Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi onnellisesta lapsettomuudesta ei saa puhua?

Vierailija
11.07.2025 |

Miksi se ärsyttää?

Kommentit (133)

Vierailija
101/133 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä/kin on hirveän yleinen,joskin valheellinen tapa tehostaa omaa asiaansa väittämällä että on niin kuuma pottu että ei edes saa keskustella - ja tämä väite siis keskustelussa samasta aiheesta!

Anteeks vain, mutta tällainen  vaikuttaa melkoisen tyhmältä.

Vierailija
102/133 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tietoisessa lapsettomuudessani se on erittäin hyvää, että olen tällä ratkaisullani säästynyt niistä omista lapsista johtuvista ja myös jo aikuistuvien tai aikuistenkin lasten aiheuttamista  huolista ja murheista joita ystävä- ja lähipiiriini kuuluvat lasten vanhemmat ovat kokeneet. Kaikilla vanhemmilla ei todellakaan ole syystä tai toisesta elämä lastensa kanssa ruusuilla tanssimista. Vaikka olen lapseton elämääni on kuulunut ja kuuluu edelleen paljon lapsia, sillä olen viettänyt paljon aikaa läheisteni jälkikasvun kanssa ja minulla on heihin kaikkiin läheiset välit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/133 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miten lapsettomuutesi on kova pala kenellekään. Mutta se on rasittavaa, että sinä -niin kuin moni muukin- lapseton kuvittelee kuulopuheiden perusteella tietävänsä, millaista perheellisten elämä on.

Itselläni on kaksi lasta, enkä koskaan koe eläneeni kuluttavia ruuhkavuosia. Lapseni ovat olleet tosi "helppoa" lasta ollut, nyt jo aikuisia. He olivat sen verran rauhallisia (mutta touhukkaita), ettei ikinä tarvinnut olla silmiä selässä, eivät kiipeilleet jne., mutta leikkivät hirveän keskittyneesti jo 2-vuotiaasta eteenpäin. Olen työssä, jossa on lyhyitä päiviä luonnostaan, joten minulla on ollut aina omaa aikaa, olen esim. liikkunut intohimoisesti aina ja siihen on ollut tilaa jne. Siksi on tavallana naurettavaa lukea besserwissereiden käsityksiä, jossa ne joilla ole mitään kokemusta yleistävät kuulopuheiden perusteella, millaista "lapsellisten" elämä on. Mutta ei sekään, mitään kierroksia aiheuta.

En antaisi HETKEÄKÄÄN pois, hirveän haikea olo on usein siitä, että lapset eivät ole enää pieniä. Kaipaan sitä ja toivon, että pääsisinpä ajassa takaisin edes hetkeksi kokemaan sen. Niinkin stressaavaa se oli :D

Mutta nauti siitä, ettei sinulla lapsia ole! Hyvä ettei ole. Minä nautin siitä, että minulla on ja se on suurin lahja, minkä elämä on ikinä minulle antanut.

Vierailija
104/133 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa puhua, mutta kerro, mikä lapsettomuudesta on hyvää, älä siitä, mikä lapsiperheessä on huonoa.

On enemmän aikaa ja rahaa itselle, on helpompaa vain lähteä jonnekin, ei tarvitse ostaa synttäri/joululahjoja. Onhan noita hyviä puolia vaikka miten paljon

eri

Ei tarvitse ostaa synttäri- tai joululahjoja? No varsin vähästä se elämä helpottuu. 

Olen itse lapseton ja on ihan mukavaa muistaa toisia lahjoilla. Varsinkin kun sitä rahaa on säästynyt lapsettomana. 

Vierailija
105/133 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lyhytnäköistä omassa mukavuudenhalussaan köllöttelyä.

Lapset ilmeisesti hankitaan koska halutaan elämään epämukavuutta?

Ap

Kannatta kysyä omalta äidiltäsi miksi hän hankki sinut. 

Ei ainakaan siksi että hän halusi elämäänsä epämukavuutta, uskoisin.

Ap

Edellisessä kommetissasi epäilet, että lapset hankitaan, koska halutaan elämään epämukavuutta, mutta tämä ei koske omaa äitiäsi?

Vierailija
106/133 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

No niinpä, miksi luulet jonkun hankkineen lapsia epämukavuuden takia? 

Koska se jolle vastasin kertoi velauden olevan lyhytnäköistä mukavuudessa köllöttelyä. Oletan että silloin lisääntyminen tehdään epämukavuu

Oletatko myös jäätelön syömisen lisäävän hukkumisia?

Vaikuttaa siltä näitä ketjujasi seuranneena, että nautit suuresti sanojen ja asioiden vääntelystä ja haastat keskustelijoita verbaaliseen kaksintaisteluun. 

Oletko tylsistynyt? Oletko miettinyt vaikkapa opiskelua tms. johon suunnata ajatukset ja energia?

Vierailija
107/133 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä/kin on hirveän yleinen,joskin valheellinen tapa tehostaa omaa asiaansa väittämällä että on niin kuuma pottu että ei edes saa keskustella - ja tämä väite siis keskustelussa samasta aiheesta!

Tässä siis kyse siitä että 3 aiempaa keskustelua tästä aiheesta poistettiin.

Ap

Vierailija
108/133 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, miten lapsettomuutesi on kova pala kenellekään. Mutta se on rasittavaa, että sinä -niin kuin moni muukin- lapseton kuvittelee kuulopuheiden perusteella tietävänsä, millaista perheellisten elämä on.

Itselläni on kaksi lasta, enkä koskaan koe eläneeni kuluttavia ruuhkavuosia. Lapseni ovat olleet tosi "helppoa" lasta ollut, nyt jo aikuisia. He olivat sen verran rauhallisia (mutta touhukkaita), ettei ikinä tarvinnut olla silmiä selässä, eivät kiipeilleet jne., mutta leikkivät hirveän keskittyneesti jo 2-vuotiaasta eteenpäin. Olen työssä, jossa on lyhyitä päiviä luonnostaan, joten minulla on ollut aina omaa aikaa, olen esim. liikkunut intohimoisesti aina ja siihen on ollut tilaa jne. Siksi on tavallana naurettavaa lukea besserwissereiden käsityksiä, jossa ne joilla ole mitään kokemusta yleistävät kuulopuheiden perusteella, millaista "lapsellisten" elämä on. Mutta ei sekään, mitään kierroksia aiheuta.

En antaisi HETKEÄKÄÄN po

En minä mitenkään kuvittele tietäväni mitä lapsiperheiden elämä on. En tiedä valtaosasta perheiden elämää yhtään mitään.

Ap

Vierailija
109/133 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Edellisessä kommetissasi epäilet, että lapset hankitaan, koska halutaan elämään epämukavuutta, mutta tämä ei koske omaa äitiäsi?

Niin. Se koskee sitä joka sanoi että lapsettoman elämä on mukavuudessa köllöttelyä.

Sitähän se omalla kohdallani on, miksi tietoisesti tekisin siitä jotain muuta?

Ap

Vierailija
110/133 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Enhän minä sanonut siinä mitään tuollaista. Sanoin että monien tuntemieni lapsiperheiden elämä on vanhempien omien sanojen mukaan usein stressaavaa.

Ap"

Sulta menee pointti kokonaan ohi. Ylipäätään tuo, että koet tarvetta vertailla ja nimenomaan nähdä sen lapsiperhe-elämän vain stressaavana. Mä en montaa ihmistä nykyajassa tiedä, joka ei stressistä valita. Kun hän valittaa stressistään, voi toki tulkita, että hänen koko elämänsä on stressaavaa, tai sitten voi tulkita, että hän haluaa nyt vain purkaa sitä elämänsä stressiä. Jos sä tuot julki, että sun mielestä lapsiperhe-elämän silkka stressaavuus on enemmän sääntö kuin poikkeus, et voi oikein puhua neutraalista asenteesta - edelleen sulla ei ole siitä kokemusta etkä voi sitä ymmärtää. Jos joku toinen lapsiperheellinen tulee kertomaan mulle stresaavasta tilanteestaan, mulla ei o

Ihan oikeasti, aika harva on niin kovin kiinnostunut sinun elämästäsi, kuin kuvittelet heidän olevan. En jaksa uskoa että oikeasti yhtään kenellekään ( paitsi ehkä mummoksi haluavalle äidillesi) on mikään ongelma, että sinä et halua lapsia.

EHkä tossa korkeintaan ärsyttää tuo jauhaminen? Miten joku jaksaa elää elämäänsä jonkun sellaisen asian kautta mitä itsellä ei ole? Minullakaan ei ole kissoja, koska en niitä halua, ja kuvittelisin kissojen kanssa elämisen itselleni kamalaksi. Mutta en mä tee siitä numeroa tai elä elämääni sitä kautta. Miksi sinä elät lapsettomuutesi kautta?

Vierailija
111/133 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osuu selvästi lapsia tehneillä arkaan paikkaan nämä onnellisesti lapsettomien avaukset. Tulee sellainen vaikutelma, että monella jollakin asteella kaduttaa se perheen perustaminen vaikka lapsiaan varmasti rakastavat. Miettivät että olisiko se elämä voinutkin olla ihan eri tavalla onnellista ja vapaata vai aikuisten kesken. Aihe on kuitenkin niin tabu ettei sitä passaa edes hiljaa itsekseen pohtia vaan hyökätään sen toisenlaisen valinnan tehneiden kimppuun. Se hyökkäys kuitenkin paljastaa sen että pinnan alla asia mietityttää. 

Vierailija
112/133 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

No niinpä, miksi luulet jonkun hankkineen lapsia epämukavuuden takia? 

Koska se jolle vastasin kertoi velauden olevan lyhytnäköistä mukavuudessa köllöttelyä. Oletan

En ymmärtänyt kommenttia ollenkaan, mutta opiskelen paraikaa. Miksi ajattelet hukkumisten liittyvän jäätelönsyöntiin, ja miten se liittyy aiheeseen? Enkä todellakaan kaipaa mitään kaksintaistelua, miksi sinä kaipaat?

Ap

Vierailija
113/133 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenelle puhut tästä "onnellisesta lapsettomuudestasi"? Se vähän nimittäin vaikuttaa. Jos puhut siitä vauva-palstalla (huom. "vauva"), niin oletettavasti iso osa äideistä kokee, että tulet tahallaan ärsyttämään. Jos puhut siitä äidillesi, joka toivoo lapsenlapsia, niin äitisi on todennäköisesti surullinen puolestasi, koska et saa kokea lapsen saamiseen liittyviä isoja tunteita ja äitiyttä. Eli se ei häntäkään varsinaisesti ärsytä. 

Enemmänkin ihmetyttää, miksi koet tarvetta julistaa sitä onnellisuutta. Melkein voisi luulla, että et olekaan niin onnellinen ja alitajuisesti tiedät, että äitiyden onni on jotain sellaista, jota et voi koskaan saavuttaa, vaikka sinulla olisi kuinka monta kissaa ja vaikka kuinka maanisesti matkustelisit. 

Vierailija
114/133 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenelle puhut tästä "onnellisesta lapsettomuudestasi"? Se vähän nimittäin vaikuttaa. Jos puhut siitä vauva-palstalla (huom. "vauva"), niin oletettavasti iso osa äideistä kokee, että tulet tahallaan ärsyttämään. Jos puhut siitä äidillesi, joka toivoo lapsenlapsia, niin äitisi on todennäköisesti surullinen puolestasi, koska et saa kokea lapsen saamiseen liittyviä isoja tunteita ja äitiyttä. Eli se ei häntäkään varsinaisesti ärsytä. 

Enemmänkin ihmetyttää, miksi koet tarvetta julistaa sitä onnellisuutta. Melkein voisi luulla, että et olekaan niin onnellinen ja alitajuisesti tiedät, että äitiyden onni on jotain sellaista, jota et voi koskaan saavuttaa, vaikka sinulla olisi kuinka monta kissaa ja vaikka kuinka maanisesti matkustelisit. 

Tästä palstasta tosiaan puhuin, kun aloitukset poistuivat eilen.

En julista onneani kellekään, se tuntuisi omituiselta ja turhalta.

Ap

Vierailija
115/133 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se ei nosta syntyvyyttä...

Vierailija
116/133 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se olisi sama juttu kun jos sun kaverisi kehuskelisi vuonna 2045, että on se kiva kun lastenlapset taas tulevat kylään että teille ei varmaan taaskaan tule ketään eikä tule kukkia haudalle.

Vierailija
117/133 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa puhua, mutta kerro, mikä lapsettomuudesta on hyvää, älä siitä, mikä lapsiperheessä on huonoa.

Juu, se on ärsyttävää, kun ihminen, jolla ei ole kokemusta lapsiperhe-elämästä, kertoo, miten lapsiperhe-elämä on kauheaa.

Ja toisaalta eivät perheet tai ihmiset ole toistensa kopioita. Jos on kamala puoliso ja niinpä tietenkin muillakin on kamala puoliso. 🙄

On outoa kiistellä omista valinnoista ja väittää niitä ainoiksi oikeiksi.

Vierailija
118/133 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osuu selvästi lapsia tehneillä arkaan paikkaan nämä onnellisesti lapsettomien avaukset. Tulee sellainen vaikutelma, että monella jollakin asteella kaduttaa se perheen perustaminen vaikka lapsiaan varmasti rakastavat. Miettivät että olisiko se elämä voinutkin olla ihan eri tavalla onnellista ja vapaata vai aikuisten kesken. Aihe on kuitenkin niin tabu ettei sitä passaa edes hiljaa itsekseen pohtia vaan hyökätään sen toisenlaisen valinnan tehneiden kimppuun. Se hyökkäys kuitenkin paljastaa sen että pinnan alla asia mietityttää. 

Jokainen lapsen saanut on kyllä valinnastaan onnellinen. Ei sellaista rakkautta voi katua. Raskastakin joskus on mutta ei se saa katumaan lapsen hankintaa. Lapsettomat jäävät kaikesta tästä paitsi ja kaivelevat henkisinä teineinä napaa vielä keski-ikäisinä.😃

Vierailija
119/133 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä siis kyse siitä että 3 aiempaa keskustelua tästä aiheesta poistettiin.

Ap

Oletko kokeillut jotain voimaannuttavaa velasivustoa? Ehkä sieltä löytyy enemmän lapsiperheitä kauhistelevia? 

Vierailija
120/133 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menee sulla jankkaamiseksi tämä asia. Täällä on ihan normaalia, että aloitukset lähtee. Joku nyt vaan päätti olla sulle ilkeä. 

Mä en ymmärrä mikä sun pointti on? Ihmisillä on erilaiset elämät ja niiden vertailu on aika turhaa. 

Ole rauhassa lapseton, kukaan sua pakota hankkimaan niitä. Tosin jos meininki jatkuu yhtä oikeistolaisena, niin voi aborttioikeus ja ehkäisy olla jossain vaiheessa uhattuna. 

Eihän tässä ehdi jankkaamaan kun kokoajan aloitukset poistetaan.

Pointti on se etten voi ymmärtää ihmisiä jotka haluavat minun lisääntyvän, kun oma kokemukseni sen kannattavuudesta on päinvastainen. En minäkään sano lisääntyneelle että anna lapsesi pois, se kannattaa.

Ap

Kuka/ketkä haluavat sinun lisääntyvän?