Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi täällä ei pystytä keskustelemaan asiallisesti ylipainosta tai lihavuudesta ja niihin johtaneista syistä?

Vierailija
15.07.2025 |

Äsken poistattettiin asiallinen Ylen aihetta käsitelleen uutisen linkki. Onko ihan pakko alkaa haukkumaan, huutaa wokea ja kehopositiivisuutta kun voisi keskustella ihan asiallisesti siitä, kuinka Suomesta saataisiin terveyttä edistävä yhteiskunta, jossa olisi helpompaa noudattaa suosituksia?

Minulla on muutama liikakilo, enkä siitäkään huolimatta ota itseeni ihmisten huuteluista. Olen tehnyt paljon työtä sen eteen etten lihoisi enempää tässä lihomista edistävässä yhteiskunnassa. Minä keskityn siihen, ettei paino ainakaan nousisi nykyisestä. Olen onnekas, koska minulla ei ole ylipainosta johtuvia sairauksia mutta tiedän, että todennäköisyyslaskentakin osoittaa sen, että minulla on normaalipainoisia suurempi riski sairauksiin.

Miksi täällä ei osata keskustella asiallisesti kansanterveydelle tärkeästä aiheesta, joka koskee myös lapsia? Mikseivät räksyttäjät, huutelijat ja läskivihaajat voi tehdä omaa ketjuaan ja pysyä pois, jos muut haluavat keskustella asiallisesti? Mikä siinä on niin vaikeaa?

Kommentit (686)

Vierailija
1/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisten haukkuminen ei auta ratkaisemaan mitään ongelmaa. Eikö sitä ole muka huomattu jo palstan lukuisissa ketjuissa? Monesti hämmästyttää se, että kuinka rumasti ajattelette kanssaihmisistä tuntematta heidän taustojaan ja terveyshaasteita. Näin siis aiheessa kuin aiheessa tällä palstalla.

Vierailija
2/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkäs teet, jos ei osata keskustella asiallisesti? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisten haukkuminen ei auta ratkaisemaan mitään ongelmaa. Eikö sitä ole muka huomattu jo palstan lukuisissa ketjuissa? Monesti hämmästyttää se, että kuinka rumasti ajattelette kanssaihmisistä tuntematta heidän taustojaan ja terveyshaasteita. Näin siis aiheessa kuin aiheessa tällä palstalla.

Ei kyse ole yksilöistä vaan kansanterveydellisestä ongelmasta. Ei tässä puhuta juuri sinusta ja sinun ylipainosta. Aina tänne tulee joku No mutta minulla on jalkavaivoja niin en voi liikkua! Okei, mutta olet vähemmistössä. Suurin osa ihmisistä voisi elää terveellisemmin. 

Vierailija
4/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyse ole yksilöistä vaan kansanterveydellisestä ongelmasta. Ei tässä puhuta juuri sinusta ja sinun ylipainosta. Aina tänne tulee joku No mutta minulla on jalkavaivoja niin en voi liikkua! Okei, mutta olet vähemmistössä. Suurin osa ihmisistä voisi elää terveellisemmin. 

Miksi sinua kiinnostaa ihan pakkomielteisyyteen asti muiden kilot? Minua ei voisi vähempää kiinnostaa naapurin Tiinan ja Penan painoindeksit.

Vierailija
5/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinua kiinnostaa ihan pakkomielteisyyteen asti muiden kilot? Minua ei voisi vähempää kiinnostaa naapurin Tiinan ja Penan painoindeksit.

Miksi oletat, että olen pakkomielteinen? 

Vierailija
6/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä, että asiallista keskustelua kaivataan, mutta asiallisuuden määritelmä ja kokemus on myös eri jokaiselle keskustelijalle. Tarvitsemme siis myös sopivan hajuraon itsemme ja keskustelun välille, jotta loukkaantuminen ei ole niin helppoa. Jos täällä sanotaan sana läski tai lihava, ei se ole hyökkäys MINUN kilojani kohtaan - anonyymi keskustelu ei voi olla henkilökohtaista.

Olen eri mieltä siitä, että kehopositiivisuuden mukaan ottaminen keskusteluun on epäasiallista. Kulttuurin muutos, jossa itsensä rakastaminen menee terveysriskien huomioonottamisen edelle, missä lääkärit eivät enää voi sanoa ylipainosta ilman jonkun loukkaantumista ja someraivoa, ja missä toimittajat suoltavat laiduttamisen ja laihuuden vastaisia artikkeleita harva se päivä, on muutos millä voi olla yhteys suomalaisten paisumiseen. 

Vierailija
7/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi oletat, et

Koska teen jatkuvasti aloituksia ylipainosta. Anna olla jo.

Vierailija
8/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinua kiinnostaa ihan pakkomielteisyyteen asti muiden kilot? Minua ei voisi vähempää kiinnostaa naapurin Tiinan ja Penan pain

Koska teen jatkuvasti aloituksia ylipainosta. Anna olla jo.

En ole tehnyt yhtäkään aloitusta tänne. Vastaan vain. 

Vierailija
9/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillekin on selkeästi vaikea ymmärtää ilmiötason keskusteluja. Ei ole kyse sinusta, minusta, martista tai tuulasta. Ei ole kyse jonkun kiloista, vaan käsillä olevasta lihavuusepidemiasta ja siihen liittyvistä kansanterveydellisistä negatiivisista muutoksista.  

Vierailija
10/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se keskustelu on turha koska ei yhteiskunta tai muut voi vaikuttaa yksilöön ja siihen miten se päättää elää. Kaupoissa on epäterveellistä ruokaa koska ihmiset ostaa sitä, eli kysyntää on niin siihen myös vastataan. On siellä terveellisiäki vaihtoehtoja mutta ei näytä kelpaavan. Eikä kukaan tule missään teeveessä sanomaan että ostakaa salaattia ja kanaa, koska raha on siellä toisessa päädyssä. Kaikki on vastuussa itse itsestään.

Vierailija
11/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihavuusepidemia aiheuttaa vuosittain miljardikustannukset veronmaksajille. On ihan ymmärrettävää, että kiinnostaa. 

Vierailija
12/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apteekissa työskennelleenä kiinnostaa. Siinä työssä näki, miten suurella osalla lääkekustannuksista on ihan suora yhteys ylipainoon. Lääkekulut ovat pisara meressä, kun huomioi kaikki terveydenhuollon kustannukset ja työkyvyttömyyden.

Meillä ei ole yhteiskuntana tällaiseen varaan. Ylipaino ei ole yksityisasia. 

-eri-

Vierailija
13/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi varmaan taas avata Pohjois-Karjala tyyppinen projekti. Tälläkertaa koko maata käsittävä. Tietoa on jo nyt painonhallinnasta mutta jostain syystä  se ei vaan  tavoita ja motivoi  riittävästi. Uusi  sukupolvi ei olekaan toistaan viisaampi kun puhutaan ravinnon vaikutuksesta terveyteen. 

Vierailija
14/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä, i keskustelu painosta ja terveydestä jää usein yksipuoliseksi keskitytään vain ruokaan ja liikuntaan, mutta unohdetaan psyykkiset tekijät kokonaan. Monilla painoon vaikuttavat mielenterveysongelmat, trauma, uupumus tai neuropsykiatriset haasteet. Kukaan ei liho huvikseen.

Paino ei ole pelkästään tahdonvoimakysymys, ja sen ymmärtäminen on välttämätöntä, jos halutaan oikeasti edistää kansanterveyttä.

Saako keskustelusta niin monipuolisen? En usko. 

Vierailija
15/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä, että asiallista keskustelua kaivataan, mutta asiallisuuden määritelmä ja kokemus on myös eri jokaiselle keskustelijalle. Tarvitsemme siis myös sopivan hajuraon itsemme ja keskustelun välille, jotta loukkaantuminen ei ole niin helppoa. Jos täällä sanotaan sana läski tai lihava, ei se ole hyökkäys MINUN kilojani kohtaan - anonyymi keskustelu ei voi olla henkilökohtaista.

Olen eri mieltä siitä, että kehopositiivisuuden mukaan ottaminen keskusteluun on epäasiallista. Kulttuurin muutos, jossa itsensä rakastaminen menee terveysriskien huomioonottamisen edelle, missä lääkärit eivät enää voi sanoa ylipainosta ilman jonkun loukkaantumista ja someraivoa, ja missä toimittajat suoltavat laiduttamisen ja laihuuden vastaisia artikkeleita harva se päivä, on muutos millä voi olla yhteys suomalaisten paisumiseen. 

En usko,  päinvastoin itsensä hyväksymisestä pitää lähteä liikkeelle.  Toimittajat toimittavat pikemminkin näitä ikuisia sankaritarinoita, joissa joku nuorehko nainen on, hurraa! onnistunut laihtumaan 50 kiloa, ja katsokaa, kuinka Kaunis Hän On Nyt!  Nuorena kapinallisena ymmärrän hyvin, että ylipainoiset ja lihavat ihmiset vaipuvat yhä syvemmälle epätoivoon ilkeistä ja asiantuntemattomista heitoista. 'Mä olen aina painanut 47,5 kg, enkä voi mitenkään tiätsää ymmärtää... Tai lähde lenkille, läski,  kun painonpudotuksessa 10-15% johtuu liikunnasta.

N66

Vierailija
16/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisellä on vapaus olla lihava, mutta vastuun seurauksista kantaa yhteiskunta. Tottakai tällaisesta epäaymmetrista seuraa ongelmia. Moni maksaisi laskunsakin myöhässä, jos viivästyskorot maksaisi naapuri. 

Vierailija
17/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavilla tulee kylläisyys aterian paljon hitaammin kuin kuin laihoilla. Se on merkittävä syy lihavuuteen. Silloin tulee syötyä valtavan kokoisia annoksia.

Vierailija
18/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ei voi yleistää. Koska keskustelua ylipainosta haluavat ne, jotka eivät ole ylipainoisia. Koska kaikki ylipainoiset eivät ole sairaita. Ylipainon syyt ovat  moninaiset. Kaikki ylipainoiset eivät ole laiskoja ja välinpitämättömiä. Ja, kuten lääketiedekin jo tunnustaa, taipumus ylipainoon on geneettistä.

Minulla ja isosiskollani on pieni ikäero, ja jo lapsuuskuvissa näkee, että olen paljon häntä isompi ja rotevampi. Sama omien lasteni kohdalla.

Meillä lapsuuden perheessä oli melko yksinkertainen ruokavalio. Jo pienenä kävimme marjassa ja sienessä ja totuimme liikkumaan paljon. Olen jatkanut samaa aikuisena. Silti minä, fyysistä työtä tekevänä ja paljon hyötyliikkuvana olen edelleen isompi, kuin siskoni, joka tekee istumatyötä, liikkuu autolla ja harrastaa liikuntaa erikseen.

En ole saanut lääkäreiltä moitteita. Lääkärit näkevät varmasti, että suuri osa painostani on lihasta. Arvoni ovat hyvät eikä minulla ole lääkityksiä.

En kiistä, että jotkut lihovat koska syövät paljon roskaruokaa ja lihaa, mutta omalla kohdallani ei ole näin. 

Vierailija
19/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla asiallistakin keskustelua, mutta se on täällä niin usein toistuva aihe, johon jossain kohtaa tulee sellaista kommentointia että ketju on turha ja typerä.

Vierailija
20/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipaino on suurin potenssiongelmiin. Muistakaa naiset harrastaa liikuntaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kuusi