Miksi onnellisesta lapsettomuudesta ei saa puhua?
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku poikkis halusi lapsen? Tuliko teillä ero sen takia? Ehkä kannattaisi käsitellä asia loppuun.
Sulla on törpöt sukulaiset jos tollasia kyselee. Millaisella työpaikkalla olet, jos sua siellä joku kuumottaa? Tulisi mieleenkään kysellä työkavereiden lisääntymishaluista töissä.
Nosta resilienssiä äläkä hae ulkoista validointia elämällesi.
Juu, kaksikin.
Ja törppöjähän monet ihmiset tämän asian suhteen ovat, siitä juuri on kyse.
En hae validitointia yhtään millekään.
Ap
Onhan tää aloitusten tekeminen ulkoisen hyväksynnän hakemista.
Ole onnellinen omassa elämässäsi äläkä pistä niin suurta painoarvoa sille mitä ajattelet muiden sinusta ajattelevan. Tosiasiassa ihmiset miettivät lähinnä omaa elämäänsä, eivät sinun lapsettomuuttasi.
"Onhan se tästä sinun spämmimisen määrästä ihan ilmiselvää, että joku arka paikka sinulla nyt on.
Tajuatko, että Ap:n kokemus elämästä on ihan yhtä pätevä ja validi kuin sinun? Koska nyt puhutaan ihan subjektiivisesta kokemuksesta. Ap ei halua lapsia, mutta sinusta lapset on elämän sisältö. Entä sitten? Me ihmiset ollaan erilaisia ja halutaan elämältä eri asioita. Niin se vaan on. Pitäisikö sinun kasvaa aikuiseksi?"
Jaa, no sitten aloittajallakin on oltava arka paikka, koska hänkin spämmii tähän ketjuun koko ajan.
Aloittajan kokemus vanhemmuudesta ei ole yhtä pätevä ja validi kuin minun, koska hän ei ole vanhempi. Minulla ei ole ongelmaa, jos joku ei halua lapsia. En koe, että se kuuluu mulle mitenkään.
En edelleenkään ymmärrä, mikä se arka paikka voisi olla, ja jos ei kukaan muukaan osaa ottaa siihen kantaa, ehkä kyse on vain heitosta, jota käytetään, kun halutaan loukata, muttei oikein keksitä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku poikkis halusi lapsen? Tuliko teillä ero sen takia? Ehkä kannattaisi käsitellä asia loppuun.
Sulla on törpöt sukulaiset jos tollasia kyselee. Millaisella työpaikkalla olet, jos sua siellä joku kuumottaa? Tulisi mieleenkään kysellä työkavereiden lisääntymishaluista töissä.
Nosta resilienssiä äläkä hae ulkoista validointia elämällesi.
Juu, kaksikin.
Ja törppöjähän monet ihmiset tämän asian suhteen ovat, siitä juuri on kyse.
En hae validitointia yhtään millekään.
Ap
Onhan tää aloitusten tekeminen ulkoisen hyväksynnän hakemista.
Ole onnellinen omassa elämässäsi äläkä pistä niin suurta painoarvoa sille mitä ajattelet muiden sinusta ajattelevan. Tosiasiassa ihmiset miettivät lä
Onko? Vai onko tuo kuitenkin vain sinun kokemuksesi, että keskusteleminen on ulkoisen hyväksynnän hakemista?
Olen onnellinen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
"Onhan se tästä sinun spämmimisen määrästä ihan ilmiselvää, että joku arka paikka sinulla nyt on.
Tajuatko, että Ap:n kokemus elämästä on ihan yhtä pätevä ja validi kuin sinun? Koska nyt puhutaan ihan subjektiivisesta kokemuksesta. Ap ei halua lapsia, mutta sinusta lapset on elämän sisältö. Entä sitten? Me ihmiset ollaan erilaisia ja halutaan elämältä eri asioita. Niin se vaan on. Pitäisikö sinun kasvaa aikuiseksi?"
Jaa, no sitten aloittajallakin on oltava arka paikka, koska hänkin spämmii tähän ketjuun koko ajan.
Aloittajan kokemus vanhemmuudesta ei ole yhtä pätevä ja validi kuin minun, koska hän ei ole vanhempi. Minulla ei ole ongelmaa, jos joku ei halua lapsia. En koe, että se kuuluu mulle mitenkään.
En edelleenkään ymmärrä, mikä se arka paikka voisi olla, ja jos ei kukaan muukaan osaa ottaa siihen kantaa, ehkä kyse on vain heitosta, jota käytetään, kun halutaa
Minä kysyin sinulta mikä se on mutta et vastannut. En halua spekuloida.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomuus itse valittuna on mielen sairaus.
Entä, jos ei vain löydy sopivaa puolisoa, kenen kanssa voisi tehdä lapsia. Siksi lspsetttomuutts halutaan nostaa, että se ei ole mikään outo ratkaisu. Yleensä kastenteko vaatii myös rakastuneet osapuolet...
"Toki kerrotaan, ja näkeehän senkin. Päällimmäiseksi silti jää ajatus siitä, ettei se ole minun juttuni. Silti sitä elämäntyyliä minulle tyrkytetään.
Ap"
Kiva, että kerrotaan. Ehkä sitten voit tuoda senkin asian esille sen sijaan, että esität toisenlaisen elämänvalinnan pelkkänä stressinä. Esim. mulla ei ole mitään tarvetta esittää sun elämänvalintaa minkäänlaisena. Sun elämäsihän se on.
"Minä kysyin sinulta mikä se on mutta et vastannut. En halua spekuloida.
Ap"
En voi oikein vastata, kun en hahmota, mihin se voisi liittyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Olet ymmärtänyt koko ketjun ihan väärin.
En kuvittele koko lapsiperhe-elämän olevan pelkkää stressiä, jos vanhempi kertoo esim. loman olleen stressaava. Minä kuitenkin haluan erilaista elämää, ja se on ongelma yllättävän monille.
Mitä minä vertailin?
Toki olen mielessäni vertaillut lapsiperhe-elämää lapsettomaan elämään kun olen elämäni suuntaviivoja funtsinut. Olisi typerää tehdä niin iso päätös miettimättä ollenkaan.
Ap"
No, sinä nyt kuitenkin kirjoittelit ketjussasi siitä, miten lapsiperheen loma on ennen kaikkea stressaava kokemus, ja jos ei ole, se on poikkeus. Ei ehkä kannata kirjoittaa noin, jos haluaa ennemmin painottaa jotain muita asioita. Käsittääkseni vertailit omaa elämääsi tähän.
Niin, oman kokemukseni mukaan näin on. Valtaosa lapsiperheelli
Toisen käden tietoa :-) Kerro omasta KOKEMUKSESTASI, älä mitä joku toinen on sulle kertonut. Ja koska sulla ei ole lapsia, et voi puhua yhtään mitään lapsiperheiden loman tai muunkaan elämän stressaavuudesta yleisenä totuutena.
Vierailija kirjoitti:
En edelleenkään ymmärrä, mikä se arka paikka voisi olla, ja jos ei kukaan muukaan osaa ottaa siihen kantaa, ehkä kyse on vain heitosta, jota käytetään, kun halutaa
No eihän se ole lainkaan sama asia. Aloittaja halusi avata keskustelun tästä aiheesta, jotta ihmiset pääsee jakamaan mielipiteitään ja kokemuksiaan, kun se on keskustelemisen idea. Sinä tykität ketjun täyteen omaa juttuasi ja lapsettomien sekä heidän kokemusten, havaintojen ja valintojen mitätöintiä.
Siis lähes joka viikko saa mediasta lukea painostusta ja syyllistämistä siitä, miksi naiset ei tee riittävästi lapsia, syntyvyys on hälyttävän matalalla ja väläytellään milloin mitäkin synnytystalkoita ja vauvabonuksia.
Vierailija kirjoitti:
"Toki kerrotaan, ja näkeehän senkin. Päällimmäiseksi silti jää ajatus siitä, ettei se ole minun juttuni. Silti sitä elämäntyyliä minulle tyrkytetään.
Ap"
Kiva, että kerrotaan. Ehkä sitten voit tuoda senkin asian esille sen sijaan, että esität toisenlaisen elämänvalinnan pelkkänä stressinä. Esim. mulla ei ole mitään tarvetta esittää sun elämänvalintaa minkäänlaisena. Sun elämäsihän se on.
En ole missään kohtaa esittänyt sitä pelkkänä stressinä, se on sinun ajatusmaailmaasi.
Ehkä alkaa avautua se arka paikka...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Olet ymmärtänyt koko ketjun ihan väärin.
En kuvittele koko lapsiperhe-elämän olevan pelkkää stressiä, jos vanhempi kertoo esim. loman olleen stressaava. Minä kuitenkin haluan erilaista elämää, ja se on ongelma yllättävän monille.
Mitä minä vertailin?
Toki olen mielessäni vertaillut lapsiperhe-elämää lapsettomaan elämään kun olen elämäni suuntaviivoja funtsinut. Olisi typerää tehdä niin iso päätös miettimättä ollenkaan.
Ap"
No, sinä nyt kuitenkin kirjoittelit ketjussasi siitä, miten lapsiperheen loma on ennen kaikkea stressaava kokemus, ja jos ei ole, se on poikkeus. Ei ehkä kannata kirjoittaa noin, jos haluaa ennemmin painottaa jotain muita asioita. Käsittääkseni vertailit omaa elämääsi tähän.
Niin, oman
Enkä sellaista ole tehnytkään.
Ap
"No eihän se ole lainkaan sama asia. Aloittaja halusi avata keskustelun tästä aiheesta, jotta ihmiset pääsee jakamaan mielipiteitään ja kokemuksiaan, kun se on keskustelemisen idea. Sinä tykität ketjun täyteen omaa juttuasi ja lapsettomien sekä heidän kokemusten, havaintojen ja valintojen mitätöintiä.
Siis lähes joka viikko saa mediasta lukea painostusta ja syyllistämistä siitä, miksi naiset ei tee riittävästi lapsia, syntyvyys on hälyttävän matalalla ja väläytellään milloin mitäkin synnytystalkoita ja vauvabonuksia. "
Säkin tykität nyt tätä juttuasi, etkä jaa kokemuksiasi ja mielipiteitäsi tästä aiheesta. Jos et halua, että jatkan kommentointiani, voithan olla nostamatta mun viestejäni esiin ja jatkamalla mulle vastailua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap"
En ole missään kohtaa esittänyt sitä pelkkänä stressinä, se on sinun ajatusmaailmaasi.
Ap
Okei, no jos et ole esittänyt pelkkänä stressinä, mitä puolia olet sitten tuonut esiin?
Jos sulle alkaa se avautua, niin kerro ihmeessä mullekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap"
Ap
Okei, no jos et ole esittänyt pelkkänä stressinä, mitä puolia olet sitten tuonut esiin?
Jos sulle alkaa se avautua, niin kerro ihmeessä mullekin.
Miksi minun pitäisi tuoda esiin muita puolia? Omaa lapsettomuuttani ja sen ongelmallisuutta muiden silmissä tässä pohdin, en perhe-elämän eri ulottuvuuksia.
Ap
Olen itsekin lapseton, mutta noissa aloituksissa on usein sellainen piiloitettu kettuilun maku jossa haukutaan lapsellisten elämää rankaksi, raskaaksi, kakarat huutaa ja riehuu ja sitä kauhistellaan. Suurimmalle osalle ihmisiä omat lapset ovat todella rakkaita ja tärkeitä joten on vaikea olla ottamatta henkilökohtaisesti jonkun ulkopuolisen mielipiteitä. Minusta muiden lapsettoman elämäntyylin kauhistelu on ihan yhtälailla asiatonta ja toisten elämään puuttumista mutta sama pätee toisinkin päin.
Oma lapsettomuus on sen tason elämäntyyli etten edes ajattele koko asiaa. En koe tarpeelliseksi puhuakaan asiasta tai kauhistella muiden erilaisia valintoja. Jos joku kysyy miksi olen lapseton, vastaan neutraalisti että ei vain tullut hankittua lapsia. Esim. työpaikalla ärsyttää yhtälailla ihmiset jotka puhuvat vain lapsistaan tai sitten tekevät ison numeron onnellisesta lapsettomuudestaan.
Mitä sä oikein haluat? Mitalin vai?
Puhukaa jonkun terapeutin kanssa, jos omat elämän valinnat vaatii jatkuvaa vatkausta keskustelupalstoilla.
Ei elämä ole joku kilpailu lapsettomien ja perheellisten välillä.
Vierailija kirjoitti:
"No eihän se ole lainkaan sama asia. Aloittaja halusi avata keskustelun tästä aiheesta, jotta ihmiset pääsee jakamaan mielipiteitään ja kokemuksiaan, kun se on keskustelemisen idea. Sinä tykität ketjun täyteen omaa juttuasi ja lapsettomien sekä heidän kokemusten, havaintojen ja valintojen mitätöintiä.
Siis lähes joka viikko saa mediasta lukea painostusta ja syyllistämistä siitä, miksi naiset ei tee riittävästi lapsia, syntyvyys on hälyttävän matalalla ja väläytellään milloin mitäkin synnytystalkoita ja vauvabonuksia. "
Säkin tykität nyt tätä juttuasi, etkä jaa kokemuksiasi ja mielipiteitäsi tästä aiheesta. Jos et halua, että jatkan kommentointiani, voithan olla nostamatta mun viestejäni esiin ja jatkamalla mulle vastailua.
Sori nyt vaan, mutta vaikutat suoraan sanottuna todella tyhmältä ihmiseltä.
Sinusta ilmeisesti omakohtainen tekeminen on ainoa keino hankkia empiiristä tietoa tästä maailmasta, eli jokainen asia täytyy henkilökohtaisesti itse tehdä, tai ei pysty ymmärtämään sitä ja muodostamaan siitä käsitystä. Ei mun tarvitse vetää heroiinia suoneen ymmärtääkseni, että se on huono idea eikä ole mua varten.
Hirvittää vähän lastesi puolesta ja millainen kasvattaja olet, kun perustiedot elämästä on tuolla tasolla.
Tämä palsta on vauvapalsta ei velojen lapsettomuuden spämmialusta.
"Miksi minun pitäisi tuoda esiin muita puolia? Omaa lapsettomuuttani ja sen ongelmallisuutta muiden silmissä tässä pohdin, en perhe-elämän eri ulottuvuuksia.
Ap"
Jos sanot, että et ole missään vaiheessa esittänyt lapsiperhe-elämää pelkkänä stressinä, se on vain minun ajatusmaailmaani, oletan, että tosiaan olet sitten esittänyt muunkinlaisia kommentteja. Sitä en sanonut, että sinun pitäisi tuoda mitään puolia esille lapsiperhe-elämästä.
Toki kerrotaan, ja näkeehän senkin. Päällimmäiseksi silti jää ajatus siitä, ettei se ole minun juttuni. Silti sitä elämäntyyliä minulle tyrkytetään.
Ap