Ihmiset, jotka eivätoma-aloitteiaesti kerro mitään kuulumisiaan, odottavat että erikseen kysellään!
Ai että ärsyttää kaikki tuppisuut, jotka odottavat, että heiltä ihan erikseen kysellään kuulumiset! Muut kertovat itse ja nämä sitten loukkaantuvat, kun heitä ei ihan erikseen otettu huomioon. Yksikin sukulainen aina muikistelee salaperäisesti, että nyt hänellä olisi kerrottavaa, vaan eipä kerro, jos ei kysytä! Samoin työkaveri. Koeta siinä sitten arvailla, että mitä pitäisi kysellä, kun ei jaksa ulkoa jokaisen asioita muistaa. Sitten saa kuulla kolmannelta olleensa niiiiin kateellinen, että en sanallakaan maininnut ja kysynyt tämän tuppisuun lomamatkasta / uudesta hankinnasta / projektista / tms. minkä hän kokee sillä hetkellä merkittäväksi. No kuule: jos haluat, että asiasta jutellaan, niin avaa itse suusi! Ei me muut olla mitään ajatustenlukijoita!
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Aika moni vastaajista ei nyt tuntunut tajuavan ap:n pointtia, tai ehkä teillä ei ole kokemusta ko. ihmistyypistä (mikä toki on kiva juttu). Kyse oli siitä, että jotkut eivät kerro kuulumisiaan, ellei niitä monin yksityiskohtaisin kysymyksin kaiva, mutta samalla myös loukkaantuvat, jos eivät pääse näitä kuulumisiaan kertomaan. Minulla on tällaisia tuttuja. Mikään perus keskustelun avaus "mitä kuuluu?" -kysymyksellä ei toimi, koska vastaus on aina lyhyt "mitäs tässä" -tyyppinen, eli ei mitään tarttumapintaa jatkokysymyksille. Samaan aikaan henkilöstä näkee, että hänellä todellakin olisi kuulumisia kerrottavana, mutta ei jotenkin pääse siinä kerronnassa käyntiin. Siinä voi sitten ehkä yrittää kysellä henkilöltä jotain ajankohtaista vaikkapa loman vietosta, perheenjäsenten kuulumisista tms. ja toivoa, että jotain kautta osuisi siihen asiaan, mitä henkilö haluaa päästä kertomaan. En pidä tällaisesta pelleilystä yhtään vaan arvost
Silloinhan kyseessä on ihan eri tilanne, eikä ole kenenkään vastuulla kiskoa vastauksia irti kenestäkään väkisin. Jos mikään normaali mitä kuuluu ei riitä, voi toki yrittää virittää keskustelua kertomalla jotain itse ensin ja tunnustella tilannetta hetken. Jos tämänkään jälkeen juttu ei lähde lentoon, on parempi hyväksyä että toinen ei nyt halua jutella ja se on ihan yhtä ok. Jos vastapuoli silti loukkaantuu koska hänen ajatuksiaan ei osattu lukea, ei vastuu ole enää sinulla eikä ole järkeä hukuttaa tällaista henkilöä omaan puheripuliin myöskään. Ainoastaan on olennaista antaa se mahdollisuus jakaa, jos haluaa. Anna uhriutua rauhassa, äläkä ota itseesi jos olet kerran yrittänyt jo kohdata hänet. Sosiaalisten ihmisten tulee myös hyväksyä se, ettei kaikkien kanssa tarvitse osata keskustella yhtä tuttavallisesti eikä suhteita kannata väkisin pitää yllä jos ne eivät ole vastavuoroisia. Jotkut ehkä kokeilevat tuossa kohtaa epätoivoisesti sitä kikkaa, että alkaa itse puhumaan vain kahta kauheammin mutta se ei yleensä helpota tilannetta. Hyväksy ja siirry eteenpäin heihin joiden kanssa synkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset eivät osaa keskustella eikä small talkia. Sen näkee tästä ketjusta.
Omien asioiden selostaminen ja toisen yksityisasioiden utelu on kaukana small talkista. Itse et osaa sitä.
kyllä sitä nyt ollaan niin viraston tätiä, että. kysymykseen mitä kuuluu voi vastata sopivan kevyesti 'yksityisasioista' siten, ettei kenenkään tarvitse kuulla liian seikkaperäisiä sepustuksia, mutta kertoo nyt jotakin. näin juttu jatkuu luonnollisesti, kun esittää sitten sopivasti tiivistettävissä olevia vastakysymyksiä.
jos joku loukkaantuu siitä, ettei kysytty mitään, tarkoittaa vain sitä, että sosiaalisia tilanteita ei ole ollut tarpeeksi. harjoituksen ja vuorovaikutuksen puute.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kiitos! Sinä ymmärsit aloitukseni pointin ja osasit tuoda sen minua selkeämmin esille.
Puhuit siis ihan eri asiasta, kuin se monologia pitävä ystävä joka ei soita kuin kertoakseen omat asiansa ja sitten lopettaa puhelun ilman että antaa toisen kertoa mitään. Siinä keskustelussa toinen Ap olisi vastannut yhtä pitkästi omasta parisuhteestaan tai mistä ikinä puhuttiinkaan, jos pallo olisi ikinä siirtynyt toiselle. Eikä ollut kyse mistään "tehtävänäsi on arvata mistä haluaisin oikeasti puhua, vaikka en vastaa kysymykseen tai kerro itsestäni mitään" -leikistä. Ei ole ihme, ettei moni ymmärtänyt aloitustasi jos sekoitat näin eri tilanteet ja ihmistyypit keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Maailman helpoin lause: Mitä sinulle kuuluu?
Eipä se muuta vaadi. ;)
No on se vähän outoa jos kaikki muut porukassa kertoo oma-aloitteisesti ja keskustelee ristiin rastiin ja yksi muikistelee vain ja puhuu sitten selän takana myöhemmin miten ei häneltä erikseen kysytty. Joo, se on helppo lause ja usein se tulee kysyttyä. Mutta enemmän ihmetyttää miksi joku haluaa että vartavasten täytyy erikseen kysyä. Mutta ei kysy muilta itse myöskään.
Oletan aikuisten ihmisten osaavan kertovan tärkeät asiansa ilman erillistä kysymistä. Heti tavatessa kysyn kuulumiset, mutta sen jälkeen en ala nyhtämään erikseen mitään vaan keskustelu menee eteenpäin omalla painollaan. Ehkä päästään niihin tärkeisiin juttuihin, ehkä ei.
AP on luultavasti niitä, jotka kertoo vaan omat asiansa kun joku soittaa, ja laittaa sitten luurin kiinni.
Oot oikeassa. Mahdoton puhua jos toinen ei sano mitään tai suppeasti. Ei uskalla kysyäkään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Eipä se muuta vaadi. ;)
Mitä se kellekkään kuuluu mitä kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä se muuta vaadi. ;)No on se vähän outoa jos kaikki muut porukassa kertoo oma-aloitteisesti ja keskustelee ristiin rastiin ja yksi muikistelee vain ja puhuu sitten selän takana myöhemmin miten ei häneltä erikseen kysytty. Joo, se on helppo lause ja usein se tulee kysyttyä. Mutta enemmän ihmetyttää miksi joku haluaa että vartavasten täytyy erikseen kysyä. Mutta ei kysy muilta itse myöskään.
Lopeta jo ap. Sulle vastattiin moneen kertaan: anna tuollaisten jo olla ja lopeta se kysely sitten jos se ei kerran tehoa. Kukaan ei ole täällä väittänyt että varta vasten täytyy kysyä lisää senkin jälkeen kun on jo yritetty ja pelkkää muikistelua saatu. Eikä kukaan ole ilmoittanut tuollaista harrastavansa, vaan teet omia tulkintojasi ja jumiudut nyt niihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, kuulostaa ihan kuin vuorovaikutus muiden kanssa olisi sinulle vain pakollinen paha. Haluatko vain puhua omista asioistasi, mutta et millään viitsisi kuunnella muiden juttuja?
Luetun ymmärtäminen??? Aloituksessa päunvastoin toivoin, että ihmiset osaisivat ihan oma-aloitteisesti kertoa asioitaan. Jos joku ei halua, se on myllw ihan fine ja usein oletankin, jos vastailee lyhyesti, että ei kiinnosta kertoa. Mutta se tässä ärsyttää, että kun saa kuulla, ettänämä ihmiset ovat sitten jotenkin loukkaantuneet, kun heidän kuulumisistaan ei ole tarpeeksi kyselty, tai epäillään kateelliseksi tms, kun ei otettu jotain tiettyä HÄNEN asiaansa puheeksi. Sirä vaan, että voi hyvät ihmiset, jos haluatte jostain pujua, niin ottakaa se ITSE puheeksi!
Pidän ihmisistä joiden kanssa keskustelu soljuu luontevasti js jokainen saa ja OSAA vuorollaan kertoa omia juttujaan.
Pitäiskö sun ihan ensimmäiseksi lopettaa tuollainen juoruporukoissa olo?
Vierailija kirjoitti:
Mun elämässä ainakin tapahtuu niin vähän ettei ole mitään erityistä kerrottavaa. Ja muutenkin olen varovainen kenelle kerron ne vähätkin asiat.
Älä sitten vedä hernettä nenään jos vastapuoli ei osaa kysyä äitisi kummin kaiman koiran leikkauksesta mitään, ethän ole koskaan edes kertonut sen olemassaolosta, mutta nyt haluaisit niin kovasti kertoa asiasta muttei siitä mitään kysytä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä se muuta vaadi. ;)No on se vähän outoa jos kaikki muut porukassa kertoo oma-aloitteisesti ja keskustelee ristiin rastiin ja yksi muikistelee vain ja puhuu sitten selän takana myöhemmin miten ei häneltä erikseen kysytty. Joo, se on helppo lause ja usein se tulee kysyttyä. Mutta enemmän ihmetyttää miksi joku haluaa että vartavasten täytyy erikseen kysyä. Mutta ei kysy muilta itse myöskään.
Lopeta jo ap. Sulle vastattiin moneen kertaan: anna tuollaisten jo olla ja lopeta se kysely sitten jos se ei kerran tehoa. Kukaan ei ole täällä väittänyt että varta vasten täytyy kysyä lisää senkin jälkeen kun on jo yritetty ja pelkkää muikistelua saatu. Eikä kukaan ole ilmoittanut tuollaista harrastavansa, vaan teet omia tulkintojasi ja
En ole ap xD mutta ymmärsin sen pointin. Ei se nyt niin rakettitiedettä ollut. Jos sulla ei ole tuollaisia tuttuja, niin kiva juttu. Ehkä voisit kuitenkin tuon hyökkäävän asenteesi laittaa nyt vähän sivuun ja vaikkapa jättää keskstelun niille, jotka tunnistaa tilanteen ja ymmärtää mistä puhutaan?
Sinä tyypillisenä naisena loukkaannut jos sinulle ei oma alotteisesti kerrotaan asioita kun olet niin utelias mutta tiedät itsekin että uteliaisuus ei ole hyve niin et halua kysellä tämän takia mutta kuitenkin loukkaannut jos sinulle ei kerrota juoruilu aiheita
Vierailija kirjoitti:
Eipä se muuta vaadi. ;)
Siihen vastataan yleensä, että kiitos hyvää, ei mitään kummempia. Harva alkaa elämäntarinaansa kertomaan.
Ei ole kovin yleinen ongelma mielestäni, että joku haluaa kertoa jotain, mutta ei kerro ennen kuin toinen tenttaa tarkkoja kysymyksiä. Kuulostaa hyvin oudolta?
Vierailija kirjoitti:
Etkö osaa keskustella ihmisten kanssa. Niitä jatkokysymyksiä kuuluu esittää
Kauheaa poliisikuulustelua. Minä kyllä kerron jos siltä tuntuu tai olen kertomatta. Utelua.
En hirveästi itsekkään kerro, ehkä kysyessä. Toki riippuu siis kenen kanssa on puhelemassa. Jos töissä joku kyselee niin oon saattanut sanoa et mit* vttua se sulle kuuluu mitä vapaa-ajalla teen, eipähän kysy toista kertaa, toki tälleen vaan sellaselle kenestä en pidä tai sit vastaa vaan et sitä sun tätä.
Jos ihmisille on liian ystävällinen, ne haluaa puhuu toistekkin.
Onko muita, joiden mielestä AP:n tekstissä mainittu kolmas osapuoli kuulostaa riidankylväjältä ja tilanteen todelliselta ilkimykseltä?
Näin itse tuppisuuna olen oppinut elämään aika kivasti, vaikka jotkut ihmiset kovia päpättäjiä ja päällepuhujia ovatkin. Kyllä mulla on ympärillä tarpeeksi ihmisiä, jotka pystyvät muistamaan elämästäni sanan tai kaksi ja edes esittämään kiinnostunutta. Ei kaikkien tarvi.
Kumpaakaan kommenttia en ymmärrä mitä näillä tässä yhteydessä tarkoitetaan?
Ap