Astioiden haju - kuka tunnustaa ongelman?
Minulla on ongelma. Haistan (pestyt) astiat pahanhajuisina. Se saattaa hyvinkin pilata oman ruokahaluni, joten yritän olla haistelematta esim. lasia, kun hörppään. Olen huomannut, että haju on erityisesti laseissa ja metalliastioissa; sellainen kalamainen, metallimainen - no, paha.
Kaikki ei tätä tunnista, ja siksi kysynkin, tietääkö joku muu tuon astioiden epämiellyttävän hajun. Ja kyllä, olen puhdistanut astianpesukonetta, välillä pessyt kahteenkin kertaan, kuumalla, pitkällä ym. ohjelmilla. Eikä ole pelkästään omien astioiden ominaisuus.
Ärsyttävää, kun menee ruokahalu jo ruokaa laittaessa.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
No niin: PUTSATKAA MYÖS NE PYÖRIVÄT SUUTTIMET JOTKA ON KONEEN KATOSSA JA JOISSAIN KONEISSA MYÖS KESKITASON ALLA.
Niissä on sisällä sitä samaa mujua, mikä on päässyt läpi pohjalla olevasta suodatinboksista. Ne katossa olevat jutut voi irrottaa ohjeen mukaan, ja se putki voi olla täynnä möhnää jonka läpi se pesuvesi tulee astioiden päälle.
Meillä oli siellä pyörivien suuttimien sisällä mm. useampi iittalan tarra. Se sama vesi joka siis menee siitä pohjan suodattimesta ohjataan aina takaisin niihin suuttimiin.
Mun koneessa noita ei pysty irroittaa. Kone ja astiat ei silti haise. Tunnin ohjelma aina, ja aina tulee puhdasta. Pesuaineena se sinisen purkin jauhe, nimeä en muista. Anoppilassa ja mökillä on uudet tiskikoneet ja niiden kanssa puhdasta ei tule oikein millään ohjelmalla. Mun kone on 15 v vanha. Veikkaan että syy on siinä.
Kokeile LV all-in-one konetiskitabletteja. Yhteistyössä allergialiiton kanssa merkki, ympäristömerkki ja fosfaatiton merkki. Sinivalkoinen pahvilaatikko.
Jos on vajaa koneellinen, niinkuin usein on, puolitan tabletin saksilla kahtia ja käytän vain puolikkaan.
Huuhtelen myös kaiken aina ennen koneeseen laittoa, jolloin niihin ei jämähdä kiinni hajuja.
Sitä varten se kone pitää putsata aina välillä.. haisee kai ne ihan karsealle muuten jossain vaiheessa, eikö tuo nyt ole itsestäänselvää... Varsinkin lounaspaikoissa, hyi hemmetti.
Siihen myydään kaupoissa aineita.
Terve
Kirjoitin tämän toiseenkin palstaan. Toivottavasti autaisi sinua.
Lienee olet saanut jo ongelman ratkaistua, mutta muistan lukeneeni tämän jo vuosikausia sitten, kun sama ongelma ollut itsellänikin. Tuli vaihdettua myös pesukone varmaan viisi vuotta sitten ja pesun jälkeen oli aina kalamainen tuoksu posliini ja lasi astiossa. Etenkin jos vei astian ulos, niin haju voimistui huomattavasti. Lopulta vika oli niinkin yksinkertainen korjata kuin taittamalla poistoputkeen S-mallisen hajulukon johon poistovesi jää ja kone ei pysty vetämään viemäristä ilmaa poistoputkeen. Poistoputkikin on kokoajan ollut viemärissä ennen vesilukkoa, mutta se ei näköjään meillä riittänyt. Puuilosta hain haitarimallisen poistoputken, jonka saa venytettyä haluttuun mittaan ja siihen on helppo taitella hajulukkoa. En irroittanut koneesta letkua, vaan jatkoin alkuperäistä letkua 19mm jatkos palalla. Nyt toimii moitteetta.
Pesen astiani käsin eivätkä ne haise. Huuhtelen isommat ruokajäämät astioista ensin pois ja laitan ne aina joksikin aikaa likoamaan veteen jossa on astianpesuainetta. Olisikohan astianpesukoneissa sama juttu kuin pyykinpesukoneissa, että pikaohjelmilla ja liian alhaisissa lämpötiloissa pesemällä ei tule puhdasta ja tuoksutonta jälkeä. Kaikki kodinkoneet vaativat myös säännöllistä puhdistusta.
Täällä myös tiskaaja, eli pesen käsin. Tunnistan tuon ongelman koska kun lapset asuivat vielä kotona, pestiin astianpesukoneella tiskit. Välillä astiat haisivat, teki melkein mitä hyvänsä. Sittemmin kun lapset muuttivat omilleen ja jäin itsekseni, en ole konetta käyttänyt. Tykkään pestä käsin ne muutamat kupit, mitä tiskiä tulee. Tiskaus on kivaa puuhaa, ja jälki on tosiaan käsinpestynä paljon parempi kuin koneella. Eikä haise.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä tunnistan, mutta ei ole jokapäiväinen juttu. Olen miettinyt että josko lasit on olleet puhtaana koneessa liian kauan (ennenkuin laitan kaappiin) tai sitten joku isompi astia ( keittokattila tms.) puhdustunut huonosti. Kalaruuat, sipuli, kananmuna...
Nämä juuri! Nuo mainitsemasi kala, sipuli (nyt erityisesti kesäsipuli) ja kananmuna on alkaneet ällöttää, vaikka ennen oli lempiruokiani :(
Miten hiivatissa tuon hajun saa pois.
Käyttämällä hajutonta tiskiainetta, huuhteluaineena etikkaa, käyttämällä kuumempia pesuohjelmia ja lopuksi huuhtomalla astiat kuumalla vedellä, kun laittaa koneesta kaappiin.
Psykologiseen ongelmaan haetaan apua mielenterveyspalveluiden kautta, ei tiskiaineista. Tsemppiä AP:lle taistelussaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen hajuherkkä, mutten ole koskaan huomannut astioiden haisevan miltään. Lienee syy likaisessa koneessa, pesu apteekista ostettavalla tarkoitukseen sopivalla sitruunahapolla auttaa.
Sitruunahappoa myydään tavallisissa ruokakaupoissa maustehyllyssä. On aivan samaa ainetta.
Nosta pesulämpötila korkeammaksi ja etikkaa huuhteluainelokeroon (astiakirkastelokero tms).
Vierailija kirjoitti:
Osta jauhetta.
Annostele sitä sekä pesuainelokeroon, että vähän siihen sisäkannen alaosaan.
Ennen kuin käynnistät koneen, laske hanasta niin kuumaa kuin mahdollista vettä. Sitten vasta käynnistät koneen ja esipesu tulisi siten kuumalla, eikä haalealla vedellä.
Kalliiksi tulee, mutta astiat ei kyllä haise.
Tiskikoneet yhdistetään yleisesti kylmään veteen eikä niissä ole mahdollista syöttää kuumaa vettä koneeseen, ellei ole liitäntää kuumaan veteen, jolloin koneen toiminta voi kärsiä, kun saa lämpöisempää vettä, mihin säädöt on tehtaalla asennettu.
Olen myynyt tiskikoneita vuosia enkä ole tuollaiseen törmännyt, että olisi liitetty kuumaan sekä kylmään veteen.🤔
Mun mielestä se on enemmän se pesuaineen myrkky, joka jää haisee. Huuhtelen juomalasit aina ennen käyttöä.
Olen hajuherkkä, mutten ole koskaan huomannut astioiden haisevan miltään. Lienee syy likaisessa koneessa, pesu apteekista ostettavalla tarkoitukseen sopivalla sitruunahapolla auttaa.