Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Omakotitalossa/paritalossa kallista asua

Vierailija
10.07.2025 |

Paritalo jossa asuin oli aivan ihana, mutta nyt muutin luhtitaloon. Paritalo oli rauhallinen, eikä yhteisiä seiniä ollut, koska autokatos oli välissä. Parasta oli se rauha ja tila.

Olen kuitenkin melkein tyytyväisempi nyt luhtitalossa, koska tämä on yhtä rauhallinen vaikka yhteiset seinät onkin. Naapureina eläkeläisiä ja töissä käyviä. Kävi onni että ovat talossa kaikki omistusasuntoja ja vain kaksi on vuokra käytössä (tämä jossa asun ja sitten yksi toinen joka on aivan toisessa päädyssä). Vaihtuvuutta ei siis ole juurikaan ja ei juuri mitään ääntä kuulu, joka johtuu varmasti rauhallisista naapureista. Naapurit mukavia ja sisäpiha nätti sekä meri ihan lähellä.

Olen järkyttynyt siitä, että kuinka iso kontrasti kuluissa on. Kiinteät laskut joita tulee on sähkölasku, puhelin ja nettilasku sekä vuokra. Vakuutukset maksan kerran vuoteen yhdessä erässä. Vuokra tippunut reilu 300 euroa, jätemaksua ei ole koska kuuluu taloyhtiöön. Vesilaskua maksan vuokran yhteydessä muutaman kympin, kun paritalossa tuli lasku 3 kuukauden välein ja joka pyöri 80 euron tuntumassa. Sähkölasku tippunut puolella. Tuntuu niin kuin asuisin hotellissa, koska myös huoltoyhtiö on käytössä tarvittaessa. Ja mikä parasta, ei tarvitse ajaa nurmikkoa kesällä. Lumityöt oli kivoja, mutta nyt voin olla monta viikkoa reissussa eikä tarvitse miettiä, että onko lunta satanut sillä aikaa, tai onko nurmikko kuinka pitkä. Jostain kumman syystä koin paritalossa myös joskus yksinäisyyttä, asun yksin. Jotenkin jännä miten ennen ajattelin, että vain paritalo tai omakotitalo on oikea asumismuoto, ehkä yhteiskunnanpaineet sen teki.

Kommentit (186)

Vierailija
1/186 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei köyhän pidäkään asua omakotitalossa. Niitä ränsistymässä olevia huoltamattomia näkee ihan riittävästi.

Vierailija
2/186 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisen elämä:

-omakotitalolla isolla velalla 

-pari koiraa

-pari lasta

-pari autoa velalla tietty

-kulissiliitto

-avioero

-talo myytiin

-mies alkaa alkkikseksi

-pettämistä

-elatusmaksut

-riidat

Hyi, kuka haluu oikeesti vielä tuota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/186 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisilla on joku ihme pakkomielle asua omakotitalossa.

Vierailija
4/186 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä isompi pakkomielle asua omistusasunnossa.

Vierailija
5/186 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tuun ainakin varmaan koko ikäni asumaan vuokralla, nyt kohta keski-ikäinen jo, ei ainuttakaan velkataloa kontolla. Haluan elää taloudellisesti vapaata elämää, ei velkaa siis tähän huusholliin tule. Voin myös lähteä koska vain vaikka ulkomaille pysyvästi, tai muuttaa vaikka toiselle puolen suomea kuukauden irtisanomisajalla asunnosta. Tiedän muutamankin tapauksen jossa omakotitaloa myyty pari vuotta.

Vierailija
6/186 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tjaa, jos saisin aloittaa kaiken alusta uudelleen, niin asumismuodossa ei lukisi lopussa as oy. Remontit on kaikki hemmetin kalliita. Itse et saa tehdä juuri mitään. Vastikkeet on hemmetinmoisia. Kuuntele naapurien metelöintiä.................

Ja varsinkaan vuokralle ei kiitos.

Vierailija
7/186 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumiskulut 120m2 (+ at) 300e/kk.

Mun mielestä laatuun nähden hyvin halpaa asumista

Vierailija
8/186 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalo, rakennettu 2000

Kaukolämpö, vuokratontti

Kaikki säännölliset asumiskulut 465e/kk

Kallis? Ei mielestäni ole.

Jos olisi oma tontti niin halpuisi reilulla satasella

Vierailija
9/186 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nautin kun saan asua omakotitalossa. Vihaan asua rivarissa tms. missä naapurin on seinän takana eikä ole kunnollista pihaa. Ei ole mua varten tuollainen asuminen. Nyt saan olla ihan omassa rauhassa ja voin vaikka huudattaa musiikkia keskellä yötä ja ainoa joka häiriintyy on mun kissa. :D 

Asumiseen menee kalleimmillaan yhteensä n. 1300€/kk. Sisältää siis talon vuokran, sähkön, veden+jäteveden, kaukolämmityksen, jätehuollon ja lumen aurauksen. Talvella on kaukolämpölaskut oikein kylmään aikaan vähän yli 300€, kun taas kesällä on n.50€/kk. Sähkölaskut pienemmät mitä lämpöisempää on. Vesi tulee vesiosuuskunnasta ja se maksaa yhdelle n.60€/vuosi. Jätevesi laskutetaan sitten kunnalta. Tarkoituksena on ostaa tämä talo itselle kun vain aika on sopiva.

Pihasta kolaan itse vain pienen osan koska muuten piha lykitään traktorilla. Säästän itseäni tällä. Kesällä leikkaan nurmikon itse enkä näe mikä ongelma tämä on.

Vierailija
10/186 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakee,ostakee

19 uudenkarheaa taloyhtiötä haetaan konkurssiin - taustalla pitkään ongelmissa ollut Lakea Oy

Taloyhtiöt sijaitsevat Espoossa, Jyväskylässä, Kuopiossa, Riihimäellä, Seinäjoella, Turussa, Vaasassa ja Vantaalla.

https://yle.fi/a/74-20160512

Vierailija
11/186 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina tykännyt asua omakotitalossa omalla tontilla ja rauhassa. En ole kokenut kalliiksi koskaan. Ehkä se voi köyhemmille olla kallista.

Vierailija
12/186 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä isompi pakkomielle asua omistusasunnossa.

Mukavaa että näin ajattelevia riittää.

T. vuokraisäntä monelle

Vierailija
13/186 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ASO-asuminen myös kallista, ehkä se kaikista kallein vaihtoehto. Asuntoon kyllä pääsee käsiksi jopa alle 20 tonnilla, mutta sitten vastike saattaa olla pitkälle toista tonnia kuukaudessa. Ja turha on pelko, että se sitten samana pysyisi, kallistumatta entisestään. No, ne piirtää, joilla on liitua. Sitten kun työt lähtee, niin se on muutettava äkkiä pois ja elettävä sillä ASO-maksulla, jonka siitä kortteerista lähtiessään saa. 

Aikamoista on elämä tässä nyky Suomessa. Herra antaa, herra ottaa. Ottaa vaikka ei olisi mitään antanutkaan.

Vierailija
14/186 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kallista ainoastaan niille joilla on vähän rahaa.

Vierailija
15/186 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisen elämä:

-pari koiraa

-pari lasta

-kulissiliitto

-avioero

-talo myytiin

-mies alkaa alkkikseksi

-pettämistä

-elatusmaksut

-riidat

Hyi, kuka haluu oikeesti vielä tuota.

Minä en tuota pakettia ottaisi, vaikka mitä maksettaisi. Sellainen pyöritys, että pian ne rahat ei hyödyttäisi pätkääkään, vaikka olisi millainen summa maksettu.

Vierailija
16/186 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ASO-asuminen myös kallista, ehkä se kaikista kallein vaihtoehto. Asuntoon kyllä pääsee käsiksi jopa alle 20 tonnilla, mutta sitten vastike saattaa olla pitkälle toista tonnia kuukaudessa. Ja turha on pelko, että se sitten samana pysyisi, kallistumatta entisestään. No, ne piirtää, joilla on liitua. Sitten kun työt lähtee, niin se on muutettava äkkiä pois ja elettävä sillä ASO-maksulla, jonka siitä kortteerista lähtiessään saa. 

Aikamoista on elämä tässä nyky Suomessa. Herra antaa, herra ottaa. Ottaa vaikka ei olisi mitään antanutkaan.

Hyvä huomio,ne kenellä on istuvat maksajien penkeillä koska tyhjästä tai miinusmerkkisestä on paha nyhjäistä 😊

Vierailija
17/186 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on sitä kansallista epäsosiaalisuutta. Halutaan hajurako muihin ihmisiin. 

Vierailija
18/186 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paritalo olisi minulle vihoviimeinen asuinmuoto. Jopa kunnan omistama kerrostalo houkuttelisi enemmän. Ok-talo isolla tontilla ja omaa metsää on aina kustannusten ja vaivan arvoinen. Nyt on lähin naapuritalo 900 metrin päässä. Jos perikunta joskus laittaa sieltä maat myyntiin, ostan ne pois. Jos sellaisen 3km puskurivyöhykkeen saisin haalittua tähän taloni ympärille niin se olisi täydellistä.

Vierailija
19/186 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on sitä kansallista epäsosiaalisuutta. Halutaan hajurako muihin ihmisiin. 

Sitähän se on, toisilla vain ei ole varaa siihen.

Vierailija
20/186 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisen elämä:

-pari koiraa

-pari lasta

-kulissiliitto

-avioero