Vaikea masennus, ahdistuneisuushäiriö, työkyvyttömyys+eläkkeellä, yksinäisyys eikä juuri ketään kelle puhua
Ainoat mille voi puhua miltä oikeasti tuntuu ja miten menee on mt-hoitajalle kerran kuussa ja lähes joka päivä kriisipuhelimeen. Tänään ollut hyvin väsynyt ja masentunut olo vaikka kävi tunnin reippaalla kävelyllä se vaan väsytti enemmän ja koko päivä mennyt käytännössä ihan ohi. Telkasta katsonut youtubea mutta se ollut lähinnä ilman mitään kiinnostusta katsomista eli videoita vaan pyörinyt mutta ei ole kiinnostanut katsella.
Yritin soittaa kriisipuhelimeen useamman kerran mutta ovat kaikki varattuja. Se että pääsee puhumaan auttaa edes hieman, muuten päässä asiat alkaa pyörimään todella synkkänä.
Muita ihmisiä ei sitten juuri ole. Satunnaisia lyhyitä jutteluja naapurin tai puolituttujen kanssa mutta hyvin pinnallisia ja sukulaisten kanssa joskus näkee mutta kaikilla oma elämä ja olen varmasti pelkkä rasite heille.
Aurinko paistaa ulkona mutta ei kohota millään tavalla mieltä. Makoilin iltapäivällä 2-3 välillä ja ehkä nukahdin hetkeksi ja siitä lähtien ollut tokkurainen olo ja sellainen on aina jos nukkuu päivällä.
Käy kyllä ne ihan synkimmätkin ja lopulliset ajatukset mielessä aikaajoin.
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Miten kauan olet ollut eläkkeellä?
3 vuotta. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3 vuotta. ap
Onko se siis pysyvä eläke, eikä sinua enää kuntouteta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3 vuotta. ap
Ei vaan kuntoutustuki on varmaan oikea termi mutta siis kelan kautta ja pitää uusia aina määräajoin. Onko sitten harhaanjohtavaa sanoa olevansa eläkkeellä tosin itse koen olevani eläkkeellä enkä kuntoutuksessa kun ei minulle mitään kuntouttavaa toimintaa ole edes järjestetty. Tai no välillä käynnyt töissä kun rahanpuute mutta aika taistelua ollut selvitä töissä edes vähän aikaa. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3 vuotta. ap
Ei vaan kuntoutustuki on varmaan oikea termi mutta siis kelan kautta ja pitää uusia aina määräajoin. Onko sitten harhaanjohtavaa sanoa olevansa eläkkeellä tosin itse koen olevani eläkkeellä enkä kuntoutuksessa kun ei minulle mitään kuntouttavaa toimintaa ole edes järjestetty. Tai no välillä käynnyt töissä kun rahanpuute mutta aika taistelua ollut selvitä töissä edes vähän aikaa. ap
Olet määräaikaisella eläkkeellä, periaatteessa sinun pitäisi saada kuntoutusta mutta tietenkin kaikessa säästetään. Varmaan jossain vaiheessa sinua kehoitetaan hakemaan pysyvää eläkettä. Oletko ikinä saanut terapiaa?
Mulla päinvastoin elämänlaatu parani, kun katkaisin välit jotakuinkin kaikkiin.
Yksin on paljon helpompaa hengittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3 vuotta. ap
Olet määräaikaisella eläkkeellä, periaatteessa sinun pitäisi saada kuntoutusta mutta tietenkin kaikessa säästetään. Varmaan jossain vaiheessa sinua k
Määräaikainen joo. Niin tiedä sitten missä vaiheessa kehottavat hakemaan pysyää, kai ne siinäkin jotain säästäisi kun kaikessa säästetään. Ei ole terapiaa ollut. Kysellyt hoitajalta aina joskus mutta kertonut että niin ruuhkaista ettei edes oteta jonoon tai jotain vastaavaa. Ovat myös kaukana ne mihin ehkä saisi jotain kelakorvausta mutta senkin kanssa kävisi kalliiksi käydä yli sadan kilometrin päässä ees taas useita kertoja kuussa ja montako vuodessa. No auttaisiko en ole varma mutta joo en tiedä aika sama kai kuten olenko elossa vai en. ap
Meet vaan soittelen naapureiden ovikelloja. Ne tykkää
Kuntoutustuella olet siis, tutki Kelan kuntoutuskurssit ja hoitajasi pitäisi osata auttaa siinä. Lääkärin B lausunnon tarvitset ja oman hakemuksen.
Mielenterveyden keskusliitolla on myös kuntoutuskursseja, tutustu niihin heidän sivuiltaan. Jos vointisi ei vielä ole sellainen että hyödyt noista niin edellä on jo annettu vinkkejä omaan oloon.
Niin ja Mielenterveystalon omahoito -ohjelmat, tutki niitä myös.
Alkoholi tai muut päihteet, jos ne kuvassa mukana, kannattaa lopettaa kokonaan.
Onko sulla ikinö ollut ihmissuhteita?
Vierailija kirjoitti:
Kuntoutustuella olet siis, tutki Kelan kuntoutuskurssit ja hoitajasi pitäisi osata auttaa siinä. Lääkärin B lausunnon tarvitset ja oman hakemuksen.
Mielenterveyden keskusliitolla on myös kuntoutuskursseja, tutustu niihin heidän sivuiltaan. Jos vointisi ei vielä ole sellainen että hyödyt noista niin edellä on jo annettu vinkkejä omaan oloon.
Niin ja Mielenterveystalon omahoito -ohjelmat, tutki niitä myös.
Alkoholi tai muut päihteet, jos ne kuvassa mukana, kannattaa lopettaa kokonaan.
Ei tule juotua tai muuta kun lääkkeet vaikka välillä miettinyt auttaisiko edes hetkeksi humalatila tähän oloon mutta jäänyt väliin. ap
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ala-asteella jonkinasteisia kavereita ollut mutta jäänneet pois ylä-asteella eikä sen jälkeen ole ollut yhtäkään kaveria tai ystävää. Parisuhdetta ei ollut ollenkaan, ei edes ensisuudelmaa. ap
Ole ap iloinen tuosta eläkkeestä! Se mahdollistaa sulle paljon, mm. harrastuksia! Mun mielenterveyttä syö tehokkaasti taloudellinen epävarmuus.
Olen aika lailla samassa tilanteessa kuin sinä, mutta itse en taas pääse eläkkeelle, vaikka työkyvyttömäksi mut on todettu aspergerin + adhd:n + vaikea masennuksen takia. Ansiopäivät ovat kohta menneet ja sitten siirryn työmarkkinatuelle. Töihin en tule ikinä enää pääsemään, kun ikää on mittarissa jo 35 vuotta ja työhistoriani on muutenkin repaleinen.
Meinasin t*ppaa itseni lääkkeillä tuossa taannoin ja olin soittamassa itselleni jo ambulanssia, kunnes muistin että psykiatrinen hoito vaan pahentaa oloa. Olen myös vuosien varrella yrittänyt soittaa eri kriisipuhelimiin ja ikinä en ole saanut puheluani läpi. Välillä mietin, että onko nuokin jotain k*setusta. Kuka noista saa apua?! Vertaisryhmissäkin missä käyn (silloin kun jaksan), on puhuttu juuri tästä.
Ihmistä auttaa usein se, kun saa auttaa jotain toista. Voisitko tehdä jotain läheisen hyväksi? Käydä kaupassa, ulkoiluttaa koiraa, leikata nurmikon? Varsinkin vanhukset olisivat innoissaan jos saisivat ilmaista apua ja sinä saisit ainakin merkityksellisiä kokemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Ihmistä auttaa usein se, kun saa auttaa jotain toista. Voisitko tehdä jotain läheisen hyväksi? Käydä kaupassa, ulkoiluttaa koiraa, leikata nurmikon? Varsinkin vanhukset olisivat innoissaan jos saisivat ilmaista apua ja sinä saisit ainakin merkityksellisiä kokemuksia.
Aloittajalla ei ole läheisiä, sehän hänen ongelmansa on. Luuletko että vanhukset haluaa masentuneen mielenterveyseläkeläisen seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ala-asteella jonkinasteisia kavereita ollut mutta jäänneet pois ylä-asteella eikä sen jälkeen ole ollut yhtäkään kaveria tai ystävää. Parisuhdetta ei ollut ollenkaan, ei edes ensisuudelmaa. ap
Mistäköhän tuo johtuu? En usko, että olit jo tuolloin masentunut, vaan pikemminkin masennus on seurausta jostain häiriöstä, joka estää sinua solmimasta ihmissuhteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäköhän tuo johtuu? En usko, että olit jo tuolloin masentunut, vaan pikemminkin masennus on seurausta jostain häiriöstä, joka estää sinua solmimasta ihmissuhteita.
Varmaan siitä että minulla asperger ja adhd diagnoosit. Joo varmaan alkava muistisairaus kun muistin nämä vasta kun ylempänä eräs kirjoittaja mainitsi että hänellä on nämä ja nyt sitten haukun itseäni kun ei heti alussa muistanut edes näitä mainita. Mutta joo huono itsetunto myöskin olemassa. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siitä että minulla asperger ja adhd diagnoosit. Joo varmaan alkava muistisairaus kun muistin nämä vasta kun ylempänä eräs kirjoittaja mainitsi että hänellä on nämä ja nyt sitten haukun itseäni kun ei heti alussa muistanut edes näitä mainita. Mutta joo huono itsetunto myöskin olemassa. ap
Missä vaiheessa masennus alkoi? Oletko opiskellut mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siitä että minulla asperger ja adhd diagnoosit. Joo varmaan alkava muistisairaus kun muistin nämä vasta kun ylempänä eräs kirjoittaja mainitsi että hänellä on nämä ja nyt sitten haukun itseäni kun ei heti alussa muistanut edes näitä mainita. Mutta joo hu
Päälle 20 vuotta. Yhden ammatin olen opiskellut josta 20 vuotta jolloin pää vielä toimi. 2 muuta yritystä opiskella toinen ammatti eivät onnistuneet enää, oli sen verran mielenterveys jo huonona. Opiskellulla alalla en ole töitä tehnyt yli 15 vuoteen. ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla päinvastoin elämänlaatu parani, kun katkaisin välit jotakuinkin kaikkiin.
Yksin on paljon helpompaa hengittää.
Aikansa se oli mullakin noin, mutta sitten tuli seinä vastaan. En siis todellakaan halua elämääni takaisin niitä ihmisiä, mutta ei tämä totaaliyksinäisyyskään sovi sitten kuitenkaan vaikka joo kahdesta pahasta pienempi onkin.
Sulle symppis hyvää viikonloppua. (sivu)