Miksi täällä ei pystytä keskustelemaan asiallisesti ylipainosta tai lihavuudesta ja niihin johtaneista syistä?
Äsken poistattettiin asiallinen Ylen aihetta käsitelleen uutisen linkki. Onko ihan pakko alkaa haukkumaan, huutaa wokea ja kehopositiivisuutta kun voisi keskustella ihan asiallisesti siitä, kuinka Suomesta saataisiin terveyttä edistävä yhteiskunta, jossa olisi helpompaa noudattaa suosituksia?
Minulla on muutama liikakilo, enkä siitäkään huolimatta ota itseeni ihmisten huuteluista. Olen tehnyt paljon työtä sen eteen etten lihoisi enempää tässä lihomista edistävässä yhteiskunnassa. Minä keskityn siihen, ettei paino ainakaan nousisi nykyisestä. Olen onnekas, koska minulla ei ole ylipainosta johtuvia sairauksia mutta tiedän, että todennäköisyyslaskentakin osoittaa sen, että minulla on normaalipainoisia suurempi riski sairauksiin.
Miksi täällä ei osata keskustella asiallisesti kansanterveydelle tärkeästä aiheesta, joka koskee myös lapsia? Mikseivät räksyttäjät, huutelijat ja läskivihaajat voi tehdä omaa ketjuaan ja pysyä pois, jos muut haluavat keskustella asiallisesti? Mikä siinä on niin vaikeaa?
Kommentit (686)
"Sekä geeneillä että terveellisillä elämäntavoilla on painonhallinnassa osuutensa. Se kummalla on suurempi rooli, on vaikea kysymys, eikä siihen ole yksinkertaista vastausta. Joidenkin tutkimusten mukaan geenien osuus painonhallinnassa olisi jopa 80 prosenttia, mutta tämä ei päde jokaisen kohdalla."
https://keventajat.fi/terveys/ravitsemusterapeutti-geeneilla-on-suuremp…
Vierailija kirjoitti:
Se keskustelu on turha koska ei yhteiskunta tai muut voi vaikuttaa yksilöön ja siihen miten se päättää elää. Kaupoissa on epäterveellistä ruokaa koska ihmiset ostaa sitä, eli kysyntää on niin siihen myös vastataan. On siellä terveellisiäki vaihtoehtoja mutta ei näytä kelpaavan. Eikä kukaan tule missään teeveessä sanomaan että ostakaa salaattia ja kanaa, koska raha on siellä toisessa päädyssä. Kaikki on vastuussa itse itsestään.
Myös se että terveellisenä myydään epäterveellistä. Esimerkiksi pullavan pullapitko on saanut sydänmerkin.
Vierailija kirjoitti:
"Sekä geeneillä että terveellisillä elämäntavoilla on painonhallinnassa osuutensa. Se kummalla on suurempi rooli, on vaikea kysymys, eikä siihen ole yksinkertaista vastausta. Joidenkin tutkimusten mukaan geenien osuus painonhallinnassa olisi jopa 80 prosenttia, mutta tämä ei päde jokaisen kohdalla."
Onko meidän geenit muuttuneet muutamassa kymmenessä vuodessa yhtä paljon kuin ylipaino on lisääntynyt? Vaikea uskoa.
Ihmisten sivistystaso on laskenut, siksi ei osata enää keskustella normaalisti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisten haukkuminen ei auta ratkaisemaan mitään ongelmaa. Eikö sitä ole muka huomattu jo palstan lukuisissa ketjuissa? Monesti hämmästyttää se, että kuinka rumasti ajattelette kanssaihmisistä tuntematta heidän taustojaan ja terveyshaasteita. Näin siis aiheessa kuin aiheessa tällä palstalla.
Ei kyse ole yksilöistä vaan kansanterveydellisestä ongelmasta. Ei tässä puhuta juuri sinusta ja sinun ylipainosta. Aina tänne tulee joku No mutta minulla on jalkavaivoja niin en voi liikkua! Okei, mutta olet vähemmistössä. Suurin osa ihmisistä voisi elää terveellisemmin.
Näihin ongelmiin pitäisi puuttua ihan lainsäädäntöjä muuttaen. Että se mäkkärin ateria vaikka kotiin tilattuna maksaa nykyään suurinpiirtein saman verran kuin kaupassa valmis salaatti.
Eikö me todellakaan osata tehdä mitään ilman hallituksen apua? Voi valtiokeskeisyys.
Jos olisit oikeasti lihava, tuskin jaksaisit keskustella aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisten haukkuminen ei auta ratkaisemaan mitään ongelmaa. Eikö sitä ole muka huomattu jo palstan lukuisissa ketjuissa? Monesti hämmästyttää se, että kuinka rumasti ajattelette kanssaihmisistä tuntematta heidän taustojaan ja terveyshaasteita. Näin siis aiheessa kuin aiheessa tällä palstalla.
Ei kyse ole yksilöistä vaan kansanterveydellisestä ongelmasta. Ei tässä puhuta juuri sinusta ja sinun ylipainosta. Aina tänne tulee joku No mutta minulla on jalkavaivoja niin en voi liikkua! Okei, mutta olet vähemmistössä. Suurin osa ihmisistä voisi elää terveellisemmin.
Miksi sinua kiinnostaa ihan pakkomielteisyyteen asti muiden kilot? Minua ei voisi vähempää kiinnostaa naapurin Tiinan ja Penan painoindeksit.
Miksei asiasta voi keskustella yhteiskunnalliselta kannalta? Ylen artikkelissa kerrottiin, että vuotuinen kustannus yhteiskunnalle on 3,5 miljardia euroa. Minusta olisi hienoa, jos tuon rahan voisi kuluttaa johonkin hyödyllisempään.
Itse kannatan sokeriveroa, missä jokaiseen tuotteeseen laitettaisiin sokerin määrän mukaan haittavero. Samalla laskisin liikuntapalveluiden verokantaa ja toivoisin yhteiskunnan rakentavan lisää liikuntapaikkoja ylipäänsä ihmisten käytettäväksi.
Ketä kiinnostaa niin paljoa jankuttaa toisten läskeistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näihin ongelmiin pitäisi puuttua ihan lainsäädäntöjä muuttaen. Että se mäkkärin ateria vaikka kotiin tilattuna maksaa nykyään suurinpiirtein saman verran kuin kaupassa valmis salaatti.
Minusta on huolestuttavaa, ettet tiedä että valmissalaatit sisältävät yhtä paljon kaloreita kuin roskaruoka.
Vierailija kirjoitti:
Ketä kiinnostaa niin paljoa jankuttaa toisten läskeistä?
Yhteiskunnan tilasta ja rahatilanteesta huolestuneita.
Ei mua kenenkään yksittäisen henkilön kilot kiinnosta, mutta väestötasolla me ollaan kusessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se keskustelu on turha koska ei yhteiskunta tai muut voi vaikuttaa yksilöön ja siihen miten se päättää elää. Kaupoissa on epäterveellistä ruokaa koska ihmiset ostaa sitä, eli kysyntää on niin siihen myös vastataan. On siellä terveellisiäki vaihtoehtoja mutta ei näytä kelpaavan. Eikä kukaan tule missään teeveessä sanomaan että ostakaa salaattia ja kanaa, koska raha on siellä toisessa päädyssä. Kaikki on vastuussa itse itsestään.
Myös se että terveellisenä myydään epäterveellistä. Esimerkiksi pullavan pullapitko on saanut sydänmerkin.
Voi jestas. Juuri tämän takia ei voi saada asiallista keskustelua aikaiseksi, kun ihmisten tietämys on tämä. Ei se sydänmerkki takaa terveellisyyttä, vaan se annetaan tuoteryhmässään terveelliselle tuotteelle.
Muutenkin, on turha keskustella lihavuudesta täällä. Osa on anorektikoita, osa taas huutaa, ettei lihavat koskaan liiku ja syövät vain epäterveellistä ruokaa. Eipä se ole mikään ihme, ettei asiallista keskustelua täällä saa aikaiseksi. Lihavuudesta ja vajaaravitsemuksesta keskustelu olisi kyllä paikallaan. Ihmiset harvemmin tietävät, että lihava voi olla vajaaravittu ja vajaaravitsemus on kallis ongelma. Se maksaa Suomessa lihavuutta enemmän. Täälläkin saa neuvoja, jossa seurauksena ei ole muuta kuin vajaaravitsemusta. Ihmiset kun tajuaisivat sen, että silloin vasta ongelmia tuleekin.
Monipuolinen syöminen on avain terveellisyyteen ja siihen, että saa kaikki tarvittavat aineet. Liikunta on taas väline säilyttää toimintakyky, myös tulevaisuudessa.
"Se, syökö ihminen, on kuitenkin paljon monimutkaisempaa kuin geenien käskytys. Jos esimerkiksi voimavarat ovat hyvät, geenit eivät määräile niin paljon. Jos taas oma jaksaminen haastaa, voivat geeniviestit mennä läpi helpommin."
https://www.terveyskyla.fi/painonhallinta/tietoa/onko-lihavuus-geneetti…
Lihavuuskeskusteluissa pyritään syyllistämään yksilöä ja tekemään painosta pelkkä itsekurikysymys. Asia on kuitenkin paljon monimutkaisempi.
kun meillä vielä oli koira, niin resepti oli että jos koira lihoo, niin vähennä ruokaa, jos koira laihtuu niin lisää ruokaa. Tietenkin edellyttäen että liikunta pysyy samana.
Ihmisen ruoka ei tietenkään ole nappularuokaa, joten pudotin liian leivänsyönnin, leivän voitelun, sokeriherkut.
Lasken joka suupalan yazio-sovelluksella, ja katson että päivän kalorit jää siihen mitä kone tarjoaa, ja katson että joka päivälle tulee vähän liikuntaa, ainakin tarpeeksi askelia.
Puolet 10 kg:n ylipainosta on jo mennyt. ei siihen sen suurempaa matikkaa tarvita kuin katsoo että pääsee tavoitteeseen ja sen jälkeen riittää että kun paino palautuu tietyn kilomäärän yli, niin sama dieetti uudelleen voimaan.
Minule tämä oli ihan terveysjuttu. Alkoi olla verenpainetta, kihtiä ja munuais- ja sokeriarvot oli ylärajalla. Kun on perussairaus, olisi vastuutonta olla laihduttamatta. Tähän asti tämä on ollut hauska leikki, kun olen näprännyt tuon yazion ja kännykän terveyssovelluksen ja älykellon kanssa. Kännykkänörtille mielekäs juttu. Kukin löytänee oman tapansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näihin ongelmiin pitäisi puuttua ihan lainsäädäntöjä muuttaen. Että se mäkkärin ateria vaikka kotiin tilattuna maksaa nykyään suurinpiirtein saman verran kui
Hesburger kanasalaatti 250 kcal. Hesburgerin kerroshampurilainen 668 kcal. Hesburgerin hampurilainen 343 kcal. Väitteesi ei näytä olevan oikea. Hetki-valmissalaatti 320 kcal. Taitaa kerroshampurilainen olla huomattavasti yleisempi vaihtoehto kuin perushampurilainen. Hampurilaisen kaverina useimmat myös ottavat ranut lisukkeena, Ranut tuovat 267 kcal.
Siitä on jo puhuttu täällä monet, monet kerrat.
Jokainen osaa googlettaa terveystiedoista.
Siitä puhutaan televisiossa ja lehdissä on siitä tietoa jatkuvasti.
Eihän täällä juuri muusta keskustellakkaan kun painosta. Mitä söit tänään, mitä pitäisi syödä laihtuakseen, onko tämä sopiva paino, syö tätä onko ok, luetellaan ruokapäiväkirjoja, pyydetään neuvoja. Kannattaa selailla vanhoja keskusteluja. Itse sivuutan kaikki painoon liittyvät, en saa niistä mitään irti.
Vierailija kirjoitti:
tähän moni vetoaa. Mutta silti: jos syöt pizan ranskiksilla ja kyytipojaksi litran jäätelöä niin hyvätkään geenite ei pelasta, ja jos liikut pari kuukautta hienoisesti alikaloreilla niin huonotkaan geenit ei estä painon putoamista.
Viime vikolla menin työkaverin kanssa Pancho Villaan lounaalle. Lounasburgeri 13,70 ja lounassalaatti 14,50. Eiköhän tuo äkkiä ohjaa kuluttajaa valitsemaan sen energiapitoisemman vaihtoehdon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinua kiinnostaa ihan pakkomielteisyyteen asti muiden kilot? Minua ei voisi vähempää kiinnostaa naapurin Tiinan ja Penan painoindeksit.
Apteekissa työs
Apteekissa työskennelleenä ymmärtänet myös sen, että on monia lääkkeitä, joiden haittavaikutuksina on painonnousu.