Miksi täällä ei pystytä keskustelemaan asiallisesti ylipainosta tai lihavuudesta ja niihin johtaneista syistä?
Äsken poistattettiin asiallinen Ylen aihetta käsitelleen uutisen linkki. Onko ihan pakko alkaa haukkumaan, huutaa wokea ja kehopositiivisuutta kun voisi keskustella ihan asiallisesti siitä, kuinka Suomesta saataisiin terveyttä edistävä yhteiskunta, jossa olisi helpompaa noudattaa suosituksia?
Minulla on muutama liikakilo, enkä siitäkään huolimatta ota itseeni ihmisten huuteluista. Olen tehnyt paljon työtä sen eteen etten lihoisi enempää tässä lihomista edistävässä yhteiskunnassa. Minä keskityn siihen, ettei paino ainakaan nousisi nykyisestä. Olen onnekas, koska minulla ei ole ylipainosta johtuvia sairauksia mutta tiedän, että todennäköisyyslaskentakin osoittaa sen, että minulla on normaalipainoisia suurempi riski sairauksiin.
Miksi täällä ei osata keskustella asiallisesti kansanterveydelle tärkeästä aiheesta, joka koskee myös lapsia? Mikseivät räksyttäjät, huutelijat ja läskivihaajat voi tehdä omaa ketjuaan ja pysyä pois, jos muut haluavat keskustella asiallisesti? Mikä siinä on niin vaikeaa?
Kommentit (686)
Proud xl woman, vahva ja itsenäinen nainen
Vierailija kirjoitti:
Jos vain ihmiset ajattelisivat omaa terveyttään vuosiksi eteenpäin, nytkin kesällä saa perunaa, porkkanaa, kaalia, marjoja eli terveellistä ja tuoretta ruokaa, josta suolisto ja muu elimistö kiittää, ei lihota nuo ruoka-aineet. Ja liikuntaa vaikka kävelyä lisäksi parempi kuin ei mitään. Pizzat, hampurilaiset, sokerilimut, ranskalaiset, vaalea leipä pois pois, ei paljon vaadita.
Ei ole rahaa mihinkään marjoihin ja kasviksiin. Itse te työttömiltä tuet halusitte leikata. Ei kaikki työttömät saa mitään toimeentulotukea.
Ylipainon hallinta on uskoakseni ihan opittavissa, jos vain tahtoa riittää. Olemme pääsääntöisesti oppineet olemaan raiskaamatta, tappamatta, varastamasta, loukkaamasta ja jne.. Jos näin isoja asioita ihminen on oppinut, niin miksi ei oppisi ihan tällaista pientä perusasiaa eli syömään sopiva määrä vuorokaudessa. Puntaria, kun seuraa, saa helposti indikaation sopivasta annos määrästä. Helppoa, kuin heinänteko.
Vierailija kirjoitti:
Ylipaino on rikkaiden maiden ongelma. Tällä palstalla ongelmaa ei ratkaista, edes syitä ei voida poistaa. Keskustelua käydään vain ihmisten lyömiseksi.
Jep, siksi osalla kuninkaallisista on ylipainoa. Ei ole rahaa ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavilla tulee kylläisyys aterian paljon hitaammin kuin kuin laihoilla. Se on merkittävä syy lihavuuteen. Silloin tulee syötyä valtavan kokoisia annoksia.
Aivan, mutta miten suomalaisten paino nousee ja nousee ja nousee. Aineenvaihdunta on samanlaista kuin ennenkin. Siis nyt syödään enemmän. Miksi.
Suomalaiset nukkuvat nykyään (myös kouluikäiset lapset!) tunnin vähemmän kuin 1990-luvulla ja dramaattisin käänne oli kun älylaitteet yleistyivät. Liian vähäinen uni lisää greliiniä eli nälkähormonia ja laskee leptiinipitoisuutta eli kylläisyyshormonin pitoisuutta. Sen vuoksi liian vähän nukkunut syö keskimäärin 200-600 ylimääräistä kaloria hyvin nukkuneeseen verrattuna. Useamman liian painavan lapsen ja nuoren unilelu on älypuhelin.
Vierailija kirjoitti:
Kunpi ostoskori tulee halvemmaksi?
1.
makkara
jauheliha
lihapiirakkapaketti
makaroni
peruna
leipä
2.
kala
liha
peruna
salaatti
tomaatti
paprika
kurkku
omena
kiwi
appelsiini
lanttu
leipä
Ensimmäisessä on tuotelista lyhyempi. Voisi tehdä jonkun oikeasti verrantakelpoisennlistan, mutta niitä löytyy netin hintavertailuista. Täällä puhutaan paljon miten köyhät vetää leipää, mikä Suomessa on hyvin harvoin enää valkoista vehnää (perinteistä ranskanleipää saa etsimällä etsiä alahyllyiltä). Leipä ei ole automaattisesti epäterveellistä, nykyvalikoimissa se on suuremmalla todennäköisyydellä kuitupitoista kuin höttöä. Annoskoot ratkaisevat.
Nonii nyt punkerot juoksemaan hopi hopi
Onneksi toi potkulaki koskee myös julkista niin saatte kokeilla mihin 595 työmarkkinatuki riittää. Ensin tosta asumiskulut ja sitten ruoka perheelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisten haukkuminen ei auta ratkaisemaan mitään ongelmaa. Eikö sitä ole muka huomattu jo palstan lukuisissa ketjuissa? Monesti hämmästyttää se, että kuinka rumasti ajattelette kanssaihmisistä tuntematta heidän taustojaan ja terveyshaasteita. Näin siis aiheessa kuin aiheessa tällä palstalla.
Ei kyse ole yksilöistä vaan kansanterveydellisestä ongelmasta. Ei tässä puhuta juuri sinusta ja sinun ylipainosta. Aina tänne tulee joku No mutta minulla on jalkavaivoja niin en voi liikkua! Okei, mutta olet vähemmistössä. Suurin osa ihmisistä voisi elää terveellisemmin.
Miksi sinua kiinnostaa ihan pakkomielteisyyteen asti muiden kilot? Minua ei voisi vähempää kiinnostaa naapurin Tiinan ja Penan painoindeksit.
Sinun verorahoil
Ihanko tosissasi luulet, etteivät ylipainoiset ja lihavat maksa verojaan?
"Irtisanomissuojan heikkeneminen on uhkana myös naisvaltaisilla julkisilla aloilla, kuten esimerkiksi lähi- ja lastenhoitajilla."
Vierailija kirjoitti:
Työllisille kuuden tunnin työaika, että on aikaa liikkua ja syödä terveellisesti. Kansakunnan parasta ajatellen. Stressi ja kiire pois!
Mutta tietenkin sama palkka kuin kahdeksasta tunnista! Eli kuuden tunnin aikana kai sitten teetetään kahdeksan tunnin työt?
Painonhallinta ei ole minulle itselleni ajankohtainen aihe, mutta vihanhallintaongelmia syntyy aina kun nakee miten talla palstalla (tahallaan?) vaarinymmarretaan ja -kaytetaan kehopositiivisuus-termia. Nama lihavia ja lihavuutta karsastavat ovat vakuuttaneet itsensa etta kehopositiivisuus tarkoittaa sita etta lihavuutta ja lihavia pitaa palvoa ja ihannoida - eika sita etta yksiloita ei syrjittaisi sen perusteella etta keho ei vastaa kauneusihanteita (lihavuus, mutta myos esim. vammaisuus, transsukupuolisuus, ei-valkoisuus, jne.) - ja ei, se etta joku jossain joskus on ehka vaarinkayttanyt termia, ei tarkoita etta sinunkin pitaa.
Ja sit se, etta vaikka monenlainen ihmisen kaytos on pahaksi kansanterveydelle ja potentiaalisesti vaikuttaa verotukseen, koska ylipaino nakyy selkeimmin paalle, siita on tullut sallittua kayttaa lyomaaseena. En jaksa lukea v*ttumaista kaytosta, varsinkin kun se perustellaan muka jotenkin yleishyodyllisena.
Vierailija kirjoitti:
"Irtisanomissuojan heikkeneminen on uhkana myös naisvaltaisilla julkisilla aloilla, kuten esimerkiksi lähi- ja lastenhoitajilla."
Hallitus poisti lapsikorotukset työmarkkinatuesta eli 3 lapsen äiti saa 595 netto.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Toimeentulotukeen vaikuttaa puolison pienetkin tulot, lainat ei ole menoja.
Toimeentulotukea ei saa, jos omistaa kesämökin, veneen, asuntovaunun tai moottoripyörän.
Kiva maksaa lihavien terveydenhuoltomenot 🤷
Vierailija kirjoitti:
Painonhallinta ei ole minulle itselleni ajankohtainen aihe, mutta vihanhallintaongelmia syntyy aina kun nakee miten talla palstalla (tahallaan?) vaarinymmarretaan ja -kaytetaan kehopositiivisuus-termia. Nama lihavia ja lihavuutta karsastavat ovat vakuuttaneet itsensa etta kehopositiivisuus tarkoittaa sita etta lihavuutta ja lihavia pitaa palvoa ja ihannoida - eika sita etta yksiloita ei syrjittaisi sen perusteella etta keho ei vastaa kauneusihanteita (lihavuus, mutta myos esim. vammaisuus, transsukupuolisuus, ei-valkoisuus, jne.) - ja ei, se etta joku jossain joskus on ehka vaarinkayttanyt termia, ei tarkoita etta sinunkin pitaa.
Ja sit se, etta vaikka monenlainen ihmisen kaytos on pahaksi kansanterveydelle ja potentiaalisesti vaikuttaa verotukseen, koska ylipaino nakyy selkeimmin paalle, siita on tullut sallittua kayttaa lyomaaseena. En jaksa lukea v*ttumaista kaytosta, varsinkin kun se perustellaan muka jotenkin yleishyodyllisena.
Ei kannata suuttua siitä, että uudissanat ja uudet laajat konseptit eivät ole yleisesti hyväksyttyjä tiettyine tarkoituksineen. Kieli elää, ja polisointi on mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku kertoa mulle miten on tullut vuodessa 23 kiloa? Ei oo sairauksia eikä mitään häikkää muuta kuin lipedema joka kerryttää aivan valtavasti turvotusta.
Mä en millään ole saanut tätä painoa putoamaan. Olen yrittänyt vuoden.
Mulla ei enää ole mitään työkaluja tähän ja itkettää. Just kun olin tyytyväinen itteeni.
Mä en jaksa enää. Ikä mulla 32
Olet syönyt lääkkeitä, jotka muuttavat suolistomikrobiston koostumusta lihomista suosivaan suuntaan. Sellaisia ovat muutkin lääkkeet kuin perinteiset skitsofrenian hoitoon tarkoitetut lääkkeet, ketiapiini, ibuprofeeni tai antibiootit. Kannattaa ladata vaikka ChatGPT ja kysyä siltä eri käyttämiesi lääkeryhmien vaikutusta suoliston mikrobistoon ja pyytää tutkimuslähteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus poisti lapsikorotukset työmarkkinatuesta eli 3 lapsen äiti saa 595 netto.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Toimeentulotukeen vaikuttaa puolison pienetkin tulot, lainat ei ole menoja.
Toimeentulotukea ei saa, jos omistaa kesämökin, veneen, asuntovaunun tai moottoripyörän.
Joudutte myymään kesämökin jotta saatte lapsille ruokaa, kun teidät irtisanotaan julkisella saikuttelun ja liian pitkien kahvitaukojen takia.
Ja hallitus hyväksyi myös alisuoriutumisen irtisanomisperusteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sit se, etta vaikka monenlainen ihmisen kaytos on pahaksi kansanterveydelle ja potentiaalisesti vaikuttaa verotukseen, koska ylipaino nakyy selkeimmin paalle, siita on tullut sallittua kayttaa lyomaaseena. En jaksa lukea v*ttumaista kaytosta, varsinkin kun se perustellaan muka jotenkin yleishy
Ei kannata suuttua siitä, että uudissanat ja uudet laajat konseptit eivät ole yleisesti hyväksyttyjä tiettyine tarkoituksineen. Kieli elää, ja polisointi on mahdotonta.
Kieli elaa toki ja kuuluukin, mutta jos mina puhun aidasta ja sina aidanseipaista, niin ei me siita keskustelua saada aikaiseksi.
Ooh, tämän ongelman ratkaisu on siis tuoda Suomeen kielitaidottomia ja köyhiä lääkäreitä, vaikka Valko-Venäjältä, niin johan rupeavat suomalaiset tervehtymään.
Soita nopeasti Purralle!