HS: Hyväosaiset keskittyvät yhä enemmän pientaloalueilla, 60-90-lukujen kerrostalolähiöissä huono-osaisuus lisääntyy
Rikkaat eivät haluakaan muuttaa samoille alueille kuin huono-osaiset, vaikka kaupungit pyrkivät siihen mm. kaavoituksella.
Kerrostalolähiöt eivät ole riittävän houkuttelevia alueita niille, joilla on varaa valita.
Mikä neuvoksi yhteiskunnallisen eriarvoisuuden kitkemiseksi?
Kommentit (180)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai hyväosaiset ole koskaan halunneet laitakaupungin betonilähiöihin. Ei voi olla uusi asia.
Mellunmäessä, Kontulassa, Herttoniemessä ja Vuosaaressa on myös omakotitaloja. Samoin Itäkeskuksen kyljessä Marjanimessä
Marjaniemessä on pelkkiä pientaloja, ei yhden yhtä kerrostaloa, saati vuokrakerrostaloa. Ihan eri alue kuin Itäkeskus.
Huonojen alueiden saartama pientaloalue.
Älä nyt viitsi, et ole siellä koskaan käynytkään.
Samaa voi sanoa myös vaikka Paloheinästä (Kannelmäki, Maunula, Itä-Pakila) tai
Parempi ohjata tuonne kuin vaikka Meri-Rastilaan tai Itäkeskukseen. Siellä alkaa tulla kantokyky vastaan. Sitten kun Pohjois-Helsingin lähiöt näyttävät samalta kuin Itäkeskus, alkaa samaan syöveriin pudota yhä useampi lähiö. Toivottavasti asuntoja riittää, ettei mennä ihan Ruotsin malliin kuitenkaan
Olen työttömänä ollut mattopyykillä jo viisi kertaa tänä kesänä.
Montako kertaa te olette olleet.
Tällä viikolla pesen myös seinät taas.
Kerrostaloissa on liian vähän mattotelineitä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi omalla rahallaan asuvat eivät saa asua siellä missä haluavat? Miksi persauksiten pitäisi saada asua siellä myös muiden kustannuksella?
No tätä moni ihmettelee, ei voi tajuta että ei itsellä ole varaa maksaa asumistansa ja silti ollaan vaatimassa kaikenlaita ylellisyyttä. T: Köyhä lähiössä asuva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Itse ainakin mieluiten pysyttelen mahdollisimman kaukana kaikista Helsingin itäpuolen lähiöistä. Mutta tietenkin sitä toivoisi silti, ettei Suomeen tulisi samanlaisia ongelmalähiöitä kuin vaikka Tukholman eteläpuolella.
Itse taas halusin muuttaa Itä-Helsinkiin. Paras paikka Helsingissä, etenkin merenranta-alueet.
No minulla nyt sattuu olemaan Itä-Helsingistä niin ikäviä kokemuksia. Mutta tuossa olen kyllä samaa mieltä, että merenrannat on ihan parhaita alueita Helsingissä. Mutta kun on niitä rantoja muuallakin kuin idässä, ja muuallakin kuin Helsingissä, ja jopa parempiakin rantoja.
Ollaan vähän sitä mieltä, että moni työssäkäyvä siivoaa harvoin. Ei näy mattoja pihalla.
Vierailija kirjoitti:
Postinumero ei aina kerro kaikkea. Asun omakotitalossa kaupungin vanhalla puutaloalueella alueella. Paikalliset pitävät tätä hyvänä asuinalueena. Kuitenkin tämä on tilastojen mukaan yksi köyhimmistä alueista, ja Hesarin laskennassa myös huono-osaisten alue. Kuitenkin täällä on erittäin rauhallista, isot tontit ja mukavat naapurit.
Usean ne ns. ei niin hyvät alueet ovat olleet hyviä alueita viime vuosituhannella. Niissä asuu usein vielä alkuperäisiä talon omistajia tai talon perineitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai hyväosaiset ole koskaan halunneet laitakaupungin betonilähiöihin. Ei voi olla uusi asia.
Tätä minäkin ihmettelen. Jo minun lapsuudessani 70-luvulla varakkaammat asuivat omakotitaloissa ja köyhät kerrostaloissa. Hyvin tiedettiin, ketkä asuivat kaupungin vuokrataloissa ja ketkä omistivat itse kotinsa. Lapsetkin tiesivät.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Voitaisiinko heikommin toimeentuleville rajoittaa myös tietty kiintiö omakotitaloja? Niissä voisi asua tietysti esim. kaksion hinnalla. Tällä tavalla alueen sosiodemografia tasoittuisi.
No ei saatana.
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin ihmettelen. Jo minun lapsuudessani 70-luvulla varakkaammat asuivat omakotitaloissa ja köyhät kerrostaloissa. Hyvin tiedettiin, ketkä asuivat kaupungin vuokrataloissa ja ketkä omistivat itse kotinsa. Lapsetkin tiesivät.
Ja tiedettiin kenen mies on lyhyt ja vaimo lihava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on oikeasti varakas, niin ei todellakaan asu missään omakotitaloalueella muiden vieressä. Rahalla saa omaa rauhaa.
Suomessa on alle 140 000 _varakasta_ kotaloutta Tilastokeskuksen mukaan, ja oon myös melko varma, ettei niistä suurin osa asu missään pakettitalossa katellen naapuritalon seiniä.
Tiedän yhden pariskunnan, joilla on miljoonaomaisuus. Asuvat lähiössä omakotitalossa. Muuttivat sinne aikana ennen merkittävää maahanmuuttoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marjaniemessä on pelkkiä pientaloja, ei yhden yhtä kerrostaloa, saati vuokrakerrostaloa. Ihan eri alue kuin Itäkeskus.
Huonojen alueiden saartama pientaloalue.
Älä nyt viitsi, et ole siellä koskaan käynytkään.
Samaa voi sanoa myös vaikka Paloheinästä (Kannelmäki, Maunula, Itä-Pakila) tai Puistolasta (Tapulikaupunki, Jakomäki, Malmi). Jos nykyinen eriytymiskehitys jatkuu, niin lähinnä Tapiolaa ympäröivät alueet sekä Kuusisaaren tai Suvisaariston kaltaiset paikat säästyvät. Itäkeskuksesta voi katsoa, millaisia kaikista radanvarsilähiöistä tulee.
Jep, jep. Saaria on vaikeampi saartaa. Eikä Tapiola ole Helsinkiä.
Älä nyt, justhan Helsinki keksi, että Lauttasaaren Espoon puoleiseen päähän rakennetaan heka-keskittymä täyttömaalle. Eli kaupunki voi vaikka pistää rantaviivan uusiksi.
Niin, mummot sanoi kerrostalon pihalla, että on paljon itsekkäitä ihmisiä, eivät tee lapsia.
Mummot sanoivat, että itsekkäät ihmiset ei tee lapsia. Kaksi kissaa kyllä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi omalla rahallaan asuvat eivät saa asua siellä missä haluavat? Miksi persauksiten pitäisi saada asua siellä myös muiden kustannuksella?
No tätä moni ihmettelee, ei voi tajuta että ei itsellä ole varaa maksaa asumistansa ja silti ollaan vaatimassa kaikenlaita ylellisyyttä. T: Köyhä lähiössä asuva.
Koska muuten saamme tänne järjestäytyneen rikollisuuden hallitsemia ghettoja. Nykyäänhän se Malmön keskustakin on hyvin turvaton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on oikeasti varakas, niin ei todellakaan asu missään omakotitaloalueella muiden vieressä. Rahalla saa omaa rauhaa.
Suomessa on alle 140 000 _varakasta_ kotaloutta Tilastokeskuksen mukaan, ja oon myös melko varma, ettei niistä suurin osa asu missään pakettitalossa katellen naapuritalon seiniä.
Ei, kyllä varmaan osa varakkaista asuu kerrostaloissakin. :-P. Mutta ymmärrät varmaan mitä tarkoittaa sanat yleensä, tai keskimäärin.
Vierailija kirjoitti:
Asumme yhdessä vanhassa Helsinkiläisessä lähiössä. Alue on täynnä omistusasuntoja. Nyt alueelle suunnitellaan sadoittain Hekan asuntoja. Halutaan tiivistää.
Asia toteutuu tietysti sen takia, että alueellamme ei asu päättäjiä.
Joku Tapanila tai Pakila. Hekan asuntoja on ympäri kaupunkia lähes joka lähiössä. Kyllä niitä saa olla siellä teilläkin päin.
Vierailija kirjoitti:
Kerrostaloissa on liian vähän mattotelineitä.
Minä En uskalla laittaa mattoa ulos mattotelineeseen, joku sen sieltä varastaa
Ollakseen täydellinen pitää olla omakotitaloja, 2 lasta ja aviomies vähintään 180 cm pitkä, auto ja koira.
Siis apua! Missä tollaset suunnitelmat?
Kuulin ainakin, että ikoniseen Vartoharjuus suunnitellaan jättimäistä kerrostaloalueita Itäväylän varteen.