Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistaako ketään muuta omakanta?

Vierailija
15.07.2025 |

Ymmärrän sen ajatuksen siinä että sitäkautta lääkäreiden on helppoa nähdä mitä potilas on käynyt läpi eri vastaanotto kerroilla, mitä lääkkeitä on määrätty MUTTA siltikin se palvelu ahdistaa. 

Ahdistaa tietoisuus että sinne merkataan aivan kaikki, eikä niitä voi poistaa sieltä vaikka kuinka haluaisi. Siellä ne ovat parin klikkauksen päässä luettavissa jos tapahtuu tietomurto, tai joku muuten vain utelias sote alan ihminen eksyy sinne lukemaan. 

Työttömyyden varalta ahdistaa myös se, että entä jos te-toimisto (etenkin jos tungetaan TYP palveluun...) saa pääsyn sinne ja sieltä sitten onkii vaikka vanhaakin tietoa mitä voi käyttää tuen hakijaa vastaan & keinona painostaa kuntouttavaan työtoimintaan. 

Onko ihme jos osa ihmisistä juttelee mieluummin vaikka tekoälylle kun menee mielenterveyspalvelujen piiriin tai muualle mistä tulee nimenomaan kantaan merkintä? 

saisi olla edes vapaaehtoista sen palvelun käyttö mutta keneltäkään ei kysytty, se vain tuli.

onko täällä muita jotka tuntevat samoin? onko omakanta rajoittanut tekemisiäsi esim siinä että et mene tiettyyn palveluun jos tiedät että siitä tulee omakantaan merkintä? 

Kommentit (256)

Vierailija
101/256 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole, en ole vainoharhainen. 

En minäkään, mutta sinne on kirjoiteltu kaikkea täysin paikkansapitämätöntä paskaa, jolla saa uran tuhottua, jos joku virkaintoinen haluaa kaivaa tai sukulaisille reposteltavaksi. Kyrsii aika sietämättömän paljon.

Vierailija
102/256 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain lääkkeestä sivuvaikutuksia ja avauduin näistä luottavaisesti lääkärille. Tämä oli kuitenkin suuri virhe, koska nyt minulla on luulosairaan leima otsassa. Saamani oireet olivat aivan yleisiä, jotka lääkkeen haittavaikutuslistan mukaan esiintyy noin puolella käyttäjistä. 

Lääkäri on kuule nähnyt enemmän sinunlaisiasi, kuin sinä olet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/256 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei herrajjumala te olet sekopäisiä. Ettekö syö helteellä lääkeitänne?

Vierailija
104/256 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yksi lievää skitsefreniaa sairastava tuttu ja hän on juuri tuollainen kuin te hysteeriset muijat! Sanoo että omakannassa on laitetty vääriä ja loukkaavia juttuja, jotka hän haluiaisi pois ja lääkärit on kuulemma natszeja. NAURATTAA

Vierailija
105/256 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakannan käytön vapaaehtoisuus olisi todella hyvä siinäkin mielessä että sitten me joita tietoturva asiat mietityttää ja ahdistaa, voitaisiin valita olla käyttämättä sitä ja sitten he jotka selkeästi pitävät sen käytöstä voisivat jatkaa siellä kuten ennenkin. 

En ymmärrä miksi aina joka ketjuun tulee porukkaa haukkumaan ja nälvimään muita jotka ovat erimieltä heidän itsensä kanssa, ei tarvitse olla sekopää jos ei pidä/on huolissaan/ahdistaa jokin asia ja haluaa keskustella siitä muiden saman mielisten kanssa

Vierailija
106/256 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta kirjoitettiin "Käyttää vaippoja" kun kärsin virtsankarkailusta ja minulla oli suoja. 

Se oli oikein.

Kun sinulla oli suoja ja virtsa karkailee se on hyvä olla tiedossa. Sekin voi johtua niin monesta asiasta jotka pitää ottaa huomioon.  Db, munuaiset, virtsarakon syöpä jne

Vierailija
107/256 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

te jotka olette maininneet tietojen piilottamisen, voisitteko neuvoa miten se käytännössä tapahtuu? ja ihanko oikeasti ne sitten ovat piilossa, vai näyttääkö se vain että ovat piilotettuina mutta tosipuheessa edelleen kaikki soten työntekijät näkevät ne? 

Tietysti ne on silloin piilotettu  myös ensiaputilanteessa ja vastaat itse siitä, että piilotit hoidon kannalta oleelliset tiedot.

Vierailija
108/256 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakannan käytön vapaaehtoisuus olisi todella hyvä siinäkin mielessä että sitten me joita tietoturva asiat mietityttää ja ahdistaa, voitaisiin valita olla käyttämättä sitä ja sitten he jotka selkeästi pitävät sen käytöstä voisivat jatkaa siellä kuten ennenkin. 

En ymmärrä miksi aina joka ketjuun tulee porukkaa haukkumaan ja nälvimään muita jotka ovat erimieltä heidän itsensä kanssa, ei tarvitse olla sekopää jos ei pidä/on huolissaan/ahdistaa jokin asia ja haluaa keskustella siitä muiden saman mielisten kanssa

Se omakanta on sinusta olemassa vaikka et ikinä avaisi sitä.

Vierailija
109/256 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli miten tämä käytännössä sinusta toimisi? Lääkärit ottaisi sinun kohdallasi käyttöön ruutuvihkon ja kynän? Tai sitten tiedot tallennetaan tietokantaan, jonne sinä ja sinua hoitavat eivät pääse, mutta tiedot on silti jossain tietokannassa. Vai kenties niin ettei tietojasi kirjata minnekään?

Vierailija
110/256 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä varmaan t*ppaisin itseni, jos omakannan tiedot vuotaisivat johonkin. Niin paljon psykiatrian juttua lähisuhteistani.

Vierailija
111/256 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan, mutta ehkä mt-ongelmista kärsivä näkee asiat toisin.

Vierailija
112/256 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on myös terveydenhuollon työntekijöiden oikeusturvaa varten jos tulee hoitovirheitä. Kuka luottaa että terveystiedot pysyy muistissa lääkärillä? Kannattaa olla hoitamatta sairauksia jos tuo on suurin pelko

Omakanta on potilaan oikeusturvan kannalta tosi huono. Siellä henkilökunta käy muokkaamassa omin päin jopa viisi vuotta vanhoja lääkärikäyntien selostuksia ja labratuloksia, ja jos pyytää logitietoja siitä, kuka on käynyt muokkaamassa, niin niitä ei saa. Lisäksi sinne tehdään vääriä kirjauksia, joita joutuu valituksella oikomaan sairaanhoitopiirin kanssa.

Vierailija
113/256 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on yksi lievää skitsefreniaa sairastava tuttu ja hän on juuri tuollainen kuin te hysteeriset muijat! Sanoo että omakannassa on laitetty vääriä ja loukkaavia juttuja, jotka hän haluiaisi pois ja lääkärit on kuulemma natszeja. NAURATTAA

Teillä on kyllä melkoinen meininki siinä juopporingissänne 😁

Vierailija
114/256 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltä Omakannastahan voi tarkistaa onko saanut ahdistusdiagnoosin Omakannan käytöstä. Veikkaan ettei yksikään vielä ole saanut joten ketään ei vielä ahdista ko. ohjelmisto.

Vierailija
115/256 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näitä Kanta-painajaisia voi sattua, vaikka olisi varovainenkin. Minut laitettiin psykologisiin tutkimuksiin työkyvyn selvittämiseksi. Vastailin ihan normaalisti ja asiallisesti. Lopputuloksena oli pitkä lausunto Kantaan siitä, kuinka tyhmä olen. Tuskin noita voi korjatakaan, kun on kerran virallisilla testeillä todettu, että olen tyhmä. Ja teksti on tosiaan niin pitkä, että kyse ei ole mistään yksittäisestä virheestä, johon voisi pyytää korjausta, vaan kirjaus on kuin venäläinen tiiliskiviromaani siitä, kuinka tyhmä olen.

Minkäs sille voi, tulokset täytyy kirjata, sanoi hoitaja.

Vierailija
116/256 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi olla edes sääntö että aina ennen kuin sinne omakantaan julkaistaan mitään merkintää, potilas saa lukea sen ja sitä voidaan siinä hetkessä muokata jos on jotain korjattavaa. 

Onpa mukavaa kun siellä sitten ikuisesti lukee että on homssuinen, epäilyttävä tai käyttää vaippaa tai on luulosairas.. tällainen leimaa ihmistä tarpeettomasti ja mahdollisesti vaikeuttaa tulevaa avunsaantia 

Vierailija
117/256 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi olla edes sääntö että aina ennen kuin sinne omakantaan julkaistaan mitään merkintää, potilas saa lukea sen ja sitä voidaan siinä hetkessä muokata jos on jotain korjattavaa. 

Onpa mukavaa kun siellä sitten ikuisesti lukee että on homssuinen, epäilyttävä tai käyttää vaippaa tai on luulosairas.. tällainen leimaa ihmistä tarpeettomasti ja mahdollisesti vaikeuttaa tulevaa avunsaantia 

Potilasko sitä lääkärin diagnoosia muokkaisi ilman mitään koulutusta? Ja sitten taas lääkäri kävisi ne läpi ja potilas tarkastaisi. Lopulta kukaan ei ikinä pääsisi lääkäriin, kun kaikki resurssit menisi tekstin pyörittämiseen. Sanoisin, että tavalliselle ihmiselle siellä ei juuri mitään järkyttävää ole. Lääkäritkin tietää ettei sinne mitään ihan järjetöntä voi kirjoittaa. Jokunen hassu lause ja kasa kirjoitusvirheitä toisinaan.

Kyllä niitä tietoja ennenkin kirjattiin, mutta niitä ei vaan päässyt itse lukemaan.

Vierailija
118/256 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kärisin mielenterveyshäiriöstä. Ei mitään vainoharhoja onneksi, mutta paniikkihäiriö. Sairauttani on hoidettu koko elämäni ajan ja olen sen kanssa sujut. Elän hyvää elämää ja töissä luistaa. 

Mutta lääkärissä en valitettavasti ole vakavasti otettava henkilö. Uudet lääkärit eivät tunne minua tai sairauteni historiaa ja näkevät vaan mitä kannassa on. Ja eihän se hyvältä heistä näytä. Hullu on aina hullu eikä häntä tarvitse kohdella ihmisenä. 

Vierailija
119/256 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä näitä Kanta-painajaisia voi sattua, vaikka olisi varovainenkin. Minut laitettiin psykologisiin tutkimuksiin työkyvyn selvittämiseksi. Vastailin ihan normaalisti ja asiallisesti. Lopputuloksena oli pitkä lausunto Kantaan siitä, kuinka tyhmä olen. Tuskin noita voi korjatakaan, kun on kerran virallisilla testeillä todettu, että olen tyhmä. Ja teksti on tosiaan niin pitkä, että kyse ei ole mistään yksittäisestä virheestä, johon voisi pyytää korjausta, vaan kirjaus on kuin venäläinen tiiliskiviromaani siitä, kuinka tyhmä olen.

Minkäs sille voi, tulokset täytyy kirjata, sanoi hoitaja.

Jatkoa:

Ja kun yritin suojella yksityisyyttäni vastaamalla joihinkin kysymyksiin vähän niukemmin ja lyhyemmin, niin vastausten niukkuudesta oli myös tehty kirjaukset Kantaan.

Vastailee kysymyksiin että ihan normaalia, ihan tavallista, ei mitään erityistä. Vastauksia joutuu kaivamaan potilaasta. Sitten hieman rentoutuu ja puhuu vapaammin, sitten taas sulkeutuu eikä suostu kertomaan, millä He-Man-ukoilla leikki lapsena tai nauhoittiko He-Man-jaksoja VHS:lle.

Vihaan tätä systeemiä niin paljon, että veri ei kierrä!

Vierailija
120/256 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi halunut KELA-terapetuillle Kanta-kirjauspakon vuoksi. Onneksi hän tekee todella lyhyet kirjaukset. Psykiatri sitten puolestaan kirjoittaa niin tarkkaan, ettö varmaan vedän ranteet auki tai muutan maasta, jos tiedot vuotavat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi