Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En uskalla päästää taaperoa mökille isovanhempien kanssa

Vierailija
16.07.2025 |

Miehen sukulaiset pitävät minua hysteerisenä kun en suostu päästämään alle 3 v tytärtäni mökille heidän kanssaan. Ehdottivat että ottaisivat sinne hoitoon yön yli. Lapsi on vilkas ja uhmaikäinen enkä vain pysty luottamaan että vahtivat niin tarkkaan kuin olisi tarve tuollaisessa paikassa. Mökillä on jyrkkiä kallioita ja syvä ranta. Tästä on nyt kehittymässä riitaa meidän välille. Ylireagoinko?

Kommentit (123)

Vierailija
21/123 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ottaisi tuollaiselle mökille pientä lasta, korkeintaan kun olisin yksin kokoajan vahtimassa, toisen aikuisen kanssa voi hetkeksi vaikka jäädä juttelemaan ja 3v on juossut muualle.

Mummo

Nimenomaan parempi että olisi vain yksi vahtija. Omien vanhempieni kanssa oli läheltä piti -tilanne kun kumpikin luuli että se toinen vahtii. 

Vierailija
22/123 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä päästä. Mene itse mukaan vahtimaan sitten kun menette sinne. Isovanhemmat ei tajua enää kuinka kova vahtiminen pikkulapsissa voi olla. Ja onhan ne jo vanhojakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/123 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Appivanhempasi ovat kuitenkin saaneet miehesi pidettyä elossa ja ehjänä, myös hänen uhmaikävaiheen aikana. Miten ne lastenhoitotaidot olisivat noin pahasti taantuneet?

Niin. Siitä on vuosikymmeniä jo.

Ja ainakin itse en todellakaan halua omia lapsiani sen hengissäpidon piiriin, joka meilläkin aikoinaan oli. Juu, hengissä ollaan tuurilla.

Vierailija
24/123 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ylireagoi.

Kyllä yleensä muut kunnioittaa äidin mieltä lapsen hoidon suhteen.

Jos eivät kuuntele, niin ei se ole sinun vikasi tai  vastuullasi.

Ehtivät hoitaa lasta muussskin tilanteessa. Ei nyt.

Vierailija
25/123 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Appivanhempasi ovat kuitenkin saaneet miehesi pidettyä elossa ja ehjänä, myös hänen uhmaikävaiheen aikana. Miten ne lastenhoitotaidot olisivat noin pahasti taantuneet?

Niin. Siitä on vuosikymmeniä jo.

Ja ainakin itse en todellakaan halua omia lapsiani sen hengissäpidon piiriin, joka meilläkin aikoinaan oli. Juu, hengissä ollaan tuurilla.

Heh, samaa ajattelin. En ollut vielä eskarissakaan kun sai jo pyöräillä ympäri mökkipitäjää ja käydä uimassa ilman että kukaan vahti. Ja tapaturmia sattui vaikka kuinka. 

Vierailija
26/123 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan minkälaiset isovanhemmat teillä on. Jos ovat terhakoita ,teräviä eivätkä käytä juuri alkoholia, niin voi hyvin antaa lapsen sinne kyläilemään, mutta jos toisin ,niin ei. Hyvin selvää.

Vierailija
27/123 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

huoh... nykyajan vanhemmat. Siis ihan oikeasti! Miksi et päästäisi? En ymmärrä tätä sairasta ennakkoluuloa ja ylivarovaisuutta. Keskustelet vain kunnolla heidän kaa.

Huoh. Se on ap:n lapsi. Ei hänen tarvitse edes perustella kieltoaan. Hän sanoo vain ei. Itse en päästäisi enää mihinkään, jos tuolla lailla aletaan riidellä ihan selvässä asiassa.

Vierailija
28/123 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot että todellakin toivot että lapsi saa viettää aikaa isovanhempien kanssa mutta että on nyt niin haastavassa iässä että olet itse mieluummin mukana. 

Vierailija
29/123 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat pojat olivat mummolassa monena kesänä viikon tai pari, ja olen jälkeenpäin kuullut aika hiuksianostattavia tarinoita, mitä jälkikasvu on siellä touhunnut. Kyse ei ollut siitä, etteivätkö mummo ja vaari olisi katsoneet perään ja varoitelleet, mutta lapsilla on ilmiömäinen kyky hakeutua paikkoihin, joihin ei pitäisi mennä. Mitään ei sattunut, mutta läheltä piti -tilanteita oli, ja juurikin veden äärellä. 

En laskisi minäkään kolmevuotiasta noilla tiedoilla. Sukulaisten mielensäpahoittamiset voi jättää omaan arvoonsa.

Vierailija
30/123 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän niillä isovanhemmilla ole kasvatus kokemusta enempi kuin sinulla, ole huoleti.

Vierailija
31/123 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän niillä isovanhemmilla ole kasvatus kokemusta enempi kuin sinulla, ole huoleti.

Se on ap:n lapsi. Hän tuntee oman lapsensa, isovanhemmat eivät tunne.

Vierailija
32/123 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä viisivuotinaana, kun pystyy ilmaisemaan itseään.

Vierailija
33/123 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ottaisi kolmevuotiasta yökylään meille mökille ilman että mukana on hänen äitinsä vahtimassa lastaan. Vahtiminen on kokoaikahommaa, meillä on jyrkkiä kallioita, syviä rantoja, portaita,  juurakkoisia polkuja, muurahaisia, paarmoja  ja muita öttiäisiä ja käärmekin voi olla.

Eikö isä kelpaa vahtimaan?

Vierailija
34/123 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et. Isovanhempien kanssa sattuu enemmän kuolemaan johtavia tapaturmia kuin vanhempien kanssa. Kun ei ymmärretä kuinka tiivistä sen vahtimisen pitää olla. Ja kuvitellaan että riittää kun sanoo: älä mene rantaan tms. 

On kyllä totta, että isovanhempien ollessa vanhempia lapsia hoidettiin hieman erilaisten standardien mukaan. Turvallisuuden kanssa ei hössötetty niin paljon useimmissa perheissä. Mutta myös lapsia kuoli.

Vierailija
35/123 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihan minkälaiset isovanhemmat teillä on. Jos ovat terhakoita ,teräviä eivätkä käytä juuri alkoholia, niin voi hyvin antaa lapsen sinne kyläilemään, mutta jos toisin ,niin ei. Hyvin selvää.

Ei se ole ihan siitäkään kiinni. Milloin he ovat viimeksi vahtineet noin pientä? Pitää olla myös ymmärrys siitä että tuon ikäisen kanssa pitää olla koko ajan lähellä ja silmät selässäkin. Meillä toisen isoäidin kanssa oli jatkuvasti tilanteita "oho, miten se ehtikin" (kun oli mm. isoäidin sydänlääkepurkki kädessä). Eli isoäidin piti vahtia kun me vanhemmat teimme etätöitä mutta käytännössä toisen piti jatkuvasti seurata mitä mummo ja lapsi puuhaa. 

Vierailija
36/123 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tunnet lapsesi parhaiten. Luota intuitioosi!

Vierailija
37/123 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunti sitten näin kuinka jonkun isovanhempi peruutti suoraan toisen autoa päin. Menin auttamaan ja tuli kyllä selväksi että tällä mummolla oli enemmän ajokokemusta kuin minulla mutta ajotaidot oli jo tosi huonot verrattuna siihen kun oli nuorempi. Eli ei se että on joskus ennen hoitanut lapsia tarkoita että osaisi tehdä sitä nyt.

En päästäisi apn antamilla tiedoilla lasta yksin tuonne mökille. Kylässä voisin käydä ja ehkä käydä miehen kanssa tunnin pari poissa niin että lapsi isovanhempien huomassa jos jättäisin lapsen pelastusliivit päällä vanhempien valvontaan rantaan tai vaihtoehtoisesti lupaisivat pysyä esim sisällä koko ajan. Mutta tämäkin vain jos isovanhemmat tosi luotettavia.

Vierailija
38/123 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ylireagoi.  Turvallisuus ennen kaikkea. Mutta voit hoitaa asian vähällä metelillä, sanot vain että myöhemmin ja sillä siisti, niin ettei asiasta kasva mammutti ja hirmuriita.

Vierailija
39/123 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se lapsen oma koti on yleensä lapsiturvallinen mutta isovanhempien koti tai mökki tuskin on. Sekin aiheuttaa lisähaastetta. 

Vierailija
40/123 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en uskaltanut päästää 7v sukulaistensa maatilalle. Tiesin, että siellä ei lasten perään liiemmälti katsota ja esim. Oli aivan normaalia, että 7 ja 9 vuotiaat lapset keskenään ajeli mönkijöillä pelloilla ja teillä. Traktoreilla ja puimureilla yms valtavilla koneilla ajeltiin pihapiirissä, lapset siellä seassa juoksentelivat. Muutamia läheltä piti -tilanteita oli ollut, kun esim. mönkkäri kaatunut vettä puolillaan olevaan ojaan yms. 

Varmaan mua pidettiin vähän hysteerisenä, mutta en olisi öitäni nukkunut, jos 7 v olisi tuolla ollut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yhdeksän