Mielenkiintoinen ranskalainen ateriatyyli
Erityisesti aamiainen on tässä sellainen, ettei tulisi itselle mieleen laittaa tuollaista aamuksi.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ero johdu mistään normaaleista aterioista, vaan ero paljastuu siinä kohtaa kun vilkaistaan suomalaiseen ruokakauppaan: suomalaiset karkki-, sipsi- ja jäätelöosastot ovat kymmeniä, joskus jopa satoja kertoja laajempia kuin ranskalaiset vastaavat. Ero on siis napostelussa ja herkuttelussa. Jos puhutaan ihan aterioista tuo 'pullaa ja hilloa aamupalaksi' -ruokavalio on huomattavasta suomalaista huonompi, eikä sitä ole syytä ottaa miksikään esikuvaksi. Ei siis ne ateriat, vaan se mitä puputetaan aterioiden välissä.
Eroa toki löytyy Suomen ja Ranskan välillä mutta niin se vaan Ranskassakin on lähes puolet väestöstä ylipainoisia, eli ei tuo nyt mikään päätähuimaava ero ole.Miksi suomessa on sitten niin suuri tarve höttöherkutteluun? Voisiko yksi selittävä tekijä olla, että ruoka on suht mautonta (ei esim tehdä usein herkullisia jälkiruokia).
Meihin iskostetaan pienestä asti, että pitää syödä 5-6 kertaa päivässä, ettei vain verensokeri laske ja tule ahmittua. Täysin epätieteellinen ohje, ei terveen ihmisen verensokeri laske liikaa vaikka paastoasi päiväkausia. Insuliinihoitoiset diabeetikot yms tietty eri asia.
Ihmettelin tuossa jutussa sitä, että vaikka ranskikset ovat hoikimpia eurooppalaisia, sielläkin on ylipainoisia lähes puolet yli 16-vuotiaista (46%,. Toki Suomessa heitä on lähes 60%, mutta silti. Toki BMI raja 25 on suht alhainen. Eikös ole todettu, että miehille se ei päde ollenkaan, eikä vantterille, lihaksikkaille naisille?
Onhan suomalaisten ruumiinrakennekin erilainen. Ranskikset ovat usein siroluisia. Ei Suomessa ole tuon näköisiä kantiksia kuin Philippine. Ihan lintu!
Tiesittekö muuten, että linnuilla on ontot luut?
Asun Italiassa ja tämä ruokavalio sopii minulle hienosti. Suomessa lihon pari kiloa jo viikossa kun syömme suomalaisen aikataulun ja ruokatavan mukaan vaikka itse määrät on pieniä. Kun palaan Italiaan paino putoaa parissa viikossa.
Täällä Italiassa normaali ruokailuni saattaa olla vaikka
- aamulla maitokahvi, ohut paahtoleipäsiivu robiolajuustolla ja hillolla, hedelmiä jos on
- kahvit kylällä, ei syötävää
- lounas vitello tonnatoa, bresaolasalaattia, panzanellaa, munakasta tai vaikka pasta-annos (harvoin)
- illallinen kalaa/kanaa/lihaa kasvisten ja tai salaatin kanssa.
Joskus jäätelöä, sunnuntaisin paistan lettuja aamiaiseksi
Päivn mittaan kuluu reilusti oliiviöljyä
Muistan Pariisissa hotellin aamiaisen, kahvi, croisant marmedalilla.
Vierailija kirjoitti:
Avainsana: annoskoot
Juuri se. Tuo kuvan nainenkin vetää Crembruleeta joka on pelkkää Kermaa. Sokeria ja Munankeltuaista.
Heillä varmaan annoskoot pysyvät maltillisina ja toki lihavuuden yleinen paheksunta voi vaikuttaa siihen, että linjoista pidetään parempaa huolta. Se miten tervettä tuo on, on sitten asia erikseen.
Jutussa silmään pisti taas kerran välipalojen vertaaminen naposteluun. Syön itse 4-5 päivässä ja myös liikun paljon. Ruokavalio on kasvispainotteista, välttelen lisättyä sokeria ja ylimääräistä rasvaa. Välipaloja todellakin syön, en mitenkään jaksaisi klo 11 syödyn lounaan energioilla mennä salille töiden jälkeen, jos en söisi sitä ennen välipalaa. Välipalat eivät ole sama asia kuin napostelu, enkä todellakaan puputa koko ajan jotain, kuten usein kuvitellaan.
Suomessa suurin ongelma on valtavat annoskoot, liiallinen höttöhiilarin mättäminen ja yksinkertaisesti vääränläisen, energiatiheän ruuan syönti. Kaupat on täynnä herkkuja, joita vedetään kaksin käsin ja kasviksia moni syö aivan liian vähän. Lisäksi monella arkiliikunta on kovin vähäistä, kun pitkien välimatkojen ja ilmaston takia esim. Talvella liikutaan mieluummin autolla joka paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Siis kahvia ja leipää? Taitaa olla aika yleinen aamupala Suomessakin.
Joo, mutta itse en laittaisi hilloa leivälle arkena. Ehkä tässä onkin se, että herkuttelu on tuossa integroitu aterioihin. Suomessa taitaa tyyli olla ennemminkin se, että syödään ruisleipää ja kalakeittoa ruoaksi, ja sitten herkutteluun jotain karkkia, sipsiä yms.
Vierailija kirjoitti:
Asun Italiassa ja tämä ruokavalio sopii minulle hienosti. Suomessa lihon pari kiloa jo viikossa kun syömme suomalaisen aikataulun ja ruokatavan mukaan vaikka itse määrät on pieniä. Kun palaan Italiaan paino putoaa parissa viikossa.
- aamulla maitokahvi, ohut paahtoleipäsiivu robiolajuustolla ja hillolla, hedelmiä jos on
- lounas vitello tonnatoa, bresaolasalaattia, panzanellaa, munakasta tai vaikka pasta-annos (harvoin)
Lounaaksi siis kaikkia noita kerralla vai yksi vaihtoehto/päivä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo ei taida käyttää pikaruokapaikkoja.
Eivät. Pariisin Mäkkärissä käy turistit.
Kävin Roomassa Mäkkärissä. Puitteet oli upeat, kyllä siellä italialaiset kävi.
Mutta Italian mäkkäreitä ei voi verrata mitenkään esim laaduttomiin suomalaisiin!
Täällä kun menet mäkkäriin vaikka pohjois-Italissa esim kerroshampurilainen tehdään paikalliseen briossiin fassonapihvillä ja marinoidulla punakaalilla. Fassona on paikallista laatulihaa ja todella hyvää eikä mitään puristettua teurasjätettä.
Ihan eri hampurilaiset
Vierailija kirjoitti:
Olen itse bmi:n mukaan selvästi alipainoinen (kerran laskin ja järkytyin😅) ja hoksasin tossa heti muutamia juttuja. Niillä on mahdollisuus lounastauolla istua syömässä ties kuinka pitkään. Jolloin aamupalan voi jättää helposti välistä eikä illalla töiden jälkeen ole niin hirveä nälkä. Viime syksynä olin 8-16 töissä ja lihoin jo niiden muutaman kuukauden aikana. Oli pakko syödä aamupala, vaikka yleensä jätän sen välistä ja vaikka lounaalla kuin kiireessä tankkasi silti oli huutava nälkä töistä päästyä. Liukuva työaika ja pääosin etätyö sopii mulle. Laihduin taas kun palasin siihen😅 Usein syön ensimmäisen kerran klo 13 aikoihin ja oon iltasyöppö, iltapalaksi syön usein lämmintä ruokaa.
syö aamulla, kuin ruhtinas, päivällä kuin kuningas, illalla,kuin kerjäläinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TAI tarkoittaa vaihtoehtoja JA kaikki yhdessä.
Eli yksi noista ellei sitten tee leikkelelautasta johon tulee vain 1 -2 siivua kutakin ja kauhallinen salattia. Toki duunarit syö ensin pastan ja sitten pääruuan mutta tällainen lomalainen/pieniruokainen nainen selviää yhdellä annoksella
Bresaolasalaattiannos on n 200kcal
Vierailija kirjoitti:
Kuka jaksaa tehdä aamiaita? Tai lounasta? Usein syön vain illallisen nykyään.
Sellainen, joka käy töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko lounaan ja illallisen välissä kuinka monta tuntia?
Jos syö hilloa aamulla kuten tämä sammakko niin luulisi että tulee järkky väsymys puolen päivän aikaan. mutta annoskoot varmasti vaikuttavat, syövät vähemmän ja vetävät sitten kessua tai ryystävät kahvia. Maaseudulla on ranskassakin aika lihavia ihmisiä. Kaupunkilaisia tuolla on enemmän kuin Suomessa.
Lounas on yleensä klo 12-13 välillä. Iltaruoka klo 19-20 välillä. Klo 17 juodaan kahvia tai aperitiivia baareissa, siinä saa yleensä suolapähkinöitä ja oliiveita pikkukulhollisen aperitiivin lisäksi.
Lounas klo 13, illallinen klo 19 tai 20
Ei yllätä. Minäkin olen ollut hoikka/laihtunut noudattamalla tuon tyyppistä ruokarytmiä, eli syömällä 2-3 kertaa päivässä iltapäivä-/iltapainotteisesti. Kiloja alkaa kertyä heti, kun siirtyy suomalaisen suosituksen mukaiseen 5 ruokakertaan päivässä. Lisäksi olo on jatkuvasti ähkyinen, vaikka samaan aikaan on koko ajan pieni nälkä.
Tuolla ranskalaisella mallilla saa syödä kunnon aineista tehtyä, hyvää ruokaa ja pienen jälkiruokaherkunkin vaikka joka päivä (tietysti annoskoot täytyy pitää maltillisina) ja olo on paljon energisempi, on helpompi keskittyä ja saa enemmän aikaan työpäivän aikana. Tiedän kyllä, että on ihmisiä, joiden on pakko syödä parin tunnin välein jotain tai menevät tosi heikkoon kuntoon, eli kaikille tuo tyyli ei sovi. Itselleni sopii hyvin ja pääsääntöisesti sitä noudatankin.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelin tuossa jutussa sitä, että vaikka ranskikset ovat hoikimpia eurooppalaisia, sielläkin on ylipainoisia lähes puolet yli 16-vuotiaista (46%,. Toki Suomessa heitä on lähes 60%, mutta silti. Toki BMI raja 25 on suht alhainen. Eikös ole todettu, että miehille se ei päde ollenkaan, eikä vantterille, lihaksikkaille naisille?
Onhan suomalaisten ruumiinrakennekin erilainen. Ranskikset ovat usein siroluisia. Ei Suomessa ole tuon näköisiä kantiksia kuin Philippine. Ihan lintu!
Tiesittekö muuten, että linnuilla on ontot luut?
Kyllä minä ainakin olen vielä hyvinkin pullukka, kun bMi on 25, eli mielestäni raja voisi naisilla olla alempanakin. Mutta olen kyllä siro siinä vaiheessa, kun paino on alle 55 kg (olen 160 cm pitkä) ja ihan suomalainen olen. Sama pätee moneen muuhunkin suomalaiseen. Ei meillä merkittävästi isommat luut ole kuin ranskalaisilla, vaan käsityksemme siitä, miltä normaalipainoinen/hoikka ihminen näyttää on täysin kieroutunut.
Vierailija kirjoitti:
Lounas on yleensä klo 12-13 välillä. Iltaruoka klo 19-20 välillä. Klo 17 juodaan kahvia tai aperitiivia baareissa, siinä saa yleensä suolapähkinöitä ja oliiveita pikkukulhollisen aperitiivin lisäksi.
Aha, tää selittääkin. Kyllä se pieni suupala hillitsee nälkää.
Miksi suomessa on sitten niin suuri tarve höttöherkutteluun? Voisiko yksi selittävä tekijä olla, että ruoka on suht mautonta (ei esim tehdä usein herkullisia jälkiruokia).