Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi täällä ei pystytä keskustelemaan asiallisesti ylipainosta tai lihavuudesta ja niihin johtaneista syistä?

Vierailija
15.07.2025 |

Äsken poistattettiin asiallinen Ylen aihetta käsitelleen uutisen linkki. Onko ihan pakko alkaa haukkumaan, huutaa wokea ja kehopositiivisuutta kun voisi keskustella ihan asiallisesti siitä, kuinka Suomesta saataisiin terveyttä edistävä yhteiskunta, jossa olisi helpompaa noudattaa suosituksia?

Minulla on muutama liikakilo, enkä siitäkään huolimatta ota itseeni ihmisten huuteluista. Olen tehnyt paljon työtä sen eteen etten lihoisi enempää tässä lihomista edistävässä yhteiskunnassa. Minä keskityn siihen, ettei paino ainakaan nousisi nykyisestä. Olen onnekas, koska minulla ei ole ylipainosta johtuvia sairauksia mutta tiedän, että todennäköisyyslaskentakin osoittaa sen, että minulla on normaalipainoisia suurempi riski sairauksiin.

Miksi täällä ei osata keskustella asiallisesti kansanterveydelle tärkeästä aiheesta, joka koskee myös lapsia? Mikseivät räksyttäjät, huutelijat ja läskivihaajat voi tehdä omaa ketjuaan ja pysyä pois, jos muut haluavat keskustella asiallisesti? Mikä siinä on niin vaikeaa?

Kommentit (686)

Vierailija
201/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hauku lihavia, mutta haukun maagisen ajattelun ihmisiä, koska eihän muuta vaihtoehtoa ole. Ei mihinkään muuhunkaan ketjuun ihminen hyökkää puhumaan maahisista, menninkäisistä, hammaskeijusta jne. Ihan outoa ja tärähtänyttä toimintaa sellainen olisi. Mutta lihavuusketjuun ihminen voi tulla puhumaan yhtä maagisista asioista: säästöliekistä, energian tyhjästä taikomisesta jne.

Vierailija
202/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisten haukkuminen ei auta ratkaisemaan mitään ongelmaa. Eikö sitä ole muka huomattu jo palstan lukuisissa ketjuissa? Monesti hämmästyttää se, että kuinka rumasti ajattelette kanssaihmisistä tuntematta heidän taustojaan ja terveyshaasteita. Näin siis aiheessa kuin aiheessa tällä palstalla.

Ei kyse ole yksilöistä vaan kansanterveydellisestä ongelmasta. Ei tässä puhuta juuri sinusta ja sinun ylipainosta. Aina tänne tulee joku No mutta minulla on jalkavaivoja niin en voi liikkua! Okei, mutta olet vähemmistössä. Suurin osa ihmisistä voisi elää terveellisemmin. 

Miksi sinua kiinnostaa ihan pakkomielteisyyteen asti muiden kilot? Minua ei voisi vähempää kiinnostaa naapurin Tiinan ja Penan pain

Kyllä maksavat, mutta kuluttavat terveyshuollon kautta suhteessa sit enemmän. Näin se menee. Tule terveyshuolto ja poista läskini, jotka tietämättömyyttäni keräsin sisäeliimiini ja vyätärölleni. En voi liikkua, kun polveni ja lonkkani...niveleni pitäisi uusia...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunpi ostoskori tulee halvemmaksi?

1. 

makkara

jauheliha

lihapiirakkapaketti

makaroni

peruna

leipä

2.

kala

liha

peruna

salaatti

tomaatti

paprika

kurkku

omena

kiwi

appelsiini

lanttu

leipä

Ensimmäisessä on tuotelista lyhyempi. Voisi tehdä jonkun oikeasti verrantakelpoisennlistan, mutta niitä löytyy netin hintavertailuista. Täällä puhutaan paljon miten köyhät vetää leipää, mikä Suomessa on hyvin harvoin enää valkoista vehnää (perinteistä ranskanleipää saa etsimällä etsiä alahyllyiltä). Leipä ei ole automaattisesti epäterveellistä, nykyvalikoimissa se on suuremmalla todennäköisyydellä kuitupitoista kuin höttöä. Annoskoot ratkaisevat.

&nbsp

Sinä huomasit vain tuon että toinen on pienempi ruokaostos.

Ykkönen on halvempi ja siihen joillakin on varaa. Ei ole varaa kakkoseen joka on terveellinen vaihtoehto.

Tottakai annosten koot vaikuttavat. Nyt en puhu siitä.

Vierailija
204/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku voi ostaa teidän kesämökin pilkkahintaan.

Vierailija
205/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaako joku kertoa mulle miten on tullut vuodessa 23 kiloa? Ei oo sairauksia eikä mitään häikkää muuta kuin lipedema joka kerryttää aivan valtavasti turvotusta.

Mä en millään ole saanut tätä painoa putoamaan. Olen yrittänyt vuoden. 

Mulla ei enää ole mitään työkaluja tähän ja itkettää. Just kun olin tyytyväinen itteeni.

Mä en jaksa enää. Ikä mulla 32

Olet syönyt lääkkeitä, jotka muuttavat suolistomikrobiston koostumusta lihomista suosivaan suuntaan. Sellaisia ovat muutkin lääkkeet kuin perinteiset skitsofrenian hoitoon tarkoitetut lääkkeet, ketiapiini, ibuprofeeni tai antibiootit. Kannattaa ladata vaikka ChatGPT ja kysyä siltä eri käyttämiesi lääkeryhmien vaikutusta suoliston mikrobistoon ja pyytää tutkimuslähteet.

ChatGPT ottaa terveyteen ja lääketieteeseen liittyvät tietonsa ensisijaisesti Redditistä. Kannattaa ennemmin googlettaa.

Vierailija
206/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku voi ostaa teidän kesämökin pilkkahintaan.

Saatte kasviksia sitten lapsille.

Vierailija
207/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunpi ostoskori tulee halvemmaksi?

1. 

makkara

jauheliha

lihapiirakkapaketti

makaroni

peruna

leipä

2.

kala

liha

peruna

salaatti

tomaatti

paprika

kurkku

omena

kiwi

appelsiini

lanttu

leipä

Ensimmäisessä on tuotelista lyhyempi. Voisi tehdä jonkun oikeasti verrantakelpoisennlistan, mutta niitä löytyy netin hintavertailuista. Täällä puhutaan paljon miten köyhät vetää leipää, mikä Suomessa on hyvin harvoin enää valkoista vehnää (perinteistä ranskanleipää saa etsimällä etsiä alahyllyiltä). Leipä ei ole automaattisesti epäterveellistä, nykyvalikoimissa se on suuremmalla todennäköisyydellä kuitupitoista ku

Mutta miksi terveelliseen ruokakoriin on listattu turhan paljon valikoimaa? Miksi ulkomaalainen kiiwi kun voi ostaa vain sen kotimaisen omenan? En ymmärrä logiikkaasi. 

Vierailija
208/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole rahaa mihinkään marjoihin ja kasviksiin. Itse te työttömiltä tuet halusitte leikata. Ei kaikki työttömät saa mitään toimeentulotukea.

Kannattaa hevi-osastolla katsoa useampaa tuotetta satokauden mukaan. Usein löytyy halvempiakin vaihtoehtoja. Mitä ostat ruokakaupasta ruuaksi ja juomaksi?

Vierailija
209/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole rahaa mihinkään marjoihin ja kasviksiin. Itse te työttömiltä tuet halusitte leikata. Ei kaikki työttömät saa mitään toimeentulotukea.

Kannattaa hevi-osastolla katsoa useampaa tuotetta satokauden mukaan. Usein löytyy halvempiakin vaihtoehtoja. Mitä ostat ruokakaupasta ruuaksi ja juomaksi?

Juon pelkkää vettä. Ja ruoka peruna, makarooni ja euron leipäpussi. Riittää useamman päivän.

Vierailija
210/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen ylipaino on rahasta kiinni.

Jos ihmisillä olisi rahaa he kävisivät uimassa ja ostaisivat kalaa, marjoja, hedelmiä ja kasviksia.

Mitä he sitten ostavat rahoillaan? Kun menee satokausien mukaan, niin hevi-osastolta löytyy myös huokeita vaihtoehtoja. Kalaa saa tarjouksesta välillä todella halvalla, jos ottaa kokonaisen kalan, mistä saakin useamman aterian. Ensisijaisesti toki tulee huolehtia, ettei ostaa liikaa ruokaa.

Perunapussi 2 kg 2 euroa. Makarooni 40 senttiä. 9 palaa leipää euron. Eli 3,40 ja riittää jokusen päivän.

Osta mieluummin kananmunia ja paprikoita. Saat proteiinia, vitamiineja ja kuituja. 

Vierailija
211/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä asiallinen keskustelu? Ihmiset lihoo, koska elämä on fyysisesti kevyttä, ruokaa on paljon tarjolla ja evoluutio on opettanut meidät syömään aina, kun on tarjolla ruokaa. Ihmiskunnan historiassa ruuasta on aina ollut pula, joten on ollut etu olla ahneena heti, kun on jotain tarjolla. 

Sitten on päälle geneettiset ominaisuudet. Toisilla kylläisyydensäätely on heikompaa kuin toisilla, Lapsena opittu vääriä tapoja. Ympäristön paine/asenteet. Mikä on kenellekin tärkeää? On ihmisiä, joille on vaikea pysyä hoikkana ja silti ovat aina hoikkia. He tsemppaavat siinä asiassa. Se on heille tärkeää. Mitä kukin pitää tärkeänä ja mikä on kunkin ihmisen prioriteetti. 

Minä olen sitä mieltä, että nämä laihdutuslääkkeet on nyt se ratkaisu. Jos paino ei pysy muuten kurissa, aletaan ottamaan pilleriä kuonoon. Koko lihavuusepidemia voitetaan näillä lääkkeillä pikkuhiljaa. Ei vielä, mutta 10 vuoden päästä kenenkään ei tarvitse olla lihava, jos ei halua. 20-30 vuotta, niin nämä lääkkeet on ihan rutiinia. 

Vierailija
212/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juon pelkkää vettä. Ja ruoka peruna, makarooni ja euron leipäpussi. Riittää useamman päivän.

Eiköhän ruokavaliosi ole silkkaa trollausta. Toisaalta et tuolla ruokavaliolla pääse lihomaankaan eli ylipaino tuskin on sinulle ongelma.

Vierailija
213/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se keskustelu on turha koska ei yhteiskunta tai muut voi vaikuttaa yksilöön ja siihen miten se päättää elää. Kaupoissa on epäterveellistä ruokaa koska ihmiset ostaa sitä, eli kysyntää on niin siihen myös vastataan. On siellä terveellisiäki vaihtoehtoja mutta ei näytä kelpaavan. Eikä kukaan tule missään teeveessä sanomaan että ostakaa salaattia ja kanaa, koska raha on siellä toisessa päädyssä. Kaikki on vastuussa itse itsestään.

Jos ympäröivällä yhteiskunnalla ei ole mitään tekemistä asian kanssa niin miksi meillä sitten lihavuus nykyään on epidemia? Iso joukko ihmisiä omissa tyhjiöissään vaan yhtäkkiä päättivät alkaa yhtä aikaa lihomaan? Vai voisiko siihen kuitenkin vaikuttaa moni seikka, joissa yhteiskunta on mukana vahvasti? Ottaen huomioon ettei lähes kukaan todellisuudessa HALUA olla lihava väitös on täysin vailla pohjaa.

Nykyinen markkinatalouden kysynnän ja tarjonnan laki ei myöskään ole mikään pakon sanelema. Jos säädöksiä päätettäisiin tehdä niin sitten vain ei valmistettaisi miljoonaa erilaista karkkia, vaikka ihmiset niitä haluaisivat kinnostaa. Sitten olisi ei-oota.

Vierailija
214/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska netissä haukutaan ja se on luusereille helppoa kun ei olla naamatusten. Tuleppa sanomaan irl.

Irl sanotaan ja ulkoillaan jo ihan riittämiin. Ei enempää. 

Vierailija
215/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska netissä haukutaan ja se on luusereille helppoa kun ei olla naamatusten. Tuleppa sanomaan irl.

Irl sanotaan ja ulkoillaan jo ihan riittämiin. Ei enempää. 

Ulkoillaan= Mulkoillaan

Vierailija
216/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta miksi terveelliseen ruokakoriin on listattu turhan paljon valikoimaa? Miksi ulkomaalainen kiiwi kun voi ostaa vain sen kotimaisen omenan? En ymmärrä logiikkaasi."

Tuo on esimerkki ostoksen hinnasta.

Sinä syöt vain omenoita? Suomalaisia omenoita? Et syö muita hedelmiä?

Saako suomalaisia omenoita talvella ja keväällä? Vuoden ympäri, saako?

Vierailija
217/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ruokavaliosi ole silkkaa trollausta. Toisaalta et tuolla ruokavaliolla pääse lihomaankaan eli ylipaino tuskin on sinulle ongelma.

Ei ole trollausta ja tulee painoa, mutta mitä sinä nyt kokoomuslaisena ymmärtäisit. Ehkä sitten kun työttömien syöpähoidot tulevat yhteiskunnan maksettaviksi. Työttömän tilillä ei lääkäri rahaa ole, joten ulosottoon menevät ne maksut. Ei saa toimeentulotukea.

Vierailija
218/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipainon hallinta on uskoakseni ihan opittavissa, jos vain tahtoa riittää. Olemme pääsääntöisesti oppineet olemaan raiskaamatta, tappamatta, varastamasta, loukkaamasta ja jne.. Jos näin isoja asioita ihminen on oppinut, niin miksi ei oppisi ihan tällaista pientä perusasiaa eli syömään sopiva määrä vuorokaudessa. Puntaria, kun seuraa, saa helposti indikaation sopivasta annos määrästä. Helppoa, kuin heinänteko.

Harvoin törmää näin typerään tekstiin edes vauva.fi-kommenteissa.

Vierailija
219/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten suolistobakteerit ovat köyhän mutta korkeakalorisen ruokavalion takia viturallaan. Masennustaan ja lihotaan. Liian korkea hygieniataso estää myös normaalia kehon mikrobikantaa. Ollaan mukanterveellisiä kun vedetään jotain proteiinituotteita, ruoka on muutenkin liian tuotteistettua, ei ruokaa vaan tuotteita. Purkkia, purnukkaa, valmistetta. Nopeaa ja helppoa.

Suomalaisten odottavien äitien suolistomikrobistoa on seurattu vuodesta 1997 lähtien professori Erika Isolaurin tutkimuksessa. Seuraava kerta on vuoden 2027 odottavien naisten ulostenäytteillä. Tähän mennessä on huomattu suomalaisten suoliston mikrobiston myös normaalipainoisilla odottajilla köyhtyneen samaan pisteeseen ja huonommaksikin kuin vuoden 1997 ylipainoisilla ja lihavilla odottajilla. Useimmiten vastasyntynyt lapsi perii äitinsä suolistomikrobiston ja myös perheissä jaetaan kesken samaa mikrobistoa muutenkin.

Ongelma on siinä, että suomalaisten kuidunsaanti eli suolistomikrobien ruoansaanti, väheni radikaalisti vuosien 1997 ja 2007 välillä kun päästiinkin eroon lama-Suomen ruisleipää, perunaa ja lantturaastetta sekä kaurapuuroa paljon sisältäneestä ruokavaliosta EU-kansalaisten ruokavalioon, jossa pikaruoka, sokeri ja makeiset sekä virvoitusjuomat olivat halvempia suhteissa tuloihin kuin vuonna 1997. Se heijastuu odottajien suolistomikrobistossa, koska harva muuttaa ravitsemustottumuksiaan vuotta tai kahta ennen olettettua raskautta. Jos vuodeksi 2027 raskautta suunnitteleva haluaisi lapselleen paremman suolistomikrobiston, hän alkaisi heti syödä joka aterialla kuitua juomalla vaikka kauraleseistä keitetystä vellistä tekemänsä puolen desin shotin joka aterialle, joisi desin kombuchaa kerran päivässä, söisi puoli desiä maustamatonta jugurttia tai AB-piimää kerran päivässä, hapankaalia ja kimchiä lämpimillä aterioilla puoli desiä sekä huolehtisi, että saisi muutenkin suositusten minimin kuituja, 90 grammaa täysjyväviljaa, kaurapuuroa sekä 500-800 grammaa hevi- tuotteita päivässä. 

Vierailija
220/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni ylipainoinen myöntää oikeat syyt itsekään. Aina syytetään lääkitystä, sairautta, geenejä, taloudellista tilannetta ja mitä milloinkin, kaikkea muita kuin oikeita juurisyitä. 

Totuushan on, yksiselitteisesti se, että on syöty huomattavasti enemmän kuin on kulutettu ja terveelliset ruokailutavat ovat ihan hukassa.

Kukaan ulkopuolinen ei voi niitä ylensyönnin syitä tietää, eikä niille mitään tehdä toisen puolesta. Tarvittaisiin asiallinen, kansallinen kampanja, missä paneuduttaisiin ongelmaan vaikuttaviin psyykkisiin ongelmiin ja täysin hukassa olevaan ruokarytmiin, ei vain johonkin lautasmallliin.  Onhan esim. jatkuva välipalojen syöminen ja pikaruokakulttuuri selvästi yksi ongelman iso osa.  Herkuttelukulttuuri on myös lähtenyt ihan lapasesta.

Nämä television realityt, missä vedetään jotain rekka-auton renkaita ja kilpaillaan punnituksilla, saisi lailla kieltää. Pelkkää showta. Tarvittaisiin aivan toisenlausta, asuallista informaatiota ja apua.  

Asioista pitäisi puhua niiden oikeilla nimillä ja uskaltaa myöntää, että ylipaino ei lisää kenenkään  kauneutta eikä terveyttä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme