyky alentunut, kuulo ja näkö heikentynyt, liikkeet hidastuneet, voimat vähentyneet, olemme riski jopa liikenteessä ja siksi ajo-oikeus tarkistetaan määrä ajoin ja poliisi/lääkäri voi ottaa sen pois milloin vain ja olemme riski myös työelämässä ja siksi esim. hoiva-alalla tai päiväkodissa ei voi edes työskennellä yksin yli 70v koska suuri turvallisuus riski. Ja se vointi voi heitellä jopa muutamassa tunnissa. Miten kukaan luovuttaisi pienen lapsen tälläisen hoidettavaksi ja altistaisi lapsen vaaraan.
Osoitat ap. vastuullisuutta, kun et anna tuon ikäistä hoidettavaksi.
Ja turha sanoa, että ennen kyllä annettiin. Niin annettiin, mutta aina ei ole ollut edes lapsella ihmisarvoa ja lasten tapaturmat, hukkumiset ja kuoleman tapaukset olivat lapsilla yleisiä, monikymmen kertaisia, jos vertaa tähän päivään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä isovanhemmat ovat 60+ ja 70+ ikäisiä. Saimme lapsemme 30-35v. välissä (lapset 2-5,5v. ikäisiä). Ei kenenkään ystävänikään lasten isovanhemmat ole 50vuotiaita. Ei sillä, lastemme isovanhemmat ovat kyllä fiksuja ja katsovat hyvin lasten perään (tai siis mummot katsovat, papat rötköttävät sohvalla).
Mikä ihmeen vimma näilläkin isovanhemmilla on erottaa lapsi äidistään?