Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi onnellisesta lapsettomuudesta ei saa puhua?

Vierailija
11.07.2025 |

Miksi se ärsyttää?

Kommentit (133)

Vierailija
21/133 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hei! Se on Ap:n mielipide ja kokemus. Hänellä on siihen oikeus. Tämä on keskustelupalsta, tai ainakin joskus oli. Keskustelun idea on puhua ihmisten kokemuksista ja mielipiteistä."

Mä varmasti saan sitten vastata siihen omalla mielipiteelläni, johon mulla vastaavasti on oikeus.

Vierailija
22/133 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menee sulla jankkaamiseksi tämä asia. Täällä on ihan normaalia, että aloitukset lähtee. Joku nyt vaan päätti olla sulle ilkeä. 

Mä en ymmärrä mikä sun pointti on? Ihmisillä on erilaiset elämät ja niiden vertailu on aika turhaa. 

Ole rauhassa lapseton, kukaan sua pakota hankkimaan niitä. Tosin jos meininki jatkuu yhtä oikeistolaisena, niin voi aborttioikeus ja ehkäisy olla jossain vaiheessa uhattuna. 

Eihän tässä ehdi jankkaamaan kun kokoajan aloitukset poistetaan.

Pointti on se etten voi ymmärtää ihmisiä jotka haluavat minun lisääntyvän, kun oma kokemukseni sen kannattavuudesta on päinvastainen. En minäkään sano lisääntyneelle että anna lapsesi pois, se kannattaa.

Ap

Kuka sulle on ilmaissut pakottavan tarpeen sun

Ystävät, työkaverit, entiset puolisot, sukulaiset, miehen sukulaiset, poliitikot.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/133 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menee sulla jankkaamiseksi tämä asia. Täällä on ihan normaalia, että aloitukset lähtee. Joku nyt vaan päätti olla sulle ilkeä. 

Mä en ymmärrä mikä sun pointti on? Ihmisillä on erilaiset elämät ja niiden vertailu on aika turhaa. 

Ole rauhassa lapseton, kukaan sua pakota hankkimaan niitä. Tosin jos meininki jatkuu yhtä oikeistolaisena, niin voi aborttioikeus ja ehkäisy olla jossain vaiheessa uhattuna. 

Pointti on se etten voi ymmärtää ihmisiä jotka haluavat minun lisääntyvän, kun oma kokemukseni sen kannattavuudesta on päinvastainen. En minäkään sano lisääntyneelle että anna lapsesi pois, se kannattaa.

Ap

Sulla ei ole omaa kokemusta lasten hankkimisen kannattavuudesta. Sulla on siitä ennakkoajatus tai mielipide, mutta ei kokemusta.

Vierailija
24/133 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jankkaaja ilmestyi ketjuun ja pommittaa useita lyhyen esseen pituisia kommentteja puolustuskannalta ja Ap:ta tölvien. Jollain meni tunteisiin. 🙄

On olemassa sanonta: Viisaat oppii myös muiden kokemuksista, tyhmät ei opi edes omistaan. Kaikkia virheitä ei tarvitse itse tehdä.

Vierailija
25/133 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku nyt trollaa sua poistelemalla aloituksiasi. Ei se tarkoita, ettei saisi puhua. VPN:n avulla tuollainen kiusaaminen on helppoa.

Tapahtuu muillekin tällä palstalla. Täysin tavalliset aiheet täyttyy ilkeilystä ja törkykommenteista ja sitten poistuu. Sanoman vika kun mahdollistaa tämmöisen toiminnan, tai sitten mode poistaa kaikki aloitukset asioista, joista on eri mieltä? En itse sen takia enää koskaan tee tänne yhtäkään aloitusta, on ihan ajanhaaskausta.

Tuskin täällä mitään modeja on.

Vierailija
26/133 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomuus itse valittuna on mielen sairaus. 

Vierailija
27/133 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Niin, oman kokemukseni mukaan näin on. Valtaosa lapsiperheellisistä on kertonut lomien olevan stressaavaa aikaa. Tämänkin kerroin kyllä ketjussa. Osuiko se pahaan paikkaan?

Ap"

Ei, oman kokemuksesi mukaan ei ole, koska sinulla ei ole omaa kokemusta lapsiperhe-elämästä. Sinä kuulet jonkin asian ja muodostat mielipiteesi sen mukaan. Sen yhden kuulemasi asian lisäksi on olemassa paljon muita asioita, joita sinä et kuule, koska ne eivät jotenkaan ole sellaisia asioita, joista ihmiset tapaavat puhua kahvihuonekeskusteluissa. Ei vaikkapa puhuta siitä, miten ihanaa on seurata, kun oma lapsi kasvaa, kehittyy ja oppii asioita. Ei siitä, miten hienoa on tunnistaa omien sukulaisten kasvonpiirteitä omissa lapsissaan. Ei siitä, miten mukavalta tuntuu, kun saa pitää omaa lasta sylissä. Se, että joskus on stressaavaa, ei poista sitä, että on myös nämä asiat. (Ja ehkä joku joskus puhuukin näistä asioista kahvipöydä

Onko sinulla siis kokemusta kaikesta lapsiperhe-elämästä koska sulla on lapsia? Vai vain siitä omastasi, ja omasta vinkkelistäsi? Miksei minun kokemukseni siitä, mitä minulle kerrotaan, saa olla todellinen?

Aggressiivinen ulosantisi kertoo että joku osuu nyt arkaan paikkaan. Kerro sinä mikä.

Ap

Vierailija
28/133 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jankkaaja ilmestyi ketjuun ja pommittaa useita lyhyen esseen pituisia kommentteja puolustuskannalta ja Ap:ta tölvien. Jollain meni tunteisiin. 🙄

On olemassa sanonta: Viisaat oppii myös muiden kokemuksista, tyhmät ei opi edes omistaan. Kaikkia virheitä ei tarvitse itse tehdä.

Eli siis ei saa kirjoittaa omaa mielipidettään, jos sä et tykkää siitä, koska silloin se on jankkaamista.

Vierailija
29/133 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sulla ei ole omaa kokemusta lasten hankkimisen

Totta, tai kannattamattomuudesta. Miksi jotkut luulevat tietävän asian paremmin kuin minä itse?

Ap

Vierailija
30/133 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa puhua, mutta kerro, mikä lapsettomuudesta on hyvää, älä siitä, mikä lapsiperheessä on huonoa.

On enemmän aikaa ja rahaa itselle, on helpompaa vain lähteä jonnekin, ei tarvitse ostaa synttäri/joululahjoja. Onhan noita hyviä puolia vaikka miten paljon

eri

Tietenkin lapsettomana on enemmän mahdollisuuksia olla itsekäs ja minäkeskeiseen kietoutunut, sitä tuskin kukaan kiistää. Mutta jättämällä huomiotta keskustelun toisen osapuolen esittämät ja havainnoimat positiiviset näkökohdat, luodaan itselle kaikessa itsekeskeisyydessä myös ajatusvinouma, joka kallistuskulmaltaan viettää älyllisen rehellisyyden puuttumiseen.

Vierailija
31/133 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku poikkis halusi lapsen? Tuliko teillä ero sen takia? Ehkä kannattaisi käsitellä asia loppuun. 

Sulla on törpöt sukulaiset jos tollasia kyselee. Millaisella työpaikkalla olet, jos sua siellä joku kuumottaa? Tulisi mieleenkään kysellä työkavereiden lisääntymishaluista töissä. 

Nosta resilienssiä äläkä hae ulkoista validointia elämällesi. 

Vierailija
32/133 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama hankitko lapsia vai et. Mitä se kenellekään kuuluu, ihan oma asia.

Vierailija
33/133 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Onko sinulla siis kokemusta kaikesta lapsiperhe-elämästä koska sulla on lapsia? Vai vain siitä omastasi, ja omasta vinkkelistäsi? Miksei minun kokemukseni siitä, mitä minulle kerrotaan, saa olla todellinen?

Aggressiivinen ulosantisi kertoo että joku osuu nyt arkaan paikkaan. Kerro sinä mikä.

Ap"

Ei tietenkään ole kokemusta kaikesta lapsiperhe-elämästä. Mutta sulla ei ole ollenkaan kokemusta siitä, millaista on olla vanhempi. Eikä tarvitse ollakaan, sinähän olet tässä kertonut, että et halua vanhemmaksi. Ei kaikkien tarvitse haluta vanhemmiksi. Mutta siinä tapauksessa ei myöskään voi sanoa, että tietäisi yhtään mitään siitä, millaista on olla vanhempi. Kyllä, vanhemmuuteen liittyy paljon tunteita, mutta yksi tunne ei kuitenkaan sitä määritä, eikä yksi elämänvaihe. Isä ja äiti ovat myös aikuisen lapsen isä ja äiti.

En kirjoita aggressiivisesti, kirjoitan suoraan. En edelleenkään hahmota, mikä voisi olla se arka paikka, johon osuit, joten en edelleenkään osaa ottaa kantaa siihen. Jos haluat pohtia arkaa kohtaani, niin tee se toki, mutta älä jaksa enää kolmatta kertaa viitata siihen pelkkänä heittona.

Vierailija
34/133 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli siis ei saa kirjoittaa omaa mielipidettään, jos sä et tykkää siitä, koska silloin se on jankkaamista.

Miksi sinä et osaa ilmaista sitä mielipidettäsi normaalisti? Yksi kommentti riittää eikä tarvitse mitätöidä ja talloa muiden rajoja jankuttamalla. Jos joku sanoo henkilökohtaisesta asiasta, että on valinnut näin, koska xzy, niin ei sun tarvii pommittaa kymmentä kommenttia siihen päälle, miksi se on väärin.

Tässä maailmassa on paljon ihmisiä, paljon erilaisia elämänpolkuja ja valintoja. Jokainen tekee omansa, sitä pitää kunnioittaa, tai me menetetään vapaus valita.

Vierailija
35/133 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku poikkis halusi lapsen? Tuliko teillä ero sen takia? Ehkä kannattaisi käsitellä asia loppuun. 

Sulla on törpöt sukulaiset jos tollasia kyselee. Millaisella työpaikkalla olet, jos sua siellä joku kuumottaa? Tulisi mieleenkään kysellä työkavereiden lisääntymishaluista töissä. 

Nosta resilienssiä äläkä hae ulkoista validointia elämällesi. 

Juu, kaksikin.

Ja törppöjähän monet ihmiset tämän asian suhteen ovat, siitä juuri on kyse.

En hae validitointia yhtään millekään.

Ap

Vierailija
36/133 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Onko sinulla siis kokemusta kaikesta lapsiperhe-elämästä koska sulla on lapsia? Vai vain siitä omastasi, ja omasta vinkkelistäsi? Miksei minun kokemukseni siitä, mitä minulle kerrotaan, saa olla todellinen?

Ap"

Ei tietenkään ole kokemusta kaikesta lapsiperhe-elämästä. Mutta sulla ei ole ollenkaan kokemusta siitä, millaista on olla vanhempi. Eikä tarvitse ollakaan, sinähän olet tässä kertonut, että et halua vanhemmaksi. Ei kaikkien tarvitse haluta vanhemmiksi. Mutta siinä tapauksessa ei myöskään voi sanoa, että tietäisi yhtään mitään siitä, millaista on olla vanhempi. Kyllä, vanhemmuuteen liittyy paljon tunteita, mutta yksi tunne ei kuitenkaan sitä määritä, eikä yksi elämänvaihe. Isä ja äiti ovat myös aikuisen lapsen isä ja äiti.

En kirjoita aggressiivisesti, kirjoitan suoraan. En

Tiedän sen mitä siitä minulle kerrotaan, ja sen mitä läheisteni toimesta ja yleisillä paikoilla näen.

Ap

Vierailija
37/133 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinä et osaa ilmaista sitä mielipidettäsi normaalisti? Yksi kommentti riittää eikä tarvitse mitätöidä ja talloa muiden rajoja jankuttamalla. Jos joku sanoo henkilökohtaisesta asiasta, että on valinnut näin, koska xzy, niin ei sun tarvii pommittaa kymmentä kommenttia siihen päälle, miksi se on väärin.

Tässä maailmassa on paljon ihmisiä, paljon erilaisia elämänpolkuja ja valintoja. Jokainen tekee omansa, sitä pitää kunnioittaa, tai me menetetään vapaus valita.

Ahaa, ehkä tarkoititkin jotakuta muuta. Mä en ole nimittäin kommentoinut kenenkään valintoja tässä ketjussa tai sanonut, että lasten hankkiminen tai hankkimattomuus olisi väärin.

Vierailija
38/133 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan joku onnellinen vaikkei omista moottoripyörää.

Sama asiahan tuo on.

Vierailija
39/133 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap"

Tiedän sen mitä siitä minulle kerrotaan, ja sen mitä läheisteni toimesta ja yleisillä paikoilla näen.

Ap

No sitten varmasti sulle kerrotaan myös sitä, miten paljon omaa lasta rakastaa, miten hienoa on seurata oman lapsen kasvamista, miten mahtavaa on kokea sukupolvien jatkuvuus, miten hienoa on todistaa oman lapsen onnistumista, millainen tunne on pitää omaa vauvaa sylissä jne? Mutta sulle jää päällimmäisenä mieleen vain se, että joskus stressaa? Miksi?

Vierailija
40/133 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap"

En kirjoita aggressiivisesti, kirjoitan suoraan. En

Onhan se tästä sinun spämmimisen määrästä ihan ilmiselvää, että joku arka paikka sinulla nyt on.

Tajuatko, että Ap:n kokemus elämästä on ihan yhtä pätevä ja validi kuin sinun? Koska nyt puhutaan ihan subjektiivisesta kokemuksesta. Ap ei halua lapsia, mutta sinusta lapset on elämän sisältö. Entä sitten? Me ihmiset ollaan erilaisia ja halutaan elämältä eri asioita. Niin se vaan on. Pitäisikö sinun kasvaa aikuiseksi?