Mielenkiintoinen ranskalainen ateriatyyli
Erityisesti aamiainen on tässä sellainen, ettei tulisi itselle mieleen laittaa tuollaista aamuksi.
Kommentit (83)
Minusta suomalaisten ongelma on välipalat. Se myös sairastuttaa pidemmän päälle, ettei ole kunnon taukoa syömisten välissä oikeastaan koskaan ja autofagia ei käynnisty, mikä johtaa dementiaan jne.
Alkakaa jättää aamiainen välistä, siihen tottuu nopeasti, tai vaihtoehtoisesti illalla lopettakaa aikaisin syöminen. Niin että illan viimeisen ja päivän ensimmäisen aterian väli on edes sen 15h. Eikä välipaloja ollenkaan, vaan katsokaa mikä ruoka pitää nälkää parhaiten tai jos elimistö on aivan sekaisin ja diabetes 2 partaalla, niin paastotkaa vaikka kerran viikossa, kunnes elimistö alkaa oppia säätelemään verensokeria oikein.
Olen jo vuosia syönyt ranskalaiseen tyyliin. En ehkä tarkoituksella, mutta sielläpäin asuessani tavat tarttuivat ja tuntuivat kehossa hyviltä. En ikinä syö jos se ei tunnu hyvältä, kuten aamulla.
Olen saanut kuulla Suomessa valtavasti päivittelyjä miten voin syödä näin epäterveellisesti, miten en pärjää hengissä ja ties mitä.
Vuosien varrella nämä kauhistelijat ovat paisuneet entisestään ja minä säilynyt hoikkana. En viitsi huomauttaa, että mikähän lopulta on epäterveellistä..
N43/172cm/61kg
Vierailija kirjoitti:
Olen jo vuosia syönyt ranskalaiseen tyyliin. En ehkä tarkoituksella, mutta sielläpäin asuessani tavat tarttuivat ja tuntuivat kehossa hyviltä. En ikinä syö jos se ei tunnu hyvältä, kuten aamulla.
Olen saanut kuulla Suomessa valtavasti päivittelyjä miten voin syödä näin epäterveellisesti, miten en pärjää hengissä ja ties mitä.
Vuosien varrella nämä kauhistelijat ovat paisuneet entisestään ja minä säilynyt hoikkana. En viitsi huomauttaa, että mikähän lopulta on epäterveellistä..
N43/172cm/61kg
Tämä, todellakin! Luullaan epäterveelliseksi paljon parempaa tyyliä syödä, koska keho erittää vuosien kamalan syömistyylin jälkeen insuliinia ihan väärin. Aamupala ei ole mikään päivän tärkein ateria todellakaan!! Jättäkää väliin kelle se ei maistu!
Vierailija kirjoitti:
N43/172cm/61kg
Siis miten epäterveellisesti? Miten syöt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko lounaan ja illallisen välissä kuinka monta tuntia?
Lounas on yleensä klo 12-13 välillä. Iltaruoka klo 19-20 välillä. Klo 17 juodaan kahvia tai aperitiivia baareissa, siinä saa yleensä suolapähkinöitä ja oliiveita pikkukulhollisen aperitiivin lisäksi.
Aha, tää selittääkin. Kyllä se pieni suupala hillitsee nälkää.
Aperitiiveilla baareissa ei kumminkaan koko kansa käy. Voihan sitä kotonakin syödä kolme oliivia ja neljä pähkinää, eikös?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N43/172cm/61kg
Siis miten epäterveellisesti? Miten syöt?
Aamupalaksi kahvi ja pari palaa suklaata, pieni keksi tai ei mitään.
Lounaaksi: salaattia ja vähän proteiinia kuten kanaa. Jos olen syönyt edellisenä päivänä raskaasti, jätän lounaan väliin ja juon kahvin.
Illallinen: Kunnon ateria, jossa paljon kasviksia sekä lihaa/kalaa, en säästele lisukkeissa tai kastikkeissa ja syön rasvaisia juustoja jne. Hiilihydraatteja (peruna, riisi, pasta) en kuitenkaan käytä kuin vähän.
Ei lainkaan välipaloja.
Joskus iltaherkuksi juusto/leikkelelautanen ja viinilasi.
Vierailija kirjoitti:
N43/172cm/61kg
Minulla melkein sama, 176 cm 63 kg ja olen vuosikymmeniä syönyt kuten ranskalaiset ja italialaiset. Ei välipaloja. Aamupala joskus yksi pala leipää hillolla tai ei mitään muuta kuin maitokahvi. Veriarvot kaikki hyvät ja verenpaine ihanteellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lounas on yleensä klo 12-13 välillä. Iltaruoka klo 19-20 välillä. Klo 17 juodaan kahvia tai aperitiivia baareissa, siinä saa yleensä suolapähkinöitä ja oliiveita pikkukulhollisen aperitiivin lisäksi.
Aperitiiveilla baareissa ei kumminkaan koko kansa käy. Voihan sitä kotonakin syödä kolme oliivia ja neljä pähkinää, eikös?
Aivan, mutta tuo vähä sotii tuota "ei napostelua" -ajatusta vastaan.
Kun ruokailu painottuu iltaan se aiheuttaa närästystä ja nukahtamisvaikeuksia. Tässä mielessä hyvä on koko perhe kokoontunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan, mutta tuo vähä sotii tuota "ei napostelua" -ajatusta vastaan.
Napostelua? Ei sodi yhtään sillä kukaan EI käy joka päivä missään aperitiivilla baarissa.
Vierailija kirjoitti:
Kun ruokailu painottuu iltaan se aiheuttaa närästystä ja nukahtamisvaikeuksia. Tässä mielessä hyvä on koko perhe kokoontunut.
Kyllä se riippuu ihan siitä mitä syö jos rupee närästämään: oli liian rasvaista/tulista ruoka ja jos tulee nukahtamisvaikeus niin ilman muuta söit aivan liikaa ja niin paljon, että napa kiilsi ja tuli ähky.
Vierailija kirjoitti:
Kuka jaksaa tehdä aamiaita? Tai lounasta? Usein syön vain illallisen nykyään.
Mitä "tekemistä" mahtaa olla arkipäivän aamupalassa?
Vierailija kirjoitti:
Nuo ei taida käyttää pikaruokapaikkoja.
Makkari on valtavan suosittu ainakin Pariisissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo ei taida käyttää pikaruokapaikkoja.
Makkari on valtavan suosittu ainakin Pariisissa.
Mut se perinteinen ranskalainen ateriatyyli pitää hoikkana.
Käytännössä moni Pariisilainen elää koko elämänsä pätkäpaastoillen. Hyötyliikuntaa tulee paljon kun kävellään paikasta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Minusta suomalaisten ongelma on välipalat. Se myös sairastuttaa pidemmän päälle, ettei ole kunnon taukoa syömisten välissä oikeastaan koskaan ja autofagia ei käynnisty, mikä johtaa dementiaan jne.
Alkakaa jättää aamiainen välistä, siihen tottuu nopeasti, tai vaihtoehtoisesti illalla lopettakaa aikaisin syöminen. Niin että illan viimeisen ja päivän ensimmäisen aterian väli on edes sen 15h. Eikä välipaloja ollenkaan, vaan katsokaa mikä ruoka pitää nälkää parhaiten tai jos elimistö on aivan sekaisin ja diabetes 2 partaalla, niin paastotkaa vaikka kerran viikossa, kunnes elimistö alkaa oppia säätelemään verensokeria oikein.
Vaikea täällä Etelä-Euroopassa lopettaa illalla syöminen aikaisin, kun työpäivät jatkuvat klo 19 asti ja ravintolatkn aukeavat vasta klo 20
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea täällä Etelä-Euroopassa lopettaa illalla syöminen aikaisin, kun työpäivät jatkuvat klo 19 asti ja ravintolatkn aukeavat vasta klo 20
Sitten jätä aamulla syömättä. Parempi se niin päin onkin.
Välipalojen jankutus Suomessa on sairasta. Ns oikeatkin asiantuntijat selittävät, miten tärkeitä välipalat on. Pitää syödä 5-6 kertaa päivässä, ettei sokeriarvot mene sekaisin jne jne blaa blaa. Välipalat on yksiselitteisesti turhia, no, ei turhaan olla lähes ylipainoisin kansa. Näiden hyväkkäiden mielestä oikea välipala on pulla, pikakuppiloiden rasvaiset ja ylisiolaiset höttöhiilaripommit ja kas vain, proteiinipatukat. Näillä jaksaa, kun seuraavaa ateriaa joutuu odottamaan vielä tunnin.
Saisivat hävetä. Tulokset näkyy!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka jaksaa tehdä aamiaita? Tai lounasta? Usein syön vain illallisen nykyään.
Sellainen, joka käy töissä.
Ei pidä välttämättä paikkaansa.
Olen asunut pois Suomesta jo vuosikymmeniä. Se mikä siellä käydessäni pistää silmään, on markettien valtavan kokoiset karkki-ja sipsihyllyt, ja niissä olevat mega-super-hyper-jättikokoiset pussit. Toinen on leipäosasto; valtava määrä erilaisia leipiä, pullia, piirakoita jne. Ja maitotiskeillä toinen toistaan makeampia jugurtteja, rahkoja, viilejä jne.
Kai näitä sitten myös syödään, eihän näitä muuten kannattaisi myydä, ja se näkyy suomalaisten vyötäröllä