Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasun työntekijä on jatkossa mukana kaikissa 1-vuotisneuvolatarkastuksissa

Vierailija
16.07.2025 |

Näin siis Etelä-Savossa: https://etelasavonha.fi/2025/07/14/sosiaalipalvelut-osaksi-1-vuotisneuv…

Enää ei tyydytä pelkkiin lasu-ilmiantoihin vaan lastensuojelusta tehdään kaikkia koskeva rutiini.

Kommentit (446)

Vierailija
421/446 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi rajallisia resursseja hukataan tämmöiseen?

Sen takia, ettei yhdenkään lapsen tarvitsisi enää kokea joensuulaisen Milo-pojan kohtaloa.

Kun puututaan ajoissa, voi vielä tehdä jotakin.

Oma muistimuva vuosien takaa on parivuotiaasta, joka räkä poskella seisoi yksin naapuritalon pihalla lumihangessa. Silloin ei ollut vielä keksitty huoli-ilmoituksia ja myöhemmin sain kuulla, että äiti oli narkkari.

Resurssit voisi käyttää tavalla joka on tehokkaampi ja joka kunnioittaa ihmisten oikeutta vapauteen ja yksityisyyteen. Yhden Milon takia ei pidä muuttaa Suomea totalitaristiseksi valvontayhteiskunnaksi.

Vierailija
422/446 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä uudistus minusta. Tällaiseen ennaltaehkäisevään työhön pitäisikin panostaa enemmän. Eikä vasta sitten kun on ongelmia. 

Mutta kuinka paljon rahaa ja turhia resursseja kuluu hukkaan, kun lasun mukanaolosta tehdään automaattinen rutiini. Monet varmasti varovat puhumasta enää avoimesti asioistaan, joten saattaa olla enemmän haittaa kuin hyötyä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/446 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä uudistus minusta. Tällaiseen ennaltaehkäisevään työhön pitäisikin panostaa enemmän. Eikä vasta sitten kun on ongelmia. 

Mutta kuinka paljon rahaa ja turhia resursseja kuluu hukkaan, kun lasun mukanaolosta tehdään automaattinen rutiini. Monet varmasti varovat puhumasta enää avoimesti asioistaan, joten saattaa olla enemmän haittaa kuin hyötyä. 

Ei neuvolassa tai terveydenhuollossa muutenkaan kannata puhua avoimesti asioistaan jos on alaikäisiä lapsia huollettavana. Lasukynnys on matala.

Vierailija
424/446 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei neuvolassa tai terveydenhuollossa muutenkaan kannata puhua avoimesti asioistaan jos on alaikäisiä lapsia huollettavana. Lasukynnys on matala.

Tiesit varmaan että voit tallentaa noi tapaamiset salaa?

Vierailija
425/446 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokotekattavuus nousee kun ei uskalleta kieltäytyä, koska :D

Vierailija
426/446 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasta.

Vierailija
427/446 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rokotekattavuus nousee kun ei uskalleta kieltäytyä, koska :D

Eihän rokotteista kieltäytyminen lle tähänkään asti johtanut toimenpiteisiin.

Vierailija
428/446 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on neuvolaan osallistettu lähes 100%. Kuinkahan jotkossa, jos neuvolakäynnistä voi saada lastensuojeluasiakkuuden?

Vierailija
429/446 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muuten pakko käydä neuvolassa. Hyvä asia tietysti on, mutta onko pakko?

Vierailija
430/446 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muuten pakko käydä neuvolassa. Hyvä asia tietysti on, mutta onko pakko?

Ei ole pakkoa. Neuvola on täysin vapaaehtoinen.

Vierailija
431/446 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen väliä sillä, jos lastensuojelun työntekijä tulee neuvolakäynnille mukaan. Ihan sama minulle. Minulla ei ole mitään sitä vastaan ja olen oman lapseni ja elämäni paras asiantuntija. En ole koskaan kokenut, että olisin joten heikoilla, jos kohtaan virkamies/asiantuntija ihmisiä, olkoot sitten lasu-työntekijöitä, opettajia, lääkäreitä jne. Minulla ei ole ikinä ollut tunnetta, että kytätään. Päinvastoin olen neuvolan tädeiltä saanut tukea kun joku lasta koskeva asia huolettanut. Mukava jutella asintuntijoiden kanssa jos huolia, pieniäkin. 

Vierailija
432/446 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä ei ole lastensuojelun palvelu. Laki muuttui jo pitkän aikaa sitten että kevyt tuki jossa ei ole lastensuojelullista huolta tulee lapsiperheiden sosiaalipalveluiden kautta josta tässäkin uutisessa puhutaan. Siellä on palveluvalikoimassa esim lapsiperheiden kotipalvelu, sosiaaliohjaus, perhetyö nyt muutamia mainitakseni. Näistä varmaankin sosiaali/palveluohjaajat tulisivat antamaan käynneillä tietoa. Ei varmasti ole resurssia antaa sosiaalityöntekijöitä tuohon hommaan. Olen itse sosiaalityöntekijä mutta eri sektorilla, en tiedä onko tuokaan nyt ihan lain hengen mukaista että perhe ei saa valita ketä tapaa. Toki sosiaalipalveluita olisi hyvä normalisoida kuten neuvolapalveluakin mutta silti. Ehkä joku avoin neuvonta neuvolan yhteyteen, walk in tyyppisesti että tule kysymään itse lapsiperheiden palveluista? Olen ollut lasussa aikoinaan ennen lakimuutosta töissä ja silloin oli itselläkin paljon asiakkaina perheitä joista ei ollut lastensuojelullista huolta mutta perhe tarvitsi tukea ja apua ihan arjessa jaksamiseen ja heillä oli tukiperheitä ja kotipalvelua. En mä ajatellut että minä heitä kyttäsin vaan myönsin palvelua joka auttoi jaksamaan. On tosi erikoista että ihmiset toisaalta haluais tukea lapsiperhearkeen mutta sitten demonisoidaan se taho joka niitä auttais saamaan. 

Vierailija
433/446 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi Lasu oli tiennyt Milosta ja Vilja Eerikasta, mutta ei tehnyt mitään heidän pelastamiseksi. Miten Lasun läsnäolo neuvolassa parantaa, jos se ei muutenkaan hoida tehtäviään tiedettyjen asiakkaiden suhteen? Vähäiset resurssit tuhlataan entistä enemmän turhaan ja se vähäinenkin tarpeellinen asiakaskunta jää täysin oman onnen nojaan. Ei näin.

Vierailija
434/446 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää puhuko lastensuojelusta kun kyseessä ei ole lastensuojelun palvelu millään muotoa!!! Ei tule takuuvarmasti lastensuojelun sossu sinne vaan joku ohjaaja, joo toki voi olla sosionomi tms, mutta tekevät ihan eri työtä. Eikä tule asiakkuutta mihinkään ton perusteella. Veikkaam että se hoitaja tekee lasu ilmoituksen eniveis jos aihetta on. 

Vierailija
435/446 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletteko oikeasti että tuo auttaa mihinkään?

Vierailija
436/446 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyse olisi pelkästään tarjottavista palveluista, niin ne voisi jakaa paperilapulla tai sähköpostilla. Ei sellaiseen tarvitse läsnäoloa.

En keksi muuta syytä läsnäololle kuin epäluottamus neuvolan ilmiantokulttuuriin tai rokotukseen painostamiseen tms.

Vierailija
437/446 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavaa!

Vierailija
438/446 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä ei ole lastensuojelun palvelu. Laki muuttui jo pitkän aikaa sitten että kevyt tuki jossa ei ole lastensuojelullista huolta tulee lapsiperheiden sosiaalipalveluiden kautta josta tässäkin uutisessa puhutaan. Siellä on palveluvalikoimassa esim lapsiperheiden kotipalvelu, sosiaaliohjaus, perhetyö nyt muutamia mainitakseni. Näistä varmaankin sosiaali/palveluohjaajat tulisivat antamaan käynneillä tietoa. Ei varmasti ole resurssia antaa sosiaalityöntekijöitä tuohon hommaan. Olen itse sosiaalityöntekijä mutta eri sektorilla, en tiedä onko tuokaan nyt ihan lain hengen mukaista että perhe ei saa valita ketä tapaa. Toki sosiaalipalveluita olisi hyvä normalisoida kuten neuvolapalveluakin mutta silti. Ehkä joku avoin neuvonta neuvolan yhteyteen, walk in tyyppisesti että tule kysymään itse lapsiperheiden palveluista? Olen ollut lasussa aikoinaan ennen lakimuutosta töissä ja silloin oli itselläkin paljon asiakkaina perheitä joista ei ollut lastensuojelullista huolta mutta perhe tarvitsi tukea ja apua ihan arjessa jaksamiseen ja heillä oli tukiperheitä ja kotipalvelua. En mä ajatellut että minä heitä kyttäsin vaan myönsin palvelua joka auttoi jaksamaan. On tosi erikoista että ihmiset toisaalta haluais tukea lapsiperhearkeen mutta sitten demonisoidaan se taho joka niitä auttais saamaan. 

Lastensuojelu on valvonta- ja kurinpitokoneisto jonka tehtävänä on estää vanhempia kohtelemasta lapsiaan vääräksi tai kielletyksi koetulla tavalla. Lastensuojelun toiminta perustuu ilmiantoihin ja niiden pohjalta tehtäviin tarkastuksiin missä arvioidaan aiheuttaako perheen toiminta huolta vai ei. Jos aiheuttaa huolta, niin perhettä vastaan kohdistetaan toimenpiteitä jotta toiminta saadaan muutettua.

Lastensuojelu on viranomaisena hyvin poikkeuksellinen länsimaisen oikeusvaltiojärjestelmän piirissä. Tämä koska sillä on tosiaan oikeus puuttua kaikkeen minkä se kokee huoleksi. Myös täysin lainkuuliaista perhettä kohtaan voidaan kohdistaa rankkojakin toimenpiteitä mikäli lastensuojelun työntekijällä herää perheestä huoli.

Vierailija
439/446 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on lasun kyttäyskeikka. Kaikkien pitää olla varuillaan neuvolassa, jos lasu on mukana. Lasulaiset kirjaavat perheiden juttuja omiin tiedostoihinsa - TIETENKIN - ja pieninkin juttu tulee sitten kirjatuksi lasun arkistoihin: lapsi pelkäsi rokotetta, lapsi sitä ja lapsi tätä ... KAIKKI kirjataan - ja tämän lasun läsnäolon takia JOKAINEN joka käy siellä vastaanotolla kirjataan samalla myös lasun tiedosoihin. Älkää olko hyväuskoisia, ennaltaehkäisy on kyttäyskeikka ja kaikki mitä neuvolassa tapahtuu kirjataan myös lasun tiedostoihin. Tasavarmasti.

Vierailija
440/446 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kyse olisi pelkästään tarjottavista palveluista, niin ne voisi jakaa paperilapulla tai sähköpostilla. Ei sellaiseen tarvitse läsnäoloa.

En keksi muuta syytä läsnäololle kuin epäluottamus neuvolan ilmiantokulttuuriin tai rokotukseen painostamiseen tms.

Jotkut terkat luistavat ilmiantovelvollisuudestaan. Siksi heille tarvitaan "esiliina".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kuusi