Keskituloinen perhe, joka maksaa kaikesta täyden hinnan (lapsen päiväkoti mm. 311 e/kk)
Tulkaa vain sanomaan hyväosaiseksi, mutta väsyttää välillä tämä nykymeno perheemme kohdalla. Olemme keskituloinen perhe. Perheemme tulot ylittävät niukin naukin monet tulorajat. Jos olisimme vain hieman pienituloisempia, saisimme jo tukia ja hinnanalennuksia. Kaikissa paikoissa maksamme täyden hinnan. Monet perheet taas saavat tukina lähes saman summan käteen kuin me nettopalkkana, lisäksi vielä alennuksia, tuettuja matkoja ja muita. Kyllä minusta on toimimaton systeemi, että täysipäiväisesti työssä käyvän nettopalkka on vain hieman suurempi: ei tällainen työntekoon kannusta.
Esimerkiksi lapsemme päiväkoti kustantaa tällä hetkellä maksimisumman eli 311 e/kk. Maksusta ei tule alennusta, vaikka pitäisimme lasta välillä lyhyempiä päiviä päiväkodissa (hyvissä ajoin etukäteen ilmoitetusti siis) tai pitäisimme ylimääräisen loman. Hoitoaikasopimus on ollut pakko tehdä täysipäiväiselle hoidolle (8-16) palkkatöidemme vuoksi. Ja kun joku nurisee, että eihän tuo 311 e ole iso summa. En hetkeäkään usko, että esim. pieneen koululaiseen menisi tuollaista summaa kuukaudessa (lähes kaikki ruoathan sitä nyt jo ostetaan lapselle, kun lapsi syö päiväkodissa vain lounaan ja välipalan).
Kommentit (208)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Työeläkkeensä on jokainen jo palkastaan maksanut. Raha palautuu suuren rahaston korkojen muodossa. Eri asia kuinka rahastot pitävät kantokykynsä loisimisvaiheessa."
😂 Siis oletko ihan pihalla työeläkesysteemistämme? Siis olet itse maksanut oman eläkkeesi? Ei ihme, että valtion talous on kuvalla, jos et tiedä talouden alkeita ja miten yhteiskunta pyörii.
Sinä et ymmärrä. Työnantajat maksavat tyellit. Vuodesta 1993 pienen osan palkansaajat joiden maksama summa vähennetään verotettavasta ansiotulosta.
Eläketurvakeskus "pitää kirjaa" kunkin ansioista ja kertyneistä eläkkeistä.
Tottakai eläkeyhtiöön tumevista rahoista maksetaan eläkkeet eikä kosketa rahastoihin.
Kun tel alkoi ei mitään rahastoja ollut, jokainen eläkkeelle jäänyt sai silti heti tel-eläkkeen.
Sulla on nyt itselläsi s
Ymmärrät siis,että eläkkeet rahoitetaan seuraavien sukupolvien maksamista eläkemaksuista, ei sinun omista maksamista eläkemaksuista. Vain osa eläkemaksuista rahastoidaan ja/tai eläkkeitä maksetaan rahastoista.
Ymmärrät, mutta kiellot samalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö että se lapsen hoitopäivä maksaa yhteiskunnalle reilu 100€/pvä? Ongelma on se että suuri osa on vapautettu maksuista ja se vasta kalliiksi tulee. Subjektiivinen oikeus päivähoitoon pitäisi lopettaa. Ja se tuleekin leikkauslistalle
eiköhän ap ja sen puoliso maksa verojen kautta sitä päivähoitomaksua muutenkin sen 300e/kk lisäksi. Ongelma on juuri se nettomaksajastatus kun tässä maassa on näitä nettosaajia käsi ojossa pukkaamassa lisää lapsia.
Lapsiperhe ei juurikaan ole nettomaksaja jos ei mennä ihan huipputuloihin.
Itse asiassa harva vihreä tai vasemman laidan äänestäjä on nettomaksaja, eli mikä oli pointtisi? Asumistukea ja työmarkkinatuki pois?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Työeläkkeensä on jokainen jo palkastaan maksanut. Raha palautuu suuren rahaston korkojen muodossa. Eri asia kuinka rahastot pitävät kantokykynsä loisimisvaiheessa."
😂 Siis oletko ihan pihalla työeläkesysteemistämme? Siis olet itse maksanut oman eläkkeesi? Ei ihme, että valtion talous on kuvalla, jos et tiedä talouden alkeita ja miten yhteiskunta pyörii.
Sinä et ymmärrä. Työnantajat maksavat tyellit. Vuodesta 1993 pienen osan palkansaajat joiden maksama summa vähennetään verotettavasta ansiotulosta.
Tottakai eläkeyhtiöön tumevista rahoista maksetaan eläkkeet eikä kosketa rahastoihin.
Kun tel alkoi ei mitään rahastoja ollut, jokainen eläkkeelle jäänyt sai silti het
Voi jestas, niin on ollut alusta saakka, jokaiselle nykyiselle eläkeläiselle ihan selvä juttu.
Sinä se jaksat jankuttaa keskustelusta toiseen, ylittää kai jonkun kynnyksen ajattelussasi että jankkaat päivän selvää asiaa.
Eläke kuitenkin muodostuu kulloinkim tiettyjen ehtojen mukaan, eläkkeen suuruuteen sillä ei ole mitään tenemistä mistä eläkeyhtiö ne rahat ( työnantajien maksamat) maksaa eläkeläisen tilille.
Eläke on kulloisenkin ajan tietyn ehdoin ansaittu.
Heille keneltä ei eläketurvakeskuksessa tulotietoja koko työuralta, maksettiin neljän viimeisen vuoden mukaan.
Oisko mitenkään mahdollista että lopetat päivän selvän asian ( jonka joka mummo ja vaari tietää) jankuttamisen. Tottakai sinäkin tulevalla rahalla hoidat maksusi etkä käytä jotain sijoitettuja varojasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö että se lapsen hoitopäivä maksaa yhteiskunnalle reilu 100€/pvä? Ongelma on se että suuri osa on vapautettu maksuista ja se vasta kalliiksi tulee. Subjektiivinen oikeus päivähoitoon pitäisi lopettaa. Ja se tuleekin leikkauslistalle
eiköhän ap ja sen puoliso maksa verojen kautta sitä päivähoitomaksua muutenkin sen 300e/kk lisäksi. Ongelma on juuri se nettomaksajastatus kun tässä maassa on näitä nettosaajia käsi ojossa pukkaamassa lisää lapsia.
Lapsiperhe ei juurikaan ole nettomaksaja jos ei mennä ihan huipputuloihin.
Itse asiassa harva vihreä tai vasemman laidan äänestäjä on nettomaksaja, eli mikä oli pointtisi? Asumistukea ja työmarkkinatuki pois?
Joo, en viittis persu tasolla keskustella. Niin vihreissä kun vasemmistossa on hybätuloisia koulutettuja ihmisiä.
Jos mieheni hankki 50 000 duunarina vuodessA, varmaan vasemmistoa äänesti, emme ole saaneet mitään tukia.
Siis niin prototyyppidtä ajattelua sulta. Ei haavisto, ohisalo, tuttu tohtorisperhe elä tuilla vaikka vihreitä ovat.
Vierailija kirjoitti:
Mä en voi olla samaa mieltä sun kanssa.
Kolme henkisessä perheessä varhaiskasvatus maksu on 311€, jos perheen bruttotulot on yli 8200€
Meillä on varhaiskasvatus ilmaista, eikä tuollaisista palkoista ole tietoakaan, vaikka molemmat töissä ollaankin.
Niin. Tarkoittaa, että molemmat tienaa 4100€/kk. Tuostahan ei jää käteen kuin 2500€, jos sitäkään, ei todellakaan ole paljoa.
En muutenkaan ymmärrä, että miksi päivähoito ei ole ilmaista, kun maksamme veroja kuitenkin aika paljon. Itse olen sitä mieltä, että sosiaali- ja terveysmenot pitäisi meidänkaltaisessa hyvinvointivaltiossa kattaa kokonaan verorahoilla. Muista asioista voisi sitten periä maksuja. Terveydenhoito, varhaiskasvatus ja koulutus tulisi olla jokaiselle maksutonta, jotta se olisi tasa-arvoista. Mihin verorahat hassataan?
Olen muuten lapseton hyvätuloinen, jos joku alkaa narista, että on oma lehmä ojassa. Siitä huolimatta mielipiteeni on se, että meidän yhteiskunnan lapsiperheistä täytyy pitää parempaa huolta. Nykymeno on uppoava laiva.
Verovaroilla kuitenkin hoidetaan kadut, auraukset, kirjastot, kulttuuria, en tiedä miten kaupunkien teatterit ja konsertit elävät lipputuloilla.
Eli minusta ei ole kohtuutonta jos päiväkodissa on maksu, vuosimaksu terveyskeskuksessa, liput kaupungin kulttuurijuttuihin, voisi tietysti olla vuosimaksu kirjastoonkin. Silti kävisin. Eli kohdennetuista palveluista on maksu mielestäni ihan ok. Ei kukaan tykkäisi jos esim vanhukset saisivat kotikäynnit maksutta, meteli nousisi
Kaikki veronmaksajat eivät lisäänny, kaikki kuitenkin tallaavat katuja, tarvitsevat vesiverkoston, katuvalot.
Vierailija kirjoitti:
Milö ap on sinun mielestäsi keskituloinen? Tienaatte molemmat 4000 € kuussa ? Älä valita täällä.
Eikö tuosta jää verojen jälkeen n. 2500 - päiväkoti- ja muut maksut. Ei tolla juhlita.
Vierailija kirjoitti:
Minä kerroin teille keväällä 2023, että jopa keskiluokka tulee köyhtymään Kokoomuksen hallituskaudella mutta ettehän te tollot uskoneet.
Äänestitte paskakokkareita kuten ennenkin. Nauttikaa nyt.
Älä syytä heitä. Hyviä vaihtoehtoja ei ollut!
Vierailija kirjoitti:
Joo, en viittis persu tasolla keskustella. Niin vihreissä kun vasemmistossa on hybätuloisia koulutettuja ihmisiä.
Jos mieheni hankki 50 000 duunarina vuodessA, varmaan vasemmistoa äänesti, emme ole saaneet mitään tukia.
Siis niin prototyyppidtä ajattelua sulta. Ei haavisto, ohisalo, tuttu tohtorisperhe elä tuilla vaikka vihreitä ovat.
Noloa leimata persuksi kaikki erimieltä olevat. Kun omat argumentit loppuvat, vedät tämän hihasta 🤦
Olette saaneet ja todennäköisesti saatte tukia tänäkin vuonna, lääkkeiden kela-korvaukset,työterveyden Kelan maksama korvaus,koulutus jne. Tähänhän vasemmisto vetoaa itse.
Haavisto ja Ohisalo eivät ole nettomaksajia suurista tuloista huolimatta, he saavat palkkansa verovaroistamme. Miksi et poimi yksityiseltä alalta suurituloisia vasenta laitaa äänestäviä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kerroin teille keväällä 2023, että jopa keskiluokka tulee köyhtymään Kokoomuksen hallituskaudella mutta ettehän te tollot uskoneet.
Äänestitte paskakokkareita kuten ennenkin. Nauttikaa nyt.
Älä syytä heitä. Hyviä vaihtoehtoja ei ollut!
Itse asiassa köyhtyminen tehtiin Sannan viety inflaatio huippuunsa 2022-2023, mutta hei, ei pilata hyvää tarinaa.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän tuskasi, mutta kai sinä ymmärrät, ettei sen hoitomaksun ole tarkoitus kattaa pelkkää lapsen päivähoitopäivän aikana syömää ravintoa? Sinulle se voi näyttäytyä lapsen säilytyspaikkana, mutta se on ihan oikea organisaatio, joka on suunniteltu toimimaan tietyllä tavalla.
Päiväkodilla on seinät, lämmitys, infrastruktuuri, työntekijät, valvonta, ohjattua tekemistä, varhaiskasvatusta ammattilaisten toimesta yms. Ei se ilmaista ole.
Sehän tässä onkin epäoikeudenmukaista että joillekin se on ilmaista.
Tervetuloa nauttimaan muutamaksi vuodeksi siitä, että jää enemmän käteen. Sitten alkaakin lapsen/lasten teini-ikä ja kulut nousevat taas. Samoin kun itse tulee tiettyyn ikään alkaa matkustelu, kulttuuririennot, mökkeily, lemmikit, harrastukset ym. kiinnostamaan. Kaikki nuo vie rahaa.
Reilu 10 vuotta sitten maksoimme kahdesta lapsesta täydet päivähoitokulut ja lyhensimme asuntolainaa talosta ja meillä oli kaksi autoa. Nyt kaksi teinia, lemmikki, mökki, kaksi autoa ja rahaa kuluu enemmän kuin lasten ollessa pieniä.
Ymmärrän kyllä ajatuksesi, mutta voit olla siitä kiitollinen, että kun maksat itse kaikesta, niin et ole kenellekään tilivelvollinen. Tukia kerjäävät saavat esitellä tiliotteitaan Kelaan tms. Meitä on niin moneen junaan, että toiset eivät joudu koskaan selittelemään tekemisiään ja toiset pitävät ihan normaalina, jos joutuu lastensuojelun kanssa tekemisiin...
Tämähän ei ole uusia asia. Kun me olimme keskituloinen perhe 90-luvulla ja päiväkoti-ikäiset lapset, totesimme ihan laskurilla että meillä jää vähemmän käyttörahaa kuin miehen siskon molemmat työttömiä ja saman verran lapsia perheellä. Myös me asuimme siihen aikaan vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, pätee myös hyvätuloiseen yksinhuoltajaan. Itse maksoin kahdesta lapsesta reilusti yli 500 euroa silloin kun päiväkodissa olivat. Odottakaa kun tulevat teini-ikään. Silloin ne päiväkotimaksut tuntuvat pieniltä.
Kannattaa muuten varautua säästämällä. Alakouluikäisinä ainakin mun lapset olivat tosiaan halvimmillaan kun kummallakaan ei ole kalliita harrastuksia.
T. Yks yh
Tämä on totta. Täällä toinen hyvätuloinen mutta asuntovelkainen yksinhuoltaja. Maksoin lapsen päiväkotihoidosta enemmän kuin minua vauraampi ison maatilan omistava perhe, jonka äiti oli terveydenhoitaja, mies hoiti varasta maatilaa.oma pakkkanitilini meni lähes nollille samantien, kun palkka ruli, johtuen asuntolainaerän maksusta. Kun tämä perhe ajeli isolla Audilla, minä kuskasi. lasta polkupyörän tarakalla. Jotenkin
Me maatilalliset emme maksaneet mitään päivähoidosta koska pienet tulot.
Vierailija kirjoitti:
Mä en voi olla samaa mieltä sun kanssa.
Kolme henkisessä perheessä varhaiskasvatus maksu on 311€, jos perheen bruttotulot on yli 8200€
Meillä on varhaiskasvatus ilmaista, eikä tuollaisista palkoista ole tietoakaan, vaikka molemmat töissä ollaankin.
Jännä että se perhe katsotaan kolmehenkisesti riippumatta siitä onko yksi tienaava aikuinen ja kaksi alaikäistä lasta vai kaksi tienaavaa aikuista ja yksi alaikäinen lapsi. Sama kaava maksuissa.
"päiväkodista täyden hinnan". Tuohon 300e saa lisätä reilu tonni verorahoja. Sitten voidaan puhua täydestä hinnasta. Miksi se oma tuki ei ole tukea, mutta jos köyhä saa vähän enemmän, niin se on pahasta? Itse olin yksinhuoltaja ja maksoin päivähoidosta 96e. Eli sain tukea n. 1250 ja te saatte sen n. 1000e. Onhan siinä eroa, mutta varmasti on meidän tuloissakin eroa. Viekää yksityiseen, niin saatte siihen tukea n.500e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun tel alkoi ei mitään rahastoja ollut, jokainen eläkkeelle jäänyt sai silti het
Ei rahoiteta seuraavan sukupolven maksuista. Mihin ne riittäisi? Eläkerahojen sijoituksista. Jokainen maksaa ekäkerahoja omana aikanaan.
Te vaaditte kaikkea maksutta ja samaan aikaan haukutte puolueita jotka ovat sosiaaliturvan yms puolestapuhujia. Aika skitsofrenistä.
Julkiset työt on suuri työllistäjä suomessa. On niin liikuttavaa kun heiltä pidätetyt verot eivät kuitenkaan kelpaa veroiksi.
Kun vertaan 6000 euron bruttopalkalla päivähoitomaksuani ongelmaperheen saamiin tukiin. A) kadehdinko oikeasti köyhiä ja mahdollisesti vain peruskoulun käyneitä. Vaiko B) haluan kehua ja kertoa miten hyvin menee kun täysi maksukin. Ja moninkertainen äitiyspäiväraha verrattuna työttömän saamaan.