Keskituloinen perhe, joka maksaa kaikesta täyden hinnan (lapsen päiväkoti mm. 311 e/kk)
Tulkaa vain sanomaan hyväosaiseksi, mutta väsyttää välillä tämä nykymeno perheemme kohdalla. Olemme keskituloinen perhe. Perheemme tulot ylittävät niukin naukin monet tulorajat. Jos olisimme vain hieman pienituloisempia, saisimme jo tukia ja hinnanalennuksia. Kaikissa paikoissa maksamme täyden hinnan. Monet perheet taas saavat tukina lähes saman summan käteen kuin me nettopalkkana, lisäksi vielä alennuksia, tuettuja matkoja ja muita. Kyllä minusta on toimimaton systeemi, että täysipäiväisesti työssä käyvän nettopalkka on vain hieman suurempi: ei tällainen työntekoon kannusta.
Esimerkiksi lapsemme päiväkoti kustantaa tällä hetkellä maksimisumman eli 311 e/kk. Maksusta ei tule alennusta, vaikka pitäisimme lasta välillä lyhyempiä päiviä päiväkodissa (hyvissä ajoin etukäteen ilmoitetusti siis) tai pitäisimme ylimääräisen loman. Hoitoaikasopimus on ollut pakko tehdä täysipäiväiselle hoidolle (8-16) palkkatöidemme vuoksi. Ja kun joku nurisee, että eihän tuo 311 e ole iso summa. En hetkeäkään usko, että esim. pieneen koululaiseen menisi tuollaista summaa kuukaudessa (lähes kaikki ruoathan sitä nyt jo ostetaan lapselle, kun lapsi syö päiväkodissa vain lounaan ja välipalan).
Kommentit (208)
Minulla ei koskaan ole ollut niin suuruudenhulluja kuvitelmia että veroillani keskituloisena kustantantaisin toisten päivähoidon tai sosiaaliturvan.
Kuitenkin lapsiperheenä käytimme neuvolat, julkisen terveydenhoidon sis synnytykset. Sittemmin lasten koulutuksen. Äitiysetuudet tietenkin myös.
Todellinen nettomaksaja voi olla se hyvätuloinen terve sinkku. Kuitenkin voi olla että viimeistään hänkin tarvitsee julkisia palveluja.
Muistelma. 70-luvulla maksoin puolet netostani yksityiselle päivähoitajalle. Eikä hän edes ollut kaikkein eniten veloittava. Ei esim.tahtonut kesälomansa ajalta palkkaa jolloin lomaili entisessä kotikunnassaan aikuisen lapsensa luona. Minulla kävi tuuri, hän myös neuvoi minua , nuorta äitiä, monessa asiassa.
Esimerkiksi lapsemme päiväkoti kustantaa tällä hetkellä maksimisumman eli 311 e/kk. Maksusta ei tule alennusta,
häh? tiedätkö, mitä lasten hoito maksaisi, jos ettei saisi siihen alennusta, kun suuri osa maksuista menee yhteiskunnan kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, pätee myös hyvätuloiseen yksinhuoltajaan. Itse maksoin kahdesta lapsesta reilusti yli 500 euroa silloin kun päiväkodissa olivat. Odottakaa kun tulevat teini-ikään. Silloin ne päiväkotimaksut tuntuvat pieniltä.
Kannattaa muuten varautua säästämällä. Alakouluikäisinä ainakin mun lapset olivat tosiaan halvimmillaan kun kummallakaan ei ole kalliita harrastuksia.
T. Yks yh
Miksi teini-ikäisen kanssa päiväkotimaksut tuntuu pieniltä? Meidän vanhempi lapsi on nyt teini-ikäinen eikä häneen mene +300 kuukaudessa vaatteiden ja ruuan lisäksi.
Niin siihen sun nuoreen käytetään noin 10000e/vuodessa mm. koulutuksen osalta kaikki muu vapaa-ajan yhteiskunnan rahoittama toiminta nuorille vaikka sinä et sitä itse suoranaisesti maksakaa, joku sen maksaa kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaistun aloittajaan, arvostan paikkakuntamme loistavaa varhaiskasvatusta mutta ei voi kuin iloita että nyt loppui (kunhan maksan vielä touko- ja kesäkuun 311€ jotka tulivat kivasti näin heinäkuuksi maksettavaksi) ja lapsi siirtyy eskariin. Ai mutta saadaan kyllä tietysti jatkaa vielä eskarinkin ohessa olevan hoidon maksuja.
Veroja maksetaan myös niin maan perkeleesti (puoliso yrittäjänä) ja tosiaan mistään ei tule minkään valtakunnan alennusta.
Sitten alkaa lastenne kouluputki, vähintään 16 vuotta ( jos aikovat hyvätuloisiksi) saavat maksutonta koulutusta ja vielä siihen tukia päälle.
Kateellinen lapsille ilmaisesta koulutuksesta, jonka itsekin sai. Heh, kateellisten maa.
Osa lapsista tulee maksamaan sinun loisimisesi työeläkkeellä tai tuilla eläessäsi, ja silti kadehdit?
Vierailija kirjoitti:
Mä en voi olla samaa mieltä sun kanssa.
Kolme henkisessä perheessä varhaiskasvatus maksu on 311€, jos perheen bruttotulot on yli 8200€
Meillä on varhaiskasvatus ilmaista, eikä tuollaisista palkoista ole tietoakaan, vaikka molemmat töissä ollaankin.
Kun mun kaksoset olivat päiväkoti-iässä (s.2009) minä olin Kelan päivärahalla työttömänä eli bruttotulot alle 10 000€ ja miehellä oli noin 40 000€ vuositulot valtion virkamiehenä, miellä kyllä meni korkein maksu, yhteensä 550€ kahdesta. Ja mun tulot oli lapsikorotuksen kanssa 620€/netto. Eli työttömänä hoidin lapseni kotona. Ja säästin kaupungilta isot rahat, koska yhden lapsen hoito oli silloin jo 1000-1500€/kk, nyt summa on varmasti jo jotain ihan muuta. Se 311€ on pieni hinta siitä, että kuntalaiset kustantaa sun lapselle hoitopaikan, ulkomailla maksaa päivähoito moninkerroin enemmän. Siksi Euroopassakin on erittäin yleistä että äiti jää lasten kanssa kotiin, kun palkka menisi lasten päivähoitomaksuihin jos ei äiti ole erittäin hyväpalkkaisessa työssä. Sittenkin kannattaa ottaa aupair.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaistun aloittajaan, arvostan paikkakuntamme loistavaa varhaiskasvatusta mutta ei voi kuin iloita että nyt loppui (kunhan maksan vielä touko- ja kesäkuun 311€ jotka tulivat kivasti näin heinäkuuksi maksettavaksi) ja lapsi siirtyy eskariin. Ai mutta saadaan kyllä tietysti jatkaa vielä eskarinkin ohessa olevan hoidon maksuja.
Veroja maksetaan myös niin maan perkeleesti (puoliso yrittäjänä) ja tosiaan mistään ei tule minkään valtakunnan alennusta.
Sitten alkaa lastenne kouluputki, vähintään 16 vuotta ( jos aikovat hyvätuloisiksi) saavat maksutonta koulutusta ja vielä siihen tukia päälle.
Kateellinen lapsille ilmaisesta koulutuksesta, jonka itsekin sai. Heh, kateellisten maa.
Osa lapsista tulee maksamaan sinun loisimisesi työeläkkeellä
Mitä minulle äkäilet? Olen realisti ja tajuan ihan huuhaaksi nuo jutut kun joku kehuu olevansa vaan maksaja, ensin veroissa ja sitten nimellisinä maksuina. Tajua itsekin että jokainen hyötyy tästä meidän systeemistä vaikka sitä nykyiset päättäjät ajavatkin alas, nuo köyhille ja sairaille kateelliset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, pätee myös hyvätuloiseen yksinhuoltajaan. Itse maksoin kahdesta lapsesta reilusti yli 500 euroa silloin kun päiväkodissa olivat. Odottakaa kun tulevat teini-ikään. Silloin ne päiväkotimaksut tuntuvat pieniltä.
Kannattaa muuten varautua säästämällä. Alakouluikäisinä ainakin mun lapset olivat tosiaan halvimmillaan kun kummallakaan ei ole kalliita harrastuksia.
T. Yks yh
Miksi teini-ikäisen kanssa päiväkotimaksut tuntuu pieniltä? Meidän vanhempi lapsi on nyt teini-ikäinen eikä häneen mene +300 kuukaudessa vaatteiden ja ruuan lisäksi.
Jaa,no meillä urheileva esiteini vetää jo yksin pellillisen ruokaa kerralla.Harrastukset maksaa,vaikka halvimmasta päästä.Vaattet jää pieneksi kokoajan ja kirpparilta ei tuonikäiselle oikein löydy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksuton koulutus (tukineen) on sekin muuten aika uusi juttu, on elossa ihmisiä jotka muistavat vanhempia aikoja .
Työeläke tienataan tekemällä töitä ja sen rahoittavat työnantajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Yks yh
Mutta vaatteita ja ruokaa menee moninkertainen määrä kolme uotiaaseen verrattuna. Puhumattakaan muista kuluista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinähän kummasti käänsit jutun. Täällä kadehditaan köyhiä ja käännät kateudeksi jos joku muistuttaa kaikkien saavan paljon vastinetta veroilleen. Hyvätuloisetkin.
Maksuton päiväkoti oli reilu lapsilisä.Voisi muuten kannustaa hyvätuloisia lisääntymään.
Puhumattakaan usean lapsen perheistä. Lapsilisä tuo vain nimellisesti puentä apua.
Aina yksi kerta minne tahansa kallistuu merkittävästi. Esim. ravintola, loma, kauppareissut, elokuvateatteri, jäätelökioski. Kävimmepä koko perheen kesken missä tahansa, edes hieman paremmassa ravintolassa, on se vähintään 150 euron reissu.
Suurimmalle osalle, mukaanlukien meidän perhe, nuo edellämainitut ovat tosin pian enää kaukaista unelmointia.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa nykyisen äärioikeistolaisen ajattelutavan mukaan sosiaaliturva pitäisi lakkauttaa. Menköön köyhät vaikka Romaniaan kyyristelemään mukin kanssa kadulle.
Keskustelua johdatellaan ps-tyyliin. Maahanmuuttovastaisuuteen. Mikä on suomalaisilla kun lempi ei leisku kymmeneen raskauteen?
Kertoo erittäin erittäin vakavista mielenterveysongelmista jos kannattaa maahanmuuttoa.
mansikat maksaa 69 eur 5 kg
sekin nykyään luksustuote
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työeläkkeensä on jokainen jo palkastaan maksanut. Raha palautuu suuren rahaston korkojen muodossa. Eri asia kuinka rahastot pitävät kantokykynsä loisimisvaiheessa.
Lapsien aikanaan maksamat verot menevät siinä vaiheessa parhaiten keksittyyn kohteeseen. Luultavasti moskeijaan.
Onhan se varsin erikoista, että esim.2 lapsen yh-äidin pitäisi tienata 5200 eur brutto/kk, jotta joutuisi maksamaan edes minimipäivähoitomaksua, mikä on joku 18 euroa ensimmäiseltä lapselta. Toiselta 8 euroa.
Itse maksoin 4200 euron kk-bruttotuloilla kahden lapsen yh:na yli 500 euroa päivähoidosta. Onko siis ihme, että Suomi on konkurssissa kun suuri osa elää muiden ihmisten työnteosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa nykyisen äärioikeistolaisen ajattelutavan mukaan sosiaaliturva pitäisi lakkauttaa. Menköön köyhät vaikka Romaniaan kyyristelemään mukin kanssa kadulle.
Keskustelua johdatellaan ps-tyyliin. Maahanmuuttovastaisuuteen. Mikä on suomalaisilla kun lempi ei leisku kymmeneen raskauteen?
Kertoo erittäin erittäin vakavista mielenterveysongelmista jos kannattaa maahanmuuttoa.
En tiiä onko terve sekään joka valittaa päivähoitomaksusta perusteena kun maahanmuuttajia. Jotenkin piuhat päässä sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Yks yh
Niin siihen sun nuoreen käytetään noin 10000e/vuodessa mm. koulutuksen osalta kaikki muu vapaa-ajan yhteiskunnan rahoittama toiminta nuorille vaikka sinä et sitä itse suoranaisesti maksakaa, joku sen maksaa kuitenkin.
Ja silti ollet valmis käyttämään 1200-1500€ aikuiseen työkykyiseen tukien muodossa, vaikka hlö olisi kykenevä työhön.
Kateus, tuo maata pyörittävä voima.
80-luvulla päiväkotimaksuihin meni lähestulkoon koko toisen puolison palkka. Tuo nykyinen on oikeasti pieni summa. Yritäpä saada hoitaja kotiin. Jo vuosikausia hinnaksi ilmoitettiin 35€/tunti. Oli kannattavampaa ottaa lapsi töihin mukaan lauantaityöpäivänä. Olen keskituloinen yh, joka myös maksoi täyden päiväkotimaksun eikä saanut tukia. Vapaa-ajalla kiersin kirppiksiä ja alennusmyyntejä löytääkseni halpoja vaatteita ja kenkiä lapselle.