Astioiden haju - kuka tunnustaa ongelman?
Minulla on ongelma. Haistan (pestyt) astiat pahanhajuisina. Se saattaa hyvinkin pilata oman ruokahaluni, joten yritän olla haistelematta esim. lasia, kun hörppään. Olen huomannut, että haju on erityisesti laseissa ja metalliastioissa; sellainen kalamainen, metallimainen - no, paha.
Kaikki ei tätä tunnista, ja siksi kysynkin, tietääkö joku muu tuon astioiden epämiellyttävän hajun. Ja kyllä, olen puhdistanut astianpesukonetta, välillä pessyt kahteenkin kertaan, kuumalla, pitkällä ym. ohjelmilla. Eikä ole pelkästään omien astioiden ominaisuus.
Ärsyttävää, kun menee ruokahalu jo ruokaa laittaessa.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen fairyn tiskitabletti, jossa on sinistä, punaista ja vihreää, saa tiskit haisemaan just tuollaiselta likaiselta kalalta. Mulla loppui heti kun vaihdoin ainetta.
Ja mun kokemuksen mukaan muut on vielä tuota Fairya huonompia. Mikään ei ole auttanut, aina ne astiat vaan haisee pahalta. Ainoastaan jos pyörittää koneen tyhjänä etikalla, 1-2 seuraavan pesun jälkeen ei haise - mutta sitten taas. Usein joudun pesemään astiat käsin, että haju häviää.
Tämä todistaa sen, että sinulla on koneessa jokin ongelma. Sinne koneeseen jää likaa sisälle joka alkaa haisemaan.
Kokeile käyttää hajutonta pesuainetta ja huuhteluun etikkaa, myös tiskikoneessa. Erään työpaikan astioissa oli niin selvä haju, että oli pakko huuhtoa vesilasi ennen kuin käytin sitä.
Tiskikoneeseen täytyy muistaa laittaa suolaa, sillä haju lähtee.
Osta jauhetta.
Annostele sitä sekä pesuainelokeroon, että vähän siihen sisäkannen alaosaan.
Ennen kuin käynnistät koneen, laske hanasta niin kuumaa kuin mahdollista vettä. Sitten vasta käynnistät koneen ja esipesu tulisi siten kuumalla, eikä haalealla vedellä.
Kalliiksi tulee, mutta astiat ei kyllä haise.
Vierailija kirjoitti:
Tiskikoneeseen täytyy muistaa laittaa suolaa, sillä haju lähtee.
Ainakin tableteissa on kaikki, myös suola.
Kananmunalle haisevat asiat on mulla ollut koronan oire. Mutta jos haisee vain inhottavasti pesukoneelle astiat, niin siihen auttaa tuo kuuman veden laskeminen ennen pesukoneen käynnistämistä.
Tuttavallani on tuo ongelma, muilla en ole haiseviin astioihin törmännyt. Pitää koneen luukkua aina kiinni ja kun koneen aukaisee, niin hyh sitä hajua.
Kerää likaisia astioita koneeseen pitkään, koska asuu yksin ja haluaa pestä täyden koneen, ja kone on iso (ja vanha).
Itse pidän luukun aina auki, pyyhin tiivisteet ja pesen välillä tyhjänä. Ei ole ikinä astiat haisseet, paitsi Fairylle sen hetken, kun sitä käytin.
Työpaikalla astiat haisee aina, kotona ei koskaan. Johtuu varmaan siitä että työpaikalla ne astiat saattaa muhia pesun jälkeen siinä suljetussa koneessa vaikka kuinka kauan.
Kotona kun astianpesu on valmis, avaan luukun heti, ja jätän astiat vielä kuivumaan avattuun koneeseen ennen kuin laitan kaappiin.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikalla astiat haisee aina, kotona ei koskaan. Johtuu varmaan siitä että työpaikalla ne astiat saattaa muhia pesun jälkeen siinä suljetussa koneessa vaikka kuinka kauan.
Kotona kun astianpesu on valmis, avaan luukun heti, ja jätän astiat vielä kuivumaan avattuun koneeseen ennen kuin laitan kaappiin.
Työpaikan ja ravintoloiden astiat monesti haisee. Jossain Chico'sissa jäi vesi juomatta, kun astiat haisee tuollaiselle suurtalouskeittiölle
Ei ole koskaan tuota hajua omissa astioissa ollut. Kone Miele, pesuaine Sun jauhe, pesulämpötila 90 aste (tehopesu) ja astiat on aina esipuhdistettu ruuantähteistä ennen koneeseen laittamista.
Voisin kuvitella, että paha haju voi tulla myös koneen muoviosista. Muovejakin on monenlaisia.
Vierailija kirjoitti:
Osta jauhetta.
Ennen kuin käynnistät koneen, laske hanasta niin kuumaa kuin mahdollista vettä. Sitten vasta käynnistät koneen ja esipesu tulisi siten kuumalla, eikä haalealla vedellä.
Ei siitä paljon apua ole, koska useimmat koneet työntävät ensimmäiseksi koneessa olevan veden pois. Puhdistuuhan sillä koneen pohja ja pumpp.
Eivät haise, mutta käytän pientä määrää jaihemaista tiskiainetta, pesen aina 60 asteessa ja laitan ylimääräisen huuhtelun ja Aina pidän tiskikoneen luukkua raollaan. Joissain malleissa se meinaa mennä väkisin kiinni, voi pitää välissä vaikka tyhjää muovipulloa. Umpinainen, likainen ja kostea tila alkaa haista varmuudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta jauhetta.
Ei siitä paljon apua ole, koska useimmat koneet työntävät ensimmäiseksi koneessa olevan veden pois. Puhdistuuhan sillä koneen pohja ja pumpp.
Tarkoitin, että ihan se putkistossa oleva vesi on höyryävän kuumaa, kun kone sitä pesuun ottaa.
Itse en tätä raaski tehdä kyllä. Mutta eroa kyllä oli. Halvemmaksi tulee ostaa hajustettuja pesuaineita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä tunnistan, mutta ei ole jokapäiväinen juttu. Olen miettinyt että josko lasit on olleet puhtaana koneessa liian kauan (ennenkuin laitan kaappiin) tai sitten joku isompi astia ( keittokattila tms.) puhdustunut huonosti. Kalaruuat, sipuli, kananmuna...
Nämä juuri! Nuo mainitsemasi kala, sipuli (nyt erityisesti kesäsipuli) ja kananmuna on alkaneet ällöttää, vaikka ennen oli lempiruokiani :(
Miten hiivatissa tuon hajun saa pois.
Kertakäyttöastiat !
Tunnistan. Tiskikoneen puhdistusaineen käytön jälkeen haju laantuu joksikin aikaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä konetiskiainetta käytät?
Jotain fairyn tehomyrkkyä, ja sen kemikaalinkin haju on epämiellyttävän voimakas. Miettinyt sitäkin, että pitääkö alkaa pesemään ensin tiskiaineen kanssa ja sen jälkeen perään ilman.
Vaihda pesuainetta. Pirkan ja Coopin all in one -tabletit ovat kelpoja, kun vaan muistaa pestä täysiä koneellisia.
Käytän Finish hajutonta pulveria, jolloin voin annostella tarpeen mukaan. Huuhtelukirkaste myös on hajutonta. Fairyt on kyllä hirveän hajuisia.🤢
Pese käsin, kestää 15 sek / lasi. Pesemisen jälkeen huuhtelu ja kaappiin kuivumaan. Ei haise!
Vierailija kirjoitti:
Ei se taida ihan noin toimia kyllä 🙄🥴
Asiat haisee jos ne on likaisia. Tiskikoneesi ei pese kunnolla puhtaaksi jos niissä on havaittavissa olevia tuoksuja. Vai onko itse kone likainen? Rikkasiivilä tukossa ja kone huuhtelee astioita likaisella vedellä? *oksennus*