Onko vanhemmalla oikeus ottaa lapsen tililtä rahaa?
Kela miinustaa lapsen tilillä olevat 340 euroa toimeentulosta ja katsoo, että vanhempi voi käyttää näitä rahoja menoihin. Mutta rikkooko vanhempi lakia jos käyttää lapsen tilin rahoja, jotka lapsi on tienannut kesätöissä? Voiko lapsi viedä vanhemman oikeuteen? Ja jos voi, niin kuka sillioin saa syytteen, vanhempi vai kela? Onko tällaisista tilanteista ennakkotapausta? Jos ei ole, voisin harkita ja suositella, että lapsi vie minut oikeuteen.
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
Olin siirtänyt lapsen rahat omalle tililleni ja suljimme toisen huoltajan kanssa lapsen tilin hänen ollessaan ala-ikäinen.
Tarkoitus oli säännöstellä rahan antamista lapselle joka oli tuhlari.
Toinen huoltaja kääntyi kuitenkin minua vastaan ja pakotti laittamaan kaikki rahat lapselle tämän uudelle tilille.
Olin ostanut lapsen vaatimuksesta kalliin uuden puhelimen sekä muita asioita mutta toinen huoltaja uhkasi minua poliisilla jos en näitäkin vielä maksa sille lapselle.
Maksoin kiltisti kaiken koska en jaksa enkä tykkää tapella.
Olkaahan te muutkin tarkkoina.
Miksi ostelette kalliita puhelimia ja elätte tuilla?
Ei palkkarahoillakaan meillä ostella lapselle kuin edullinen puhelin.
Jonnekin talouskurssille, mars.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin siirtänyt lapsen rahat omalle tililleni ja suljimme toisen huoltajan kanssa lapsen tilin hänen ollessaan ala-ikäinen.
Tarkoitus oli säännöstellä rahan antamista lapselle joka oli tuhlari.
Toinen huoltaja kääntyi kuitenkin minua vastaan ja pakotti laittamaan kaikki rahat lapselle tämän uudelle tilille.
Olin ostanut lapsen vaatimuksesta kalliin uuden puhelimen sekä muita asioita mutta toinen huoltaja uhkasi minua poliisilla jos en näitäkin vielä maksa sille lapselle.
Maksoin kiltisti kaiken koska en jaksa enkä tykkää tapella.
Olkaahan te muutkin tarkkoina.
Miksi ostelette kalliita puhelimia ja elätte tuilla?
Ei palkkarahoillakaan meillä ostella lapselle kuin edullinen puhelin.
Jonnekin talouskurssille, mars.
Kyllä Jonne osaa raha-asiansa hoitaa ilman kurssiakin. Ei ole yhtä pihalla kuin nämä tukielätit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikös tuossa sitaatissa puhuta nimenomaan tarpeista? Miksi jankkaat elatuksesta, jonka itsekin tajuat olevan eri asia?
Tarpeisiin ei saa käyttää. Jos lapsi jotain tarvitsee, vanhempi maksaa. Mielihaluihin ja turhuuksiin, joita lapsi itse haluaa, saa käyttää.
Lapsen tilille talletetut rahat ovat hänen omaisuuttaan, eikä niitä saa käyttää tai lainata muuhun kuin lapsen omiin tarpeisiin. Ei edes siinä tapauksessa, että rahat olisivat alun perin vanhemman itsensä tilille säästämiä.
yle
Kyllä, mutta tuo sana tarpeet on tässä todella huono, koska se viittaa tarpeellisiin asioihin, ja ne kuuluvat elatukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi ei kannatakaan availla lapselle mitään omia tilejä. Ei ainakaan mitään vauvasti asti olevia tilejä, mille säästetään "pesämunaa" ja lapsi saa sen täysikäisenä ja oppii samalla, että rahaa tulee kuin sadussa ilman, että tekee mitään sen eteen.
Lapsen rahat mieluitenkin käteisenä. Ja käyttäkää niitä lapsen varoja vaikka lasten harrastuksiin, jotta oppivat taitoja, joita voivat sitten isona hyödyntää vaikka ammatillisesti tai lisätienestinä.
Mikä on täysikäinen? :DD
Puhekieltä tollo. Kirjoitatko itse aina somessa kirjakieltä?
Siis oikeastiko puhut täysikäisistä? Siis samalla tavalla pain
Kiitos.
Varnaan juu joku mielialahäiriö myös, kun noin pillastuu ihmisten tavasta kirjoittaa. Tampereen seudulta, josta olen kotoisin, hän varmaan tulisi umpihulluksi... Ei ainakaan ihan täyspäisenä pysyisi, ainakaan täyspäiväisesti. :D
Hihi.
Kiitos.
Varnaan juu joku mielialahäiriö myös, kun noin pillastuu ihmisten tavasta kirjoittaa. Tampereen seudulta, josta olen kotoisin, hän varmaan tulisi umpihulluksi... Ei ainakaan ihan täyspäisenä pysyisi, ainakaan täyspäiväisesti. :D
Hihi.
Kyllä alaikäisen tililtä saa rahaa ottaa, alaikäinen kuitenkin on vielä. Olet vastuussa hänestä, joten sinulla on myös oikeuksia häneen. Olen itsekin ottanut rahaa lapsieni tililtä eikä mitään ole ikinä tapahtunut. Ei kenenkään lapsi vie oikeuteen tälläistä asiaa. Jos ne rahat estää kelan tuet, niin kyllä ne rahat vain sitten pitää käyttää, ei ehkä tarvitse ottaa tililtä mutta lapsi voi ostaa itselleen ruokaa ym elättää itsensä niillä rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Ei v*ttu tuo jankkaaja on vaj ukki.
Kenestä sä nyt puhut? Täällä monta eri jankkaajaa. Itsekin aloin jankata, koska olivat niin ärsyttäviä ja kuukautiskierto siinä kohtaa, missä kaikki ärsyttää. Sinäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikös tuossa sitaatissa puhuta nimenomaan tarpeista? Miksi jankkaat elatuksesta, jonka itsekin tajuat olevan eri asia?
Tarpeisiin ei saa käyttää. Jos lapsi jotain tarvitsee, vanhempi maksaa. Mielihaluihin ja turhuuksiin, joita lapsi itse haluaa, saa käyttää.
Lapsen tilille talletetut rahat ovat hänen omaisuuttaan, eikä niitä saa käyttää tai lainata muuhun kuin lapsen omiin tarpeisiin. Ei edes siinä tapauksessa, että rahat olisivat alun perin vanhemman itsensä tilille säästämiä.
yle
Kyllä, mutta tuo sana tarpeet on tässä todella huono, koska se viittaa tarpeellisiin asioihin, ja ne kuuluvat elatukseen.
Itse asiassa ei välttämättä. Jos lapsi tarvitsee uuden takin (mutta selviää elossa ilmankin), kyseessä on tarve, mutta ei elatus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yle
Sulle ei ilmeisesti ole tuttu asia Maslow'n tarvehierarkkia? Kaikki tarpeet eivät todellakaan kuulu elatukseen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä alaikäisen tililtä saa rahaa ottaa, alaikäinen kuitenkin on vielä. Olet vastuussa hänestä, joten sinulla on myös oikeuksia häneen. Olen itsekin ottanut rahaa lapsieni tililtä eikä mitään ole ikinä tapahtunut. Ei kenenkään lapsi vie oikeuteen tälläistä asiaa. Jos ne rahat estää kelan tuet, niin kyllä ne rahat vain sitten pitää käyttää, ei ehkä tarvitse ottaa tililtä mutta lapsi voi ostaa itselleen ruokaa ym elättää itsensä niillä rahoilla.
Tässä ketjussa lainataan viestiä, jonka mukaan näitä oikeusjuttuja on satoja vuodessa.
Se lapsi voi nostaa ne rahat pois tililtä. Näin saat seuraavana kuukautena tt tukea. Jos rahaa nyt ei tuhansia ole, silloin ne voi katsoa että niiden pitäisi riittää useammaksi kuukaudeksi. Lapsi voi sitten käteisellä ostaa itselleen mitä haluaa tai säästää.
Todella julmaa että alaikäinen lapsi on hankkinut itselleen ahkerana kesätyön ja käyttää osan lomastaan siihen, että voi säästää rahaa itselleen johonkin. Jos perhe on toimeentulotuella, niin lapsi tuskin mitään ylimääräistä on saanut koko vuonna. Ja sitten vanhempi ottaisi rahat tililtä. Tuossa menisi motivaatio töihin hyvin pitkäksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alaikäisen asioista vastaa hänen huoltajansa eli juridisesti ei ole mitään estettä nostaa rahoja lapsen tililtä. Eri asia sitten, miten moraalikäsitys tuohon suhtautuu.
On kavallus, jos vanhempi ottaa lapsen tililtä rahaa ja käyttää ne.
Ei ole, koska alaikäisen tiliin on myös vanhemmalla käyttöoikeus. Käyttöoikeus tarkoittaa, että rahoja saa käyttää haluamallaan tavalla.
Ei ihan tarkoita. Se tuli haltija määrää siitä tilistä. Siksi meillä lapsella on käyttöoikeus ja kortti minun sivutiliini. Et voi edes lahjoittaa isoja määriä lapselle ,ilman väliaikaista edunvalvojaa. Koska jo toimit lahjoittaessasi lapsen edunvalvojana, siinä on eturistiriita.
Alaikäisen lapset rahat vähentävät hänen toimeentulo osuuttaan. Valitettavasti näin. Muuten perhe siirtäisi kaikki varat lapsien tileille .
Vierailija kirjoitti:
Todella julmaa että alaikäinen lapsi on hankkinut itselleen ahkerana kesätyön ja käyttää osan lomastaan siihen, että voi säästää rahaa itselleen johonkin. Jos perhe on toimeentulotuella, niin lapsi tuskin mitään ylimääräistä on saanut koko vuonna. Ja sitten vanhempi ottaisi rahat tililtä. Tuossa menisi motivaatio töihin hyvin pitkäksi aikaa.
Onhan se kauhea jos jotkut lapset joutuvat elättämään itsensä. Mutta näin monessa perheessä on. Ja 18v potkitaan pihalle saman tien.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä epäreilulta ja epäkannustavalta tuntuu, mutta toisaalta jos perheessä kuitenkin silloin on rahaa, niin miksi perheen pitäisi tukiakaan saada? Ei Suomellakaan kuitenkaan ole loputtomasti varaa jakaa tukirahoja sinne sun tänne.
Ei ole. Ei missään tilanteessa. Se on varastamista jos lapsen tililtä nostat rahaa! Näistä on ihan tuomioita tullut.
On tehtävä oikaisupyyntö, jos tuollaista vaaditaan. Lasten tarpeisiin voi käyttää, eli ei voi saada toimeentulotukea johonkin harrastukseen, jos lapsella olisi itsellään riittävästi rahaa.
15-vuotta täyttänyt saa käyttää omalla työllään ansaitsemansa rahat itse.
Veikkaan, että tuolla tyypillä on lukihäiriö ja siksi hän ei hahmota sanaa täysikäinen, joka painottuu täys ikäinen, eikä mitenkään rahikainen tyylillä, kun tuo tollo kuvittelee.
eri