Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko vanhemmalla oikeus ottaa lapsen tililtä rahaa?

Vierailija
11.07.2025 |

Kela miinustaa lapsen tilillä olevat 340 euroa toimeentulosta ja katsoo, että vanhempi voi käyttää näitä rahoja menoihin. Mutta rikkooko vanhempi lakia jos käyttää lapsen tilin rahoja, jotka lapsi on tienannut kesätöissä? Voiko lapsi viedä vanhemman oikeuteen? Ja jos voi, niin kuka sillioin saa syytteen, vanhempi vai kela? Onko tällaisista tilanteista ennakkotapausta? Jos ei ole, voisin harkita ja suositella, että lapsi vie minut oikeuteen.

Kommentit (142)

Vierailija
101/142 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummasti hiljeni kavallus-jankkaaja, kun pyydettiin lakipykälää, joka kieltää lapsen rahojen käyttämisen lapsen asioihin. Jännä juttu......

En tiedä kuka tässä on "kavallusjankkaaja" (opettele kirjoittamaan), mutta minä en intä idareiden kanssa. Sinulle on nyt miljoona kertaa sanottu samat asiat, etkä edelleenkään ymmärrä, vaan yrität viedä aiheen aivan sivuraiteille asioihin, joista kukaan ei ole sanonut yhtään mitään aloituksessa. Tämän enempää en jankkaa kanssasi. Kakrun rahojen käyttö on kavallus, eikä kirjaimellisesti kukaan (muu kuin sinä) ole sanonut yhtään mitään mistään harrastuksista. Ketjun aihe määritellään ALOITUKSESSA, ei pitkin ketjua jossain randomissa kommentissa🙄🙄

Ja nimenomaan jos vanhemmalla on käyttöoikeus tiliin. Yli 15-vuotiaalla voi olla tili, jolla käyttöoikeus on pelkästään kakrulla itsellään. Jos vanhemmalla on pääsy tiliin ja käyttelee kakrun rahoja, se on kavallus. Ei sen kummempaa. Vauvapalstan kommentit eivät määrittele lakia eivätkä mitätöi kavalluksia.

Vierailija
102/142 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liittyy hyvin paljonkin. Ymmärtäisit sen, jos opettelisit lukemaan etkä huttaisi pää märkänä haukkumasanoja. Lapsen tilillä olevia rahoja saa käyttää lapsen tarpeisiin ihan samalla tavalla kuin minä käyttöoikeuden myötä saan käyttää äitini rahoja äitini tarpeisiin. Ei ole vaikea asia tämäkään. 

Paitsi että ei saa. Lapsen elatukseen ei saa käyttää lapsen omia rahoja. Sanoo laki. Äidin elatukseen saa käyttää äidin rahoja. Eli eri asia. 

Lapsen tilille talletetut rahat ovat hänen omaisuuttaan, eikä niitä saa käyttää tai lainata muuhun kuin lapsen omiin tarpeisiin. Ei edes siinä tapauksessa, että rahat olisivat alun perin vanhemman itsensä tilille säästämiä.

yle

Lapsen tarpeet on eri asia kuin elatus. Elatuksen tulee tulla vanhemmilta ja elatuksen ylittävät, lapsen haluamat asiat voidaan maksaa lapsen rahoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/142 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummasti hiljeni kavallus-jankkaaja, kun pyydettiin lakipykälää, joka kieltää lapsen rahojen käyttämisen lapsen asioihin. Jännä juttu......

En tiedä kuka tässä on "kavallusjankkaaja" (opettele kirjoittamaan), mutta minä en intä idareiden kanssa. Sinulle on nyt miljoona kertaa sanottu samat asiat, etkä edelleenkään ymmärrä, vaan yrität viedä aiheen aivan sivuraiteille asioihin, joista kukaan ei ole sanonut yhtään mitään aloituksessa. Tämän enempää en jankkaa kanssasi. Kakrun rahojen käyttö on kavallus, eikä kirjaimellisesti kukaan (muu kuin sinä) ole sanonut yhtään mitään mistään harrastuksista. Ketjun aihe määritellään ALOITUKSESSA, ei pitkin ketjua jossain randomissa kommentissa🙄🙄

Minä ja Suomen laki. Ketjun aiheena on nimenomaan lapsen rahojen käyttäminen eikä esim. toisten kirjoittajien haukkuminen, jota sinä harrastat, kun mitään oikeaa sanottavaa ei ole. 

Vierailija
104/142 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nimenomaan jos vanhemmalla on käyttöoikeus tiliin. Yli 15-vuotiaalla voi olla tili, jolla käyttö

Edellenkään se ei ole kavallus, jos rahoja käytetään lapsen tarpeisiin. Tutustu Suomen lakiin äläkä mölise omiasi. 

Vierailija
105/142 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liittyy hyvin paljonkin. Ymmärtäisit sen, jos opettelisit lukemaan etkä huttaisi pää märkänä haukkumasanoja. Lapsen tilillä olevia rahoja saa käyttää lapsen tarpeisiin ihan samalla tavalla kuin minä käyttöoikeuden myötä saan käyttää äitini rahoja äitini tarpeisiin. Ei ole vaikea asia tämäkään. 

Paitsi että ei saa. Lapsen elatukseen ei saa käyttää lapsen omia rahoja. Sanoo laki. Äidin elatukseen saa käyttää äidin rahoja. Eli eri asia. 

Lapsen tilille talletetut rahat ovat hänen omaisuuttaan, eikä niitä saa käyttää tai lainata muuhun kuin lapsen omiin tarpeisiin. Ei edes siinä tapauksessa, että rahat olisivat alun perin vanhemman itsensä tilille säästämiä.

yle

Lapsen tarpeet on eri asia kuin elatus. Elatuksen

No shit Sherlock! Mitäpä lottoot, miksi tuossa lukee TARPEISIIN, eikä elatukseen? 

Vierailija
106/142 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ps. Jos rahat ovat vanhemman hallinnassa, se on kavallus. Kenenkään henkilökohtaiselta tililtä ei voi kavaltaa mitään, jos sinne ei ole pääsyä.

Ei voi myöskään kavaltaa, jos on käyttöOIKEUS ko. tiliin. 

Idiootti 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Turhaan uliset idiottia, kun asia on noin. Käyttöoikeus tarkoittaa sitä, että on oikeus käyttää rahoja tilin omistajan tarpeisiin. Minulla on käyttöoikeus äitini tiliin ja saan täysin laillisesti maksaa sieltä esim. äidin puhelinlaskun tai äidin kauppaostokset. Kannattaa ottaa asioista

Jos joutuu elämään toimeentulotuella, se pitäisi muuttaa niin, ettei sillä kateta mitään ylimääräisiä kuluja kuten lemmikkieläimiä. Jos pidätte eläimiä, tienatkaa itse rahat niihin.

Vierailija
107/142 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

yle

Lapsen tarpeet on eri asia kuin elatus. Elatuksen

No eikös tuossa sitaatissa puhuta nimenomaan tarpeista? Miksi jankkaat elatuksesta, jonka itsekin tajuat olevan eri asia?

Vierailija
108/142 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nimenomaan jos vanhemmalla on käyttöoikeus til

Juuri nimenomaan tämän takia en intä sinun kanssasi enää yhtään enempää. Olet rasittavan tyhmä. KAKRUN RAHOJA SAA KÄYTTÄÄ HARRASTUKSIIN TAI YLIMÄÄRÄISEEN ASIAAN, JOTA EI TARVITSE ELÄÄKSEEN. TÄSTÄ EI OLE KIRJAIMELLISESTI YHTÄÄN MITÄÄN PUHETTA ALOITUKSESSA, JOTEN MITÄ V ITTUA JANKUTAT? Tämä on viimeinen kommenttini sinulle. Kun et vain idari tajua. 🙄

Vierailija
109/142 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin ongelma koskee käytännössä pääosin helsinkläisiä perheitä. Muualla maassa toimeentulotukiasiakkaita on yhteensä suunnilleen saman verran kuin pääkaupunkiseudulla, jossa etuudet on suurempia kuin muualla maassa. Miksi ne ongelmaiset perheet keskittyvät pienelle alueelle?

Lähde: Kelan tilasto (jonka mukaan ko. asiakkaita on toki muuallakin, mutta suhteessa eniten pääkaupungissa)

Vierailija
110/142 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen tarpeisiin eli pissaan ja kakkaan. Hih-hih-hiii!

Vierailija
111/142 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri nimenomaan tämän takia en intä sinun kanssasi enää yhtään enempää. Olet rasittavan tyhmä. KAKRUN RAHOJA SAA KÄYTTÄÄ HARRASTUKSIIN TAI YLIMÄÄRÄISEEN ASIAAN, JOTA EI TARVITSE ELÄÄKSEEN. TÄSTÄ EI OLE KIRJAIMELLISESTI YHTÄÄN MITÄÄN PUHETTA ALOITUKSESSA, JOTEN MITÄ V ITTUA JANKUTAT? Tämä on viimeinen kommenttini sinulle. Kun et vain idari tajua. 🙄

Näytpä aloituksessa kohta, jossa puhutaan elatuksesta tai käsketään haukkumaan toisia kirjoittajia. 

Vierailija
112/142 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Edellenkään se ei ole kavallus, jos rahoja käytetään lapsen tarpeisiin. Tutustu Suomen lakiin äläkä mölise omiasi."

Vierailija
113/142 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin siirtänyt lapsen rahat omalle tililleni ja suljimme toisen huoltajan kanssa lapsen tilin hänen ollessaan ala-ikäinen.

Tarkoitus oli säännöstellä rahan antamista lapselle joka oli tuhlari.

Toinen huoltaja kääntyi kuitenkin minua vastaan ja pakotti laittamaan kaikki rahat lapselle tämän uudelle tilille.

Olin ostanut lapsen vaatimuksesta kalliin uuden puhelimen sekä muita asioita mutta toinen huoltaja uhkasi minua poliisilla jos en näitäkin vielä maksa sille lapselle.

Maksoin kiltisti kaiken koska en jaksa enkä tykkää tapella.

Olkaahan te muutkin tarkkoina.

Vierailija
114/142 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

///

Turhaan mouhoat munanpää märkänä. Aloituksessa puhutaan nimenomaan siitä, että VANHEMPI KÄYTTÄÄ LAPSEN RAHOJA. Ja jos et kerran enää intä, MITÄ VTTUA JANKUTATA EDELLEEN!!!!

Vierailija
115/142 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikös tuossa sitaatissa puhuta nimenomaan tarpeista? Miksi jankkaat elatuksesta, jonka itsekin tajuat olevan eri asia?

Tarpeisiin ei saa käyttää. Jos lapsi jotain tarvitsee, vanhempi maksaa. Mielihaluihin ja turhuuksiin, joita lapsi itse haluaa, saa käyttää. 

Vierailija
116/142 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Edellenkään se ei ole kavallus, jos rahoja käytetään lapsen tarpeisiin. Tutustu Suomen lakiin äläkä mölise omiasi."

NO LOPETA SITTEN TUO INTTÄMINEN ÄLÄKÄ JANKKAA SAMAA ASIAA SATAAN KERTAAN 

Vierailija
117/142 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi ei kannatakaan availla lapselle mitään omia tilejä. Ei ainakaan mitään vauvasti asti olevia tilejä, mille säästetään "pesämunaa" ja lapsi saa sen täysikäisenä ja oppii samalla, että rahaa tulee kuin sadussa ilman, että tekee mitään sen eteen.

Lapsen rahat mieluitenkin käteisenä. Ja käyttäkää niitä lapsen varoja vaikka lasten harrastuksiin, jotta oppivat taitoja, joita voivat sitten isona hyödyntää vaikka ammatillisesti tai lisätienestinä.

Mikä on täysikäinen? :DD

Puhekieltä tollo. Kirjoitatko itse aina somessa kirjakieltä?

Siis oikeastiko puhut täysikäisistä? Siis samalla tavalla painottaen kuin rahikaiset tai paholaiset?

Itse tunnut olevan tosi ärsyttävä herra tai rouva Ylitäydellisyys, joka takertuu itse ihan epäolennaisuuksiin.

p.s. Etkö oikeasti ole koskaan kuullut puhekielestä tai vaikka murteista? Tekisi mieli nähdä sinun somehistoriasi ja tsekata montako oikeaa virhettä itseltäsi löytyy. :D

Vierailija
118/142 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarpeisiin ei saa käyttää. Jos lapsi jotain tarvitsee, vanhempi maksaa. Mielihaluihin ja turhuuksiin, joita lapsi itse haluaa, saa käyttää. 

Lapsen tilille talletetut rahat ovat hänen omaisuuttaan, eikä niitä saa käyttää tai lainata muuhun kuin lapsen omiin tarpeisiin. Ei edes siinä tapauksessa, että rahat olisivat alun perin vanhemman itsensä tilille säästämiä.

yle

Vierailija
119/142 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuilla asuvat, ainakin työttömät, syrjäkylille asumaan, saatana.

Ja tietyt takaisin kotimaahansa!

Vierailija
120/142 |
11.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei v*ttu tuo jankkaaja on vaj ukki.