Miksi täällä ei pystytä keskustelemaan asiallisesti ylipainosta tai lihavuudesta ja niihin johtaneista syistä?
Äsken poistattettiin asiallinen Ylen aihetta käsitelleen uutisen linkki. Onko ihan pakko alkaa haukkumaan, huutaa wokea ja kehopositiivisuutta kun voisi keskustella ihan asiallisesti siitä, kuinka Suomesta saataisiin terveyttä edistävä yhteiskunta, jossa olisi helpompaa noudattaa suosituksia?
Minulla on muutama liikakilo, enkä siitäkään huolimatta ota itseeni ihmisten huuteluista. Olen tehnyt paljon työtä sen eteen etten lihoisi enempää tässä lihomista edistävässä yhteiskunnassa. Minä keskityn siihen, ettei paino ainakaan nousisi nykyisestä. Olen onnekas, koska minulla ei ole ylipainosta johtuvia sairauksia mutta tiedän, että todennäköisyyslaskentakin osoittaa sen, että minulla on normaalipainoisia suurempi riski sairauksiin.
Miksi täällä ei osata keskustella asiallisesti kansanterveydelle tärkeästä aiheesta, joka koskee myös lapsia? Mikseivät räksyttäjät, huutelijat ja läskivihaajat voi tehdä omaa ketjuaan ja pysyä pois, jos muut haluavat keskustella asiallisesti? Mikä siinä on niin vaikeaa?
Kommentit (686)
Vierailija kirjoitti:
"Mutta miksi terveelliseen ruokakoriin on listattu turhan paljon valikoimaa? Miksi ulkomaalainen kiiwi kun voi ostaa vain sen kotimaisen omenan? En ymmärrä logiikkaasi."
Tuo on esimerkki ostoksen hinnasta.
Sinä syöt vain omenoita? Suomalaisia omenoita? Et syö muita hedelmiä?
Saako suomalaisia omenoita talvella ja keväällä? Vuoden ympäri, saako?
Tämä ei ole henkilökohtainen keskustelu eikä yksilön analysointi hyödytä keskustelua, mutta vastaan kysymykseesi. Viestini siis on ohis. Syön pienen budjettini mukaisesti. Jos kauppakassi koostuu lihapiirakoista, leivistä ym on kyse myös elämänhallinnan ongelmista. Satokauden kasvikset, pakastealtaan kasvisten hyödyntäminen, alennuksesta ostaminen auttavat pitkälle. Kyllä välillä voi syödä vain sitä omenaa ajoittain, jos se on budjettiin sopivin hedelmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavilla tulee kylläisyys aterian paljon hitaammin kuin kuin laihoilla. Se on merkittävä syy lihavuuteen. Silloin tulee syötyä valtavan kokoisia annoksia.
Tähän professori Mustajoella on ratkaisuja: a) hidastetaan syömistä laskemalla aterimet välillä pöydälle ja keskitytään pureskelemaan ja maistelemaan ruokaa ajatuksen kanssa, b) ei syödä tietokonetta tai mobiililaitteita käyttäen, lehteä tai kirjaa lukien tai TV:a katsoen eli huomion pitää olla ruoassa ja juomassa ja c) laimennetaan kaloreita täyttämällä puolet annoksesta kasviksin, marjoin ja hedelmin eli syödään se suositusten mukaiset 500-800 grammaa hevi-ryhmän tuotteita vuorokaudessa. Moni ravitsemusterapeutti aloittaa aterian syömällä ensin porkkanan.
IS Extrassa oli maksupuolella juttu miehestä, joka laihtui vuodessa 15 kiloa aloittamalla porkkanalla jokaisen ateriansa.
Vierailija kirjoitti:
Jos vain ihmiset ajattelisivat omaa terveyttään vuosiksi eteenpäin, nytkin kesällä saa perunaa, porkkanaa, kaalia, marjoja eli terveellistä ja tuoretta ruokaa, josta suolisto ja muu elimistö kiittää, ei lihota nuo ruoka-aineet. Ja liikuntaa vaikka kävelyä lisäksi parempi kuin ei mitään. Pizzat, hampurilaiset, sokerilimut, ranskalaiset, vaalea leipä pois pois, ei paljon vaadita.
En ole vuosiin syönyt mitään noita lueteltuja epäterveellisyyksiä. Silti olen lihava. Kysymys on kai koko ruokavaliosta eikä vain yksittäisistä ruoka-aineista.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni ylipainoinen myöntää oikeat syyt itsekään. Aina syytetään lääkitystä, sairautta, geenejä, taloudellista tilannetta ja mitä milloinkin, kaikkea muita kuin oikeita juurisyitä.
Totuushan on, yksiselitteisesti se, että on syöty huomattavasti enemmän kuin on kulutettu ja terveelliset ruokailutavat ovat ihan hukassa.Kukaan ulkopuolinen ei voi niitä ylensyönnin syitä tietää, eikä niille mitään tehdä toisen puolesta. Tarvittaisiin asiallinen, kansallinen kampanja, missä paneuduttaisiin ongelmaan vaikuttaviin psyykkisiin ongelmiin ja täysin hukassa olevaan ruokarytmiin, ei vain johonkin lautasmallliin. Onhan esim. jatkuva välipalojen syöminen ja pikaruokakulttuuri selvästi yksi ongelman iso osa. Herkuttelukulttuuri on myös lähtenyt ihan lapasesta.
Nämä television realityt, missä vedetään jotain rekka-auton renkaita ja kilpaillaan punnituksilla, saisi lailla kieltää. Pelkkää showta. Tarvittaisii
Onneksi ulkomailta tulee lääkäreitä Suomeen jotka saa paikallisella sopimisella tessiä alempaa palkkaa, samoin hoitajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku kertoa mulle miten on tullut vuodessa 23 kiloa? Ei oo sairauksia eikä mitään häikkää muuta kuin lipedema joka kerryttää aivan valtavasti turvotusta.
Mä en millään ole saanut tätä painoa putoamaan. Olen yrittänyt vuoden.
Mulla ei enää ole mitään työkaluja tähän ja itkettää. Just kun olin tyytyväinen itteeni.
Mä en jaksa enää. Ikä mulla 32
Stressihormoni kortisoli ja insuliini vaikuttavat painonnousuun. Ehkä rentoutusharjoitukset ja hiilihydraattien karsiminen voisivat auttaa sinua.
Kuituja ei kannata missään nimessä karsia ruokavaliosta. Se tappaa suoliston hyvät bakteerit, jotka pitävät huolen normaalista painosta. Mitä enemmän on myyty näitä hiilarivastaisia nettivalmennuksia, on ollut kaappaamista ja uudella nimellä ketogeenista ruokavalioa, sitä enemmän on lihoneita ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni ylipainoinen myöntää oikeat syyt itsekään. Aina syytetään lääkitystä, sairautta, geenejä, taloudellista tilannetta ja mitä milloinkin, kaikkea muita kuin oikeita juurisyitä.
Totuushan on, yksiselitteisesti se, että on syöty huomattavasti enemmän kuin on kulutettu ja terveelliset ruokailutavat ovat ihan hukassa.Kukaan ulkopuolinen ei voi niitä ylensyönnin syitä tietää, eikä niille mitään tehdä toisen puolesta. Tarvittaisiin asiallinen, kansallinen kampanja, missä paneuduttaisiin ongelmaan vaikuttaviin psyykkisiin ongelmiin ja täysin hukassa olevaan ruokarytmiin, ei vain johonkin lautasmallliin. Onhan esim. jatkuva välipalojen syöminen ja pikaruokakulttuuri selvästi yksi ongelman iso osa. Herkuttelukulttuuri on myös lähtenyt ihan lapasesta.
Nämä television realityt, missä vedetään jotain rekka-auton renkaita ja kilpaillaan punnituksilla, saisi lailla kieltää. Pelkkää showta. Tarvittaisii
Jokainen ylipainoinen myöntää syyn olevan liika syöminen, muta siltikään pelkkä asian toteaminen ei auta ongelmaan joka on paljon monisyisempi
Suomalaiset 2 päivää viikossa töitä tekevät naislääkärit korvataan kohta ulkomailta tulleilta lääkäreillä, hallitus on nopeuttamassa lupa-asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten suolistobakteerit ovat köyhän mutta korkeakalorisen ruokavalion takia viturallaan. Masennustaan ja lihotaan. Liian korkea hygieniataso estää myös normaalia kehon mikrobikantaa. Ollaan mukanterveellisiä kun vedetään jotain proteiinituotteita, ruoka on muutenkin liian tuotteistettua, ei ruokaa vaan tuotteita. Purkkia, purnukkaa, valmistetta. Nopeaa ja helppoa.
Suomalaisten odottavien äitien suolistomikrobistoa on seurattu vuodesta 1997 lähtien professori Erika Isolaurin tutkimuksessa. Seuraava kerta on vuoden 2027 odottavien naisten ulostenäytteillä. Tähän mennessä on huomattu suomalaisten suoliston mikrobiston myös normaalipainoisilla odottajilla köyhtyneen samaan pisteeseen ja huonommaksikin kuin vuoden 1997 ylipainoisilla ja lihavilla odottajilla. Useimmiten vastasyntynyt lapsi perii äitinsä suolistomikrobiston ja myös perheissä jaetaan kesken samaa mikrobistoa muu
Hyvä kirjoitus! Tutustunkin heti Isolaurin tutkimusryhmän projektiin.
Vierailija kirjoitti:
En hauku lihavia, mutta haukun maagisen ajattelun ihmisiä, koska eihän muuta vaihtoehtoa ole. Ei mihinkään muuhunkaan ketjuun ihminen hyökkää puhumaan maahisista, menninkäisistä, hammaskeijusta jne. Ihan outoa ja tärähtänyttä toimintaa sellainen olisi. Mutta lihavuusketjuun ihminen voi tulla puhumaan yhtä maagisista asioista: säästöliekistä, energian tyhjästä taikomisesta jne.
Höh, ei ihminen ole kone, joka käy energialla. Kyse on ihmiselimistön soluista ja suolistossa elelevistä mikrobeista ja niiden toiminnasta.
Vierailija kirjoitti:
Geeneissä on varmasti asiaan vaikuttavia tekijöitä, mutta ne eivät kuitenkaan ole mikään tekosyy, monilla on vaikka mihin puoltavia geenejä ja silti pystyvät elämään niin ettei se geeni vaikuta. On alkoholismiin, mielenterveyteen, varmaan väkivaltaisuuteenkin vaikuttavia geenejä, toiset toimii sen mukaan, toiset ei, joka taas todistaa sen ettei se geeni mitään kuitenkaan määrittele, mutta voi olla, että joudut tekemään enemmän töitä sen takia kuin joku toinen. Sitten on olemassa rasvasolut ja tämä on ehkä se helpoin selitys sille miksi joku voi syödä kuin sika verrattuna johonkin toiseen. Rasvasolut kerää rasvaa ja ylimääräiset rasvat huuhtoutuu ulos, mutta jos toisella on tuplasti enemmän niitä rasvasoluja, niin silloin kaikesta syödystä hänelle tarttuu tuplasti enemmän rasvaa ja jää vähemmän ulos huuhdottavaa, jolloin lihoo helpommin. Tässä nousee esiin vanhempien vastuu, rasvasolut kehittyy lapsena, niiden määrä ei lisäänny aikuis
Suomessa mitataan vieläkin vanhemmuuden onnistumista sillä, että lapsi syö vanhemman mieltymyksen mukaan täytetyn lautasen tyhjäksi. Ei sitä, että lapsi syö oman kulutuksensa ja ruokahalunsa mukaan. Ravitsemusterapeuttien mukaan vanhempien pitäisi päättää tarjottu ruoka ja aika ja lapsen pitää saada päättää syömänsä määrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En hauku lihavia, mutta haukun maagisen ajattelun ihmisiä, koska eihän muuta vaihtoehtoa ole. Ei mihinkään muuhunkaan ketjuun ihminen hyökkää puhumaan maahisista, menninkäisistä, hammaskeijusta jne. Ihan outoa ja tärähtänyttä toimintaa sellainen olisi. Mutta lihavuusketjuun ihminen voi tulla puhumaan yhtä maagisista asioista: säästöliekistä, energian tyhjästä taikomisesta jne.
Höh, ei ihminen ole kone, joka käy energialla. Kyse on ihmiselimistön soluista ja suolistossa elelevistä mikrobeista ja niiden toiminnasta.
Ehkä ihminen on vain todella monimutkainen kone ;) sehän on keskustelu myös tekoälyn suhteen, onko kognitio vain kalkulaatiota? Mikä on kalkulaation ja ymmärryksen ero
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus leikkasi ansiosidonnaisen eikä töitä saa.
Moni työtön istuu ympäri vuoden sohvalla palstalla ja syö pelkää halpaa leipää.
Tampere antoi ilmaiset uimahallikortit eläkeläisille tuloihin katsomatta ja monella eläkeläiselle on kesämökki.
No, täällä työttömänä vuokra-asunnossa kerrostalossa ei ole edes pihahommia.
Tuo on aivan pieleen mennyt päätös. Työkykyä pitäisi ylläpitää niillä ilmaisilla liikuntamahdollisuuksilla. Samoin lasten ja nuorten liikkumista.
Olen mielenkiinnolla seurannut tätä mielipiteiden vaihtoa. Heräsipä ideanpoikanen, mullistava sellainen. Suurin osa keskustelijoistamme on vankasti sitä mieltä, että ruoka ei ole se joka lihottaa, vaan on muut syyt ovat muualla. Vahvat näytöt on muka löydetty paeimästä, biologiasta ja bakteereista sekä lääkeaineiden vaikutuksista. Osa on toki sitä mieltä, että taitavat pullukat syödä vain enempi, mitä elintoiminnat tarvitsisivat. Tiedä häntä kuka oikeassa, mutta, mutta...
Jos näin on, maailman nälkäongelmahan on sitten ratkaistu. Biafran nälkää näkeville pelastus on siis löytynyt... sopiva bakteerikanta suolistoon ja päälle vahva lääkitys, jo alkaa paino nousta ja jalka alkaa totisesti iloisesti vipattamaan Afrikan poijalla..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus leikkasi ansiosidonnaisen eikä töitä saa.
Moni työtön istuu ympäri vuoden sohvalla palstalla ja syö pelkää halpaa leipää.
Tampere antoi ilmaiset uimahallikortit eläkeläisille tuloihin katsomatta ja monella eläkeläiselle on kesämökki.
No, täällä työttömänä vuokra-asunnossa kerrostalossa ei ole edes pihahommia.
Tuo on aivan pieleen mennyt päätös. Työkykyä pitäisi ylläpitää niillä ilmaisilla liikuntamahdollisuuksilla. Samoin lasten ja nuorten liikkumista.
Tarkoitus on, että 40-vuotiaat työttömät istuvat sohvalla palstalla ympäri vuoden ja syövät perunaa ja makaroonia.
Jos tulee sota niin Venäjä voittaa. Moni työtön ei jaksa kävellä edes yhtä kilometriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavuuden perussyy on se, että kalotiheätä ruokaa liian helposti ostettavissa kaupoista. Ihmiset ostavat pienestä kaupasta terveellisempää ja vähäkalorisempaa ruokaa. Kaupan pitäisi myös sijaita mahdollisemman kaukana kotia.
Onkohan tuo kaloripitoisempi ruoka myös edullisempaa? Ja ainakin kaikki tai useimmat valmisruoat sisältävät kaikkea mahdollista höttöä mitä elimistö ei edes tarvitse ja tekee elimistölle jotain mikä aiheuttaa jonkin kemiallisen toiminnan minkä vuoksi lihoo herkemmin.
Noita valmisruokien lisäaineita ei oo vissiin tutkittu kovin paljon mistä selviäis ne elimistöhaitat. Mutta hirveitä myrkkyjähän ne on kun eivät kuulu sinne kehoon muutenkaan.
Vähemmän niistä valmistuotteiden lisäaineista on haittaa kuin lihavuuden aiheuttamista haitoista.
Minua ei liiemmin kiinnosta toisten kilot, mutta omaa painoani 20 kg pudottaneena minulta ovat muutamat ihmiset kysyneet neuvoa miten saisivat itse pudotettua painoa. Kiinnostus ohjeisiini lopahtaa heti, kun kerron, että muuta keinoa pudottaa painoa ei mielestäni ole kuin ruokavalion ja ruokailurytmin muutokset ja liikunnan lisäys ja näillä keinoilla minä tuon 20 kg pudotin ja näillä keinoilla painoni myös pysyy tavoitelukemissa. Jos ei pysty edes vaihtamaan kovia rasvoja pehmeisiin ja luopua joka päiväisestä makean syönnista, niin on turha haaveilla kilojensa vähenevän ellei sitten ryhdy kuluttamaan lähes jokaista syömäänsä kaloria jollakin urheilusuorituksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein esitetty myytti on tuo painon palautuminen väkisin korkeimpaan saavutettuun lukemaan. En ole varma että tiede tukee tätä. Siis niin käy, mutta vain siksi että dieetti loppuu ja henkilö pyrkii palaamaan vanhoihin ruokatottumuksiinsa => paino palaa hallitsemattomasti kunnes dieetti alkaa uudelleen.
No tämä on vain oma kokemukseni, mutta minulla on juuri noin. Painoni nousee nykyään aina pikkuhiljaa takaisin 85 kg, vaikka aina joskus onnistun laihduttamaan noin 75-80 kiloon. Silti painoni ei nouse tuon rajan yli. Aivan kun keho olisi päättänyt asettua siihen. Näin on ollut jo yli kymmenen vuotta, ja laihdutuksen olen tehnyt muutaman kerran, eli kyse ei ole siitä alkaisin aina laihduttamaan tuon rajan saavutettuani. Voi mennä parikin vuotta.
Yksivaihtoehtohan on, että syöt sen verran energiaa kui
Ihminen menettää laihduttaessaan lihasmassaa. Siten päivittäinen energiankulutus pienenee lepoaineenvaihduntaa myöten merkittävästikin. Ero ei näy viikossa eikä kuukaudessa. Paino lisääntyy gramma kerrallaan ja muuttuu kilosta ja parista kymmeneksi kiloksi. Harva saa sen laihdutetun lihasmassan tilalle uutta lihasmassaa ja siten lähtöpainoon palannut keho on rasvaisempi. Rasva ei juurikaan kuluta energiaa. Monet kalorinkulutusta arvioivat sovellutukset ja laskurit antavat sellaisen lukeman, jossa ei lasketa pois menetettyä lihasmassaa.
Jos Suomeen tulee sota niin hävitään heti. Moni työikäinen ei jaksa kävellä edes yhtä kilometriä ja eläkeläiset joilla on omistusasunnot ja kesämökit saa uimahallikortteja.
Itse en harrasta liikuntaa ollenkaan. Katsotaan sitten jos ansiosidonnainen palautetaan takaisin.
Jos kerrostalossa menee sähköt, kun tulee sota niin soitan 112, että hissit ei toimi, auttakaa vanhukset ulos ja itse lähden ulos yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työllisille kuuden tunnin työaika, että on aikaa liikkua ja syödä terveellisesti. Kansakunnan parasta ajatellen. Stressi ja kiire pois!
Mutta tietenkin sama palkka kuin kahdeksasta tunnista! Eli kuuden tunnin aikana kai sitten teetetään kahdeksan tunnin työt?
Olin 10v sitten osittaisella hoitovapaalla, eli kuuden tunnin työpäivällä 5 pv viikossa. Palkkaa maksettiin 80% ja työmäärä oli silti entinen kuten täyspäiväisillä. Mutta silloin aikaa oli ihanasti enemmän muulle kuin työlle.
Valtiovalta voisi kyllä laittaa kasvisten, hedelmien ja juuresten alvin nollaan. Se olisi kansanterveysteko, joka maksaisi itsensä nopeasti takaisin.