Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielenkiintoinen ranskalainen ateriatyyli

Vierailija
14.07.2025 |

Erityisesti aamiainen on tässä sellainen, ettei tulisi itselle mieleen laittaa tuollaista aamuksi.

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välipalojen jankutus Suomessa on sairasta. Ns oikeatkin asiantuntijat selittävät, miten tärkeitä välipalat on. Pitää syödä 5-6 kertaa päivässä, ettei sokeriarvot mene sekaisin jne jne blaa blaa. Välipalat on yksiselitteisesti turhia, no, ei turhaan olla lähes ylipainoisin kansa. Näiden hyväkkäiden mielestä oikea välipala on pulla, pikakuppiloiden rasvaiset ja ylisiolaiset höttöhiilaripommit ja kas vain, proteiinipatukat. Näillä jaksaa, kun seuraavaa ateriaa joutuu odottamaan vielä tunnin.

Saisivat hävetä. Tulokset näkyy!

Niin näkyy. Elintarviketeollisuus sponsoroi "oikeita" asiantuntijoita tietenkin että saadaan patukat hyvin myytyä kun suositellaan kuinka erinomaisia välipaloja ovat. Jonkun urheilijan vielä jotenkin ymmärtää jos syö välipalaa tai ikinälkäisen kasvavan teinin, mutta että aikuiset ihmiset mättävät ruoka-aikojen välissä pullaa, piirakkaa, voileipiä ja sipsiä napaansa ja sen lisäksi syövät ylisuuria ruoka-annoksia joka päivä vuodesta toiseen. Kansa sekoittaa ruokahalun ja nälän tunteen, ne eivät ole synonyymejä. 

Vierailija
62/83 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tekisi mahdollisimman helposti ranskalaisia aterioita? Kun ei tykkää ruoanlaitosta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heillä varmaan annoskoot pysyvät maltillisina ja toki lihavuuden yleinen paheksunta voi vaikuttaa siihen, että linjoista pidetään parempaa huolta. Se miten tervettä tuo on, on sitten asia erikseen. 

Jutussa silmään pisti taas kerran välipalojen vertaaminen naposteluun. Syön itse 4-5 päivässä ja myös liikun paljon. Ruokavalio on kasvispainotteista, välttelen lisättyä sokeria ja ylimääräistä rasvaa. Välipaloja todellakin syön, en mitenkään jaksaisi klo 11 syödyn lounaan energioilla mennä salille töiden jälkeen, jos en söisi sitä ennen välipalaa. Välipalat eivät ole sama asia kuin napostelu, enkä todellakaan puputa koko ajan jotain, kuten usein kuvitellaan. 

Suomessa suurin ongelma on valtavat annoskoot, liiallinen höttöhiilarin mättäminen ja yksinkertaisesti vääränläisen, energiatiheän ruuan syönti. Kaupat on täynnä herkkuja, joita vedetään kaksin käsin ja kasviksia moni syö aivan liian vähän. Lisäksi

Närkästyt, kun välipaloja kutsutaan naposteluksi, mutta heti perään kutsut muiden syömistä "mättämiseksi"  ja "kaksin käsin vetämiseksi".

Vierailija
64/83 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos syö hilloa aamulla kuten tämä sammakko niin luulisi että tulee järkky väsymys puolen päivän aikaan. mutta annoskoot varmasti vaikuttavat, syövät vähemmän ja vetävät sitten kessua tai ryystävät kahvia. Maaseudulla on ranskassakin aika lihavia ihmisiä. Kaupunkilaisia tuolla on enemmän kuin Suomessa.

Ei tule, jos ei ole mässäillyt itselleen metabolista oireyhtymää / 2. tyypin diabetesta

Vierailija
65/83 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ranskassa tavallinen ravintola-annoskoko on sama kuin meillä fine diningissa. Muutenkin karkit ym. naposteltavat ovat paikoin jopa kalliimpia kuin Suomessa. Kahvilaan mennään yleensä juomaan kahvia ja seurustelemaan. Moni ranskalainen jättää pullan/kakun ottamatta. Liikunta harrastetaan ulkonäkösyistä.

Ranskalaiset näkevät siis nälkää.

Suomalaiset vaativat jättikokoja. Oikeasti , katsokaa finelistä oikeat annoskoot, saatatte yllättyä.

Vierailija
66/83 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohti mainita tupakan joka ruuan jälkeen.

Nikotiinilla kakka luistaa.

Vierailija
67/83 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnon lounas ja päivällinen niin ei tarvitse syödä koko ajan jotain paloja. Ranskalaiset myös haluaa pysyä hoikkina.

Italiassa sama kun käydään usein lomalla siellä. Jotain sokeripitoista aamulla ja vasta lounaalla syödään kunnolla. Ja ovat hyvin hoikkia! Eli se siitä suomalaisesta hokemasta "aamuateria on päivän tärkein".

Asuin Portugalissa nuorempana ja sielläkin hyvin saman tyyppinen rytmi ja ihmiset hoikkia. Minäkin, mutta Suomeen muutettuani kiloja on tullut vaikka liikumme paljon. Toki ikäkin vaikuttaa.

N.37

Vierailija
68/83 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo vuosia syönyt ranskalaiseen tyyliin. En ehkä tarkoituksella, mutta sielläpäin asuessani tavat tarttuivat ja tuntuivat kehossa hyviltä. En ikinä syö jos se ei tunnu hyvältä, kuten aamulla.

Olen saanut kuulla Suomessa valtavasti päivittelyjä miten voin syödä näin epäterveellisesti, miten en pärjää hengissä ja ties mitä.

Vuosien varrella nämä kauhistelijat ovat paisuneet entisestään ja minä säilynyt hoikkana. En viitsi huomauttaa, että mikähän lopulta on epäterveellistä..

N43/172cm/61kg

Minulla melkein sama, 176 cm 63 kg ja olen vuosikymmeniä syönyt kuten ranskalaiset ja italialaiset. Ei välipaloja. Aamupala joskus yksi pala leipää hillolla tai ei mitään muuta kuin maitokahvi. Veriarvot kaikki hyvät ja verenpaine ihanteellinen. 

Tupakoijat ei syö aamupalaa.

Olet myös vielä suht' nuori, sama miten syö.

T: ex tupakoija

Vierailija
69/83 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnon lounas ja päivällinen niin ei tarvitse syödä koko ajan jotain paloja. Ranskalaiset myös haluaa pysyä hoikkina.

Italiassa sama kun käydään usein lomalla siellä. Jotain sokeripitoista aamulla ja vasta lounaalla syödään kunnolla. Ja ovat hyvin hoikkia! Eli se siitä suomalaisesta hokemasta "aamuateria on päivän tärkein".

Asuin Portugalissa nuorempana ja sielläkin hyvin saman tyyppinen rytmi ja ihmiset hoikkia. Minäkin, mutta Suomeen muutettuani kiloja on tullut vaikka liikumme paljon. Toki ikäkin vaikuttaa.

N.37

Olut, siideri, lonkero lihottaa.

Samapa tuo mille joku ranskatar näyttää.

Tanskassa on myös paljon hoikkia ja tupakoidaan paljon.

Joko keuhkosyöpä vai diabetes, vaikee valinta

Vierailija
70/83 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon kasviksia, ei napostelua eikä korvaavia vähärasvaisia tai proteiinituotteita. Hyvältä kuulostaa.

Ranskalaiset ravitsemussuositukset ovat lyhyet ja selkeät. Haricots verts eli vihreät pavut ovat todella halpoja pakasteena Ranskassa ja kohtuuhintaisia Suomessa. Ranskalaiset pyöräyttävät vähissä varoissa ollessaan vaikka niistä lämpimän salaatin ja ottavat lisäksi keitettyä kananmunaa lohkoina. Suomalainen ostaa pussillisen tarjousmakaronia ja halvinta margariinia ja keittää makaronia, johon lisää margariinia. Kumpikohan saa enemmän terveyttä edistäviä aineita ateriastaan? Ranskalaisen salaatti edesauttaa painonhallintaa, joka on muodostunut useimmille ranskalaisille tavaksi jo teininä. 

Vierailija
71/83 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välipalojen jankutus Suomessa on sairasta. Ns oikeatkin asiantuntijat selittävät, miten tärkeitä välipalat on. Pitää syödä 5-6 kertaa päivässä, ettei sokeriarvot mene sekaisin jne jne blaa blaa. Välipalat on yksiselitteisesti turhia, no, ei turhaan olla lähes ylipainoisin kansa. Näiden hyväkkäiden mielestä oikea välipala on pulla, pikakuppiloiden rasvaiset ja ylisiolaiset höttöhiilaripommit ja kas vain, proteiinipatukat. Näillä jaksaa, kun seuraavaa ateriaa joutuu odottamaan vielä tunnin.

Saisivat hävetä. Tulokset näkyy!

Niin näkyy. Elintarviketeollisuus sponsoroi "oikeita" asiantuntijoita tietenkin että saadaan patukat hyvin myytyä kun suositellaan kuinka erinomaisia välipaloja ovat. Jonkun urheilijan vielä jotenkin ymmärtää jos syö välipalaa tai ikinälkäisen kasvavan teinin, mutta että aikuiset ihmiset mättävät ruoka-aikojen välissä pullaa, piirakkaa

Yksikään ravitsemuksen asiantuntija ei ole sanonut, että pitää syödä ultraprosessoituja patukoita jne välipalaksi. Hedelmä ja keitetty kananmuna kulkee joka paikkaan mukana. Se on kelpo välipala. Ultraprosessoitua syötävää kehotetaan nimenomaan välttämään.

Vierailija
72/83 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italiassa syödään päivällinen klo 19.30 ja pysyvät hoikkina. Noin on sanonu mm Ella Kanninen. 

Vierailija
73/83 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa syödään usein melko hirveitä hiilarimättöjä, perunamuusia ja pastaa oikein isän kädestä ja päälle runsas kastike. Ravintoloissa ruoan laatu on usein huonoa ja epäterveellistä verrattuna Ranskaan, esim. ranskanperunakori ja rasvaa tihkuva hampurilainen. Hinnat ovat kuitenkin oikein kansainvälistä tasoa..

Vierailija
74/83 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksikään ravitsemuksen asiantuntija ei ole sanonut, että pitää syödä ultraprosessoituja patukoita jne välipalaksi. Hedelmä ja keitetty kananmuna kulkee joka paikkaan mukana. Se on kelpo välipala. Ultraprosessoitua syötävää kehotetaan nimenomaan välttämään.

Kyllähän esim. ravitsemusterapeutti Hanna Partanen on suuri einesten, proteiinipatukoiden yms. puolestapuhuja. 

Vierailija
75/83 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelin tuossa jutussa sitä, että vaikka ranskikset ovat hoikimpia eurooppalaisia, sielläkin on ylipainoisia lähes puolet yli 16-vuotiaista (46%,. Toki Suomessa heitä on lähes 60%, mutta silti. Toki BMI raja 25 on suht alhainen. Eikös ole todettu, että miehille se ei päde ollenkaan, eikä vantterille, lihaksikkaille naisille? 

Onhan suomalaisten ruumiinrakennekin erilainen. Ranskikset ovat usein siroluisia. Ei Suomessa ole tuon näköisiä kantiksia kuin Philippine. Ihan lintu!

Tiesittekö muuten, että linnuilla on ontot luut?

Kyllä minä ainakin olen vielä hyvinkin pullukka, kun bMi on 25, eli mielestäni raja voisi naisilla olla alempanakin. Mutta olen kyllä siro siinä vaiheessa, kun paino on alle 55 kg (olen 160 cm pitkä) ja ihan suomalainen olen. Sama pätee moneen muuhunkin suomalaiseen. Ei meillä merkittävästi isommat luut ole kuin ranskal

Ovathan ranskalaiset ja italialaiset selvästi sirorakenteisempua kuin keskimääräinen suomalainen. Sekä miehet että naiset. Siksi siellä on eri vaatekoot; ts. esim. Suomen 38 on siellä 40 tai 42. Sirous tarkoittaa nimenomaan luuston ja kehon rakennetta, ei rasvamäärää. Suomalaiset ovat leveä- ja romuluisina ihan eri muotista, ja ovat kaikin tavoin kookkaampia ja pidempiä kuin nämä eteläeurooppalaiset. Pitkä ja vanttera ihminen ei voi näyttää yhtä sirolta kuin pieni lintumainen, vaikka rasvaprosentti olisi sama.

Muistan kun äitini sanoi minulle "ei sinusta hoikkanaan tule mallia, kun on isot luut". Olin 17 v, pituus 167, paino 50 kg.  Olen edelleen "teinipojan" näköinen; kulmikkaat luut ja pintaverisuonet paistavat käsivarsista. Bmi 21.8, mikä näköjään on yli 65-vuotiaille alle normaalipainon! 😯 N68

Vierailija
76/83 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo vuosia syönyt ranskalaiseen tyyliin. En ehkä tarkoituksella, mutta sielläpäin asuessani tavat tarttuivat ja tuntuivat kehossa hyviltä. En ikinä syö jos se ei tunnu hyvältä, kuten aamulla.

Olen saanut kuulla Suomessa valtavasti päivittelyjä miten voin syödä näin epäterveellisesti, miten en pärjää hengissä ja ties mitä.

Vuosien varrella nämä kauhistelijat ovat paisuneet entisestään ja minä säilynyt hoikkana. En viitsi huomauttaa, että mikähän lopulta on epäterveellistä..

N43/172cm/61kg

Minulla melkein sama, 176 cm 63 kg ja olen vuosikymmeniä syönyt kuten ranskalaiset ja italialaiset. Ei välipaloja. Aamupala joskus yksi pala leipää hillolla tai ei mitään muuta kuin maitokahvi. Veriarvot kaikki hyvät ja verenpaine ihanteellinen. 

Tupakoijat ei syö aamupalaa.

En ole tupakoija ja kuten kirjoitin, olen vuosikymmeniä syönyt kuten ranskalaiset joten nuori EN ole. Olen 74 v. ja nainen. 

Vierailija
77/83 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Närkästyt, kun välipaloja kutsutaan naposteluksi, mutta heti perään kutsut muiden syömistä "mättämiseksi"  ja "kaksin käsin vetämiseksi"."

Niin närkästyinkin, koska välipalojen syönti ei ole mielestäni jatkuvaa napostelua ja puputtamista, eikä välipala tarkoita itselleni pullaa, karkkia tai sipsejä.

Olen itsekin ollut aikoinaan ylipainoinen ja silloinkin söin 4-5 kertaa päivässä. Ruokavalio vain oli kovin erilainen ja kyllä, näin jälkeen päin mietittynä silloin mätin herkkuja ja rasvaa kaksin käsin ja aivan liikaa kulutukseen nähden. Annoskoot olivat liian isoja ja ruoka epäterveellistä. Kovin monen ylipaino johtuu nimenomaan tästä. 

Vierailija
78/83 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N.37

Olut, siideri, lonkero lihottaa.

Samapa tuo mille joku ranskatar näyttää.

Tanskassa on myös paljon hoikkia ja tupakoidaan paljon.

Joko keuhkosyöpä vai diabetes, vaikee valinta

Mielikuvani tanskalaisista ei ole hoikka. Perinteisesti syödään paljon kylmiä voileipiä rasvaisilla leikkeleillä. Tanska ainakin oli suuri sianlihan tuottaja, joten possua oli ainä aterialla.  Siitä on aikaa, kun asuin Tanskassa, mutta silloin myytiin take away- lounaaksi isoja leikkelelautasia, jonka osioissa oli monta erilaista päällistä. Leipä oli erikseen, sekin valkoista höttösiivua.

Tupakkaa ja Tuborgia meni välipalaksi.

Vierailija
79/83 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Närkästyt, kun välipaloja kutsutaan naposteluksi, mutta heti perään kutsut muiden syömistä "mättämiseksi"  ja "kaksin käsin vetämiseksi"."

Niin närkästyinkin, koska välipalojen syönti ei ole mielestäni jatkuvaa napostelua ja puputtamista, eikä välipala tarkoita itselleni pullaa, karkkia tai sipsejä.

Olen itsekin ollut aikoinaan ylipainoinen ja silloinkin söin 4-5 kertaa päivässä. Ruokavalio vain oli kovin erilainen ja kyllä, näin jälkeen päin mietittynä silloin mätin herkkuja ja rasvaa kaksin käsin ja aivan liikaa kulutukseen nähden. Annoskoot olivat liian isoja ja ruoka epäterveellistä. Kovin monen ylipaino johtuu nimenomaan tästä. 

Napostelu on napostelua, vaikka se ei olisi ruispaloja tai hedelmiä tms

Vierailija
80/83 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avainsana: annoskoot

Eli syöt vähemmän niin pysyt hoikkana. Nerokasta !

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi