Omakotitalossa/paritalossa kallista asua
Paritalo jossa asuin oli aivan ihana, mutta nyt muutin luhtitaloon. Paritalo oli rauhallinen, eikä yhteisiä seiniä ollut, koska autokatos oli välissä. Parasta oli se rauha ja tila.
Olen kuitenkin melkein tyytyväisempi nyt luhtitalossa, koska tämä on yhtä rauhallinen vaikka yhteiset seinät onkin. Naapureina eläkeläisiä ja töissä käyviä. Kävi onni että ovat talossa kaikki omistusasuntoja ja vain kaksi on vuokra käytössä (tämä jossa asun ja sitten yksi toinen joka on aivan toisessa päädyssä). Vaihtuvuutta ei siis ole juurikaan ja ei juuri mitään ääntä kuulu, joka johtuu varmasti rauhallisista naapureista. Naapurit mukavia ja sisäpiha nätti sekä meri ihan lähellä.
Olen järkyttynyt siitä, että kuinka iso kontrasti kuluissa on. Kiinteät laskut joita tulee on sähkölasku, puhelin ja nettilasku sekä vuokra. Vakuutukset maksan kerran vuoteen yhdessä erässä. Vuokra tippunut reilu 300 euroa, jätemaksua ei ole koska kuuluu taloyhtiöön. Vesilaskua maksan vuokran yhteydessä muutaman kympin, kun paritalossa tuli lasku 3 kuukauden välein ja joka pyöri 80 euron tuntumassa. Sähkölasku tippunut puolella. Tuntuu niin kuin asuisin hotellissa, koska myös huoltoyhtiö on käytössä tarvittaessa. Ja mikä parasta, ei tarvitse ajaa nurmikkoa kesällä. Lumityöt oli kivoja, mutta nyt voin olla monta viikkoa reissussa eikä tarvitse miettiä, että onko lunta satanut sillä aikaa, tai onko nurmikko kuinka pitkä. Jostain kumman syystä koin paritalossa myös joskus yksinäisyyttä, asun yksin. Jotenkin jännä miten ennen ajattelin, että vain paritalo tai omakotitalo on oikea asumismuoto, ehkä yhteiskunnanpaineet sen teki.
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
Paritalo olisi minulle vihoviimeinen asuinmuoto. Jopa kunnan omistama kerrostalo houkuttelisi enemmän. Ok-talo isolla tontilla ja omaa metsää on aina kustannusten ja vaivan arvoinen. Nyt on lähin naapuritalo 900 metrin päässä. Jos perikunta joskus laittaa sieltä maat myyntiin, ostan ne pois. Jos sellaisen 3km puskurivyöhykkeen saisin haalittua tähän taloni ympärille niin se olisi täydellistä.
Viisas sukulaisenu sanoi monasti: "Älä sitten koskaan ikimaailmassa hanki paritaloa!" Oli sen itse joskus tehnyt ja myöhemmin naapuriin muutti ravikansaa ja siitähän sitten riemua riitti. Omakotitalo omalla tontilla ja hyvällä sijainnilla ainoa oikea asumisen muoto. Ollaan vaimon kanssa räknäilty, että meille myös ylivoimaisesti halvin (suora sähkölämmitys, pörssisähkö, varaava takka, maksettu asuntolaina, oma tontti).
"Vesilaskua maksan vuokran yhteydessä muutaman kympin, kun paritalossa tuli lasku 3 kuukauden välein ja joka pyöri 80 euron tuntumassa."
Kuinka tyhmä voi ihminen olla? 80 e / 3 kk on vähemmän kuin muutaman kympin kuukausittainen yhtiövastikkeessa peritty vesilasku.
"Sähkölasku tippunut puolella."
Tämähän on aivan itsestäsi kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa on halpaa asua, kun antaa talon mennä pikkuhiljaa pilalle ja lopulta suorastaan korjauskelvottomaan kuntoon.
Mitä väliä jos asuu syrjässä maalla ? Talot menettää syrjäseudulla joka tapauksessa arvoaan vaikka olisi kuinka rempattu. Säästää nekin rahat elämiseen, varsinkin jos aikoo asua loppuelämänsä siinä talossa.
Vierailija kirjoitti:
Asumiskulut 120m2 (+ at) 300e/kk.
Mun mielestä laatuun nähden hyvin halpaa asumista
Ei ole, lämmitys, vesi,sähkö, verot, korjaukset jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pilkun jälkeen tulee väli ja lauseen loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa on halpaa asua, kun antaa talon mennä pikkuhiljaa pilalle ja lopulta suorastaan korjauskelvottomaan kuntoon.
Mitä väliä jos asuu syrjässä maalla ? Talot menettää syrjäseudulla joka tapauksessa arvoaan vaikka olisi kuinka rempattu. Säästää nekin rahat elämiseen, varsinkin jos aikoo asua loppuelämänsä siinä talossa.
20 tonnin talo + 20 tonnia remppoihin, sen käypä arvo on myydessä hyvällä tuurilla 20 tonnia, todennäköisesti 15 tonnia. Rempat nopeuttaa vain myyntiä.
Vierailija kirjoitti:
Mulle rivitalo tai kerrostalo ei ikinä ollut se vaihtoehto. Oma talo ja autotalli pitää olla.
Juuri näin mullakin. Aina hoetaan että ensin on ostettava kerrostaloyksiö tai -kaksio ja sitten vähän isompi ja isompi, ja sitten vasta okt. Tuossa ei vaan kohdallani ollut mitään järkeä, en ikinä ostaisi kt-asuntoa tai muutakaan osaketta 😄 Ensiasunto oli pieni okt, tottakai koska se minulle ainoa vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pilkun jälkeen tulee väli ja lauseen loppuun.
Betonimärskässä asuja ei osaa edes kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä kuvittelet asumiskulujen tarkoittavan? Ruokakustannuksiako?
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisen elämä:
-omakotitalolla isolla velalla
-pari koiraa
-pari lasta
-pari autoa velalla tietty
-kulissiliitto
-avioero
-talo myytiin
-mies alkaa alkkikseksi
-pettämistä
-elatusmaksut
-riidat
Hyi, kuka haluu oikeesti vielä tuota.
Ja ajattelit, että kaikilla okt asujilla tuollainen elämä 😂
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä omassa talossa asuvat on parempia ihmisiä kun muut.
Mun ex kolleega asuu okt:ssa, neljä alaikäistä lasta. Piha on ku kaatopaikka. Ukko reissutyössä, viikko töissä, viikko vapaalla. Ryyppäävät koko viikon, vaikka vaimo käy töissä, haisi karseelle. Vaimo juo aina ku vapaata tai miten vain. Mene ja tiedä paremmuudesta
Vierailija kirjoitti:
Mä tuun ainakin varmaan koko ikäni asumaan vuokralla, nyt kohta keski-ikäinen jo, ei ainuttakaan velkataloa kontolla. Haluan elää taloudellisesti vapaata elämää, ei velkaa siis tähän huusholliin tule. Voin myös lähteä koska vain vaikka ulkomaille pysyvästi, tai muuttaa vaikka toiselle puolen suomea kuukauden irtisanomisajalla asunnosta. Tiedän muutamankin tapauksen jossa omakotitaloa myyty pari vuotta.
Mutta oikeasti et kuitenkaan koskaan lähde ulkomaille pysyvästi etkä muuta toiselle puolen Suomea.
Vierailija kirjoitti:
"Vesilaskua maksan vuokran yhteydessä muutaman kympin, kun paritalossa tuli lasku 3 kuukauden välein ja joka pyöri 80 euron tuntumassa."
Kuinka tyhmä voi ihminen olla? 80 e / 3 kk on vähemmän kuin muutaman kympin kuukausittainen yhtiövastikkeessa peritty vesilasku.
"Sähkölasku tippunut puolella."
Tämähän on aivan itsestäsi kiinni.
Oli se 26€ ja risat päälle. Minä pyysin apta jakamaan kolmella.
Vierailija kirjoitti:
Vertaat ilmeisesti vuokra-asumista omakotitalossa vastaan luhtitalossa. Tokihan silloin kuluissa on iso ero. Mutta jos se omakotitalo onkin oma, sen kulut tulee todennäköisesti paljon halvemmaksi kuin vastaavassa vuokralla. Jos asuntolainaa ei ole, niin silloin asuminen vasta halpaa on.
tää palsta on hausta, täällä ostetaan talot ilman lainaa ja eilen näin postauksen jossa yrittäminenkin aloitetaan ilman velkaa :D
Vierailija kirjoitti:
Asun omakotitalossa pk-seudulla, ja pidän tätä parhaana asumismuotona. Mutta ei tämä kyllä mitään persaukisen hommaa ole.
ei kaikki rikkaatkaan asu omakotitalossa, kuten sanna marin, ei taida marinilla on kiireisenä liikenaisena aikaa leikata nurmikkoa tai maalata seiniä
Vierailija kirjoitti:
Tämä on taas surkeiden betonimörskäasujien ketju.
Entä jos asuu luhtitalossa joka on puutalo, tai rivitalo joka on puutalo, miksi aina oletetaan että olisi betonimörskä. Joskus asunut myös kerrostalossa joka oli pakasta vedetty ja hiljainen asunto. Ei kannata mennä parikymppisten bile naapuriksi, vaan vähän katsoa. Kokemusta myös tiiviisti asutusta omakotitaloalueesta jossa naapuri järjesti piha bileitä kesäisin ja se meteli kuului talooni, ei se omakotitalo aina takaa rauhaa, minäkin luulin ennen niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun omakotitalossa pk-seudulla, ja pidän tätä parhaana asumismuotona. Mutta ei tämä kyllä mitään persaukisen hommaa ole.
ei kaikki rikkaatkaan asu omakotitalossa, kuten sanna marin, ei taida marinilla on kiireisenä liikenaisena aikaa leikata nurmikkoa tai maalata seiniä
Harvoin todelliset liike ihmiset asuu jossain periferiassa omakotitalossa. Ei heillä ole aikaa, vaan aika menee rahan tekemisessä. Siinä tosi rikkaan ero. JOkainen saa pankista lainaa tyyliin jonkun 300 000 euroa, ja sitten leikitään rikasta.
Ei siis sovi sinulle moinen asumistapa. Entäs sitten?! Seuraava....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tuun ainakin varmaan koko ikäni asumaan vuokralla, nyt kohta keski-ikäinen jo, ei ainuttakaan velkataloa kontolla. Haluan elää taloudellisesti vapaata elämää, ei velkaa siis tähän huusholliin tule. Voin myös lähteä koska vain vaikka ulkomaille pysyvästi, tai muuttaa vaikka toiselle puolen suomea kuukauden irtisanomisajalla asunnosta. Tiedän muutamankin tapauksen jossa omakotitaloa myyty pari vuotta.
Ah onnea.Voit muuttaa koska vain ulkomaille tai toiselle puolelle suomea.
Kuitenkaan et koskaan niin tee.
Asut vuosikymmeniä samassa vuokrakopissa ja todistelet itsellesi kuinka on kovasti järkevää.
Tutuillasi on omistusasunnot jo maksettuna, sinulla paksu pinkka vuokrakuitteja.
Niinhän sinä vakuuttelet itsellesi kateellisena siellä korpimökissä.
Just laitoin uuden katon, 30t. Ihan ok hinta tämänkokoiseen.