Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mielenkiintoinen ranskalainen ateriatyyli

Vierailija
14.07.2025 |

Erityisesti aamiainen on tässä sellainen, ettei tulisi itselle mieleen laittaa tuollaista aamuksi.

Kommentit (83)

Vierailija
1/83 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/83 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka jaksaa tehdä aamiaita? Tai lounasta? Usein syön vain illallisen nykyään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/83 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

illalla tuossa mitään kummallista ole. Jos on illalla syönyt hyvin niin ei aamulla maistu!

Vierailija
4/83 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo ei taida käyttää pikaruokapaikkoja.

Vierailija
5/83 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskalaiset syövät ranskanpullaa, voita ja hilloa aamulla, itse syön palan ruisleipää ja juustoa.

Vierailija
6/83 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon kasviksia, ei napostelua eikä korvaavia vähärasvaisia tai proteiinituotteita. Hyvältä kuulostaa.

Vierailija
7/83 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskassa tavallinen ravintola-annoskoko on sama kuin meillä fine diningissa. Muutenkin karkit ym. naposteltavat ovat paikoin jopa kalliimpia kuin Suomessa. Kahvilaan mennään yleensä juomaan kahvia ja seurustelemaan. Moni ranskalainen jättää pullan/kakun ottamatta. Liikunta harrastetaan ulkonäkösyistä.

Vierailija
8/83 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon lounas ja päivällinen niin ei tarvitse syödä koko ajan jotain paloja. Ranskalaiset myös haluaa pysyä hoikkina.

Vierailija
9/83 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En valitettavasti syö noin ihania ruokia, mutta näköjään mun ruokarytmi on vahingossa ranskalaistyylinen. Syön iltapainotteisesti enkä syö välipaloja juuri koskaan. 

Vierailija
10/83 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ranskassa tavallinen ravintola-annoskoko on sama kuin meillä fine diningissa. Muutenkin karkit ym. naposteltavat ovat paikoin jopa kalliimpia kuin Suomessa. Kahvilaan mennään yleensä juomaan kahvia ja seurustelemaan. Moni ranskalainen jättää pullan/kakun ottamatta. Liikunta harrastetaan ulkonäkösyistä.

Ranskalaiset näkevät siis nälkää.

Vierailija
11/83 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avainsana: annoskoot

Vierailija
12/83 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse bmi:n mukaan selvästi alipainoinen (kerran laskin ja järkytyin😅) ja hoksasin tossa heti muutamia juttuja. Niillä on mahdollisuus lounastauolla istua syömässä ties kuinka pitkään. Jolloin aamupalan voi jättää helposti välistä eikä illalla töiden jälkeen ole niin hirveä nälkä. Viime syksynä olin 8-16 töissä ja lihoin jo niiden muutaman kuukauden aikana. Oli pakko syödä aamupala, vaikka yleensä jätän sen välistä ja vaikka lounaalla kuin kiireessä tankkasi silti oli huutava nälkä töistä päästyä. Liukuva työaika ja pääosin etätyö sopii mulle. Laihduin taas kun palasin siihen😅 Usein syön ensimmäisen kerran klo 13 aikoihin ja oon iltasyöppö, iltapalaksi syön usein lämmintä ruokaa.

Vierailija
13/83 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää, ettei välipala ole tapa. Itse olen valtavan nälkäinen, jos en laita suuhuni jotain iltapäivällä. Mutta ehkä tuossa on paljon kyse ryhmäkurista, eli jos kukaan ei syö välipalaa, ei itsekään kehtaa.  

Vierailija
14/83 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät. Pariisin Mäkkärissä käy turistit. 

Vierailija
15/83 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää, ettei välipala ole tapa. Itse olen valtavan nälkäinen, jos en laita suuhuni jotain iltapäivällä. Mutta ehkä tuossa on paljon kyse ryhmäkurista, eli jos kukaan ei syö välipalaa, ei itsekään kehtaa.  

Ja sitten tietysti tuo, että jos lounas venyy pitkäksi, sehän siirtää nälkää eteenpäin. 

Vierailija
16/83 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät. Pariisin Mäkkärissä käy turistit. 

Kävin Roomassa Mäkkärissä. Puitteet oli upeat, kyllä siellä italialaiset kävi.

Vierailija
17/83 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ero johdu mistään normaaleista aterioista, vaan ero paljastuu siinä kohtaa kun vilkaistaan suomalaiseen ruokakauppaan: suomalaiset karkki-, sipsi- ja jäätelöosastot ovat kymmeniä, joskus jopa satoja kertoja laajempia kuin ranskalaiset vastaavat. Ero on siis napostelussa ja herkuttelussa. Jos puhutaan ihan aterioista tuo 'pullaa ja hilloa aamupalaksi' -ruokavalio on huomattavasta suomalaista huonompi, eikä sitä ole syytä ottaa miksikään esikuvaksi. Ei siis ne ateriat, vaan se mitä puputetaan aterioiden välissä. 

Eroa toki löytyy Suomen ja Ranskan välillä mutta niin se vaan Ranskassakin on lähes puolet väestöstä ylipainoisia, eli ei tuo nyt mikään päätähuimaava ero ole.

Vierailija
18/83 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kahvia ja leipää? Taitaa olla aika yleinen aamupala Suomessakin. 

Vierailija
19/83 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse bmi:n mukaan selvästi alipainoinen (kerran laskin ja järkytyin😅) ja hoksasin tossa heti muutamia juttuja. Niillä on mahdollisuus lounastauolla istua syömässä ties kuinka pitkään. Jolloin aamupalan voi jättää helposti välistä eikä illalla töiden jälkeen ole niin hirveä nälkä. Viime syksynä olin 8-16 töissä ja lihoin jo niiden muutaman kuukauden aikana. Oli pakko syödä aamupala, vaikka yleensä jätän sen välistä ja vaikka lounaalla kuin kiireessä tankkasi silti oli huutava nälkä töistä päästyä. Liukuva työaika ja pääosin etätyö sopii mulle. Laihduin taas kun palasin siihen😅 Usein syön ensimmäisen kerran klo 13 aikoihin ja oon iltasyöppö, iltapalaksi syön usein lämmintä ruokaa.

Joo, jutun mukaan ranskalaisten lounastauot saavat venyä, mutta tosiasiassahan tuo koskee vain ns. läppäriluokkaa. Ei sielläkään duunarit, sairaanhoitajat, palomiehet, opettajat, ravintolatyöntekijät, bussikuskit jne voi häipyä kesken työpäivän pariksi tunniksi jonnekin terassille istuskelemaan.

Vierailija
20/83 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin vähän aikaa Ranskassa töiden takia. Kollegani kävivät kahvilla. Siis joivat pitkin päivää pieniä kuppeja kahvia, mitään muuta ei sitten syöty päivän aikana. Joskus kävimme illalla ulkona syömässä. Silloinkin annokset olivat varsin maltillisia ja syötiin hitaasti.