Miksi onnellisesta lapsettomuudesta ei saa puhua?
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
"Miksi minun pitäisi tuoda esiin muita puolia? Omaa lapsettomuuttani ja sen ongelmallisuutta muiden silmissä tässä pohdin, en perhe-elämän eri ulottuvuuksia.
Ap"
Jos sanot, että et ole missään vaiheessa esittänyt lapsiperhe-elämää pelkkänä stressinä, se on vain minun ajatusmaailmaani, oletan, että tosiaan olet sitten esittänyt muunkinlaisia kommentteja. Sitä en sanonut, että sinun pitäisi tuoda mitään puolia esille lapsiperhe-elämästä.
Olen sanonut että minulle kerrotun ja omien havaintojeni perusteella lapsiperhe-elämä on usein stressaavaa. Sinä sanot minun sanoneen että se on pelkkää stressiä. Onko se sitten projisointia vai mitä, se jäänee sinun pohdittavaksesi.
Ap
Ketään ei oikeasti kiinnosta onko ap:lla lapsia vai ei. Ainoastaan lähisuku ja läheisimmät ystävät voivat ehkä olla kiinnostuneita ja mikäli ovat huonokäytöksisiä tuovat sen myös esille tenttaamalla ap:ta.
Ap päättää spämmiä omaa agendaansa vauvapalstalle, sen sijaan että käskisi äitinsä/siskonsa/anoppinsa/käynyt keskittyvän omiin asioihinsa.
Vierailija kirjoitti:
Saahan sitä elämästään puhua... ei ole ainakaan tähän mennessä käsketty olla hiljaa sillä perusteella, ettei ole lapsia.
Riippuu varmaan miten ja missä puhut aiheesta. Vertailu on junttia. Et voi tietää, mitä lapsiperheen arki on. Et voi verrata omaa elämääsi heihin. Et voi sanoa, että se on hauskempaa tai tylsempää, koska se on ainoa elämä, mitä elät. Et tiedä muusta! Mihin se vertailusi perustuisi? Sama juttu tietysti äideillä. Äitien tyhmyyden selittää lapset, mutta mikä sinun tyhmyytesi selittää?
Anna äitien kehua lapsillaan ja kasvata itseluottamusta niin, että voit tuntea samanlaista ylpeyttä omista asioistasi ilman, että niillä tarvitsee korostaa.
Siis tällä palstalla ei saa puhua kun aloitukset poistetaan.
Aikamoista analyysiä tuli sieltä taas.
Ap
Miksi te velat aloitatte näitä ketjuja koko ajan?
Kun ketään perheellistä ei edelleenkään kiinnosta hankitko lapsia vai et. Ole rauhassa yksin ja keskity omiin juttuihin.
Mulla oli muuten työkaverina tällainen vela ja kun tulin raskaaksi ni vois sitä ilkeilyn ja v..uilun määrää. Kommenteja "älä kuvittele saavas etuja koska oot raskaana!" Jäin monesti sanattomaksi. Niin ilkeää kiisaamista.
Noh, siitä alle 2 vuoden päästä ilmoitti tämä vela olevansa raskaana. Teki heti perään vielä toisenki lapsen. Että olisko kuitenkin iso pelko kaiken takana. Ei uskalleta itse, joten todistellaan kovaan ääneen mitrn kauheeta olis saada lapsi ja samalla omalla tavallaan haukutaan kaikki lapsia hankkivat.
Vierailija kirjoitti:
Ketään ei oikeasti kiinnosta onko ap:lla lapsia vai ei. Ainoastaan lähisuku ja läheisimmät ystävät voivat ehkä olla kiinnostuneita ja mikäli ovat huonokäytöksisiä tuovat sen myös esille tenttaamalla ap:ta.
Ap päättää spämmiä omaa agendaansa vauvapalstalle, sen sijaan että käskisi äitinsä/siskonsa/anoppinsa/käynyt keskittyvän omiin asioihinsa.
Mitä kumman agendaa?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"No eihän se ole lainkaan sama asia. Aloittaja halusi avata keskustelun tästä aiheesta, jotta ihmiset pääsee jakamaan mielipiteitään ja kokemuksiaan, kun se on keskustelemisen idea. Sinä tykität ketjun täyteen omaa juttuasi ja lapsettomien sekä heidän kokemusten, havaintojen ja valintojen mitätöintiä.
Siis lähes joka viikko saa mediasta lukea painostusta ja syyllistämistä siitä, miksi naiset ei tee riittävästi lapsia, syntyvyys on hälyttävän matalalla ja väläytellään milloin mitäkin synnytystalkoita ja vauvabonuksia. "
Säkin tykität nyt tätä juttuasi, etkä jaa kokemuksiasi ja mielipiteitäsi tästä aiheesta. Jos et halua, että jatkan kommentointiani, voithan olla nostamatta mun viestejäni esiin ja jatkamalla mulle vastailua.
Sori nyt vaan, mutta vaikutat suoraan sanottun
a todella tyhmältä ihmiseltä.
Sinusta ilmeisesti omakohtainen tekeminen on ainoa keino hankkia empiiristä tietoa tästä maailmasta, eli jokainen asia täytyy henkilökohtaisesti itse tehdä, tai ei pysty ymmärtämään sitä ja muodostamaan siitä käsitystä. Ei mun tarvitse vetää heroiinia suoneen ymmärtääkseni, että se on huono idea eikä ole mua varten.
Hirvittää vähän lastesi puolesta ja millainen kasvattaja olet, kun perustiedot elämästä on tuolla tasolla.
Hauskaa, että sinä arvostelit mua ikävän sävyisestä keskustelusta ja tykittelystä, ja seuraavassa viestissä ryhdyt sitten haukuumaankin. Muistutan edelleen, että sinä myös arvostelit mua vääränlaisesta keskustelusta aloitukseen nähden. No, ilmeisesti omasi on sitä oikeanlaista keskustelua, joten vastaan siihen.
Joo, siitä, millaista vanhemmuus on, todella saa tietoa ryhtymällä vanhemmaksi. Ja jos ei ole vanhempi, ei kannata tosiaan alkaa kertomaan vanhemmille, millaista vanhemmuus on (kuten aloittaja siinä poistetussa ketjussa teki). Sitä mä en sanonut, etteikö aloittaja voi näkemänsä ja kuulemansa perusteella tehdä ihan omat johtopäätöksensä siitä, haluaako hän lapsia vai ei. En ole missään vaiheessa sanonut, millaisia elämänvalintoja hänen pitäisi tehdä, en ole yrittänyt etsiä arkoja paikkoja hänen elämästään (vaikka se tuntuu olevan muotia tässä keskustelussa) enkä ole yrittänyt ruotia hänen elämäänsä. En tiedä, miksi vaahtoat asiata minulle. Mulle on aivan yksi lysti, hankkiiko joku lapsia vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"No eihän se ole lainkaan sama asia. Aloittaja halusi avata keskustelun tästä aiheesta, jotta ihmiset pääsee jakamaan mielipiteitään ja kokemuksiaan, kun se on keskustelemisen idea. Sinä tykität ketjun täyteen omaa juttuasi ja lapsettomien sekä heidän kokemusten, havaintojen ja valintojen mitätöintiä.
Siis lähes joka viikko saa mediasta lukea painostusta ja syyllistämistä siitä, miksi naiset ei tee riittävästi lapsia, syntyvyys on hälyttävän matalalla ja väläytellään milloin mitäkin synnytystalkoita ja vauvabonuksia. "
Säkin tykität nyt tätä juttuasi, etkä jaa kokemuksiasi ja mielipiteitäsi tästä aiheesta. Jos et halua, että jatkan kommentointiani, voithan olla nostamatta mun viestejäni esiin ja jatkamalla mulle vastailua.
Miksi edelleen koet että minä kerron lisääntyneille millaista heidän elämänsä on? :D Hassu ajatus.
Ap
Mitä puhumista siinä on, että ihminen pyrkii tekemään sellaiset valinnat, että on onnellinen?
Vierailija kirjoitti:
"Enhän minä sanonut siinä mitään tuollaista. Sanoin että monien tuntemieni lapsiperheiden elämä on vanhempien omien sanojen mukaan usein stressaavaa.
Ap"
Sulta menee pointti kokonaan ohi. Ylipäätään tuo, että koet tarvetta vertailla ja nimenomaan nähdä sen lapsiperhe-elämän vain stressaavana. Mä en montaa ihmistä nykyajassa tiedä, joka ei stressistä valita. Kun hän valittaa stressistään, voi toki tulkita, että hänen koko elämänsä on stressaavaa, tai sitten voi tulkita, että hän haluaa nyt vain purkaa sitä elämänsä stressiä. Jos sä tuot julki, että sun mielestä lapsiperhe-elämän silkka stressaavuus on enemmän sääntö kuin poikkeus, et voi oikein puhua neutraalista asenteesta - edelleen sulla ei ole siitä kokemusta etkä voi sitä ymmärtää. Jos joku toinen lapsiperheellinen tulee kertomaan mulle stresaavasta tilanteestaan, mulla ei ole mikään pakko nähdä hänen koko elämäänsä
Mammalla hermot kireällä. Ei taida ollakaan niin ihanaa ? Ainakin meillä lapsettomilla on rauhaa ja hermot balanssissa ja kunnossa.
Lyhytnäköistä omassa mukavuudenhalussaan köllöttelyä.
Vierailija kirjoitti:
Lapset ilmeisesti hankitaan koska halutaan elämään epämukavuutta?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Miksi minun pitäisi tuoda esiin muita puolia? Omaa lapsettomuuttani ja sen ongelmallisuutta muiden silmissä tässä pohdin, en perhe-elämän eri ulottuvuuksia.
Ap"
Jos sanot, että et ole missään vaiheessa esittänyt lapsiperhe-elämää pelkkänä stressinä, se on vain minun ajatusmaailmaani, oletan, että tosiaan olet sitten esittänyt muunkinlaisia kommentteja. Sitä en sanonut, että sinun pitäisi tuoda mitään puolia esille lapsiperhe-elämästä.
Olen sanonut että minulle kerrotun ja omien havaintojeni perusteella lapsiperhe-elämä on usein stressaavaa. Sinä sanot minun sanoneen että se on pelkkää stressiä. Onko se sitten projisointia vai mitä, se jäänee sinun pohdittavaksesi.
Ap
Huomaatko, että viestistä toiseen esität tuollaisia psykologisia vihjailuja? Mä en ole esittänyt susta ainoatakaan luonnehdintaa, en ole ottanut kantaa siitä, millainen persoonallisuus olet tai kommentoinut valintojasi. Kuitenkin olet nyt jo monessa viestissäsi tarjonnut arkaa paikkaa ja nyt projisointia. Mun mielestä sun kannattaa miettiä, miksi toimit noin. Tämän enempää en asiasta kirjoita.
Aloitin koko keskustelun siksi, että minua häiritsi sinun tapasi esittää asiat vastakkainasetteluna. Siis että sinun pitää verrata valintaasi toisten valintaan ja jostain syystä esittää se toinen vaihtoehto yksipuolisessa valossa. Esim. mulla ei ole tarvetta tällaiseen. Mun mielestä ihmiset tekevät valintansa eikä mun tarvitse perustella itselleni, että en minä tuota halua, koska se on vain tuota yhtä kauheaa asiaa. Ei kaikki asiat ole mulle, mutta mieluummin näen, miksi toiset haluavat jotain asiaa kuin että miksi minä en halua tuota.
Nyt mun pitää lähteä tallille, koska mulla alkaa kahden tunnin päästä valmennus.
Henkisesti epäkypsät ihmiset vertailevat itseään toisiin, ja haluavat korostaa omaa erinomaisuuttaan.
Kumma tarve lapsettomilla aina tuoda korostetusti omia valintojaan esille.
Vähän sama, jos joutuu syömään sellaisen kasvisyöjän viereen joka koko ajan puhuu omasta asiastaan ja eikä ymmärrä olla puhumatta omaa agendaansa koko ajan. Ärsyttävää kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvästi se ei ole yksi lysti, kun ihan raivon vallassa spämmit ketjua?
Itse julistit caps lock pohjassa, että vain oma kokemus pätevöittää muodostamaan käsityksen asioista tässä maailmassa eikä saa keskustella mistään, josta ei ole omakohtaista kokemusta. Tässä haisee nyt vahvasti elämämkovakoulu.
Oikeasti tietoa kannattaa hankkia ja kuunnella myös niitä muiden ihmisten kokemuksia. Myös havainnointi on tapa hankkia empiiristä tietoa. Jopa jos aikoo hankkia lapsia, kannattaa hankkia tietoa ja myös kuunnella muita esim varhaiskasvatuksen asiantuntijoita, oli heillä itsellään lapsia tai ei. Ei se noin mene, että vain omakohtainen, itse koettu pätevöittää ymmärtämään. Monet vanhemmat on myös huonoja vanhempia.
Ap, koetko olevasi kaiken keskipiste? Jonka oman elämän valinnoilla on valtava merkitys jollekin tuntemattomalle ihmiselle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap"
Ap
Huomaatko, että viestistä toiseen esitä
Kyllä, koen että tässä taustalla on jotain diipimpää psykologiaa koska olet omituisen hyökkäävä ja esität jatkuvasti minun sanoneen asioita joita en ole sanonut. Siksi koen että ehkä projisoit tai joku osuu arkaan paikkaan, mutta sitä en voi tietenkään tietää.
On meillä jotain yhteistäkin, lähden tallille puolelta. :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap, koetko olevasi kaiken keskipiste? Jonka oman elämän valinnoilla on valtava merkitys jollekin tuntemattomalle ihmiselle?
En, mutta koen ihmetystä siitä että lapsettomuuteni on niin kova pala monille.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset ilmeisesti hankitaan koska halutaan elämään epämukavuutta?
Ap
Kannatta kysyä omalta äidiltäsi miksi hän hankki sinut.
Saahan sitä elämästään puhua... ei ole ainakaan tähän mennessä käsketty olla hiljaa sillä perusteella, ettei ole lapsia.
Riippuu varmaan miten ja missä puhut aiheesta. Vertailu on junttia. Et voi tietää, mitä lapsiperheen arki on. Et voi verrata omaa elämääsi heihin. Et voi sanoa, että se on hauskempaa tai tylsempää, koska se on ainoa elämä, mitä elät. Et tiedä muusta! Mihin se vertailusi perustuisi? Sama juttu tietysti äideillä. Äitien tyhmyyden selittää lapset, mutta mikä sinun tyhmyytesi selittää?
Anna äitien kehua lapsillaan ja kasvata itseluottamusta niin, että voit tuntea samanlaista ylpeyttä omista asioistasi ilman, että niillä tarvitsee korostaa.