Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ahdistaako ketään muuta omakanta?

Vierailija
15.07.2025 |

Ymmärrän sen ajatuksen siinä että sitäkautta lääkäreiden on helppoa nähdä mitä potilas on käynyt läpi eri vastaanotto kerroilla, mitä lääkkeitä on määrätty MUTTA siltikin se palvelu ahdistaa. 

Ahdistaa tietoisuus että sinne merkataan aivan kaikki, eikä niitä voi poistaa sieltä vaikka kuinka haluaisi. Siellä ne ovat parin klikkauksen päässä luettavissa jos tapahtuu tietomurto, tai joku muuten vain utelias sote alan ihminen eksyy sinne lukemaan. 

Työttömyyden varalta ahdistaa myös se, että entä jos te-toimisto (etenkin jos tungetaan TYP palveluun...) saa pääsyn sinne ja sieltä sitten onkii vaikka vanhaakin tietoa mitä voi käyttää tuen hakijaa vastaan & keinona painostaa kuntouttavaan työtoimintaan. 

Onko ihme jos osa ihmisistä juttelee mieluummin vaikka tekoälylle kun menee mielenterveyspalvelujen piiriin tai muualle mistä tulee nimenomaan kantaan merkintä? 

saisi olla edes vapaaehtoista sen palvelun käyttö mutta keneltäkään ei kysytty, se vain tuli.

onko täällä muita jotka tuntevat samoin? onko omakanta rajoittanut tekemisiäsi esim siinä että et mene tiettyyn palveluun jos tiedät että siitä tulee omakantaan merkintä? 

Kommentit (255)

Vierailija
81/255 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siellä asioita 90-luvulta, en oikein sen jälkeen ole käynyt muutakuin ajokorttitarkastuksissa.

Vierailija
82/255 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi tiedot oli paperisina kaikissa sote-palveluissa, kuten muuallakin.

Sen jälkeen ne siirtyivät teknisiin järjestelmiin. Jokaisella palvelun tuottajalla ja tarjoajalla oli oma järjestelmänsä. Esim. julkisella terveydenhuollolla oma, sosiaalihuollolla oma, yksityisellä lääkäriasemalla oma, yksityisellä hammaslääkärillä ja silmälääkäriasemalla oma jne.

Sitten alettiin tehdä erilaisia teknisiä ratkaisuja perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon välillä. Kun terveysasemalta annettiin lähete sairaalaan, sairaalasta pystyi erityisen katseluohjelman avulla käydä katsomassa ko. potilaan tiedot, eikä tietoja tarvinnut lähettää enää paperisina (toki tässäkin vaiheessa pystyi kieltämään tietojen katselun, jolloin tieto piti antaa paperilla).

Sitten tehtiin Kanta. Kantaan liittyivät ensin yksityiset palveluntarjoajat (kunnat ja sairaalat) ja sitten yksityiset isot toimijat ja lopulta pienemmät.

Edelleen kaikki tietoa kirjautuu ensisijaisesti sinne perusjärjestelmään eli sinne, missä kulloinkin käyt vastaanotolla. Kopio samasta asiasta/tekstistä lähtee Kantaan, ja tulee näkyviin Omakantaan, jos se on merkitty sellaiseksi tiedoksi, että sen on tarkoitus tulla potilaalle itselleenkin näkyviin.

Jos kirjauksessa on omasta mielestä virhe, täytyy pyyntö korjaamisesta tehdä sinne perusjärjestelmään - ei Kanta-palveluihin, vaan esim. terveysasemapalveluhin, Mehiläiseen, Silmäasemalle tai missä sitten onkin asioinut ja virheellinen tai valheellinen kirjaus tehty. Ammattilainen arvioi kirjauksen korjaamisen tarpeen, ja voi perustellusta syystä kieltäytyä tekemästä korjausta.

Omakannassa voi itse laittaa tietoja piiloon monella eri tasolla. Voi piilottaa vain yhden käyntikerran näkyvistä. Voi estää tiettyjä palveluntarjoajia näkemästä toisten tietoja jne. Kannattaa käydä tutustumassa, mutta kannattaa myös käyttää harkintaa siinä, mitä piilottaa ja keneltä.

Itse en ole ottanut ko. palvelua käyttöön ja hyvin onnistuu hoito sekä julkisella puolella että yksityisellä, vaikkei kenelläkään ole näkyvyyksiä muualla tehtyihin kirjauksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/255 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole uskaltanut edes katsoa mitä siellä lukee.

Vierailija
84/255 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ahdistaisi. Esimerkiksi työvoimapalvelut tuskin on sellainen taho, joka näitä tietoja pääsee plaraamaan.

Onhan tunnistettu ongelmaksi, ettei tieto kulje viranomaisten välillä, vaikka esimerkiksi lapsilla/koululaisilla olisi mitä ongelmia.

Ennen potilastiedot kirjattiin terveyskeskuksen, työterveyden ja erikoissairaanhoidon erillisiin tietokantoihin, joista ei välttämättä ollut edes yhden maakunnan sisällä mitään yhteyttä toisiinsa, saati maakunnasta toiseen.

Kun jouduit tajuttomana erikoissairaanhoidon päivystykseen, ei kellään ollut mitään tietoa siitä, mitä kroonisia ongelmia sinulla ennestään on.

Nyt nähdään vastaanotolla missä vaan Suomessa Kannasta, onko mummolla diabetes tai sydänongelmia.

Vierailija
85/255 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kirjoitettiin "Käyttää vaippoja" kun kärsin virtsankarkailusta ja minulla oli suoja. 

Vierailija
86/255 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta kirjoitettiin "Käyttää vaippoja" kun kärsin virtsankarkailusta ja minulla oli suoja. 

Tässä hyvä esimerkki kannan surkeudesta. Sellaisen kannan vielä ymmärtäisikin minne olisi listattu vain olennaiset tiedot ilman jargonia, eli tässäkin tapauksessa lukisi vain diagnooseissa että virtsankarkailu.

Vierailija
87/255 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ahdista muuten, mutta on sekin yksi niistä ziljoonista syistä, joiden vuoksi en aio koskaan muuttaa takaisin Suomeen

Vierailija
88/255 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä hyvä esimerkki kannan surkeudesta. Sellaisen kannan vielä ymmärtäisikin minne olisi listattu vain olennaiset tiedot ilman jargonia, eli tässäkin tapauksessa lukisi vain diagnooseissa että virtsankarkailu.

Mutta kun minun käyntini ei koskenut karkailua vaan olin muusta syystä vastaanotolla, niin silti kirjattiin tuo vaippa 

Vierailija
89/255 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku mainitsi ketjussa aiemmin että tietojaan voi piilottaa omakannassa, voiko oikeasti ja jos voi niin miten? tarkoittaako se todella että saman hyvinvointialueenkaan sisällä eri yksiköiden työntekijät eivät näe niitä merkintöjä? kuulostaa aivan liian hyvältä ollakseen totta

Vierailija
90/255 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun minun käyntini ei koskenut karkailua vaan olin muusta syystä vastaanotolla, niin silti kirjattiin tuo vaippa 

Olen pahoillani kokemuksestasi, tuo on niin väärin! oletko yrittänyt tehdä korjauspyyntöä että tieto otettaisiin sieltä pois kun ei vastaanottokäyntiin edes liittynyt? 

Vierailija
91/255 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten muka voi piilottaa yhden tietyn käyntikerran merkinnän kannasta? 

Vierailija
92/255 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tavallaan omakanta tarjoaa täydellisen alustan jollekin purkaa kiukkuaan ja arvostelun haluaan viattomiin ihmisiin juurikin kirjaamalla sinne käyntiin liittymättömiä huomioita ulkonäöstä esim. 

Kuka sitä valvoo että mitä sinne kirjataan, ei kukaan  niin kuin eräs kirjoittaja kertoikin vaippa kirjauksesta :( 

Vierailija
93/255 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on myös terveydenhuollon työntekijöiden oikeusturvaa varten jos tulee hoitovirheitä. Kuka luottaa että terveystiedot pysyy muistissa lääkärillä? Kannattaa olla hoitamatta sairauksia jos tuo on suurin pelko

Entä potilaan oikeusturva? On useita tapauksia, kun omakantaani on kirjattu ihan selviä virheitä. Ja niiden poissaaminen on käytännössä mahdotonta. 

Vierailija
94/255 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain lääkkeestä sivuvaikutuksia ja avauduin näistä luottavaisesti lääkärille. Tämä oli kuitenkin suuri virhe, koska nyt minulla on luulosairaan leima otsassa. Saamani oireet olivat aivan yleisiä, jotka lääkkeen haittavaikutuslistan mukaan esiintyy noin puolella käyttäjistä. 

Vierailija
95/255 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ahdistaa. Niin paljon, että en mene lääkäriin, jos voin vain sen välttää. Yleensä n.kolmen vuoden välein pakko mennä, kun lääkäri ei enää uusi reseptejä muuten.

Tutkin vaihtoehtohoitoja paljon, josko uskaltaisi heittäytyä niiden varaan. On vaan sen verran noita sairauksia, ettei oikein uskalla 🤔.

Vierailija
96/255 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten terveystiedot ja sairauskertomukset on ennenkin tallennettu, mutta paperille eikä sähköisille välineille. Ennen oli julkisella sektorilla julkisen sektorin terveyspalveluita käyttäneistä potilaskansiot joita säilytettiin esim. aluesairaalan potilasarkistossa ja yksityisellä sektorilla lienee ollut omat arkistonsa potilastiedoista. Uutta tässä nyt on se, että terveystiedot näkyvät omakannassa sekä julkisella sektorilla että yksityisellä sektorilla jos olemme allekirjoittaneet suostumuksen siihen. Silloin, kun tietoja merkittiin aikanaan paperille siihen ei taidettu edes suostumuksia kysellä tai ei ainakaan minulta ole kukaan kysynyt. Onhan se lääkäreille ja muille potilaan hoitoon osallistuville monin verroin kätevämpää ja nopeampaa selata niitä potilastietoja sieltä omakannasta kuin jos joutuisivat kaivelemaan niitä jostain pahvikansiosta. Minäkin olen tyytyväinen, että voin itsekin tarkistaa  terveystietojani omakannasta ja nytkin esimerkiksi tarkistin koska viimeksi kävin verikokeissa ja onko jo aika varata seuraava käynti. Minua ei pelota eikä arveluta yhtään, että terveystietoni ovat nyt tallessa siellä omakannassa.

Vierailija
97/255 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ahdistaa ja pistää vihaksi, kun sinne kirjataan paikkansapitämätöntä potaskaa. Monilla mt-puolen "ammatti"auttajilla vaikuttaa olevan vakavia puutteita kuullun ymmärtämisessä.

Vierailija
98/255 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se oli oikein.

Vierailija
99/255 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu todistaa että AV on todella mielenterveysongelmaisten akkojen kesälomaleiri.

Vierailija
100/255 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ahdistaa. Niin paljon, että en mene lääkäriin, jos voin vain sen välttää. Yleensä n.kolmen vuoden välein pakko mennä, kun lääkäri ei enää uusi reseptejä muuten.

Tutkin vaihtoehtohoitoja paljon, josko uskaltaisi heittäytyä niiden varaan. On vaan sen verran noita sairauksia, ettei oikein uskalla 🤔.

Joku saatanan moniongelmainen autistıretardi 🤣