Miksi et noudata nopeusrajoituksia?
Erään tietyön kohdalla minut ohitti ylinopeudella ainakin kymmenen autoa. Eräällä tutulla pitkällä maantiellä ohittaa lähes aina joku ylinopeudella. Osaisiko joku ylinopeutta ajava tehdä itsetutkiskelua ja kertoa miksi pitää ajaa nopeampaa kuin kyltti sallii?
t. ihmettelevä
Kommentit (226)
Vierailija kirjoitti:
Suomi on täynnä oman elämänsä liikennepoliseja. Ajetaan just ja just sallittua nopeutta ja ei varmasti päästetä ketään ohi.
Nämä kyllä parhaita. Painaa kaasua silloin jos hyvä ohituspaikka tai ohituskaista tuloillaan ja sen jälkeen voikin taas tiputtaa vauhdin.
Toinen hyvä keino haitata liikennettä on motarilla vasemmalla kaistalla pysyttely, oikealla kaistalla ei käydä vaikka tilaa olisi vaikka kuinka pitkä letka olisi jo kertynyt perään. Mikäli joku ohittaa oikealta välkytellään valoja ja soitetaan torvea vimmatusti. Samalla se kaasupoljinkin saattaa hetkellisesti löytyä jotta saisi ohituksen estettyä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on tarkasti noudatettava ettei vaan lipsahda ylinopeudelle.
Ja sit samat jampat on että kyllä ny motarille liittyvää pitää väistää vaikka sillä onkin kolmio.
Ei, vaan motarille liitytään liikennesääntöjen mukaisesti. Ne, jotka noudattavat liikennesääntöjä nopeusrajoitusten suhteen, noudattavat niitä parhaiten kyllä muutenkin. Sitten on se toinen rupuporukka, jonka mielestä yhteiset säännöt koskevat vain muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko parempi, että he jäisivät roikkumaan perääsi ja keräämään jonoa taakse?
Eihän jonoa voi mitenkään tulla jos kaikki ajavat rajoitusten mukaan. Ihan on ylinopeutta ajavien oma syy että jonoa tulee. Jos Heikki lähtee 17.00 ja Matti 17.15 kohti Lahtea niin mitenkä ihmeessä kohta Matti on Heikin persiin takana? Käsittämätöntä. Mut vielä hauskempaa on et Matti tuskailee kun joutuu jonossa ajeleen -)))!
Ajan paljon pitkää matkaa, ja tosiaan ihmettelen, että kun ajan vakionopeudensäädin päällä todellista nopeutta 7km/h yli nopeusrajoituksen, niin jatkuvalla syötöllä kaukaa takaa saavutetaan minut ja lopulta ohitetaan (usein täysin reikäpäisessä paikassa kaiken lisäksi). Liikennekuri on kokenut täysromahduksen ja valvontaa tulisi lisätä radikaalisti. Vaikea kuvitella parempaa kohdetta o
Mieti vaikka ne lähti vartin myöhemmin kuin sinä.😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän jonoa voi mitenkään tulla jos kaikki ajavat rajoitusten mukaan. Ihan on ylinopeutta ajavien oma syy että jonoa tulee. Jos Heikki lähtee 17.00 ja Matti 17.15 kohti Lahtea niin mitenkä ihmeessä kohta Matti on Heikin persiin takana? Käsittämätöntä. Mut vielä hauskempaa on et Matti tuskailee kun joutuu jonossa ajeleen -)))!
Ennemmin alinopeutta ajavien syy ja ihmisten jotka ei osaa antaa tilaa nopeimmille.
Tietyömaan kohdalla en ohittele mutta muuten kyllä. Koskaan en ole vaaratilannetta aiheuttanut, osaan kyllä ohittaa turvallisesti. Miksi se sua haittaa jos joku menee susta ohi? Mulla itselläni ei mene ratin takana mikään ihon alle. Se on itse asiassa aika ihmeellistä koska muuten kyllä hermostun herkästikin mutta jostain syystä ratin takana mulla on lehmän hermot.
Ne ihmiset jotka puhuvat alinopeudesta niin heiltä pitäisi ottaa välittömästi ajokortti pois. Ne jotka puhuvat alinopeudesta eivät ymmärrä edes sitä mitä nopeusrajoitus tarkoittaa.
Väitän että nämä jotka syyttää muita alinopeudesta ovat niitä surkeimpia kuskeja ja ne aiheuttaa eniten kolareita liikenteessä.
Ajan aina hieman "ylinopeutta" eli 100km alueella 105-110km/h ja 120km alueella 125km/h. Mutta siltikin aina mun ohi ajaa iso osa autoista. Erityisesti firmojen pakettiautot joissa ajajan paikalla joku käyrälippis. Sekä Audit sekä Bemarit, joissa myös nuorehkot mieskuskit.
Itselläni on ollut ajokortti 40 vuotta ja olen huomannut tämän muutoksen viimeisen kymmenen vuoden aikana että reilusta ylinopeudesta on tullut käytäntö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennemmin alinopeutta ajavien syy ja ihmisten jotka ei osaa antaa tilaa nopeimmille.
Tuossahan luki "jos kaikki ajavat rajoitusten mukaan". Ei sinänsä kyllä mikään ihme, että jos ei osaa noudattaa liikennesääntöjä, niin ei osaa ymmärtää lukemaansakaan. Ja mikäli "nopeammilla" tarkoitetaan merkittävää ylinopeutta kaahaavia kusipäitä, niin ei tietenkään normaalijärkisillä ole mitään velvoitetta alkaa sellaisia väistelemään ja tilaa antamaan. Ajakoot ihan vapaasti vaikka ensimmäiseen betonisiltaan.
Vierailija kirjoitti:
Ajan aina hieman "ylinopeutta" eli 100km alueella 105-110km/h ja 120km alueella 125km/h. Mutta siltikin aina mun ohi ajaa iso osa autoista. Erityisesti firmojen pakettiautot joissa ajajan paikalla joku käyrälippis. Sekä Audit sekä Bemarit, joissa myös nuorehkot mieskuskit.
Itselläni on ollut ajokortti 40 vuotta ja olen huomannut tämän muutoksen viimeisen kymmenen vuoden aikana että reilusta ylinopeudesta on tullut käytäntö.
Joo, noi firmalogoilla varustetut pakettiautot on huomattu itsekin. Firmojen kannattaisi miettiä, että onkohan se sittenkään hyvää mainosta painattaa näkyvät logot autoihin, jos niitä autoja ajaa kaahavat täysmulkut.
Vierailija kirjoitti:
Tietyömaan kohdalla en ohittele mutta muuten kyllä. Koskaan en ole vaaratilannetta aiheuttanut, osaan kyllä ohittaa turvallisesti. Miksi se sua haittaa jos joku menee susta ohi? Mulla itselläni ei mene ratin takana mikään ihon alle. Se on itse asiassa aika ihmeellistä koska muuten kyllä hermostun herkästikin mutta jostain syystä ratin takana mulla on lehmän hermot.
Ohittaminen on aina riski ja ohittajalla on aina vastuu koska ohittaessa ajat väärällä kaistalla. Ohittamisessa ei ole mitään vikaa mutta aina kun autot ajaa nokkakolarin niin silloin syynä on juurikin se että auto ei ole pysynyt omalla kaistalla.
Mä itse ihmettelen niitä ihmisiä jotka ohittavat koska mitä se ohittaminen hyödyttää? Olet minuutin nopeammin perillä, miksi ei vaan lähde aikasemmin liikkelle niin ei tarvitse ohittaa ja onko oikeasti niin kova kiire että kyse on minuutista?
Jonkun traktorin ohittamisen ymmärrän mutta en sitä jos joku ajaa esim 10 alle suurimman sallitun koska siitä ohittamisesta ei ole mitään hyötyä.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Ei ohittelussa ole mitään väärää, jos ohittaa nopeusrajoitusta hitaammin ajavia ajoneuvoja. Jos taas ohittaa pientä ylinopeutta ajavia, niin sitten on kyllä runsaasti kusta hölskymässä sen ohittajan päänupissä.
Minulla on niin jäätävän kokoinen pensseli, että ahdistaa istua sen kanssa paria minuuttia kauempaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ohittelussa ole mitään väärää, jos ohittaa nopeusrajoitusta hitaammin ajavia ajoneuvoja. Jos taas ohittaa pientä ylinopeutta ajavia, niin sitten on kyllä runsaasti kusta hölskymässä sen ohittajan päänupissä.
Niin miksi? Miksi se menee noin tunteisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylinopeutta ajavat herättävät myötähäpeän tunnetta.
Täällä lakeja ja asetuksia, niitä noudattamalla olisi kaikkien hyvä olla, mutta sitten on nämä oman elämänsä sankarit!
Onhan se valtava mielihyvää tuottava tunne, kun voi 80 alueella ajella 100 tai enemmän.
Niin onkin. Nauti sinä vaan siitä myötähäpeän tunteestasi.
Nauti sinäkin luonnevikaisuudestasi. Kukaan muu siitä tuskin nauttii, vaan erittäin todennäköisesti heijastuu haitallisena muihin myös liikenteen ulkopuolella.
Kiitos luonnearviostasi. 😄 Luonneviasta tiedä, mutta elämästä nautin yksin sekä yhdessä ystävien kanssa. Vähän löytyy pilkettä silmäkulmastakin. Vedä vanne pääsi ympäri vähän tiukemmalle ettei vaan ala ärtymys hellittää. Toivottavasti sait hyvää mieltä edes kuvitteellisesta luonneviastani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohittaminen on aina riski ja ohittajalla on aina vastuu koska ohittaessa ajat väärällä kaistalla. Ohittamisessa ei ole mitään vikaa mutta aina kun autot ajaa nokkakolarin niin silloin syynä on juurikin se että auto ei ole pysynyt omalla kaistalla.
Mä itse ihmettelen niitä ihmisiä jotka ohittavat koska mitä se ohittaminen hyödyttää? Olet minuutin nopeammin perillä, miksi ei vaan lähde aikasemmin liikkelle niin ei tarvitse ohittaa ja onko oikeasti niin kova kiire että kyse on minuutista?
Jonkun
Juuri näin. Joskus kun on todella pitkä horisonttiin yltävä autoletka joka etenee nopeusrajoitusta hitaammin, niin ihmetellä täytyy niitä reikäpäitä joiden on ihan pakko ohitella. Joutuvat ohittelemaan koko matkan ajan eikä vaikutus silti matka-aikaan ole mitenkään merkittävä.
Kauheasti heikkoitsetuntoisia kuskeja joiden ego ei ilmeisesti kestä nopeampia kuskeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin miksi? Miksi se menee noin tunteisiin?
Siksi, ettei minun mielestäni tuhansien kilojen painoisen ajoneuvon kuljettamisen pitäisi olla mikään ihmisoikeus. Jos on liian tyhmä tai luonnevikainen kuljettakseen sitä yhteisiä sääntöjä ja lakeja noudattaen, niin ei pitäisi olla mitään asiaa auton rattiin muita vaarantamaan. Vaikka tietysti sen luonnehäiriöisen mulkun mielestä hänen lukemattomat ohittelunsa ja ylinopeutta kaahaamisensa eivät koskaan mitään vaaratilanteita aiheutakaan. Tilastot toki kertovatkin sitten eri tarinaa.
Minulla on kaksi syytä ohitukseen, edellä ajavan edes takaisin sahaava nopeus ja joku roikkuu takapuskurissa, eli en halua olla sämpylän välissä oleva nakki.
Olen tullut siihen johtopäätökseen, että enemmistö ihmisistä vain yksinkertaisesti on lampaita, en tuosta sanasta tykkää mutta en keksi muutakaan termiä, eivät osaa ajatella itse.
Työmatkallani on sellainen suhteellisen pitkä pätkä, nopeusrajoitus 50, olen tehnyt sosiaalista tutkimusta itsenäisesti. Kun käännyn tälle tielle ei takanani ole muutamaan sekuntiin ketään, toiset muutama sekuntia ja takanani on joku riippumatta siitä ajanko 50 km/h, 60 km/h vai 80 km/h. Olen nähnyt tämän tuttavieni kanssa ja oletan törkeästi tämän olevan fakta myös muiden ihmisten osalla, heitä ahdistaa ihan käsittämättömän paljon olla jonon ensimmäisenä, siksi tekevät kaikkensa päästäkseen jonon toiseksi tai kolmanneksi.
Heh, voi v*tu mikä keittiöpsykologi...