Tarvitseeko kirkossa peittää olkapäät (konfirmaatiojuhla)?
Eli olen menossa kirkkoon lapseni konfirmaatiotilaisuuteen ja pohdin, että peitetäänkö nykyäänkin olkapäät kirkossa? En ole ollut vuosiin kirkollisissa tilaisuuksissa. Mekkoa olen hankkimassa ja nyt mietinkin, että ostanko suoraan mekon jossa olkapäät peitetty. Tietysti joku huivi/bolerokin kävisi.
Miten te muut olette toimineet, jotka lähivuosina olette vastaavassa tilaisuudessa olleet? Onko tuo nykyäänkin yleistä?
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut parissa rippijuhlissa viime vuosina. Paljon oli olkapäät paljaana sekä konfirmoitavilla että vierailla. Olin hieman hämmästynyt, mutta niin ne ajat muuttuu.
Minäkin olin. Näin porukkaa arkivaatteissa: farkkushortsit, farkut yms. 😲
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä vähän hätkähdin kun konfirmaatiomessussa konfirmoitava oli pukeutunut todella lyhyeen minihameeseen ja kireään toppiin, jossa oli lankaolkaimet. Oli jotenkin niin halvan ja mauttoman näköistä. Tuli vähän sääli tyttöä kohtaan kun huomionhakuisuus on noin tolkutonta. Jos hän olisi jotain joutunut poimimaan lattialta, olisi näkynyt ihan liikaa. Hameen alareuna hipoi pakaroita.
Eikö rippilapsilla ole kirkossa albat!
Vierailija kirjoitti:
Täällä jotkut himouskovaiset alapeukuttaa. Tuskin ovat käyneet kirkossa 30 vuoteen. Ihmiset pukeutuvat hyvin arkimaisesti konfirmaatiomessuun. Ei siellä kukaan välitä miten pukeutuu
Ja sekö on muka toivottava asia?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä vähän hätkähdin kun konfirmaatiomessussa konfirmoitava oli pukeutunut todella lyhyeen minihameeseen ja kireään toppiin, jossa oli lankaolkaimet. Oli jotenkin niin halvan ja mauttoman näköistä. Tuli vähän sääli tyttöä kohtaan kun huomionhakuisuus on noin tolkutonta. Jos hän olisi jotain joutunut poimimaan lattialta, olisi näkynyt ihan liikaa. Hameen alareuna hipoi pakaroita.
Juurikin tämä. Eikö ihmiset tosiaan ymmärrä näyttävänsä halvalta, takapihan tytöltä, kun tulevat alusvaatteissa juhliin.
Olin juuri lauantaina isossa vihkitilaisuudessa kirkossa. Kiinnitin huomiota miten kauniisti väki oli pukeutunut ja naiset olivat peittäneet olkapäänsä. Oli huivia ja boleroa ja yhdellä naisella pikkuinen sifonkinen viitta, saman värinen kuin mekko. Selvästi oli peittänyt olkapäänsä tyylikkäästi kirkkoon, koska se on tapana. On hääseurueita ja sitten on hääseurueita. Kyllä sen monesta asiasta huomaa, kenellä on käytöstavat hallussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei aina ole.
Itse peitän, mutta havaintoni on, että kaikki eivät peitä olkapäitään. Sanottakoon kuitenkin se, että paljaat olkapäät ovat aika pientä verrattuna siihen mitä olen kirkossa nähnyt ihan lähiaikoina.
Vierailija kirjoitti:
Itse peitän, mutta havaintoni on, että kaikki eivät peitä olkapäitään. Sanottakoon kuitenkin se, että paljaat olkapäät ovat aika pientä verrattuna siihen mitä olen kirkossa nähnyt ihan lähiaikoina.
Kerro tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Jestas, ei kai miehet eläimiä ole, vai onko? Että kun näkevät naisen paljasta säärtä, menee itsehillintä? Haloo. Noin tyhmiä miehiä ei kuulu minun lähipiiriini.
Sanoinko, että miehiltä menee itsehillintä? Sanoin, että mies kuvittelee, ajattelee mielikuvituksessaan. Siitä on pitkä matka tekoon. Ja ajatuksen vapaus on olemassa, sitä et voi kontrolloida.
Evoluutio on rakentanut miehestä sellaisen, että miehen on pakko katsoa, jos nainen näyttää paljasta pintaa. Sen näkeminen aiheuttaa seuraavat fysiologiset muutokset:
- miehen sydämen syke kiihtyy
- verenpaine nousee
- veren plasmaan purskahtaa lisäannos testosteronia, eli elimistö alkaa valmistautua yhdyntään, vaikka sitä ei olisi näköpiirissäkään oikeasti.
- silmien pupillit laajenevat.
Naisilla ei ole havaittu samanlaista alttiutta visuaalisille seksuaalisille näkymille. Siksi naiset voivatkin ylimielisesti tietämättömyyttään suhtautua miesten alttiuteen niille kuten sinä suhtaudut.
Siksi on ymmärrettävää, että kirkossa ei näytetä paljasta pintaa. Täytyy miesten saada edes jossain paikassa olla ilman sitä naisten seksuaalista tykitystä ja keskittyä ylevämpiin asioihin. Sama juttu työpaikoilla. Keskittymisestä on kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei aina ole.
Jäit kiinni valheesta. Turha yrittää jankuttaa muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro tarkemmin.
Juuri viime sunnuntaina sain todistaa housut puolitangossa tyyliä, jossa alushousuja ei ollut sattunut päälle. Kankut olivat paljaana lähes kokonaan, kun kyykistyi ehtoolliselle. En enää katsonut miltä tämä tyyli näytti etupuolelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Kerro tarkemmin.
Juuri viime sunnuntaina sain todistaa housut puolitangossa tyyliä, jossa alushousuja ei ollut sattunut päälle. Kankut olivat paljaana lähes kokonaan, kun kyykistyi ehtoolliselle. En enää katsonut miltä tämä tyyli näytti etupuolelta.
Mies vai nainen?
Juntit on juntteja, ei sille mitään voi. Kuten jo joku sanoi, on juhlaväkeä ja on juhlaväkeä. Kyllä sen näkee, millä porukalla on käytöstapoja ja usein myös koulutustasonkin näkee pukeutumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Milloin luterilaisessa kirkossa on tullut tavaksi peittää olkapäät? Olen kyllä kuullut, että katolisilla tämä tapa on.
Kysyisit mieluummin milloin on tullut tapa paljastaa olkapäät ja sääret. Ennen naiset piti pitkää hametta, hartioilla huivi ja hiukset peitettyinä. Muu ei tullut kuuloonkaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain on. Toisaalla ei ole
Olkapäät olivat 1800-luvulla yläluokan naisen yksi keskeinen kehonosa, jota arvostettiin. Niitä esiteltiin nimenomaan iltatilaisuuksissa avarissa päänteissä, ja kauniille olkapäille oli omat kriteerinsä: niiden piti olla pyöreät, ei luiset ja laihat.