Keskituloinen perhe, joka maksaa kaikesta täyden hinnan (lapsen päiväkoti mm. 311 e/kk)
Tulkaa vain sanomaan hyväosaiseksi, mutta väsyttää välillä tämä nykymeno perheemme kohdalla. Olemme keskituloinen perhe. Perheemme tulot ylittävät niukin naukin monet tulorajat. Jos olisimme vain hieman pienituloisempia, saisimme jo tukia ja hinnanalennuksia. Kaikissa paikoissa maksamme täyden hinnan. Monet perheet taas saavat tukina lähes saman summan käteen kuin me nettopalkkana, lisäksi vielä alennuksia, tuettuja matkoja ja muita. Kyllä minusta on toimimaton systeemi, että täysipäiväisesti työssä käyvän nettopalkka on vain hieman suurempi: ei tällainen työntekoon kannusta.
Esimerkiksi lapsemme päiväkoti kustantaa tällä hetkellä maksimisumman eli 311 e/kk. Maksusta ei tule alennusta, vaikka pitäisimme lasta välillä lyhyempiä päiviä päiväkodissa (hyvissä ajoin etukäteen ilmoitetusti siis) tai pitäisimme ylimääräisen loman. Hoitoaikasopimus on ollut pakko tehdä täysipäiväiselle hoidolle (8-16) palkkatöidemme vuoksi. Ja kun joku nurisee, että eihän tuo 311 e ole iso summa. En hetkeäkään usko, että esim. pieneen koululaiseen menisi tuollaista summaa kuukaudessa (lähes kaikki ruoathan sitä nyt jo ostetaan lapselle, kun lapsi syö päiväkodissa vain lounaan ja välipalan).
Kommentit (208)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän tuskasi, mutta kai sinä ymmärrät, ettei sen hoitomaksun ole tarkoitus kattaa pelkkää lapsen päivähoitopäivän aikana syömää ravintoa? Sinulle se voi näyttäytyä lapsen säilytyspaikkana, mutta se on ihan oikea organisaatio, joka on suunniteltu toimimaan tietyllä tavalla.
Päiväkodilla on seinät, lämmitys, infrastruktuuri, työntekijät, valvonta, ohjattua tekemistä, varhaiskasvatusta ammattilaisten toimesta yms. Ei se ilmaista ole.
Ydinkysymys: miksi se on osalle perheitä maksuton, osa joutuu maksamaan? Ja vain siksi, että käy töissä ja maksaa veroja.
Toimeentulotukiperhe valitsee vasemmistolaisittain töiden välttelyn ja saa kaiken maksutta, heidän lapsensa varhaiskasvattaja maksaa veroja ja päivähoidosta täyden maksun. Tämäkö on reilua?
Sitä kutsutaan hyvinvointivalti
Mä olen keskituloinen, enkä kyllä rahoita verovaroillani edes omien muksujen palveluita, saati sitten muiden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette ole keskituloisia. Vaan hyvätuloisia, laitappa palkkanne tänne, niin saadaan nauraa rikkaille.
Sinä tuilla elävä ajattelet 4000 tienaavan olevan rikas? Kyllä ihan vahvasti ollaan keskituloisia tuolla palkalla.
No en elä tuilla.:) 2500€ -verot on kk-palkka.. mieheni tienaa hieman enemmän Ja tullaan muuten aivan helve tin hyvin toimeen . Eikä valiteta täällä. ;) Iso oma omakotitalo on, 2 autoa, lapset yliopistossa, just tultiin kesälomareissulta roadtripiltä ruotsista...ai niin: Eikä todellakaan itketä ja vinguta täällä :)
Makselin yksinhuoltajana itsekseni lasten päivähoitomaksut, ja kyllä se ketutti aika lailla, kun omien lasten ryhmässä oli paljon sellaisia muksuja joiden vanhemmat vaan lonnivat kotona eivätkä maksaneet hoidosta senttiäkään. Monet näistä olivat muualta tulleita, eivätkä lapsetkaan osanneet suomea juuri lainkaan. Kielitaidottomat lapset veivät todella ison osan hoitajien ajasta, kun näille piti kädestä pitäen näyttää, mitä mikäkin tarkoittaa.
Todellakin subjektiivinen päivähoito-oikeus pitää lopettaa. Lapsille, joiden vanhemmat ovat syystä tai toisesta kotona, voidaan osoittaa tai järjestää muutaman tunnin mittaiset kerhot muutamia kertoja viikossa, mutta mitään kokoaikaista päivähoito-oikeutta ei pidä olla. Vieraskielisten lasten integroimiseen pitää varata reilulla kädellä erillistä resurssia, mutta onko senkään paikka päivähoidossa, jos vanhemmat ovat kotona? Kieltä opettaviin kerhoihin voisivat (usein ummikot) vanhemmatkin mennä.
Ja jos tarkkaan mietitään on palkansaajien verot pisara. Kunnat joissa ei ole veroja maksavia yrityksiä ovat köyhiä.
Työnantajat kustantavat sosiaaliturvan, kai olette kuulleet sivukulusta sosiaaliturvamaksu jonka työnantajat tilittävät kuukausittain verovirastolle?
Hyvätuloisella on myös työterveyshuolto, todennäköisesti monipuolisempana kuin matalapalkka-alojen pakollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, pätee myös hyvätuloiseen yksinhuoltajaan. Itse maksoin kahdesta lapsesta reilusti yli 500 euroa silloin kun päiväkodissa olivat. Odottakaa kun tulevat teini-ikään. Silloin ne päiväkotimaksut tuntuvat pieniltä.
Kannattaa muuten varautua säästämällä. Alakouluikäisinä ainakin mun lapset olivat tosiaan halvimmillaan kun kummallakaan ei ole kalliita harrastuksia.
T. Yks yh
Miksi teini-ikäisen kanssa päiväkotimaksut tuntuu pieniltä? Meidän vanhempi lapsi on nyt teini-ikäinen eikä häneen mene +300 kuukaudessa vaatteiden ja ruuan lisäksi.
Ei ne rahat menekään tasaisesti kerran kuussa vaan ne menee isoina könttäsummina. Joko teidän vanhempi lapsi on mopo-/mönkkäri-iässä? Ajokorttia suorittamassa? Mun molemmat on. Kyllä sitä rahaa alkaa vielä mennä.
Minun kolme lastani ovat jo aikuisia (25-29v) eivät ole koskaan olleet mopo-/mönkkäri-iässä eivätkä ole halunneet ajokorttia. Ovat kaikki tyttöjä eli nyt siis naisia.
Vierailija kirjoitti:
Makselin yksinhuoltajana itsekseni lasten päivähoitomaksut, ja kyllä se ketutti aika lailla, kun omien lasten ryhmässä oli paljon sellaisia muksuja joiden vanhemmat vaan lonnivat kotona eivätkä maksaneet hoidosta senttiäkään. Monet näistä olivat muualta tulleita, eivätkä lapsetkaan osanneet suomea juuri lainkaan. Kielitaidottomat lapset veivät todella ison osan hoitajien ajasta, kun näille piti kädestä pitäen näyttää, mitä mikäkin tarkoittaa.
Todellakin subjektiivinen päivähoito-oikeus pitää lopettaa. Lapsille, joiden vanhemmat ovat syystä tai toisesta kotona, voidaan osoittaa tai järjestää muutaman tunnin mittaiset kerhot muutamia kertoja viikossa, mutta mitään kokoaikaista päivähoito-oikeutta ei pidä olla. Vieraskielisten lasten integroimiseen pitää varata reilulla kädellä erillistä resurssia, mutta onko senkään paikka päivähoidossa, jos vanhemmat ovat kotona? Kieltä opettaviin kerhoihin voisivat (usein ummikot) vanhemmatkin
Mä en tajua tuota ajatusta, että ilmainen varhaiskasvatus on paha, mutta ilmainen kerho on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Et vain tainnut ymmärtää aloituksen pointtia 😁
Ei ihme, että Pisa tulokset laskevat, jos lukemisen ymmörtäminen on tätä tasoa.
Pisa on tehty ekan kerran vasta vuonna 2000, eli sitä ei ole tehty kertaakaan minun kouluaikoina.😂 Kaiken kaikkiaan se on tehty 8 kertaa painottuen eri osa-, siihen, lukutaitoa on mitattu kolme kertaa ja siihen osallistuu pieni joukko 15 vuotiaita.
Kateellisen valitusta. Suunnitelkaa elämänne ja menonne niin, että omat rahat riittää. Jos on pakko ostaa uusi kallis auto, niin omapa on valintasi. Miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa keskituloisen elintaso?
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin ymmärsin aloituksen pointin, mutta sitä en ymmärrä, että keskituloisena ollaan pahoilla mielin siitä, ettei saada hinnan alennuksia.
Me ollaan pienituloinen perhe, jonka vuoksi on meille varhaiskasvatus maksutonta. Jos tulot nousisivat, maksaisin enemmän kuin mielelläni varhaiskasvatuksesta.
Meidän talous ei oikeasti kaatuisi, vaikka maksettaisiin se 300€ varhaiskasvatuksesta, mutta se olisi sitten pois elämän perusasioita, ja käytettävissä oleva raha alkaisi lähenemään tukitasoa.
En tajua sitä, että ollaan kateellisia niille, joilla on pienemmät tulot.
Tää koko yhteiskunta on rakentunut niin, että pienituloiset kärsii, ja eipä ole keskituloistenkaan ostovoima enää sama kuin ennen.
Meillä on sukulaisperhe, joka elää tuilla. Ovat olleet oikeutettuja tuettuihin lomiin, mutta silti olen iloinen siitä, että voin maksaa omat lomani itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin ymmärsin aloituksen pointin, mutta sitä en ymmärrä, että keskituloisena ollaan pahoilla mielin siitä, ettei saada hinnan alennuksia.
Me ollaan pienituloinen perhe, jonka vuoksi on meille varhaiskasvatus maksutonta. Jos tulot nousisivat, maksaisin enemmän kuin mielelläni varhaiskasvatuksesta.
Meidän talous ei oikeasti kaatuisi, vaikka maksettaisiin se 300€ varhaiskasvatuksesta, mutta se olisi sitten pois elämän perusasioita, ja käytettävissä oleva raha alkaisi lähenemään tukitasoa.
Tää koko yhteiskunta on rakentunut niin, että pienituloiset kärsii, ja eipä ole keskituloistenkaan ostovoima e
Tämähän hallituksen retoriikan tavoite on ollut. Keskiluokka ei huomaa elämänsä rapautumista, kun kadehtii tuilla eläviä.
Aloittajan lapsi kasvaa ja menee kouluun joka on maksuton. Käy kouluja 16 vuotta , saa tukia siihen vielä maksuttoman opetuksen lisäksi.
Mutta nyt ei huvittaisi maksaa hoitoa tarvitsevan lapsensa pientä hoitomaksua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette ole keskituloisia. Vaan hyvätuloisia, laitappa palkkanne tänne, niin saadaan nauraa rikkaille.
Sinä tuilla elävä ajattelet 4000 tienaavan olevan rikas? Kyllä ihan vahvasti ollaan keskituloisia tuolla palkalla.
No en elä tuilla.:) 2500€ -verot on kk-palkka.. mieheni tienaa hieman enemmän Ja tullaan muuten aivan helve tin hyvin toimeen . Eikä valiteta täällä. ;) Iso oma omakotitalo on, 2 autoa, lapset yliopistossa, just tultiin kesälomareissulta roadtripiltä ruotsista...ai niin: Eikä todellakaan itketä ja vinguta täällä :)
Oikea asenne. Sillä eletään, mitä tienataan ja suunnitellaan menot ja hankinnat sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Todellakin subjektiivinen päivähoito-oikeus pitää lopettaa. Lapsille, joiden vanhemmat ovat syystä tai toisesta kotona, voidaan osoittaa tai järjestää muutaman tunnin mittaiset kerhot muutamia kertoja viikossa, mutta mitään kokoaikaista päivähoito-oikeutta ei pidä olla. Vieraskielisten lasten integroimiseen pitää varata reilulla kädellä erillistä resurssia, mutta onko senkään paikka päivähoidossa, jos vanhemmat ovat kotona? Kieltä opettaviin kerhoihin voisivat (usein ummikot) vanhemmatkin
Kuten joku jo edellisellä sivulla sanoi, on hyvä että nämä tapaa edes kerran päivässä täyspäisen aikuisen..
ps työttömän lapsen päivähoitoa on rajattu 20 tuntiin viikossa.
Aloittajan perheen pitää ruveta ryyppäämään, hankkimaan mt-diagnoosia, laskea talovelat ulosottoon. Jos niin käy kateeksi.
Meillä on 4,4,7v lapset kaikki varhaiskasvatuksessa/esikoulussa täydet tunnit. Vanhempien yhteenlasketut tulot noin 7500€/kk. Hoitomaksut tasan 0€/kk .
Silloin kun oli vain yksi lapsi, maksut oli yli 300€/kk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, pätee myös hyvätuloiseen yksinhuoltajaan. Itse maksoin kahdesta lapsesta reilusti yli 500 euroa silloin kun päiväkodissa olivat. Odottakaa kun tulevat teini-ikään. Silloin ne päiväkotimaksut tuntuvat pieniltä.
Kannattaa muuten varautua säästämällä. Alakouluikäisinä ainakin mun lapset olivat tosiaan halvimmillaan kun kummallakaan ei ole kalliita harrastuksia.
T. Yks yh
Miksi teini-ikäisen kanssa päiväkotimaksut tuntuu pieniltä? Meidän vanhempi lapsi on nyt teini-ikäinen eikä häneen mene +300 kuukaudessa vaatteiden ja ruuan lisäksi.
Ei ne rahat menekään tasaisesti kerran kuussa vaan ne menee isoina könttäsummina. Joko teidän vanhempi lapsi on mopo-/mönkkäri-iässä? Ajokorttia suorittamassa? Mun molemmat on.
Ja kaikkiko pitää saada mitä haluaa. Mopo ja mönkkäri eivät ole mitenkään pakkojuttuja, osta fillari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää koko yhteiskunta on rakentunut niin, että pienituloiset
ja sekö 300 rapauttaa keskituloisen elämän? Muistan ajan kun nk tarhapaikat olivat kiven alla. Perheemme jonotusnumero kunnalliseen päivähoitoon vaihteli vuosittain 60 -120 välillä. Sinnehän haettiin kerran vuodessa.
Palkkaa kotiin lastenhoitaja, katso lähteekö kukaan hommaan 300€/kk.
Minä ymmärrän aloittajaa. Suomessa progressiivinen verotus jo tasoittaa tuloeroja tehokkaasti. Lisäksi ei tarvittaisi porrastettuja maksuja etenkään lapsiperheille. Tähän päälle osa vielä kannattaa lapsilisiin tulorajoja.
Mä tiesin tämän keskituloisena perheenäitinä. Joku muutaman kympin veroale on perheelliselle hyttysen kakka verrattuna siihen, ettei lasten kanssa pääse enää lääkäriin eikä koulussa ole avustajia.