Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaikea masennus, ahdistuneisuushäiriö, työkyvyttömyys+eläkkeellä, yksinäisyys eikä juuri ketään kelle puhua

Vierailija
11.07.2025 |

Ainoat mille voi puhua miltä oikeasti tuntuu ja miten menee on mt-hoitajalle kerran kuussa ja lähes joka päivä kriisipuhelimeen. Tänään ollut hyvin väsynyt ja masentunut olo vaikka kävi tunnin reippaalla kävelyllä se vaan väsytti enemmän ja koko päivä mennyt käytännössä ihan ohi. Telkasta katsonut youtubea mutta se ollut lähinnä ilman mitään kiinnostusta katsomista eli videoita vaan pyörinyt mutta ei ole kiinnostanut katsella.

Yritin soittaa kriisipuhelimeen useamman kerran mutta ovat kaikki varattuja. Se että pääsee puhumaan auttaa edes hieman, muuten päässä asiat alkaa pyörimään todella synkkänä.

Muita ihmisiä ei sitten juuri ole. Satunnaisia lyhyitä jutteluja naapurin tai puolituttujen kanssa mutta hyvin pinnallisia ja sukulaisten kanssa joskus näkee mutta kaikilla oma elämä ja olen varmasti pelkkä rasite heille.

Aurinko paistaa ulkona mutta ei kohota millään tavalla mieltä. Makoilin iltapäivällä 2-3 välillä ja ehkä nukahdin hetkeksi ja siitä lähtien ollut tokkurainen olo ja sellainen on aina jos nukkuu päivällä.

Käy kyllä ne ihan synkimmätkin ja lopulliset ajatukset mielessä aikaajoin. 

Kommentit (108)

Vierailija
41/108 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla päinvastoin elämänlaatu parani, kun katkaisin välit jotakuinkin kaikkiin.

Yksin on paljon helpompaa hengittää.

Aikansa se oli mullakin noin, mutta sitten tuli seinä vastaan. En siis todellakaan halua elämääni takaisin niitä ihmisiä, mutta ei tämä totaaliyksinäisyyskään sovi sitten kuitenkaan vaikka joo kahdesta pahasta pienempi onkin.

Yksinäisyys tuntuu pahalta.

Vierailija
42/108 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sinusta ole siihen, niinkuin ei mihinkään muuhunkaan.

Mikä sinua vaivaa???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/108 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain saman doiagnoosin. Tosin minulla on pitkäpinnainen vaimo, ystäviä ja sululaisa. 

Voimia!

Vierailija
44/108 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi aamu ja sama olo päivästä toiseen. Illalla kävin ulkona kävelemässä. Asun maalla niin voi rauhassa kulkea, alkaa vaan harmittamaan kun tykkään kävellä siinä auringonlaskun aikaan tai jälkeen ulkona ja vaan muuten ihmetellä ja kuunnella mitä ympärillä tapahtuu mutta valon määrä vähenee kokoajan ja aikaistuu kokoajan ulosmeno et pian alkaa jo kymmenen aikaan illalla olla hämärää. Tämä on yksi liikkunnan muoto joka toimii minulla ja joka ei onnistu talvella kun on kylmä ja lunta vaikka maisema muuten ok mutta ei ole sellaista rentoa ulkona liikkumista suurin osa vuodesta. "No muuta ulkomaille" joku varmaan sanoo mutta siellä liian kuuma ei kroppa kestä ja miten siellä selviää muutenkin kun terveys tässä tilassa.

Yhtä ketjua luin ja neuvottiin vähentämään tai lopettamaan netin käyttö kokonaan tai ihan minimiin. No itsellä ei ole elämää et mitä teen jos en nettiä katso. En jaksa lukea kirjoja ja ulkona olemissakin on rajansa kun liian kuuma keli ja auringonpaiste ei sovi minulle vaan alan voimaan pahoin jolloin helteillä aikasempina kesinä pysynyt sisällä 10-17 välillä pahimman paahteen. Iho palaa itsellä herkästi niin pitäisi olla kokoajan aurinkorasvaa iholla. En ole vielä käynnyt edes uimassa tänä kesänä ollenkaan.

Piti vastata yhteen kommenttiin mutta ei tämä eläke ihan juhlaa ole kun taloudellisesti kokoajan stressi päällä. Vihjeen siitä voi lukea ensimmäiseltä riviltä tästä kommentista mutta eipä siitä sen enempää ettei mene eipäs juupas jankkaamiseksi kun oma mielipide on ja pysyy.

Olisihan tuolla tapahtumia taas aamusta iltaan siellä täällä mutta ei ole mahdollista mennä kokoajan sinne tänne. Ei ole raha-asioissa yhtään fiksu niin saattaisi mennä herkästi kaikki rahat ja nopeasti jos eläisi ihan pelkästään hetkessä. Yhteen tapahtumaan oli panostanut missä kävi tänä kesänä tosin keli haittasi kun oli sadekuuroja vähän joka hetki ja oli pitkän matkan päässä ja useamman tunnin kävely alko jalkoihin sattumaan vaikka useamman tunnin kävely metsämaastossa kyllä tuttua et oliko vaan sitten pitkä matka istua ja sitten monta tuntia kävely heti perään teki pahaa en tiedä tai sitten kova alusta vaikea sanoa. Moni varmasti pitää tälläkin hetkellä hauskaa ulkona tai muuta yksinään, kavereiden kanssa tai kumppanin kanssa, itse en edes yksin pysty pitämään hauskaa.

Kyllä tuo kun ulos katsoo niin tulee mieleen ihan se synkin päätös mitä voi tehdä, ei oikein näe elämässä mitään iloa. ap

Vierailija
45/108 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kilpirauhasen arvot tutkittu?

Ja rauta-arvot. Hb ja ferritiini? 

Vierailija
46/108 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sulla ap ole ketään sukulaisiakaan keihin voisi olla yhteydessä?

Ja joku ehdotti vanhusten auttamista (ja joku toinen sen heti perään tyrmäsi) mutta itsekin maalla asuvana olen joskus vienyt naapuruston iäkkäille esimerkiksi kaupasta maitotölkin, leikannut ruohon tai jotain muuta satunnaista. Ihan mielekästä sosiaalista puuhaa sekin. 

Vierailija
47/108 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kilpirauhasen arvot tutkittu?

Ja rauta-arvot. Hb ja ferritiini? 

Kaikkea tutkittu kyllä mutta ihan varma en ole miten tarkasti kun ei muista lääkärissä käyntejä juurikaan ja omakantaa jos lukee niin lääkäritekstiä ymmärrä juurikaan eikä tuloksia mitä ne tarkoittaa. Sanottu vaan kun tuloksista kysellyt että kaikki arvot ok ja jos ei näy mitään niissä niin ei lääkäri lähde enempää tutkimaan vaikka juoksisi päin seiniä tai no pääsisi kyllä toisenlaisiin tutkimuksiin ja hoitoon. Enkä sitten tiedä kun olen mies että kuinka tarkasti näitä tutkitaan miehillä verrattuna naisiin kun jos olen ymmärtänyt naisilla nämä tutkitaan paremmin korjatkaa toki jos olen väärässä ja no kumminkin en osaa enempää näihin sanoa kun en näistä tiedä. ap

Vierailija
48/108 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sulla ap ole ketään sukulaisiakaan keihin voisi olla yhteydessä?

Ja joku ehdotti vanhusten auttamista (ja joku toinen sen heti perään tyrmäsi) mutta itsekin maalla asuvana olen joskus vienyt naapuruston iäkkäille esimerkiksi kaupasta maitotölkin, leikannut ruohon tai jotain muuta satunnaista. Ihan mielekästä sosiaalista puuhaa sekin. 

On sukulaisia mutta kun huono lukemaan ihmisiä en tiedä mikä on liikaa toisten vaivaamista tai häiritsemistä ym. ja 99% yhteydenotoista on minun toimesta et minuunpäin ei paljoa oteta yhteyttä ja jos soittanut niin monesti on aina jossain kohtaa puhelua joku kiire johonkin muuhun jne. et haluaako ihmiset paljoa edes olla minuun yhteydessä.

Käyn yhdellä iäkkäämmällä henkilöllä nurmikkoa leikkaamassa ja heinän trimmausta mutta eipä se mielialaa muuta suuntaan tai toiseen. ap

Vierailija
49/108 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullua kuvitella että perheetöntä ja yksinäistä ihmistä auttaisi, että se käy kerran viilossa ajamassa jonkun toisen nurmikon.

Mulla sama tilanne kuin aloittajalla. Joo rauta-arvot on tutkittu spesialistilla (luulin yhteen aikaan että niissä on häikkää, ei ollut) , ei sekään ole mulle perhettä ja ystäviä tuonut.

Tekisin ittsarin jos se olisi helppoa ja kivutonta. 

Vierailija
50/108 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävi 5 minuuttia ulkona ja on siinä pieni ero kun astuu sisältä ulos tai takaisin sisälle mutta ei paljoa. Sisällä olo on hyvin masentunut ja tyhjä, ulkona ehkä enemmän tyhjä. En osaa sitä selittää mutta kun ulkona katselee ympärilleen niin tulee olo että jotain tunnetiloja tämän pitäisi herättää minussa mutta on vain tyhjää. No onko sitten tunnetilat syvällä niin jumissa ettei pääse ylös vai alkaako ne lopullisesti kadota.

Vaikka tuntemattomana tässä puhun niin silti jotain asioita ei kyllä uskalla puhua vaikka ei niistä tunnistaisi. Erikseen muussa aloituksessa voisi mutta silloin siitä puuttuu konteksi ja en tiedä auttaisiko mitenkään vai onko ihan turhaa höpinää mutta saisi ehkä jonkun lisäkuvan tilanteeseen.

Toki hoitajan kanssa voi jutella kaikesta mutta kun vain kerran kuussa noin tunnin juttelee ei siinä paljoa ehdi.

Puhuminen kai olisi mikä voisi ehkä pikkaisen auttaa, kriisipuhelimeenkin kun soittaa ja pääsee puhumaan pieni helpotus sillä on oloon, vähän isompi jos olotila ollut parempi. Reipas tunnin kävely auttanut muutaman tunnin olotilaan kun ei mieli ole ollut näin syvällä mutta nyt sillä ei ole juuri yhtään vaikutusta. Mutta liikunta kai auttaa jos masennus ei ole kovin paha mutta vaikeaan hyöty on minimaalinen näin ainakin luin jostain. Onhan se tyhjää parempi mutta ei se paranna. Kai fyysinen terveyskin siitä hyötyy mutta jos energiat vähissä niin tunnin kävely ja loppu valveilla olo istumista ei se kovin paljoa muutosta tilanteeseen tee. ap 

Vierailija
51/108 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ois koiran hankinta ?  Tulisi pakostakin lenkkeiltyä. Ja koira on aina uskollinen ja kuuntelee. Koiraa lenkittäessä tutustuu myös toisiin ihmisiin, tästä mulla itselläkin kokemusta.

Vierailija
52/108 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkähän moni, joka yrittää soittaa kriisipuhelimeen sen yhden ainoan kerran elämässään, ei pääse läpi, kun ap pitää sitä palvelua omana ilmaisena terapeuttina? 

Ne kehottaa sieltä terveyskeskuksesta / psykiatriseltakin vaan soittamaan kriisikeskukseen. "Jos tuntuu siltä, että et pärjää niin soita 112 tai tule päivystykseen".

No mitä siellä sit? Potkaistaan pihalle vaikka olis just koittanut tappaa itseään ja samat ohjeet uusiksi.

Mitä yksinäinen ihminen oikeasti voi tehdä jos haluaa pysyä elossa?

Vierailija
53/108 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ois koiran hankinta ?  Tulisi pakostakin lenkkeiltyä. Ja koira on aina uskollinen ja kuuntelee. Koiraa lenkittäessä tutustuu myös toisiin ihmisiin, tästä mulla itselläkin kokemusta.

En ole ap, mutta itsekin masentunut ja eläkkeellä. Jos mulla olisi koira, kaikkein vähiten toivoisin ihmisten lähestyvän sitä (tai minua) ulkona, olisi painajaismaista!

Vierailija
54/108 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on monta, et ole yksin tuossa tilanteessa, jos se nyt mitään lohduttaa.

Vierailija
55/108 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmistä auttaa usein se, kun saa auttaa jotain toista. Voisitko tehdä jotain läheisen hyväksi? Käydä kaupassa, ulkoiluttaa koiraa, leikata nurmikon? Varsinkin vanhukset olisivat innoissaan jos saisivat ilmaista apua ja sinä saisit ainakin merkityksellisiä kokemuksia.

Minkä läheisten ja mistä sä löydät vanhuksen autettavaksi?

Vierailija
56/108 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama tilanne.

Vasta yritin itsemurhaa. "Ota apua vastaan, soita sinne tänne tonne jotka ohjaa sut uudestaan soittamaan sinne tänne tonne, laitetaan sut jonoon sinne tai tonne, tänne et ainakaan tule". Oon niin täynnä että en pysty edes itkemään enää.

Millonka saadaan edes chattipalsta tänne?

Vierailija
57/108 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mt hoitsu soittaa vain joka toinen kuukausi ja itse saa aina kysyä uutta aikaa, ilmeisesti toivovat ettei tarviis soitella minulle ollenkaan. Mutta en päästä niitä niin vähällä. Ittsarin paikaksi olen suunnitellut paikallisen mt- lafkan vessaa. Järkyttyypähän joku edes vähän kuolemastani. 

Vierailija
58/108 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mt hoitsu soittaa vain joka toinen kuukausi ja itse saa aina kysyä uutta aikaa, ilmeisesti toivovat ettei tarviis soitella minulle ollenkaan. Mutta en päästä niitä niin vähällä. Ittsarin paikaksi olen suunnitellut paikallisen mt- lafkan vessaa. Järkyttyypähän joku edes vähän kuolemastani. 

Joukkoitsemurha eduskuntatalon edustalla?

Vierailija
59/108 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joukkoitsemurha eduskuntatalon edustalla?

Sopii minulle

Vierailija
60/108 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koirista hyvin vähän kokemusta. Minulla on ollut kissoja kauan mutta ei pariin vuoteen kun joudun viemään edellisen viimeiselle käynnille eläinlääkärillä. Rahatilanne sellainen että ehkä juuri ja juuri voisi kissa mennä että olisi ruokaan että lääkärikäynteihin varaa mutta se on siinä ja siinä niin ei ole tullut hankittua vaikka kissoista pidän ja kaipaan niitä. Koira olisi paljon kalliimpi ja olen enemmän kissaihminen. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi