Astioiden haju - kuka tunnustaa ongelman?
Minulla on ongelma. Haistan (pestyt) astiat pahanhajuisina. Se saattaa hyvinkin pilata oman ruokahaluni, joten yritän olla haistelematta esim. lasia, kun hörppään. Olen huomannut, että haju on erityisesti laseissa ja metalliastioissa; sellainen kalamainen, metallimainen - no, paha.
Kaikki ei tätä tunnista, ja siksi kysynkin, tietääkö joku muu tuon astioiden epämiellyttävän hajun. Ja kyllä, olen puhdistanut astianpesukonetta, välillä pessyt kahteenkin kertaan, kuumalla, pitkällä ym. ohjelmilla. Eikä ole pelkästään omien astioiden ominaisuus.
Ärsyttävää, kun menee ruokahalu jo ruokaa laittaessa.
Kommentit (73)
Sellainen fairyn tiskitabletti, jossa on sinistä, punaista ja vihreää, saa tiskit haisemaan just tuollaiselta likaiselta kalalta. Mulla loppui heti kun vaihdoin ainetta.
Sama juttu kuin pyykinpesukoneessa. Jos konetta ei puhdista, niin pyykit-astiat haisevat epämiellyttäviltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä tunnistan, mutta ei ole jokapäiväinen juttu. Olen miettinyt että josko lasit on olleet puhtaana koneessa liian kauan (ennenkuin laitan kaappiin) tai sitten joku isompi astia ( keittokattila tms.) puhdustunut huonosti. Kalaruuat, sipuli, kananmuna...
Nämä juuri! Nuo mainitsemasi kala, sipuli (nyt erityisesti kesäsipuli) ja kananmuna on alkaneet ällöttää, vaikka ennen oli lempiruokiani :(
Miten hiivatissa tuon hajun saa pois.
Osta 10 litran kattila neljälläkympillä ja kiehautat pestyt astiat siinä. Takuuvarma keino. Voit kokeilla jo olemassaolevalla kattilalla pienemmät astiat ja todeta asian. Jos vuoka tms. ei mahdu isoon kattilaan kuin osittain, kiehautat ensin toisen puolikkaan ja sitten käännät sen patalappua apuna käyttäen toisin päin. Hanasta ei tule niin kuumaa vettä kuin tarvitaan.
Mun koneeseen ne Coop all in one tabletit ei olleet hyviä, alkoi kertymään sakkaa koneeseen. Ongelmaa ei vielä ollut silloin kun jaksoin puolittaa niitä tabletteja ja pesin kuumimmalla ohjelmalla, mutta kun laitoin kokonaisen tabletin ja matalamman lämpötilan, pesutulos ei ollut yhtä hyvä. Ehkä se tabletti kääreessään ei vaan liuennut yhtä hyvin? Lopetin sen jälkeen niiden tablettien kanssa säätämisen kokonaan ja nyt on taas puhtaat astiat ja puhdas hajuton kone.
Ne eco tiskiaineet! Eivät putsaa ja juuri jää tuo paha haju. Itse kutsun sitä "lehmän henkäykseksi". Kamalaa kun kylässä jossain ja saa eteen juomalasin joka lemuaa jo kauas....
HALPISLASIT HAISEE!
Tee vertailu, laita halvat astiat ekana, sitte kalliimmat, huomaatko eron!
Mulla on nyt käsitiski, mutta aikoinaan jotkin halvat lasit haisi koneesta tullessaan!
Yksi asia mikä saa astiat haisemaan joidenkin nenään pahalta on se jos koneessa on mukana astioita joissa on ollut raakaa kananmunaa
Tiedän, kuulostaa hullulta. Mutta jätäpä ne käsin pestäviksi, sillä saattaa olla vaikutus
Niin tiskikone kuin astianperukonekin pitää jättää tyhjennyksen jälkeen reilusti raolleen eli tuulettumaan.
Vierailija kirjoitti:
Aina vähintään 60 asteen ja 2h 15min ohjelma, ei mitään pikapesuja astioille. Ruokien roippeet pyyhin ennen koneeseen laittoa ja puhdistan siivilät säännöllisesti. Pesuaineena käytän Finish all in onea nykyään, Fairyn heitin menemään koska huomasin siitä eniten jäävän hajuja. Kuvotti varsinkin mukeissa ja juomalaseissa ne kun tulevat lähelle nenää.
Okei, eli aika monella on tuo Fairy ollut jo itsessään huono kokemus. Vaihdan sen kyllä ensi tilassa. Tiedän tuon pesuaineen kemikaalimaisen maun ruuassa; olen huomannut, että silikonikärkisiin ruuanlaittovälineisiin on juuttunut se fairyn haju, ja saattaa siirtyä tosiaan ruokaan. Hyi, mitä määriä kemikaaleja me syödäänkään elämämme aikana.
Esipesen astiat käsin ennen tiskikoneeseen laittamista. Sähkön hinnan ollessa taannoin korkeimmillaan laskin pesun lämpötilan 45 asteeseen ja hyvin toimii, puhdasta tulee ja sähköä säästyy.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen fairyn tiskitabletti, jossa on sinistä, punaista ja vihreää, saa tiskit haisemaan just tuollaiselta likaiselta kalalta. Mulla loppui heti kun vaihdoin ainetta.
No sitä juuri meillä :(
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu kuin pyykinpesukoneessa. Jos konetta ei puhdista, niin pyykit-astiat haisevat epämiellyttäviltä.
Puhdistan kyllä, ja ahkerasti. Nyt on kyse jostain muusta. Sihdissäkään ei ole ikinä ollut juuri muuta kuin joku yksittäinen herne pyörimässä.
Vierailija kirjoitti:
Niin tiskikone kuin astianperukonekin pitää jättää tyhjennyksen jälkeen reilusti raolleen eli tuulettumaan.
On aina auki, kiinni vain pesun ajan, muuten aina raollaan. Ja avataan heti pesun jälkeen kuivumaan.
Vierailija kirjoitti:
Esipesen astiat käsin ennen tiskikoneeseen laittamista. Sähkön hinnan ollessa taannoin korkeimmillaan laskin pesun lämpötilan 45 asteeseen ja hyvin toimii, puhdasta tulee ja sähköä säästyy.
Tätä ei kylläkään taideta nykyaikaisissa tiskikoneissa suositella. Menee pesuohjelmat sekaisin, kun puhtaita astioita pesee.
Lidlin se mikälie suurin ja halvin aski. Mies osti kun halvalla sai, loppui hajut. Onneksi en natissut että väärää toit :)
Soodaa ja sitruunahappoa vuoron perään kerran viikossa ihan astioiden kanssa pisin ohjelma kerta viikkoon on käytössä myös.
No niin: PUTSATKAA MYÖS NE PYÖRIVÄT SUUTTIMET JOTKA ON KONEEN KATOSSA JA JOISSAIN KONEISSA MYÖS KESKITASON ALLA.
Niissä on sisällä sitä samaa mujua, mikä on päässyt läpi pohjalla olevasta suodatinboksista. Ne katossa olevat jutut voi irrottaa ohjeen mukaan, ja se putki voi olla täynnä möhnää jonka läpi se pesuvesi tulee astioiden päälle.
Meillä oli siellä pyörivien suuttimien sisällä mm. useampi iittalan tarra. Se sama vesi joka siis menee siitä pohjan suodattimesta ohjataan aina takaisin niihin suuttimiin.
En oo rehellisesti sanottuna ikinä haistanut tollaista. Aina astiat olleet ihan hajuttomia. Ja mulla on tosi tarkka hajuaisti. Tosin täällä missä asun on tosi raikas vesi muutenkin, ulkopaikkakuntalaisetkin ovat kehuneet. Oon kyllä asunut muuallakin eikä ikinä koskaan milloinkaan oo ollut tollaista ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä tunnistan, mutta ei ole jokapäiväinen juttu. Olen miettinyt että josko lasit on olleet puhtaana koneessa liian kauan (ennenkuin laitan kaappiin) tai sitten joku isompi astia ( keittokattila tms.) puhdustunut huonosti. Kalaruuat, sipuli, kananmuna...
Nämä juuri! Nuo mainitsemasi kala, sipuli (nyt erityisesti kesäsipuli) ja kananmuna on alkaneet ällöttää, vaikka ennen oli lempiruokiani :(
Miten hiivatissa tuon hajun saa pois.
Itsellän ällöttti kotona-aikaan sianliha ja kananmuna sekä sipuli. Epäilen että johtui viruksesta. Jotkut flunssatauditkin saattaa muuttaa hajuhermojen aistinsysteemeitä siten että jotkut hajut muuttuu vastenmielisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ja mun kokemuksen mukaan muut on vielä tuota Fairya huonompia. Mikään ei ole auttanut, aina ne astiat vaan haisee pahalta. Ainoastaan jos pyörittää koneen tyhjänä etikalla, 1-2 seuraavan pesun jälkeen ei haise - mutta sitten taas. Usein joudun pesemään astiat käsin, että haju häviää.
Aina vähintään 60 asteen ja 2h 15min ohjelma, ei mitään pikapesuja astioille. Ruokien roippeet pyyhin ennen koneeseen laittoa ja puhdistan siivilät säännöllisesti. Pesuaineena käytän Finish all in onea nykyään, Fairyn heitin menemään koska huomasin siitä eniten jäävän hajuja. Kuvotti varsinkin mukeissa ja juomalaseissa ne kun tulevat lähelle nenää.