Meidän koira pääsee vain kaksi kertaa päivässä ulos, onko liian vähän?
Näin kesällä, jos ollaan kotona. Mökillä pääsee aina kun haluaa. Arkeen verrattuna aamulenkki jää pois, koska nukutaan pitkään. Koirakin nukkuu pitkään. Herätään joskus 11 aikaan, syödään rauhassa aamupalaa jne. Sitten päivälenkki joskus 13-15 välillä ja iltalenkki 19-21 välillä.
Onko tää ihan eläinrääkkäystä?
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Kaupunki pellet ,älkää ottako niitä koria kun homma on noin vaikeaa ja koira kärsii, toista on maalla siellä koira voi olla 24h ulkona vaikka ympäri vuoden, rodusta riippuen.
Juu, ulkona yksin häkissä 24 h. Sehän se on koiran elämää. Voi vttu....
Kaikille tolloille sitä koiria myydään kuin ap ja ne jotka pitää ulkohäkissä koiriaan. Esim nämä metsästäjät. Koirat pääsee metsälle joskus sillon tällön ja loput ajasta yksin ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti ei ole provo. Ja koira on siis iloinen ja hyväkuntoinen. Ja nämä.päivän kaksi lenkkiä on vähintään tunnin mittaisia, eli yli 2 h saa ulkoilua joka päivä.
Eikö koira osaa pyytää ulos kun sillä on hätä?
Minun koira ei pyydellyt ulos ja käytiin pidempään sitten kun käytiin pari kertaa päivässä koska pikapissalla ei tyhjentänyt rakkoa (poika). Nukuttiin usein kellon ympäri yöt. Sai kuitenkin virtsatietulehduksen vanhana, ja antibiootit eivät tehonneet. Koira piti lopettaa. Jos olisi käyty välissä pikapissalla, olisi se huuhdellut virtsatiet ja tulehdusta ei ehkä olisi tullut. Eli on siitä pidättämisestä haittaa vaikka koira ei pyytelisi.
Meidän 9 kiloinen koira pääser 4 kertaa päivässä ulos, vaikkei sillä kova hätä olekaan. Ei edes itse pyydä. Ja nyt kesällä kun joku on aina kotona, pääsee itse ramppaamaan aidatulle pihalle ja silti viedään 4 kertaa päivässä haistelemaan viestejä. Meitä on 3 ulkoiluttajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koiran pitää päästä ulos 3-4 kertaa päivässä, iäkkään koiran useammin. Kokeile itse että käyt vessassa kaksi kertaa päivässä ja muuten vain ihmettelet ilman mitään tekemistä päivän
Mun mielestä on muutenkin väärin, että koiraa pidetään ihmisasunnossa. Ei ole koiralle mitään tekemistä eikä koiralle luontainen elinympäristö. Ajattelevatko ihmiset yhtään sen koiran ainutkertaista elämää, vai vain omaa itsekkyyttä hankitaan koira kotiin.
Mitä jos ihminen vangittaisiin samalla tavalla elämänsä ajaksi. Koiraihmiset ovat itsekkäitä.
Koira on vuosituhansien aikana jalostunut ihmisen kumppaniksi.. aikuinen koira nukkuu päivästä jopa 16h. Pentu 20h. Siihen 8h mahtuu ulkonakäymiset ja leikit. Koira ei ole susi
Kun tietää, miltä itsestä tuntuu olla jalat ristissä, niin ei tulisi mieleenkään antaa toisen odottaa, koska mennään ulos sairasta!
Vierailija kirjoitti:
Ja jos sillä on jotain väliä, niin pieni seurakoira kyseessä.
Mitä pienempi koira sitä pienempi rakko. Kyllä joku 10 tuntia on aivan ehdoton maksimi, minkä voi pitää koiraa niin, ettei se pääse pissalle, ja sekin vain poikkeustapauksessa. Jos te käytätte koiran illalla klo 19 ulkona ja seuraavana päivänä klo 15 niin se on 20 tuntia. Mieti nyt vähän miltä itsestäsi tuntuisi, käyt illalla seiskalta pissalla ja seuraavan kerran seuraavana iltapäivänä kolmelta. Jos on pakko nukkua aamulla yhteentoista, niin silloin koira viedään illalla klo 23 aikaisintaan pissalle ja aamulla ihan välittömästi kun herää. Ei siinä ruveta mitään 2, jopa 4 tunnin aamiaisia ennen koiran ulkoiluttamista nautiskelemaan. Tän on pakko olla provo. Jo otsikko sai ajattelemaan ettei voi olla totta, mutta silloin vielä ajattelin että se pääsee n. 12 tunnin välein ulos esim klo 8 ja 20. Mutta että lyhimmilläänkin ulkoilulenkkejä väli on 16 tuntia. Tuollaisen ihmisen ei pitäisi ikinä antaa ottaa koiraa. Hirveää kidutusta. Luultavasti ei halua lähteä ulos siksi, että tuollainen pidättelypakko on jo aiheuttanut ongelmia ja kipua niin, että haluaa vältellä pissaamista viimeiseen saakka. Eläin pois tuollaiselta ihmiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän 9 kiloinen koira pääser 4 kertaa päivässä ulos, vaikkei sillä kova hätä olekaan. Ei edes itse pyydä. Ja nyt kesällä kun joku on aina kotona, pääsee itse ramppaamaan aidatulle pihalle ja silti viedään 4 kertaa päivässä haistelemaan viestejä. Meitä on 3 ulkoiluttajaa.
Ei kaikki koirat osaa pyytää osa koirista pyytää herkemmin, osa vasta kun on lierut tulossa matolle
Vierailija kirjoitti:
Eihän sen koiran kanssa joka kerta kun käy ulkona tarvitse lähteä kilometreittäin kävelemään. Sitä voi myös käyttää edes lyhyesti rakon tyhjennyksellä joka kestää noin 10min kerta. Aika tukalat oltavat sillä on jos käy vain kahdesti ulkona.
Meillä koiraa käytetään 4 kertaa: Aamulla, päivällä, ip ja illalla.
Eikä ole yhtään liikaa, koira tulee aina vähän ennen lähtöä pyytämään ulospääsyä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli pitäiskö laittaa kello soimaan ja herättää koirakin ja viedä se aamulenkille? Vai miten tekisitte?
Mitä haittaa koiralle voi tästä olla?
No mltä itse ajattelisit/tuntisit, jos pääset vain 2 kertaa päivässä vessaan.
Suoli/virtsarakko täynnä joutuisit pidättelemään. Kipua, epätoivoa.
Oletko kehitys.vammainen vai miten tällainen on vaikea ymmärtää.
Minä käyn vain kaksi kertaa vessassa päivän aikana. Ei ole mitään ongelmaa
Oletko kellotanut 12h välein vai miten käyt vessassa 2x päivässä? Jotain vikaa sun elimistössä
Miksi pitää hommata eläimiä jos oma elämäntyyli ei ole eläimenpitoon sovelias?
Kaikille,koiria haluavalle kuivaharjoitus herää aamulla.. odota muutama tunti ennen kuin pääset paskalle.. kerro miten kävi.. toista sama päivän aikana, pidä jalat ristissä iltaan saakka
Ja nyt puhutaan aikuisesta koitasta.. kun koira on pentu, pidätyskyky kehittyy rodusta ja koosta riippuen vasta 6-9kk aikana. Pentu on vietävä heti ulos kun se herää tai ne on lattialla.. se tarkoittaa koko ajan ulkonakäymisrä..
tai kun koira on sairas, sen kanssa joutuu ramppaa keskellä yltä ulkona vaikka tulisi vettä tai räntää
jos et noihin jaksa, älä ota koiraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti ei ole provo. Ja koira on siis iloinen ja hyväkuntoinen. Ja nämä.päivän kaksi lenkkiä on vähintään tunnin mittaisia, eli yli 2 h saa ulkoilua joka päivä.
Minun koira ei pyydellyt ulos ja käytiin pidempään sitten kun käytiin pari kertaa päivässä koska pikapissalla ei tyhjentänyt rakkoa (poika). Nukuttiin usein kellon ympäri yöt. Sai kuitenkin virtsatietulehduksen vanhana, ja antibiootit eivät tehonneet. Koira piti lopettaa. Jos olisi käyty välissä pikapissalla, olisi se huuhdellut virtsatiet ja tulehdusta ei ehkä olisi tullut. Eli on siitä pidättämisestä haittaa vaikka koira ei pyytelisi.
Ja käytiin siis esim 12 h unien jälkeen ulkona tai esim. 9 h työpäivän jälkeen. Usein käytiin yölenkeillä niin että ajat vaihteli. Piti ulkoilla pitkään että rakko tyhjeni, koska oli niin tarkka mihin viitsii pissata, niin ajattelin että ollaan kunnolla silloin kun käydään. Olin työpäivänkin kotona etänä ja olisin voinut käyttää, mutta koira nukkui eikä sillä ollut kiirettä ulos. Piti välillä houkutella että mentäiskö. Se ettei ole hätä on kuitenkin huono siksi että virtsatiet ei huuhtoudu, joten olisi pitänyt käydä tekemässä edes minipissa vaikka varsinaiset ulkoilut olisivat erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja käytiin siis esim 12 h unien jälkeen ulkona tai esim. 9 h työpäivän jälkeen. Usein käytiin yölenkeillä niin että ajat vaihteli.
Omassa työssäni ei etätöitä tunneta, kun ei pysty etänä tekemään.. käytännössä tarkoitti pitkää aamulenkkiä ja kauhealla kiireellä töistä kotiin tämä kannattaa myös muistaa.
Meillä keskikokoinen koira käy vähintään kolme kertaa päivässä. Työpäivinä aamulenkki 20-30 min, päivälenkki 45 min - 2 h. Illalla 30 min (jos itsellä harkat) ja 2 h jos on vapaa ilta. Jos käyn itse harkoissa käytän koiraa vielä klo 21-22 välillä vähintään vartin lenkin.
Nyt kesällä nukutaan myös pitkään, mutta silti lähden heti koiralenkille kun herään. Suunnilleen sama rytmi säilyy myös lomalla, se siirtyy vain myöhemmäksi .
Koirasta on enemmän hommaa kuin vauvasta. Koko ajan pitää viedä ulos. Ihmettelen, miten ihmiset jaksaa. Ja siis en tarkoita, etteivätkö koirat ole ihania ja tärkeitä monelle. Olen vaan liian mukavuudenhaluinen koiranomistajaksi.
Lisää repertuaariin edes vessatus yöllä juuri ennen nukkumaanmenoa ja heti aamulla ennen aamupalaa. Usein aikuiset koirat käyvät 3-5 kertaa päivässä vessassa.
Juoko koirasi tarpeeksi? Ehkä koira juo liian vähän, jos hän ei ilmaise vessatarpeistaan päivän aikana.
Vierailija kirjoitti:
Koirasta on enemmän hommaa kuin vauvasta. Koko ajan pitää viedä ulos. Ihmettelen, miten ihmiset jaksaa. Ja siis en tarkoita, etteivätkö koirat ole ihania ja tärkeitä monelle. Olen vaan liian mukavuudenhaluinen koiranomistajaksi.
Miten jaksaa? Koska se koira tuo niin paljon iloa elämään Ei siinä ole jaksamisesta kyse.. se ulkoilu tekee hyvää myös itselle ja mielellään lähtee ulos koiran kanssa.
Ei mene.. kun minun koira oli vielä,elossa, niin vähintää 5 kertaa päivässä käytiin ulkona, joista vähintään yksi oli aina pitempi esim 5km kävely tai koirapuisto.. aamulla puolen tunnin aamulenkki iltapäivällä parikyt minsaa pissalenkki, ruokailu ja tunnin ulkoilu/koirapuisto/metsä tms iltasella pari kertaa ulkona puolisen tuntia. Samalla tulimitsekin liikuttua jantehtyä muuta kuin löhöttyä sohvalla.. viikonloppuisin ja vapaalla sitten enempi esim metsässä liikuskelua