Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Alone Suomi- yksin erämaassa

Vierailija
12.07.2025 |

Jes, tätä olen odottanut! Onko kenelläkään tietoa kattauksesta? Onko mukana julkkiksia vai ihan tuikituntemattomia? Toivoisin niin näkeväni Helmeri Pirisen tässä ohjelmassa. Olettaisin hänen pärjäävän hyvin, koska tuntuu olevan monitaitoinen, seikkailuhenkinen mies.

Ohjelma alkaa vasta syyskuussa, joutuu vielä kärvistelemään.

Iltapulu TV-opas Katso lähetysajat : Alone Suomi - Iltapulu.fi TV-opas

Kommentit (1668)

Vierailija
581/1668 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HHHHHUUOOOHHHHHH!!!

Miksi hyvä ohjelma on pilattu tuolla hönkäilyllä??

Kyllä on sitten teillä pienestä kiinni, jos tuo riittää mielestänne pilaamaan koko ohjelman- minä tuskin huomaan, vaikkei kyseinen äänitehoste mitenkään välttämätön tietenkään olisi.

Tyhmä hönkäily parin minuutin välein, ärsyttää. Mieluummin hiljaisuutta,  tai jotain luonnon ääniä!

Vierailija
582/1668 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon ihan Team Liisa ihana piristys tuonne 😍

Hän osaa olla itseironinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/1668 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kala on tuolla ainoa realistinen proteiinin ja rasvan lähde. Jos kalaa ei ole/saa, nääntyy nälkään. Vähäiset marjat ja sienet eivät mitenkään riitä ravinnoksi.

Ei nälkään kovin nopeasti näänny, jos on vähänkin vararavintoa kropassa. Kalaa olisi hyvä saada myös rasvaisempia laatuja (lohikaloja), sillä muuten voi koitua tila, josta käytetään nimeä rabbit starvation, eräänlainen yksipuolisen proteiinipitoisesta ruokavaliosta johtuva nääntyminen. Varmaan kalan aivot alkaa maistua hyvin tuolla, jollei muualta rasvaa saa.

Kaloreitta selviää, ilman proteiiniakin aika pitkään. Hivenaineista nopeammin tulee pulaa, ja etenkin erilaisista elektrolyyteista. Sienistä saa moniahivenaineita hyvinkin, mutt laikohtianen vaihtelu on suurta ja pitäisihän ne lajit muutenkin tuntea.

Osallistujat saivat ottaa mukaan pienet annokset kahta näistä: suola, kuivaliha, suklaa tai pähkinä-rusinaseos. Kiinnostaisi tietää, mitä kukin on valinnut ja millä perusteella. Minusta suola olisi ehdottoman tarpeellinen.

Saattaa olla, että hyvät mahdollisuudet pärjäämiseen olisikin lihavalla lyllykällä, jolla sitä vararavintoa piisaa. Jotkut kalastushommatkin saattaisi olla helpompi hoitaa uiden, ja rasva paitsi kelluu, myös eristää kylmältä. Etelä-Amerikan eteläkärjen alkuperäiskansat niin tekivätkin, keräilivät ravinnoksi simpukoita jääkylmästä vedestä nakupellenä.

Vierailija
584/1668 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leiripaikoissa on olennaisia eroja. Pahin näyttäisi olevan tummalla sekatyöläisellä 45 v, jonka rannikko on pelkkää terävää kivikkoa, jossa edes vesi ei liiku.

Olikohan Repe vai kuka, jolla näytti olevan tasainen ranta täynnä poltettavaksi soveltuvaa kuivaa ajopuuta.

Jenkkiversiossa arvottiin leiripaikat. En huomannut, että täällä olisi tehty niin.

Vierailija
585/1668 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On noissa palkintosummissa älyttömät erot. Eikö se jenkeissä ole miljoona, ja tässä 20 000 e. Eli Suomen voittaja ei saa välttämättä edes kisa-ajalta palkkaansa takaisin ja jenkeissä loppuelämä turvattu. 

Eikö se ollut vain puoli milliä sielläkin? Ja se ei siellä vielä turvaa yhtään mitään.

Vierailija
586/1668 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan sitä Lapissa ollut vaikka kuinka erakkoja kullankaivajista lähtien. Osa vuositolkulla pelkällä luonnonravinnolla. Tämä on kuvattu tänä vuonna. Miten on saatu voittaja selville näin nopeasti! Riittäisi että pari osallistujaa viettää muutaman talven yli leirissään niin ei tuotantoyhtiö saa aikataulussaan ohjelmaa ulos.

Pelkkää kuvitelmaa. Ei ne erakot täysin erakoita ole olleet. Kyllä siinä on vaihdettu kultaa tms. tarvekaluihin ja suolaan, ehkä tupakkaan ja kuivaan leipäänkin (kessu ei taida Lapissa asti kasvaa). Ja ennen muuta on ollut tukevampi asumus kuin näillä seikkailijoilla, jonkinlainen kiinteä kämppä jossa tulisija.

Vierailija
587/1668 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kala on tuolla ainoa realistinen proteiinin ja rasvan lähde. Jos kalaa ei ole/saa, nääntyy nälkään. Vähäiset marjat ja sienet eivät mitenkään riitä ravinnoksi.

Ei nälkään kovin nopeasti näänny, jos on vähänkin vararavintoa kropassa. Kalaa olisi hyvä saada myös rasvaisempia laatuja (lohikaloja), sillä muuten voi koitua tila, josta käytetään nimeä rabbit starvation, eräänlainen yksipuolisen proteiinipitoisesta ruokavaliosta johtuva nääntyminen. Varmaan kalan aivot alkaa maistua hyvin tuolla, jollei muualta rasvaa saa.

Kaloreitta selviää, ilman proteiiniakin aika pitkään. Hivenaineista nopeammin tulee pulaa, ja etenkin erilaisista elektrolyyteista. Sienistä saa moniahivenaineita hyvinkin, mutt laikohtianen vaihtelu on suurta ja pitäisihän ne lajit muutenkin tuntea.

Osallistujat saivat ottaa mukaan pienet annokset kahta näistä: suola, kuivaliha, suklaa

Periaatteessa varmaan näin, mutta itse mietin ihan maalaisjärjellä et käytännössä kun kyse ei oikeasti ole elämästä ja kuolemasta, niin kyllähän se olotila varmasti heikkenee aika äkkiä. Ja kun ei ole energiaa mihinkään, niin ruuan hankkimisesta ja valmistamisesta tulee haastavampaa. Sitä kautta tulee sellanen noidankehä, ja kun itse tietää että metsästä voi lähteä kun haluaa. Eihkä päättää säästää energiat ja vaa sinnitellä ilman ruokaa sen aikaa kuin pärjää

Vierailija
588/1668 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatukseni ohjelmasta kahden jakson jälkeen

- Kivan rauhallinen tahti ja ihania luonnonmaisemia. Saa tavallaan olla heidän kanssaan siellä luonnossa.

- Hyvä, ettei ole juontajaa

- Päivänpituudet, säätiedot yms. hyvää lisädataa välissä

- Kuusikymppinen naisosallistuja oli hauskan itseironinen sählätessään, ehkä hitusen rasittavakin.

- Kilpailuhenkiseksi itseään kuvaava monen lapsen isässä on ehkä jotain esittämisen makua, tulee vähän Jethro tai joku vastaava mieleen. Tai ehkä hän vain on sellainen, mikäpä minä olen arvostelemaan. Muut tuntuvat oleva täysin omia itsejään.

- Mukavan erilaisia kilpailijoita.

- Hönkäilyt kohtausten siirtymissä saattavat alkaa ärsyttämään, tuntuvat tarpeettomilta.

- Tulee oman mökin laulujoutsenia, kurkia ja kukkia ikävä.

- Itse en selviäisi tuolla, paitsi jos olisi ihan pakko. Eniten pohdin nälkää ja toiseksi eniten kylmää, tumpeloisin varmaan ihan tosi paljon. Viihdyn yksin mökilläkin, mutta tuolla sekin tuntuisi varmaan tosi erilaiselta. Saikohan kirjoja olla mukana...?

- Mielenkiintoista miettiä mitä tavaroita ottaisin itse mukaan. Niitä olisi voinut avata vähän enemmänkin.

Vierailija
589/1668 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HHHHHUUOOOHHHHHH!!!

Miksi hyvä ohjelma on pilattu tuolla hönkäilyllä??

Kyllä on sitten teillä pienestä kiinni, jos tuo riittää mielestänne pilaamaan koko ohjelman- minä tuskin huomaan, vaikkei kyseinen äänitehoste mitenkään välttämätön tietenkään olisi.

Tyhmä hönkäily parin minuutin välein, ärsyttää. Mieluummin hiljaisuutta,  tai jotain luonnon ääniä!

Sitten pitää vaan jättää katsomatta, jos ärsyttää.  Mua ei ainakaan ärsytä. Tuskin huomaan moista. 

Vierailija
590/1668 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatukseni ohjelmasta kahden jakson jälkeen

- Kivan rauhallinen tahti ja ihania luonnonmaisemia. Saa tavallaan olla heidän kanssaan siellä luonnossa.

- Hyvä, ettei ole juontajaa

- Päivänpituudet, säätiedot yms. hyvää lisädataa välissä

- Kuusikymppinen naisosallistuja oli hauskan itseironinen sählätessään, ehkä hitusen rasittavakin.

- Kilpailuhenkiseksi itseään kuvaava monen lapsen isässä on ehkä jotain esittämisen makua, tulee vähän Jethro tai joku vastaava mieleen. Tai ehkä hän vain on sellainen, mikäpä minä olen arvostelemaan. Muut tuntuvat oleva täysin omia itsejään.

- Mukavan erilaisia kilpailijoita.

- Hönkäilyt kohtausten siirtymissä saattavat alkaa ärsyttämään, tuntuvat tarpeettomilta.

- Tulee oman mökin laulujoutsenia, kurkia ja kukkia ikävä.

- Itse en selviäisi tuolla, paitsi jos olisi ihan pakko. Eniten pohdin nälkää ja toiseksi eniten ky

Tulee oman mökin laulujoutsenia, kurkia ja kukkia ikävä. KUIKKIA piti kirjoittaa :D

Vierailija
591/1668 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivoja nuo maisemat. Tätä ohjelmaa on rentouttavaa katsoa ihan vaan noiden maisemienkin perusteella. 

Vierailija
592/1668 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole huomannut koko hönkäilyjä! Keskityn niin katsomiseen ja siihen mitä seuraavaksi sanotaan. Eikä minua tippaakaan häiritse osanottajien tippumisen tahti. Jokainenhan lähtee siihen tahtiin, kun kokee saaneensa tarpeeksi. Ensmmäinen lähtijä hokasi  elämänsä tarkoituksen ja mitä tähän hetkeen tarvitsee, ihan turha häntä on siitä arvostella. Mielestäni toisen ihmisen haukkuminen,  on se sitten syystä tai toisesta, osoittaa vain kunkin kykyä ymmärtää muiden tekemiä ratkaisuja.

Vierailija
593/1668 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäilen, että jenkkiversioissa kilpailijoille annettiin lisäravintoa, sillä itse hankitun syötävän määrä näytti olevan olematon. Suomiversionkin kohdalla pitää muistaa, että kyseessä käsikirjoitettu sarja, ei dokumentti.

Kilpailijat saa ottaa mukaan kymmenen vapaavalintaista esinettä. Tyyliin kirves, puukko, keittoastia, makuupussi. Yksi vaihtoehdoista on ottaa ruokaa mukaan. Voi valita esimerkiksi sen väliltä haluaako ottaa mukaan puukon vai kilon pussin riisiä. Sitä ruokaa ei saa mitään hirmu isoa määrää ja kaikki muutkin esineet on tosi tarpeellisia. Ilman kalastusvälineitä on vaikea saada kalaa ja ilman makuupussia tai telttakangasta on vaikea nukkua kylmässä ja märässä metsässä.

Onko jossakin luetteloa näistä esineistä, joista sai valita?

Vierailija
594/1668 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eli alussa lihavin, jonka pää kestää, voittaa. Se on parasta makoillatulilla  lihavana vesipaastolla sen sijaan että kuluttaisi ravinnonetsintään enemmän energiaa mitä siitä saa."

Periaatteessa tuolla tavalla pääsee ainakin alkuun.

Mutta kilpailu voi kestää tosi pitkään. Pisimmillään kilpailijat on olleet yksin reilusti yli kolme kuukautta. Pelkällä vesipaastolla ei pärjää niin pitkään. On pakko löytää jotain ruokaa selviytyäkseen. Muutenkin jos haluaa nuotiolla istua niin sinun pitää kantaa polttopuita joka päivä ja siihen kuluu energiaa. Jos haluat nukkua säältä suojassa niin on pakko rakentaa jonkinlainen maja, siihenkin kuluu energiaa. Pari kuukatta kun on vesipaastolla ollut niin nuo risusavotat ja polttopuun tekemiset käy raskaaksi.

Lihavan ihmisen vesipaastossa ei ole ongelmana energian vaan muiden ravintoaineiden puute. Kyllä niitä energiaa vaativia askareita jaksaa tehdä, kunhan on saanut tarpeeksi suolaa ja hivenaineita. Natrium, kalium, magnesium ja fosfori ovat kriittisimpiä mitä tarvitaan. Proteiininpuute ei iske niin pian, mutta kyllä parin kuukauden vesipaasto (suoloilla terästettynä) aika paljon esim. lihaksistoa heikentäisi.

Vierailija
595/1668 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pilkantekoa alkuperäis-sarjoihin verrattuna. Ei suomalaiset osaa tehdä hyvää tositv- tuotantoa.

Vierailija
596/1668 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On noissa palkintosummissa älyttömät erot. Eikö se jenkeissä ole miljoona, ja tässä 20 000 e. Eli Suomen voittaja ei saa välttämättä edes kisa-ajalta palkkaansa takaisin ja jenkeissä loppuelämä turvattu. 

Eikö se ollut vain puoli milliä sielläkin? Ja se ei siellä vielä turvaa yhtään mitään.

Riippuu varmaan palkasta 😂20 000e ja ovat varmaan max 2kk niin jos kuukausipalkka on 10 000 niin sitte pääsevät omilleen 😉

Vierailija
597/1668 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Eli alussa lihavin, jonka pää kestää, voittaa. Se on parasta makoillatulilla  lihavana vesipaastolla sen sijaan että kuluttaisi ravinnonetsintään enemmän energiaa mitä siitä saa."

Periaatteessa tuolla tavalla pääsee ainakin alkuun.

Mutta kilpailu voi kestää tosi pitkään. Pisimmillään kilpailijat on olleet yksin reilusti yli kolme kuukautta. Pelkällä vesipaastolla ei pärjää niin pitkään. On pakko löytää jotain ruokaa selviytyäkseen. Muutenkin jos haluaa nuotiolla istua niin sinun pitää kantaa polttopuita joka päivä ja siihen kuluu energiaa. Jos haluat nukkua säältä suojassa niin on pakko rakentaa jonkinlainen maja, siihenkin kuluu energiaa. Pari kuukatta kun on vesipaastolla ollut niin nuo risusavotat ja polttopuun tekemiset käy raskaaksi.

Kun maja on rakennettu ja tuli tehty mitä katsojan kannalta kiinnostavia tapahtumia jää jäljelle? Osallistujille tää on varmasti mielenkiintoinen haaste, mutta epäilen vahvasti että en jaksa katsoa kun ihmiset istuvat majassaan tehden tikusta asiaa kameralle.

Kyllä minua ainakin kiinnostivat nämä erilaiset kalastusyritelmät, mitä oli tarjolla. Verkkoja koetettiin saada veteen mitä moninaisimmin tyylein, ei aina niin onnistuneesti. Yllättynein olin, kun onki rusinasyötillä oli toiminut.

Vierailija
598/1668 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hönkäilyt ovat aivan järkyttäviä, niitä toistuu parin minuutin välein.

Lisäksi ohjelma on täysin tylsä, lähinnä istuskelua nuotiolla. Ei jatkoon.

Vierailija
599/1668 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vois helposti huijata piilottamalla kännykän hanuriin ja tilata kaveri toimittamaan suklaata yön pimeydessä.

Vierailija
600/1668 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ohjelma. Oikeeta selviytymistä eikä mitään ihmissuhde pelejä. Ja onnistumisen riemua. Porukat liikuttuu siitä kun saavat ruokaa. 

Henkinen kantti pitää olla kova.