Lapsi sairastui ennen lomaa ex kieltäytyy hoitamasta
Siis enpä olisi uskonut kirjoittavani tätä, mutta.. meillä alakoulu ikäinen lapsi exän kanssa, ollaan jo useampi vuosi jaettu huoltajuus ja ihan ok on mennyt, ollaan pystytty kommunikoimaan ja välit ihan perus hyvät. Exällä uusi perhe ja kaksi pienempää lasta, mulla myös uusi kumppani, mutta ei asuta yhdessä.
Lapsi on siis ollut loman alun tähän asti mun kanssa, pidin töistä lomaa, reissattiin ja osan aikaa lapsi oli mun sukulaisten luona, ettei tarvinnut olla yksin päiväsellä. Mulla jatkui nyt työt ja lapsen oli tarkoitus viettää loppu loma exän perheen kanssa, he ovat varanneet ulkomaan matkan, aika pitkät lennot, on suunniteltu jo talvesta lähtien. No nyt reilu viikko ennen kuin heidän on tarkoitus lähteä, lapsi mursi jalkansa. Koko jalka kipsissä, kepeillä pääsee just ja just könkkäämään. Lääkäri ei suosittele mitään lentoja saati lomaa jossain ulkomailla jne. Lapsi surun murtama, oli odottanut niin paljon tätä.
Nyt exä on sitä mieltä, että lapsi jää mun hoitoon ja hän lähtee uuden perheensä kanssa lomalle, kaikki maksettu ja buukattu, uusi puoliso ei halua lähteä yksin heidän kahden lapsen kanssa. Minulla se ongelma, että olen töissä, mulla ei ole järjestää lapselle hoitoa, ei voi olla jalka paketissa yksin kotona kaiket päivät. Mulla myös kaksi yön yli työmatkaa. Lisäksi olen elokuun alussa varannut ja maksanut mun puolison kanssa yhteisen miniloman. Ja olen siis jo ollut koko loman tähän asti lapsen kanssa ja hän myös odottaa, että pääsisi viettämään aikaa toisen vanhemman kanssa.
Ex ei liikahda pätkääkään, pitää kiinni siitä, että hän lähtee uuden perheensä kanssa lomalle. Mitä voin tehdä?? Mietin yhteydenottoa johonkin sossuun tms (mihin?), jos ei pystytä tätä selvittämään.
Kommentit (580)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"...osan aikaa lapsi oli mun sukulaisten luona, ettei tarvinnut olla yksin päiväsellä."
Pyydä näitä sukulaisia avuksi.
No ei mun sukulaisilla ole koko kesää mahdollista auttaa, ovat jo tosi paljon auttaneet, että alkukesä saatiin järjestettyä. Enkä kyllä ymmärrä miksi mun suvun pitäisi taas rientää apuun kun lapsen toisen vanhemman vastuuvuoro on alkanut.
Miksi sukulaistesi piti auttaa, kun sinä lomailit?
Harvalla meistä on lomaa 6 vko putkeen.
Vierailija kirjoitti:
Kipsijalan kanssa lentäminen on terveysriski. Verisuonitukoksen riski on suuri pitkällä lennolla.
Tämä vanhempi tekee kyllä väärin. Jos lapsen hoidot on sovittu niin niistä pidetään kiinni. Tasan tarkkaan kyseessä on isä, joka ei lasta ota. Niin tuttua.
No ei kyllä ole tuon ikäisellä, lapsilla veritulppa on äärettömän harvinainen. Eri asia, jos olisi joku ylipainoinen keski-ikäinen.
Juu, vakuutus korvaisi lapsen ja toisen vanhemman kulut, mutta ei siis uuden puolison ja kahden lapsen kuluja. Ja periaatteessa lapsi voisi lähteä mukaan, mutta lentoyhtiö tarvitsee lääkärintodistuksen, koska lapsi tarvitsisi takuun, että saa käytäväpaikan ja jotain muita ehtoja oli myös ja sitä todistusta ei hoitava lääkäri suostu kirjoittamaan minkä kyllä hyvin ymmärrän. Myös meidän molempien vanhempien mielestä matkalle lähtö ei ole lapsen terveyden kannalta hyvä vaihtoehto, tästä ollaan onneksi samaa mieltä. Olen siis ottanut koulujen lomasta melkein kaikki viikot hoitaakseni, nyt on kyse viimeisistä kolmesta viikosta, jotka exän oli tarkoitus kattaa.
Ap
Tapaamisiin ei ole pakkokeinoa. Jos lapsi ap:llä kirjoilla, toiselle vanhemmalle ei tule mitään sanktiota valitettavasti.
Reissun ajaksi hoitaja muutamaksi tunniksi päivässä, kun olet töissä?
Moni opiskelija olisi onnessaan, jos jäi ilman kesätöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kipsijalan kanssa lentäminen on terveysriski. Verisuonitukoksen riski on suuri pitkällä lennolla.
Tämä vanhempi tekee kyllä väärin. Jos lapsen hoidot on sovittu niin niistä pidetään kiinni. Tasan tarkkaan kyseessä on isä, joka ei lasta ota. Niin tuttua.
No ei kyllä ole tuon ikäisellä, lapsilla veritulppa on äärettömän harvinainen. Eri asia, jos olisi joku ylipainoinen keski-ikäinen.
Ihan varmasti on riski. Kipsi jo lisää riskiä ja lento päälle.
Toinen vanhempi maksaa hoitajan lapselle 3 viikoksi työpäivien ajaksi (esim. joku teini).
Lapsi mursi siis jalkansa ap:n "vastuuvuorolla"... Hmmmm 🧐
Kauan tämä lomareissu siis kestää? Ovatko silloin ulkomailla, kun sinulla on työreissut?
Toinen vanhempi ei edes yritä järjestää mitään vaihtoehtoa. Kieltäytyy vain hoitamasta ja ottamasta mukaan.
Siinä on syy miksi isät harvoin saavat lähihuoltajuutta. He eivät tunne vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Kauan tämä lomareissu siis kestää? Ovatko silloin ulkomailla, kun sinulla on työreissut?
Tämä.
jos viikon loma. Ap voi ihan hyvin lopettaa uhriutumisen ja hoitaa omaa lastaan sen ajan kunnes isä tulee reissusta. Jos lapsi on alle 12 voi ap olla ns saikulla sen ajan lapsen kanssa
Vierailija kirjoitti:
Lapsi mursi siis jalkansa ap:n "vastuuvuorolla"... Hmmmm 🧐
Vilkkailla lapsilla sattuu ja tapahtuu. Ei se ole mikään hmmmmmm......
Vierailija kirjoitti:
Tarina ei kerro missä tilanteessa jalka murtui? Tapahtuiko se äidin seurassa vai isän? Jos äidin, niin silloin äiti hoitaa lasta ja isä menee reissuun. Jos isän niin isä hoitaa lasta tai ottaa kipsijalan mukaan reissuun. Vähän sama jos lapsella tulee mahatauti tai muu sairaus niin ei silloin sairasta lasta siirretä toiselle vain koska se on sairas.
Mulkku ajatusmalli, lasteni isä harrastaa tuota. Lapsi sai korvakorut, isältä pyydettiin tähän lupa. Pari viikkoa korvisten ottamisen jälkeen toinen korva tulehtui iskäviikolla, isä kieltäytyi hoitamasta koska korvikset otettiin äitiviikolla. Kun lapsi pienenä sai silmätulehduksen päikystä minun viikolla, mies ei suostunut antamaan antibiootteja koska jotenkin silmätulehdus oli minun vikani.
Ap ottaa palkatonta tai palkkaa hoitajan, isä osallistuu kustannuksiin?
Elämässä sattuu ja tapahtuu, suunnitelmia joutuu muuttamaan. Ei ole lapsen syy. Toivottavasti ei nyt kaikki osoita mieltään lapselle! Hänenkin kesä epäonnistui.
Toki olisi isän vuoro, mutta jos ei suostu perumaan koko perheensä reissua tai lähettämään puolisoa lasten kanssa keskenään, ei voi pakottaa. Riitaa tiedossa teki niin tai näin.
Ei sairaan lapsen hoitoon saa kuin muutaman päivän palkallista vapaata töistä.
Jos ap hakee palkatonta, toinen vanhempi maksakoon hänelle menetetyn palkan.
"Ei matkavakuutus korvaa kuin tuon jalan murtaneen lapsen maksuja. Ei todellakaan korvaa koko porukan reissua jos olisivat yhden takia peruneet koko reissun"
Hankkikaa parempia vakuutuksia. Omani korvaa koko porukan reissut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarina ei kerro missä tilanteessa jalka murtui? Tapahtuiko se äidin seurassa vai isän? Jos äidin, niin silloin äiti hoitaa lasta ja isä menee reissuun. Jos isän niin isä hoitaa lasta tai ottaa kipsijalan mukaan reissuun. Vähän sama jos lapsella tulee mahatauti tai muu sairaus niin ei silloin sairasta lasta siirretä toiselle vain koska se on sairas.
Mulkku ajatusmalli, lasteni isä harrastaa tuota. Lapsi sai korvakorut, isältä pyydettiin tähän lupa. Pari viikkoa korvisten ottamisen jälkeen toinen korva tulehtui iskäviikolla, isä kieltäytyi hoitamasta koska korvikset otettiin äitiviikolla. Kun lapsi pienenä sai silmätulehduksen päikystä minun viikolla, mies ei suostunut antamaan antibiootteja koska jotenkin silmätulehdus oli minun vikani.
Miehiä ei vaan voi ymmärtää.
Jos kyseessä olisi minun lapseni ja minulle kuuluva viikko vanhempana, niin jäisin tietenkin reissulta kotiin hoitamaan lastani.
Vierailija kirjoitti:
Ap ottaa palkatonta tai palkkaa hoitajan, isä osallistuu kustannuksiin?
Elämässä sattuu ja tapahtuu, suunnitelmia joutuu muuttamaan. Ei ole lapsen syy. Toivottavasti ei nyt kaikki osoita mieltään lapselle! Hänenkin kesä epäonnistui.
Toki olisi isän vuoro, mutta jos ei suostu perumaan koko perheensä reissua tai lähettämään puolisoa lasten kanssa keskenään, ei voi pakottaa. Riitaa tiedossa teki niin tai näin.
Miksi ei isää voisi pakottaa ihan kuten äidinkin tuntuu voivan pakottaa? Yhteishuoltajuus kai kyseessä.
No onko sillä exällä sukulaisia, jotka vois hoitaa? Toinen mummu ja vaari?