Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jaksaa kun vauva valvottaa illalla ja isompi lapsi aamulla

Vierailija
10.07.2025 |

Vauva on iltavirkku ja kukkuu 23 asti. 2v. on aamuvirkku ja herättää klo 6. Vauva herättää yöllä monta kertaa ähinällä, kitinällä, tutin nostoja ja yksi syöttö. Molemmat nukkuvat huonosti päiväunia eivätkä ikinä yhtä aikaa. Ei tukiverkkoa, kaikki kiinni töissään ja/tai kaukana. Puolisi työn vuoksi paljon poissa. Ei yhtään omaa aikaa iltoihin, ei milloinkaan muulloinkaan. Pakko mennä nukkumaan itsekin kun vauva nukahtaa. Tätäkö tämä elämä nyt vaan on? Ei se tältä kuulostanut muilla olevan silloin kun lapsista haaveilin. Muilla lapset nukkuvat ajoissa, eivät juuri heräile, ja aamulla rauhassa hitaasti heräillään. 

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä se on, kunnes kasvavat isommiksi. Yritä nukkua aina kun voit.

Vierailija
2/70 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolison pitää ottaa töistä loparit ja alkaa lapsia hoitamaan. Kyllä perheen pitää mennä työn edelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se siitä. 

Itse elin univelassa aika monta vuotta (3 lasta), mutta kun ne vähän kasvaa, niin helpottaa. 

Päikkäreitä otin jo kun vanhempi oli 4v ja nuorempi 2v. Leikkivät sitten siinä sängyn vieressä kiltisti. Riitoja tuli vasta kun heräsin

Vierailija
4/70 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä se on, kunnes kasvavat isommiksi. Yritä nukkua aina kun voit.

Mitäs kun en vain oikeasti jaksa? :( Minä tarvitsen enemmän unta, ihan joka ikinen yö. Mielessä käy jo synkkiä juttuja, kuten lasten antaminen adoptioon, mutta en halua heitä traumatisoida. En vain tajua miten jaksan elää näin.

Päiväkotiin isompi vaikka pari kertaa viikossa?

Vierailija
5/70 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt vauva taitaa nukahtaa ennätysaikaisin, joten pääsen ehkä itsekin kohta nukkumaan. Menen heti kun voin, joten sitten en vastaile enää tänään.

Vierailija
6/70 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä isä?

Vierailija
7/70 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kannattanut miettiä, mitä toivoo. Minä en halunnut lapsia ja en vielä pian 60-vuoden ikään ehtineenä ole katunut päivääkään. Mut ehkä sitten vanhana😁

Vierailija
8/70 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vauva ei ole vielä syntynyt, mutta opetan jo nyt kaksivuotiaalle, että saa aamuisin leikkiä itsekseen ja äidin pitää antaa nukkua. Usein laitan hänelle jo valmiiksi vaikka banaanin keittiön pöydälle, niin saa sitten itsekseen syödä jotain. Melkein joka aamu kyllä joudun nousemaan moneen kertaan, kun lapsi ilmoittaa että kakka tuli. On kyllä niin omatoiminen, että varmaan mielellään tyhjentäisi potankin itse, mutta sitä en kyllä anna tehdä :D

Vierailija
9/70 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ihmettelen, että lapset tehty noin pienellä ikäerolla eikä oo ajateltu tätä. Kyllähän se on selvää, ettei lepoa tule kun tommonen ikäero. Mutta ajastaan helpottaa. 

Vierailija
10/70 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kannattanut miettiä, mitä toivoo. Minä en halunnut lapsia ja en vielä pian 60-vuoden ikään ehtineenä ole katunut päivääkään. Mut ehkä sitten vanhana😁

No vautsi vau, tässäpä rakentava vastaus kysymykseen.

Vierailija
11/70 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan kertonut eikä missään nähnyt tällaista tilannetta jossa omaa aikaa ei ole edes minuuttia vaan kaikki mahdollinen aika on nukuttava eikä sekään riitä. Kaikkien muiden lapset tosiaan tuntuvat menevän kivasti nukkumaan viimeistään klo 20 ja vanhemmilla on jopa parisuhdeaikaakin. En tiennyt että lastensaannin jälkeen minulla ei ole _mitään_ muuta.

Vierailija
12/70 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän ihmettelen, että lapset tehty noin pienellä ikäerolla eikä oo ajateltu tätä. Kyllähän se on selvää, ettei lepoa tule kun tommonen ikäero. Mutta ajastaan helpottaa. 

Yhden kanssa oli helppoa. Varmaan olisi kahdenkin, jos eivät olisi näin erirytmisiä. En minä ollut väsynyt ennen kuin vauva alkoi valvoa kaikki illat.

Vierailija
13/70 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isompi päiväkotiin. Alussa on aina välillä vaikeaa, itse yritän miettiä aina, että kyseessä on vain vaihe. Tämäkin aika menee ohi ja sitten helpottaa. 

Nyt mulla jo pikkukoululaiset ja on helpompaa nukkumisen suhteen, ja aika on mennyt nopeasti. Lapset puuhailee aamuisin omiaan, heitä on kielletty herättämästä mua turhaan. 

Kyllä se siitä, pienet kehittyy nopeasti ja rytmit muuttuu vielä.

Itseäni helpotti kun vauva aikoinaan siirrettiin pois samasta makuuhuoneesta, silloin ei herää joka ähinään.  Ja tutteja oli sängyssä varmaan melkein kymmenen niin, että kun vauva hapuili käsillään niin aina sai tutista kiinni.

Vierailija
14/70 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varmaan väsyneenä liian herkillä ja tulee vain paha mieli näistä vastauksista. Ei kai noin vastattaisi päin naamaakaan. Menen nyt nukkumaan ja yritän unohtaa että koitin purkaa sydäntä mihinkään :(

Vierailija
15/70 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta asiallisille kiitos <3

Vierailija
16/70 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitä päiväkotia tarjotaan aina ratkaisuksi kaikkeen? Siinähän olisi taas AP:lle yksi homma lisää, kun pitäisi esikoinen kuskata päikkyyn tiettyyn aikaan. Varsinkin talvella hirveän kivaa herättää se vauva ja pukea vällyä päälle, että pääsee mukaan tälle vientimatkalle.

Vierailija
17/70 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään suositellaan vähintään kolmen vuoden ikäeroa lapsien välille, joten ei ole edes suositusten mukaista, erityisesti jos isä ei auta.

Vierailija
18/70 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuollaista se oli, välillä olin unenpuutteesta sekapäinen, yhtään ehjää unisykliä en saanut kuopuksen vauvavuoden aikana. Mutta siitäkin selvittiin, ja sinäkin selviät. Kannattaa mennä aina sänkyyn kun vauvakin menee, priorisoi uni kaiken muun edelle.

Vierailija
19/70 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitä päiväkotia tarjotaan aina ratkaisuksi kaikkeen? Siinähän olisi taas AP:lle yksi homma lisää, kun pitäisi esikoinen kuskata päikkyyn tiettyyn aikaan. Varsinkin talvella hirveän kivaa herättää se vauva ja pukea vällyä päälle, että pääsee mukaan tälle vientimatkalle.

Isä voi kuskata? Ja pääsee sitten kotiin lepäämään, kun vauva nukkuu.

Vierailija
20/70 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvalla nuo vaiheet onneksi yleensä muuttuu nopeasti. Pyri ohjaamaan illan nukkumaanmenoaikaa vähitellen aikaisemmaksi. Voisiko päivän viimeiset päiväunet jo jättää pois? Minkä ikäinen vauva, onko vatsavaivoja? Tiedän että mut kivitetään mammojen keskuudessa, mutta itse en koskaan kärsinyt vauvojen yöheräilystä kun ruokin ne korvikkeella öisin mahan täyteen. Nukkuivat kuin tukit monta tuntia putkeen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän