Keskituloinen perhe, joka maksaa kaikesta täyden hinnan (lapsen päiväkoti mm. 311 e/kk)
Tulkaa vain sanomaan hyväosaiseksi, mutta väsyttää välillä tämä nykymeno perheemme kohdalla. Olemme keskituloinen perhe. Perheemme tulot ylittävät niukin naukin monet tulorajat. Jos olisimme vain hieman pienituloisempia, saisimme jo tukia ja hinnanalennuksia. Kaikissa paikoissa maksamme täyden hinnan. Monet perheet taas saavat tukina lähes saman summan käteen kuin me nettopalkkana, lisäksi vielä alennuksia, tuettuja matkoja ja muita. Kyllä minusta on toimimaton systeemi, että täysipäiväisesti työssä käyvän nettopalkka on vain hieman suurempi: ei tällainen työntekoon kannusta.
Esimerkiksi lapsemme päiväkoti kustantaa tällä hetkellä maksimisumman eli 311 e/kk. Maksusta ei tule alennusta, vaikka pitäisimme lasta välillä lyhyempiä päiviä päiväkodissa (hyvissä ajoin etukäteen ilmoitetusti siis) tai pitäisimme ylimääräisen loman. Hoitoaikasopimus on ollut pakko tehdä täysipäiväiselle hoidolle (8-16) palkkatöidemme vuoksi. Ja kun joku nurisee, että eihän tuo 311 e ole iso summa. En hetkeäkään usko, että esim. pieneen koululaiseen menisi tuollaista summaa kuukaudessa (lähes kaikki ruoathan sitä nyt jo ostetaan lapselle, kun lapsi syö päiväkodissa vain lounaan ja välipalan).
Kommentit (208)
Kustantaa ja maksaa -verbien erot!
"Työeläkkeensä on jokainen jo palkastaan maksanut. Raha palautuu suuren rahaston korkojen muodossa. Eri asia kuinka rahastot pitävät kantokykynsä loisimisvaiheessa."
😂 Siis oletko ihan pihalla työeläkesysteemistämme? Siis olet itse maksanut oman eläkkeesi? Ei ihme, että valtion talous on kuvalla, jos et tiedä talouden alkeita ja miten yhteiskunta pyörii.
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö että se lapsen hoitopäivä maksaa yhteiskunnalle reilu 100€/pvä? Ongelma on se että suuri osa on vapautettu maksuista ja se vasta kalliiksi tulee. Subjektiivinen oikeus päivähoitoon pitäisi lopettaa. Ja se tuleekin leikkauslistalle
eiköhän ap ja sen puoliso maksa verojen kautta sitä päivähoitomaksua muutenkin sen 300e/kk lisäksi. Ongelma on juuri se nettomaksajastatus kun tässä maassa on näitä nettosaajia käsi ojossa pukkaamassa lisää lapsia.
Briteissä maksaa vissiin melkein tonnin per lapsi. Niin, että itse hoitaminen tulee halvemmaksi. Tuttuni muuttivat sieltä pois tuon takia, koska halusivat molemmat käydä töissä.
Vierailija kirjoitti:
"Työeläkkeensä on jokainen jo palkastaan maksanut. Raha palautuu suuren rahaston korkojen muodossa. Eri asia kuinka rahastot pitävät kantokykynsä loisimisvaiheessa."
😂 Siis oletko ihan pihalla työeläkesysteemistämme? Siis olet itse maksanut oman eläkkeesi? Ei ihme, että valtion talous on kuvalla, jos et tiedä talouden alkeita ja miten yhteiskunta pyörii.
Sinä et ymmärrä. Työnantajat maksavat tyellit. Vuodesta 1993 pienen osan palkansaajat joiden maksama summa vähennetään verotettavasta ansiotulosta.
Eläketurvakeskus "pitää kirjaa" kunkin ansioista ja kertyneistä eläkkeistä.
Tottakai eläkeyhtiöön tumevista rahoista maksetaan eläkkeet eikä kosketa rahastoihin.
Kun tel alkoi ei mitään rahastoja ollut, jokainen eläkkeelle jäänyt sai silti heti tel-eläkkeen.
Sulla on nyt itselläsi syytä ajatella, mennä taaksepäin 60-luvun alkuun, petehtyä kunnolla asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö että se lapsen hoitopäivä maksaa yhteiskunnalle reilu 100€/pvä? Ongelma on se että suuri osa on vapautettu maksuista ja se vasta kalliiksi tulee. Subjektiivinen oikeus päivähoitoon pitäisi lopettaa. Ja se tuleekin leikkauslistalle
eiköhän ap ja sen puoliso maksa verojen kautta sitä päivähoitomaksua muutenkin sen 300e/kk lisäksi. Ongelma on juuri se nettomaksajastatus kun tässä maassa on näitä nettosaajia käsi ojossa pukkaamassa lisää lapsia.
Lapsiperhe ei juurikaan ole nettomaksaja jos ei mennä ihan huipputuloihin.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Eläkkeitä maksetaan muistaakseni noin 37 miljardia.
Näistä 7 miljardia tulee rahastoista ja loput nykyisten työssäkäyvien työeläkemaksuista.
Tämä kuuluisa kestävyysvaje, josta koko ajan puhutaan, tarkoittaa sitä, että nyt noita maksajia on liian vähän suhteessa eläkeläisten määrään.
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla päiväkotimaksuihin meni lähestulkoon koko toisen puolison palkka. Tuo nykyinen on oikeasti pieni summa. Yritäpä saada hoitaja kotiin. Jo vuosikausia hinnaksi ilmoitettiin 35€/tunti. Oli kannattavampaa ottaa lapsi töihin mukaan lauantaityöpäivänä. Olen keskituloinen yh, joka myös maksoi täyden päiväkotimaksun eikä saanut tukia. Vapaa-ajalla kiersin kirppiksiä ja alennusmyyntejä löytääkseni halpoja vaatteita ja kenkiä lapselle.
80-luvulla vissiin hoitajat oli halvempia. Meillä naapurustoon palkattiin yhteinen hoitaja. Olin kyllä sitten myöhemmin tarhassakin, mutta vaan puolipäivätarhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Eläkkeitä maksetaan muistaakseni noin 37 miljardia.
Näistä 7 miljardia tulee rahastoista ja loput nykyisten työssäkäyvien työeläkemaksuista.
Tämä kuuluisa kestävyysvaje, josta koko ajan puhutaan, tarkoittaa sitä, että nyt noita maksajia on liian vähän suhteessa eläkeläisten määrään.
Jos työikäinen muuttaa ulkomaille töihin niin sieltä ei makseta eläkemaksua Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Juu, pätee myös hyvätuloiseen yksinhuoltajaan. Itse maksoin kahdesta lapsesta reilusti yli 500 euroa silloin kun päiväkodissa olivat. Odottakaa kun tulevat teini-ikään. Silloin ne päiväkotimaksut tuntuvat pieniltä.
Kannattaa muuten varautua säästämällä. Alakouluikäisinä ainakin mun lapset olivat tosiaan halvimmillaan kun kummallakaan ei ole kalliita harrastuksia.
T. Yks yh
Tämä on totta. Täällä toinen hyvätuloinen mutta asuntovelkainen yksinhuoltaja. Maksoin lapsen päiväkotihoidosta enemmän kuin minua vauraampi ison maatilan omistava perhe, jonka äiti oli terveydenhoitaja, mies hoiti varasta maatilaa.oma pakkkanitilini meni lähes nollille samantien, kun palkka ruli, johtuen asuntolainaerän maksusta. Kun tämä perhe ajeli isolla Audilla, minä kuskasi. lasta polkupyörän tarakalla. Jotenkin kierosti menevät nuo maksut.
Olemme siirtyneet kommunismiin.
Eläkemaksu on 7,15 % palkasta ja se menee nyt eläkkeellä oleville.
Omaa eläkettä sulle kertyy 1,5 % vuosipalkasta https://www.tyoelake.fi/paljonko-saan-elaketta
Vierailija kirjoitti:
mansikat maksaa 69 eur 5 kg
sekin nykyään luksustuote
Mä ostin marketista just 40 e kilo.
Kun tekee 30 vuotta töitä 2400 bruttopalkalla niin saat eläkettä 1500 brutto - verot.
Tällä hetkellä takuueläke on 986 netto, ei mene veroa https://www.kela.fi/takuuelake
Lisäksi 200 000 eläkeläistä saa asumistukea ja 240000 leskeneläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla päiväkotimaksuihin meni lähestulkoon koko toisen puolison palkka. Tuo nykyinen on oikeasti pieni summa. Yritäpä saada hoitaja kotiin. Jo vuosikausia hinnaksi ilmoitettiin 35€/tunti. Oli kannattavampaa ottaa lapsi töihin mukaan lauantaityöpäivänä. Olen keskituloinen yh, joka myös maksoi täyden päiväkotimaksun eikä saanut tukia. Vapaa-ajalla kiersin kirppiksiä ja alennusmyyntejä löytääkseni halpoja vaatteita ja kenkiä lapselle.
80-luvulla vissiin hoitajat oli halvempia. Meillä naapurustoon palkattiin yhteinen hoitaja. Olin kyllä sitten myöhemmin tarhassakin, mutta vaan puolipäivätarhassa.
Minä olen syntynyt 1974, kun vanhemmat erosi, äitini on kertonut että hänen palkkansa oli 300mk, siitä päivähoitoon meni 100mk, vuokraan 100mk ja 100mk sitten ruokaan, vaatteisiin, auton kuluihin jne. Että kyllä se päivähoito oli kallista suhteessa silloin, kolmen sadan maksu jostain parin tonnin palkasta on vähän.
Eläkemaksu on 7,15 % palkasta ja työnantaja maksaa loput niin että 25 % tulee täyteen. Ja nuo rahat menevät nyt eläkkeellä oleville.
Omaa eläkettä sulle kertyy 1,5 % vuosipalkasta https://www.tyoelake.fi/paljonko-saan-elaketta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, pätee myös hyvätuloiseen yksinhuoltajaan. Itse maksoin kahdesta lapsesta reilusti yli 500 euroa silloin kun päiväkodissa olivat. Odottakaa kun tulevat teini-ikään. Silloin ne päiväkotimaksut tuntuvat pieniltä.
Kannattaa muuten varautua säästämällä. Alakouluikäisinä ainakin mun lapset olivat tosiaan halvimmillaan kun kummallakaan ei ole kalliita harrastuksia.
T. Yks yh
Tämä on totta. Täällä toinen hyvätuloinen mutta asuntovelkainen yksinhuoltaja. Maksoin lapsen päiväkotihoidosta enemmän kuin minua vauraampi ison maatilan omistava perhe, jonka äiti oli terveydenhoitaja, mies hoiti varasta maatilaa.oma pakkkanitilini meni lähes nollille samantien, kun palkka ruli, johtuen asuntolainaerän maksusta. Kun tämä perhe ajeli isolla Audilla, minä kuskasi. lasta polkupyörän tarakalla. Jotenkin kierosti menevät nuo maksut.
Kyllä sillä maatilan omistavalla perheellä oli varmasti enemmän velkaa kuin sinulla. Ei ne maatalousyrittäjän tilat, koneet, eläimet jne. ilmesty tyhjästä. On harviaista että yh:n, varsinkaan naisen, tulot riittää omistusasuntoon. Itse teit valinnan että ostat asunnon ja maksat niin ison osan palkastasi siitä lyhennystä. Kaipa sulla oli hyvä syy siihen. Niille maatalousyrittäjille se maatila on yritys, ei mikään huvikseen hommattu huvipaikka. Se että jollakin perheellä on auto ja sulla ei, ei kerro tuloista vielä juuri mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ja naapurin tapatyötön perhe ei maksa mistään mitään.
Etsinkin tällaista vastausta eikä tarvinnut mennä ensimmäsitä sivua pitemmälle.
"Tapatyötön" ei todellakaan ole tässä se ongelma. Jos tulot ovat tarpeeksi pienet niin jokainen voi olla oikeutettu tukiin. Tukia on monenlaisia.
Ap kertoo, että hän maksaa lapsestaan maksimisumman kuukaudessa. Se tarkoittaa vain sitä, että hänen (ja hänen puolisonsa) tulot ovat jo aika kovat. Helsingissä maksimisumma vaatii kolmihenkiseltä perheeltä noin 8150 euron kuukausittaiset bruttotulot. Siinä jää "tapatyöttömien" tuet kakkoseksi niin että heikompia hirvittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Yks yh
Miksi teini-ikäisen kanssa päiväkotimaksut tuntuu pieniltä? Meidän vanhempi lapsi on nyt teini-ikäinen eikä häneen mene +300 kuukaudessa vaatteiden ja ruuan lisäksi.
Ei ne rahat menekään tasaisesti kerran kuussa vaan ne menee isoina könttäsummina. Joko teidän vanhempi lapsi on mopo-/mönkkäri-iässä? Ajokorttia suorittamassa? Mun molemmat on.
Sekä teinitytöillä ja -pojilla on menoja: kännykät, läppärit, bussikortti, harrastukset, kaverimenot, ajokortti, vaatteet, kengät, kampaamo/parturi, terveydenhuolto ym. Lisäksi kun muuttaa omilleen, niin siihen pitää varata rahaa. Toki vanhemmat voivat ostaa ruokaa + vaatteet ja todeta ettei muuta tipu, mutta itse halusin auttaa nuorta elämän alkuun sekä nyt opinnoissa, jottei valmistu kymppitonnien velat niskassaan tähän massatyöttömyyden riivaamaan yhteiskuntaan.
Lapset ovat kalliita, se on nyt vain faktaa. Keskituloisten kahden työssäkäyvän vanhemman rahakitinä on naurettavaa, itse olette valintanne elämässänne tehneet. Terkuin ex-yksinhuoltaja, joka maksoi yksin kaiken itkemätä keskustelupalstoilla kohtaloaan.
Vasuri = vasenkätinen