Miksi ihmiset ei seiso oikealla liukuportaissa?
Miksi? Eikö se ole aivan itsestäänselvyys että jätetään se tila viereen josta muut mahtuvat kulkemaan?
Kommentit (150)
Miten te selviätte, jos joku tukevampi on siinä edessä? Liukuportaissa ei saisi edes kiirehtiä, sillä pienikin tönäisy voi johtaa toisen kaatumiseen. Ei ne liukuportaat mitään leveitä ole.
Vierailija kirjoitti:
Miten te selviätte, jos joku tukevampi on siinä edessä? Liukuportaissa ei saisi edes kiirehtiä, sillä pienikin tönäisy voi johtaa toisen kaatumiseen. Ei ne liukuportaat mitään leveitä ole.
Pysy vain siinä oikealla ja anna muidenkin huolehtia itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pysy vain siinä oikealla ja anna muidenkin huolehtia itsestään.
Et sä pääsisikään mun ohi, vaikka olisinkin oikealla puolella. Sori vaan, mä en sinne Stadiin heppoisasti tule.
Lihavat suomalaiset löntystävät rullaportaisiin ja seisahtuvat rinnakkain tukkimaan muiden tien. Vika on sitten ohittajassa, ei tolloissa seisojissa.
Tätä olen itsekkin metroa usein käyttävänä ihmetellyt. Tukitaan tiet tai seistään keskellä portaita. Joskus olen nähnyt kun joku ~50 rouva matkalaukun kanssa löi jarrut pohjaan rappusten päässä, jääden keskelle säätämään sitä laukkua... sekä nuoren naisen jolla oli mukana patonki, jota jostain ihme syystä piti poikittain, niin että sen ali olisi pitänyt limbota. Voi luoja.
Ei kanssa heru ymmärystä pyörien kanssa kulkijoille (enkä ymmärrä miksi näitä edes sallitaan metroissa, varsinkin kun joskus näkee näitä pyöräilijöitä jotka kulkevat yhden pysäkinvälin) tai lastenrattaille, joita niitäkin näkee välillä liukuportaissa.
Eli jos minulla ei ole kiire niin ei kenelläkään muullakaan voi olla, oi aikoja oi tapoja. Mistä kukaan kenenkään muiden kiireitä tietää. Pasilassa, missä joudun useasti vaihtamaan junaa kiireellä, syystä että ensimmäinen juna on myöhässä, olen useasti myöhästynyt jatkokyydistä sen takia, kun itsekkäät minä minä tyypit seisoskelevat keskellä liukuportaita, eikä siinä edes auta vaikka kuinka pyytäisi kauniisti antamaan tietä/väistämään, sillä se vie aivan liikaa aikaa ja monesti näiden takia juuri kun pääset siihen oikealle laiturille niin on kiva katsella sitä hitaasti ohi lipuvaa junaa johon et kerinnyt. Ja joudut näiden kiireettömien "minulla ei ole mihinkään kiire, niin ei voi olla sinullakaan, lähtisit aikaisemmin" tyyppien takia odottamaan seuraavaa junaa tunnin, mihin ei enää sitten olekaan sitä paikkalippua, vaan seisot huonolla säkällä koko tunnin kotimatkan junan eteisessä.
Varmaan Hesassa on tuo käytäntö, ei meilläpäin ole Lappeenrannassa, ei kyllä liukuportaitakaan kun isoimmassa kauppakeskuksessa.
Olen kuullut koko säännöstä vasta muutettuani Helsinkiin ja alettuani käyttään metroa. Täälläkin se pääsääntöisesti liittyy metroon, ei sitä ostareilla niin paljoa "noudateta".
Vierailija kirjoitti:
Joillakin ihmisilä vain ei ole peruskasvatusta ja käytöstapoja.
Kuten esim. aloittajalla. Miksi muuten oikealla, eihän liukuportaissa ole vastaantulevaa liikennettä ja ohittajia tuskin yhtään.
Tämä, kun joka toisella portaalla on ihminen niin eipä siitä juuri ohi mennä... Pysykää vain siinä oikealla, kiitos!