Miksi ihmiset ei seiso oikealla liukuportaissa?
Miksi? Eikö se ole aivan itsestäänselvyys että jätetään se tila viereen josta muut mahtuvat kulkemaan?
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole vain helsinkiläinen tapa?Itse en oo ainakaan sitä muisss Suomen kaupungeissa nähnyt..Itse noudatan tapaa Helsingissä, en muualla.
Muissa Suomen kaupungeissa ei kovin paljon esim metron pitkiä liukuportaita ole. Eikä paljon muidenkaan liikennevälineiden.
Tavaratalojen liukuportaissa voitte seistä ihan missä kohdassa haluatte.
Meillä päin rullaportaat ovat niin kapeita ja lyhyitä ettei hölmöinkään yritä ohittaa. Samoin liukuportaat ovat lyhyehköjä ja niissä kuljetaan usein ostoskärryjen ja/tai lasten kanssa, joten ohittamisessa on harvoin järkeä.
Kysymys "maalaiselta": lukeeko siellä teillä rulla- tai liukuportaiden luona "Jos seisot näissä liikuvissa portaissa seiso oikealla, jotta halukkaat voivat ohittaa vasemmalta" tms. ELLEI lue MITEN ensimmäistä kertaa tai hyvin harvoin teikäläisiä "portaita" käyttävä VOISI tietää käytännöstä???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on niin kiire, ettet ehdi edes rullaportaissa seistä, niin pitäiskö sun lähteä liikenteeseen vähän aiemmin?
ei, kun kävelee, se on hyötyliikuntaa!
Minäkin käytän portaita hyötyliikuntaan! Se tekee hyvää, varsinkin kun pelkästään lounaalla käydessä tulee vedettyä kolmet pitkät liukuportaat ylös ja alas!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole vain helsinkiläinen tapa?Itse en oo ainakaan sitä muisss Suomen kaupungeissa nähnyt..Itse noudatan tapaa Helsingissä, en muualla.
Muissa Suomen kaupungeissa ei kovin paljon esim metron pitkiä liukuportaita ole. Eikä paljon muidenkaan liikennevälineiden.
Mä just aloin miettiä Pietarin ja Moskovan metroja, joiden liukuportaat on huikean pitkät. Niissä ei muistaakseni seisottu oikealla. Tosin ovat ruuhka-aikaan niin täysiä, että liukuportaat kun täytyy koko leveydeltään..
Mulle aivan sama missä seisoo. Niin kiire ei ole. Pääasiassahan tuo onkin helsinkiläisten ongelma. Siellä tönivät jopa lapsia. Viime kesänä joku ak ka tönäisi 5v lasta kauppakeskuksen liukuportaissa, aivan tahallaan. Alhaalla tietysti tönäisin sen äm män nurin. Tekisin milloin tahansa uudelleen jos lapsiin kosketaan. Helsinkiläiset kuvittelevat kaikki olevansa hemmetin kiireisiä bisnesihmisiä Manhattanilla. Aina kiire, oikeasti ei yhtään minnekään. Onneksi en enää asu siinä helvetissä.
Normaalina työpäivänä kuljen liukuportaissa 16 kertaa, jos asioita muualle niin tulee enemmän. Olisi kyllä mukavaa jos ihmiset jättäisivät sen kulkureitin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä just aloin miettiä Pietarin ja Moskovan metroja, joiden liukuportaat on huikean pitkät. Niissä ei muistaakseni seisottu oikealla. Tosin ovat ruuhka-aikaan niin täysiä, että liukuportaat kun täytyy koko leveydeltään..
Siis täyttyy koko leveydeltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko mitään mistä ap ei ongelmaa itselleen saisi? Rullaportaissa kukin seisokoon missä seisoo, pääasia on että seisoo ja ripeästi siirtyy pois kun ylös/alas päästään. Jos niin kiire tulee jostain syystä ettei malta tai pysty niin avaa sen suunsa ja pyytää päästä ohi. Toinen vaihtoehto on että menee sitten vaikka hissillä tai tavallisia rappusia pitkin jos sellaiset vaihtoehdot on tarjolla.
Et varmaan käytä pitkiä liukuportaita kovin usein...? Ja hissit ovat ruuhka-aikaan täynnä ihmisiä kantamusten kanssa.
Kyllä käytän, päivittäin, ja välillä menen hissillä. Sekaan kyllä mahtuu jossain vaiheessa. Tietysti kaltaisellesi prinsessa herneperseelle se voi olla mielenterveydellisesti haastavaa. Pysy kotona. Ei tarvitse kiukutella eikä kehi
Minä en ole täällä se joka löytää aiheen meuhkata jostain ihmisten väärin seisomisesta liukuportaissa.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tahansa saa tehtyä ongelman, jos haluaa. Mitä väliä sillä on, missä kohtaa muut seisoo? Seiso sinä sillä omalla askeleellasi ja hengittele ihan rauhassa. Ei sulla oikeasti mihinkään niin kiire ole.
Mistäs sinä sen tiedät? Jollain voi olla, et sinä sitä päätä. Kadullakin kävellessä jätetään tilaa niin, että halukas ohittaja mahtuu ohittamaan.
En muista että olisi koskaan ohittanut ketään liukuportaissa
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole täällä se joka löytää aiheen meuhkata jostain ihmisten väärin seisomisesta liukuportaissa.
Sinä olet ainoa joka täällä meuhkaa. Piste.
Ap:n kysymys on aivan asiallinen, ja sinä tulit tänne meuhkaamaan ja huonosti käyttäytymään
99,5% ottaa muut huomioon. Sitten löytyy muutama aivoton, jotka eivät ota.
Vierailija kirjoitti:
Nuo tukkijat vievät valtavasti aikaa muilta. Itsekeskeisyyden huippuja. Melkein joka päivä menee aikaa siihen että jumin jonkun takana, vuositasolla se tekee paljon.
Joo aivan valtavasti. Useita sekunteja..voi vttu teidän kanssa. Kyllä sä sinne hautaan ehdit hosumattakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kysymys on aivan asiallinen, ja sinä tulit tänne meuhkaamaan ja huonosti käyttäytymään
Sitä vain harmittaa kun hoksasi että on käyttänyt huonosti ja kanssaihmiset pitää häntä vajavaisena. 😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suksi nyt jo vttuun pystyyn! :D Kyllä te paskantärkeät ja mukakiireiset pölähditte märisemään noinkin pienestä asiasta :D Kysymyksensä ei ollut asiallinen vaan tyhjästä väkisinväännettyä ongelmaa koska ap on niin stanan tärkeä ja kiireinen ettei liukuportaistakaan suoriudu kuin kävelemällä ne ja naama norsunvtulla kun ehdottaa hissiä tai perinteisiä portaita jos mahdollista.
ItsAm kirjoitti:
En muista että olisi koskaan ohittanut ketään liukuportaissa
Ei normaalilla ihmisellä olekaan tarvetta. Nuo ovat niitä joilla on ajaessakin pakonomainen tarve ohitella, jotta saadaan sitten seistä kuitenkin samoissa valoissa rinnakkain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on niin kiire, ettet ehdi edes rullaportaissa seistä, niin pitäiskö sun lähteä liikenteeseen vähän aiemmin?
Joskus hätä ei katso lakia. Minulla on taipumusta nenäverenvuotoihin ja onhan se inhottavaa kun ei pääse ohi.
Lyödäänkö sua siis useinkin nokkaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä vain harmittaa kun hoksasi että on käyttänyt huonosti ja kanssaihmiset pitää häntä vajavaisena. 😀
Mielenterveyspotilas menee vaikka sinne liukuportaisiin leikkimään paskantärkeää ja kiireistä eikä esittele surkeaa ihmistuntemustaan kun ei kertakaikkiaan osaa🙄 ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan yleismaailmallinen tapa. Jokaisessa kaupungissa missä olen käynyt, nuin toimitaan.
Mitä isompi, sen tarkemmin.
En ole huomannut yhdessäkään kaupungissa missä olen käynyt. Kyllä tää on ihan hesojen oma tapa ja näköjään ei ole tapa sielläkään, kun kerran tällaisia aloituksia pitää tehdä
Minusta sinä olet kyllä ollut kiukkuisin tyyppi tässä ketjussa.