Keskituloinen perhe, joka maksaa kaikesta täyden hinnan (lapsen päiväkoti mm. 311 e/kk)
Tulkaa vain sanomaan hyväosaiseksi, mutta väsyttää välillä tämä nykymeno perheemme kohdalla. Olemme keskituloinen perhe. Perheemme tulot ylittävät niukin naukin monet tulorajat. Jos olisimme vain hieman pienituloisempia, saisimme jo tukia ja hinnanalennuksia. Kaikissa paikoissa maksamme täyden hinnan. Monet perheet taas saavat tukina lähes saman summan käteen kuin me nettopalkkana, lisäksi vielä alennuksia, tuettuja matkoja ja muita. Kyllä minusta on toimimaton systeemi, että täysipäiväisesti työssä käyvän nettopalkka on vain hieman suurempi: ei tällainen työntekoon kannusta.
Esimerkiksi lapsemme päiväkoti kustantaa tällä hetkellä maksimisumman eli 311 e/kk. Maksusta ei tule alennusta, vaikka pitäisimme lasta välillä lyhyempiä päiviä päiväkodissa (hyvissä ajoin etukäteen ilmoitetusti siis) tai pitäisimme ylimääräisen loman. Hoitoaikasopimus on ollut pakko tehdä täysipäiväiselle hoidolle (8-16) palkkatöidemme vuoksi. Ja kun joku nurisee, että eihän tuo 311 e ole iso summa. En hetkeäkään usko, että esim. pieneen koululaiseen menisi tuollaista summaa kuukaudessa (lähes kaikki ruoathan sitä nyt jo ostetaan lapselle, kun lapsi syö päiväkodissa vain lounaan ja välipalan).
Kommentit (208)
Vierailija kirjoitti:
No ei kai siinä muu auta kuin jäädä pois töistä sitten
Pitäisköhän munkin saisin 595e 4400e sijann kuukaudessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja naapurin tapatyötön perhe ei maksa mistään mitään.
Mutta haluaisin maksaa paljon korkeampaa päivähoitomaksua. Lapsilleni on elintärkeää tavata joku täysjärkinen aikuinen edes arkipäivisin, kun itse katselen suljettujen sälekaihtimien takana Satuhäiden uusintoja ja kirjoittelen tänne näitä yläkouluaineita. Rahat eivät valu kaikkein köyhimmille, vaan takaisin hyvätuloisille, eihän he jumalauta maksa päiväkodin kustannuksista kuin murto-osan.
Mut sä kusipää et maksa mistään mitään kun elät muitten rahoilla.
Voi lapsi kulta, et säkään tule elämäsi aikana saavuttamaan nettomaksajan roolia vaikka miten laskisit. Suomessa on näitä ihan liian vähän.
Vierailija kirjoitti:
Kehtaako joku oikeesti valittaa 300 euron päivähoitomaksusta?
kyllä ihmiset vain valittavat eivätkä tajua että todellinen kustannus on paljon enemmän kuin tuo 300 euroa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en voi olla samaa mieltä sun kanssa.
Kolme henkisessä perheessä varhaiskasvatus maksu on 311€, jos perheen bruttotulot on yli 8200€
Meillä on varhaiskasvatus ilmaista, eikä tuollaisista palkoista ole tietoakaan, vaikka molemmat töissä ollaankin.
Eikös tuo vaihtele kunnittain? Eli ei olisi joka kaupungissa sama.
ei vaihtele vaan valtio määrittelee maksuperusteet
Kunpa olisi ollut kunnallinen päivähoito kun lapset tarvitsivat päivähoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, pätee myös hyvätuloiseen yksinhuoltajaan. Itse maksoin kahdesta lapsesta reilusti yli 500 euroa silloin kun päiväkodissa olivat. Odottakaa kun tulevat teini-ikään. Silloin ne päiväkotimaksut tuntuvat pieniltä.
Kannattaa muuten varautua säästämällä. Alakouluikäisinä ainakin mun lapset olivat tosiaan halvimmillaan kun kummallakaan ei ole kalliita harrastuksia.
T. Yks yh
Miksi teini-ikäisen kanssa päiväkotimaksut tuntuu pieniltä? Meidän vanhempi lapsi on nyt teini-ikäinen eikä häneen mene +300 kuukaudessa vaatteiden ja ruuan lisäksi.
Ei ne rahat menekään tasaisesti kerran kuussa vaan ne menee isoina könttäsummina. Joko teidän vanhempi lapsi on mopo-/mönkkäri-iässä? Ajokorttia suorittamassa? Mun molemmat on. Kyllä sitä rahaa alkaa vielä mennä.
Niin eli mopo/mönkkäri on näitä elämän välttämättömyyksiä? Ei meidän tyttöä mopot kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta haluaisin maksaa paljon korkeampaa päivähoitomaksua. Lapsilleni on elintärkeää tavata joku täysjärkinen aikuinen edes arkipäivisin, kun itse katselen suljettujen sälekaihtimien takana Satuhäiden uusintoja ja kirjoittelen tänne näitä yläkouluaineita. Rahat eivät valu kaikkein köyhimmille, vaan takaisin hyvätuloisille, eihän he jumalauta maksa päiväkodin kustannuksista kuin murto-osan.
Voi lapsi kulta, et säkään tule elämäsi aikana saavuttamaan nettomaksajan roolia vaikka miten laskisit. Suomessa on näitä ihan liian vähän.
Voi kusipää kun puolustelet sun kela luuseri elämää muitten rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en voi olla samaa mieltä sun kanssa.
Kolme henkisessä perheessä varhaiskasvatus maksu on 311€, jos perheen bruttotulot on yli 8200€
Meillä on varhaiskasvatus ilmaista, eikä tuollaisista palkoista ole tietoakaan, vaikka molemmat töissä ollaankin.
ei vaihtele vaan valtio määrittelee maksuperusteet
Ylin hoitomaksu on ainakin vaihdellut.
Vierailija kirjoitti:
Jos maksaa isointa päiväkotimaksua, kyllä tulot ovat silloin huomattavasti suuremmat, kuin tukien saamisen rajalla.
Riippuu paikkakunnasta. Me muutimme kesken päiväkotivuoden (2024), tulotaso koko ajan sama. Ekalla paikkakunnalla maksettiin päivähoidosta 170 e/kk, toisella paikkakunnalla tuo 311 e/kk. Kunta itse hinnoittelee, mihin tulorajan vetää.
Keskituloisia ollaan.
Nyt mättää luvut, ja maksut, ette ole keskituloinen perhe.olette hyvätuloinen perhe
Pitäiskö ajaa alas kunnalliset päiväkoditkin, takaisin yksityisiin perhehoitajiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, päivähoidon vuosikustannukset lasta kohden on 23000e . . .
Milö ap on sinun mielestäsi keskituloinen? Tienaatte molemmat 4000 € kuussa ? Älä valita täällä.
Vierailija kirjoitti:
Pitäiskö ajaa alas kunnalliset päiväkoditkin, takaisin yksityisiin perhehoitajiin?
Yksityiselle maksaminen olisi kunniallisempaakin kun pikku raha kuussa "kunnan jauhoista."
Vierailija kirjoitti:
Heidät palkitaan 100% alennuksilla, tulee 100% alennus asumisetsta, 100% alennus syömisestä, 100% alennus päiväkodeista jne......
Eikö tässä nyt palkita hieman väärin perustein ihmisiä?
Vierailija kirjoitti:
Nyt mättää luvut, ja maksut, ette ole keskituloinen perhe.olette hyvätuloinen perhe
Jos palkka about 4000 niin ei tod.ole mikään hyvätuloinen vaan keskituloinen.
Mitä muuta aloittajan pitäisi saada maksutta kuin päivähoito?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, pätee myös hyvätuloiseen yksinhuoltajaan. Itse maksoin kahdesta lapsesta reilusti yli 500 euroa silloin kun päiväkodissa olivat. Odottakaa kun tulevat teini-ikään. Silloin ne päiväkotimaksut tuntuvat pieniltä.
Kannattaa muuten varautua säästämällä. Alakouluikäisinä ainakin mun lapset olivat tosiaan halvimmillaan kun kummallakaan ei ole kalliita harrastuksia.
T. Yks yh
Miksi teini-ikäisen kanssa päiväkotimaksut tuntuu pieniltä? Meidän vanhempi lapsi on nyt teini-ikäinen eikä häneen mene +300 kuukaudessa vaatteiden ja ruuan lisäksi.
Ei ne rahat menekään tasaisesti kerran kuussa vaan ne menee isoina könttäsummina. Joko teidän vanhempi lapsi on mopo-/mönkkäri-iässä? Ajokorttia suorittamassa? Mun molemmat on.
Ei ne tietenkään välttämättömyyksiä ole mutta jos "kaikilla kavereillakin" on niin kyllä ne paineet on aika kovat. Itse en ole koskaan ollut riittävän hyvä kieltäytymään mutta ehkä olenkin siinä mielessä tyypillinen (?) eronnut vanhempi että yritän mahdollistaa lasteni toiveita niin paljon kuin kykenen (se kompensoi sitä mun huonoa omaatuntoa kun lapsilla ei ole ollut ehjää perhettä, eikö).
Tytöillä on useimmiten skoottereita. Mutta ilmankin pärjää. Kuten pärjää ilman tietokoneita, lomamatkoja, iPhoneja, afykkösiä, ja mitä kaikkia merkkituotteita nuorilla onkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä muuta aloittajan pitäisi saada maksutta kuin päivähoito?
Sinähän saat kaiken maksutta kun saat ilmaista rahaa kelasta.